AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Samboer har en del gjeld i Sverige hjemlandet sitt. Vi ønsker å gifte oss men han har mye gjeld og nevnte at vi ikke burde gifte oss på papiret tilfelle jeg arver den. Stemmer det? Om han får norsk statsborgerskap og vi foreksempels kjøper hus, kan kreditorene komme etter han og ta pant i huset eller min egen formue eller noe? Får jeg noe ansvar? Anonymkode: 814ce...a11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 Det er kredittkort gjeld og forsikringssak Anonymkode: 814ce...a11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Ja på en måte. Men bare om dere skiller dere etter å ha bygd opp verdier sammen som skal fordeles. Ved deling av felleseie, trekkes gjelden fra. Så regnestykket blir at du i realiteten er med å betaler på hans gjeld. Men det er altså bare de verdiene dere sammen bygger dere opp i løpet av ekteskapet. For utgangspunktet er at ektefellene tar med ut det de tok med inn i ekteskapet. Også gjelder det altså bare hvis dere skiller dere. Legg merke til at det kan bli knot hvis dere eier bolig sammen som skal fordeles ved skilsmisse og han har kreditorer som krever sitt. Men du arver ikke hans gjeld sånn juridisk. Altså blir ikke hans kreditorer dine bare fordi dere gifter dere. Anonymkode: 7cfa6...366 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Er det vanlig eller kan man i Norge inngåen økonomisk skilsmisse kontrakt som i statene isåfall, der jeg skriver et beløp han skylder meg (for evn med på å nedbetale gjeld og få den risikoen pga ekteskapet) om vi tar ut skilsmisse? Gjelder det hvis jeg tar opp lån i mitt navn på hus og vi deler på egenkapitalen? Kommer vi utenom dette om vi rett og slett ikke kjøper noe av verdi sammen, om han eier bil og jeg står i eie på hus feks kan de vel da ikke bruke huset? Eller trekke av min inntekt? Anonymkode: 814ce...a11
Leo Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 Du arver ikke nødvendigvis gjelden, men samboeren din har rett i at dere bør unngå å gifte dere. Samarbeidet mellom Kronofogden i Sverige og Namsmyndigheten i Norge fungerer meget bra. Bortsett fra at det kan ta litt tid, så blir sakene overført. Det samme gjelder samarbeidet mellom forsikringsselskapene i Norden. Det første problemet som oppstår er at han blir trukket i lønn/trygd for det han har utestående og hvis dere da er gift så har du plikt til å forsørge ham. I teorien kan da hele hans inntekt beslaglegges på vegne av kreditor(ene) siden du, som hans ektefelle, har plikt til å forsørge ham. De kan altså ikke trekke av din inntekt, men hvis du må forsørge ham så blir jo realiteten den samme som om de gjør det. Som din samboer kan ingen kreve at du forsørger ham ut over at man beregner en viss fordel av at dere er to som bor sammen og derfor har "stordriftsfordeler" i husholdningen. Styr unna det ekteskapet til gjelden er betalt du! Dette høres uansett ikke ut som en fyr det lurt å inngå et juridisk/økonomisk felleskap med uansett hvor trivelig han måtte være ellers... 2
Leo Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder det hvis jeg tar opp lån i mitt navn på hus og vi deler på egenkapitalen? Kommer vi utenom dette om vi rett og slett ikke kjøper noe av verdi sammen, om han eier bil og jeg står i eie på hus feks kan de vel da ikke bruke huset? Eller trekke av min inntekt? Anonymkode: 814ce...a11 Deler på egenkapitalen? Han har penger, men fremdeles mye gjeld? Men hvis han har gjeld i Sverige og viten om dette når norske myndigheter (Noe det gjør før eller siden hvis gjelden er registrert hos Kronofogden), så kan han ikke eie så mye som en reiseradio i Norge og langt mindre noen bil. Anser de at han eier andel i et hus, så kan de de pant i det også og det vil da i praksis være umulig for deg å selge siden det da blir tatt pant i den andelen av huset som han antas å være eier av. Betalingsanmerkningene hans kommer etter hvert også til å bli registert her i landet. Som sagt tar det bare litt tid...
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 Her ville jeg satset på å være kjærester uten formelt samboerskap eller ekteskap for å si det sånn. Anonymkode: e6d55...03d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Hvordan skal dere kjøpe huset, dersom han har såpass mye gjeld? Hvaforen bank vil gi dere lån til huskjøp når gjelden allerede er så stor at dere frykter pantsettelse av huset før dere har kjøpt det? Anonymkode: df1c6...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Dere får imnngå særeie, da får du ikke gjelden hans. Anonymkode: 5d58b...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 Om han dør har også kreditorer førsterett i boet også, om jeg ikke husker feil. Så om du ikke direkte arver gjelden, så arver du ikke noe verdier heller. I Norge er det bare en gjeld som dør med innehaveren og det er studielånet... Anonymkode: 71fe9...bcc
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Her er og blir det sammenblandig av to lands lover og regler. Du må snakke med noen som kjenner lovverket nåde i Sverige og i Norge for å få seriøst svar på det du spør om. I utgangspunktet kan man ikke rømme et land for å slippe unna gjeld, heller ikke skifte statsborgerskap. Ditt ansvar er avhengig av reglene i hans gjeldshjemland. For å si det enkelt, jeg ville ikke blandet økonomi med en utlendig med betydelig gjeld. Om særeie her kan være en løsning for deg, er jeg usikker på. Lån får man ikke med uoppgjort gjeld hos kronfogden. Anonymkode: cf503...565
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboer har en del gjeld i Sverige hjemlandet sitt. Vi ønsker å gifte oss men han har mye gjeld og nevnte at vi ikke burde gifte oss på papiret tilfelle jeg arver den. Stemmer det? Om han får norsk statsborgerskap og vi foreksempels kjøper hus, kan kreditorene komme etter han og ta pant i huset eller min egen formue eller noe? Får jeg noe ansvar? Anonymkode: 814ce...a11 Nei, det gjør du ikke. Alt dere tar med dere inn i ekteskapet, tar dere med dere ut. Dvs. hvis noen av dere får gjeld mens dere er gifte, så skal begge være ansvarlige for det (så lenge ikke noe annet er dokumentert/avtalt). Akuratt på samme måte som med formuen dere bygger opp før og under ekteskapet. Det du må være obs på, deriot, er at du kan ende opp med å dekke hans gjeld mens dere er sammen. F.eks. han bruke lønna si på nedbetaling av gjeld, men du tar deg av andre utgifter fordi du "har mer å rute med", som egentlig er ditt bidrag til hans nedbetaling av gjeld. Anonymkode: 15399...f3e 1
Gjest O.G. Skrevet 8. januar 2017 #13 Skrevet 8. januar 2017 På 6.1.2017 den 10.55, AnonymBruker skrev: Her ville jeg satset på å være kjærester uten formelt samboerskap eller ekteskap for å si det sånn. Anonymkode: e6d55...03d Enig....
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #14 Skrevet 8. januar 2017 På Friday, January 06, 2017 den 2.16, AnonymBruker skrev: Samboer har en del gjeld i Sverige hjemlandet sitt. Vi ønsker å gifte oss men han har mye gjeld og nevnte at vi ikke burde gifte oss på papiret tilfelle jeg arver den. Stemmer det? Om han får norsk statsborgerskap og vi foreksempels kjøper hus, kan kreditorene komme etter han og ta pant i huset eller min egen formue eller noe? Får jeg noe ansvar? Anonymkode: 814ce...a11 Finner de ut at han har eiendom , så kan de ta den. Hans del Anonymkode: 2b301...26d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå