AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Jeg mistet min faste stilling i fjor, og går per dags dato på dagpenger via nav. Etter mye jobbsøking har jeg til slutt innsett at jeg enten må ta en kort utdannelse eller et nyttig kurs, slik at jeg får en jobb. Det er min eneste mulighet er jeg redd. Jeg er kjent med at nav i snevre tilfeller kan sponse kurs, men også at de kan straffe deg om jeg tar et kurs som jeg selv ser nytten i. Jeg kan dessverre ikke greie meg uten dagpenger, og lurer derfor på om noen visste hvilke kurs nav kan godta at jeg tar? Jeg ønsker å ta et kurs som faktisk kan gi meg en jobb, samtidig som at jeg beholder dagpengene. Det er uaktuelt å ta opp mer studielån, da jeg allerede betaler på et gammelt et fra et mislykket forsøk innen sykepleie. Jeg sitter også på et huslån, og har to barn i barnehage. Jeg er også 29 år og ikke enslig. Noen som vil fortelle om sine erfaringer med nav og deres system? Anonymkode: 24a9e...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 Ah, det glemte jeg.. Vi arbeidsledige har jo selvsagt skyld i at vi har det vanskelig nå, og har derfor ikke livets rettDere liker ikke at VI får bruke av velferdsgodene som vi tross alt har betalt på i mange år.. Vi er heller ikke unnet å få dekket et kurs/utdanning, som kan gi oss en jobb. For det er nemlig myyye mer samfunnsøkonomisk "nyttig" å bare fortsette å belaste statskassen enda lengre, framfor å kapre seg en jobb.. Anonymkode: 24a9e...f7e 1
ajarRun Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Hvorfor spør du her? Spør rådgiveren din og les reglene. De er ikke så kompliserte... 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, det glemte jeg.. Vi arbeidsledige har jo selvsagt skyld i at vi har det vanskelig nå, og har derfor ikke livets rettDere liker ikke at VI får bruke av velferdsgodene som vi tross alt har betalt på i mange år.. Vi er heller ikke unnet å få dekket et kurs/utdanning, som kan gi oss en jobb. For det er nemlig myyye mer samfunnsøkonomisk "nyttig" å bare fortsette å belaste statskassen enda lengre, framfor å kapre seg en jobb.. Anonymkode: 24a9e...f7e Hvorfor ødelegger du en helt greit formulert tråd med dette skvipet? Du lar disse personene som fordømmer arbeidsløse vinne når du holder på sånn som dette. Legg vekk bitterheten, og fokuser heller på det du spør om, Anonymkode: f6d1d...304 7
Angelheart2 Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 På den saklige siden.... Det er ikke en liste over kurs som blir godkjent fra NAV, men dette vurderes individuelt. Dersom du finner et kurs som du mener gir deg jobb så tar du dette opp med din NAV-veileder. Jeg vet det er ganske vanlig å gi støtte til for eksempel lappen på tilhenger eller klasse C, men det avhenger av om det faktisk er et behov for sjåfører som har denne kompetansen eller at man allerede har en jobbmulighet på hånd der man trenger dette kurset. Samme gjelder for eksempel for maskinførerbevis, truck og lignende. Jeg vet også NAV her har gitt støtte til ambulansearbeider og barne- og ungdomsarbeider i perioder der det var stor etterspørsel etter arbeidstakere med denne kompetansen. Utdanning som er støttet av Statens Lånekasse, derimot, er nesten umulig å få støtte til hos NAV, da det er lånekassen som skal dekke dette. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 Nav nekter deg ikke å gå kurs for egen regning, så lenge det ikke kommer i konflikt med arbeidssøkingen din. Kveldskurs i poledancing eller truckfører. Ditt lokale nav-kontor har sikkert en oversikt over kurs i sin regi, saksbehandler må søke for deg. Anonymkode: e8a1c...850
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 Jeg har lite erfaring med Nav selv, men min mann har to positive opplevelser. En periode der han ikke hadde rett på noen støtte, men han ble likevel sendt på et utrolig bra jobbsøkerkurs som ga god uttelling og en gang etter permittering med rett på dagpenger der han ble meldt på et nyttig kurs på dag en. Dette var i Oslo. Har også hørt historier fra folk som mistet jobben da hjørnesteinsbedriften ble nedlagt på hjemplassen min. Det ble lagt ned mye arbeid i å finne nye muligheter og omskolering, og så vidt jeg har fått med meg kom alle i ny jobb. Jeg tror ikke du skal være redd for å spørre i hvert fall. Og Nav har avtaler om mange ulike typer eksterne kurs. Synes det er rart de ikke har snakket med deg om det egentlig? Det varierer vel fra sted til sted. Anonymkode: c1d42...1da
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, det glemte jeg.. Vi arbeidsledige har jo selvsagt skyld i at vi har det vanskelig nå, og har derfor ikke livets rettDere liker ikke at VI får bruke av velferdsgodene som vi tross alt har betalt på i mange år.. Vi er heller ikke unnet å få dekket et kurs/utdanning, som kan gi oss en jobb. For det er nemlig myyye mer samfunnsøkonomisk "nyttig" å bare fortsette å belaste statskassen enda lengre, framfor å kapre seg en jobb.. Anonymkode: 24a9e...f7e Og med det innlegget fjernet du all min lyst til å hjelpe. Ironiflagg og full pakke. - så få du finne ut av det sjæl. Lykke til. Anonymkode: e4f90...caf 1
Lille Vinkel Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 På 6.1.2017 den 4.20, AnonymBruker skrev: Ah, det glemte jeg.. Vi arbeidsledige har jo selvsagt skyld i at vi har det vanskelig nå, og har derfor ikke livets rettDere liker ikke at VI får bruke av velferdsgodene som vi tross alt har betalt på i mange år.. Vi er heller ikke unnet å få dekket et kurs/utdanning, som kan gi oss en jobb. For det er nemlig myyye mer samfunnsøkonomisk "nyttig" å bare fortsette å belaste statskassen enda lengre, framfor å kapre seg en jobb.. Anonymkode: 24a9e...f7e Med dette innlegget kommer du aldri til å få hjelp her....Så mitt beste råd til deg er å begynne på sykepleien igjen. Da får du jobb 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 Det er nokså sannsynlig at du overvurderer hvor mye et enkelt kurs eller førerkort øker jobbsøkersjansen din. Det virker som veldig mange uten noen utdannelse og som har vært arbeidsledige en stund gjør det. Anonymkode: 90183...438
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 Tror det er mye snysing på nav. Jeg fikk et kurs,ganske dyrt. Jeg mente jeg fikk jobb med det,og var avhengi av kurset for å få jobben. Svaret var at ja, klart du får det. Min kolega som også var oppsagt, søkte på det samme. Fikk avslag. Vi betaler ikke slike kurs. Anonymkode: c076c...725 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå