Gå til innhold

Jeg tror noen er ute etter meg...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ærlig noen er ute etter meg. Okei jeg overdriver muligens, men jeg syns dette begynner å bli skummelt!

1. Jeg var på skolen da jeg fikk en e-post og varsel på Facebook om at noen fra en fremmed pc prøvde å logge seg inn på Facebooken min. Det sto at IP adressen kom fra et område 40 min unna skolen min og 20 min unna hjemmet mitt. Jeg kjenner ingen fra det området IP adressen kom fra, bortsett fra noen bekjente fra barneskolen. Ellers har jeg ingen tilknytning til det området.

2. Jeg har selvsagt Instagram som alle andre på min alder. Vel nå har det seg slik at jeg ofte blir kastet ut av Instagramkontoen min og får beskjed om at det er for mange på kontoen. Jeg har byttet passord flere ganger, men det skjer igjen og igjen. Rundt 2-3 ganger i måneden...

3. Nå nylig fikk jeg mld. fra Altinn om at passordet for MinID er ***. Den eneste måten det passordet kan bli sent på er ved at jeg går på Altinn, logger inn med fødselsnummeret mitt og passordet mitt. DA får jeg en mld. om et lite passord som fører meg inn på siden min. Vel jeg har ikke vært på Altinn siden i Desember! Gir ikke mening at jeg skulle fått den mld.... 

Har skjedd lignende som dette med andre apper også. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre! Skikkelig frustrerende. Overdrev da jeg skrev noen er ute etter meg, men ærlig talt er jo litt skumnelt da. Facebook og Instagram er ingen big deal, men Altinn er det. Tenk om noen der ute vet fødselsnummeret og passordet mitt!? 

Er det noe jeg kan gjøre annet enn å bytte passord? 

Anonymkode: 24d67...e8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt passord i MinID asap, finn på et helt nytt og ikke bruk det samme andre steder!!!!

Anonymkode: ab48d...120

Skrevet

Om du får epost fra seriøse aktører som sier at passordet ditt er endret så trykk for all del ikke på noen link som skal ta deg til siden. Often slike typer eposter blir sendt ut som spam, der en så trykker på en link som ser ut til å komme fra alltin eller lignende sider, men egentlig er fra noen helt andre.

Skal du endre passord, så begynn med eposten din. Har de tilgang til den så kan de enkelt få tilsendt passord fra sider de vil ha tilgang til. Aktiver gjerne en ekstra sikkerhet for pålogging som kode på mobil eller sms, da vil ikke noen andre kunne logge på.

Når det er gjort så endrer du passord på instagram, facebook og andre tjenerster du benytter deg av. Ikke bruk same passord noen steder, det er som å be om bråk. Ha gjerne et passord du går ut i fra, som du så endrer ut i fra hvilken side du skal logge på. Et godt tips er gjerne at 2 og 4 bokstaven i passordet byttes ut med første og tredje bokstaven på siden du logger inn på. Da får du ulike passord på alle sider og det er samtidig enkelt og huske de.

Alltinn hadde forøvrig aldri sendt deg en epost der passordet var synlig, så er mest sannsynlig bare noen som prøver å lure deg til å tro at de har tilgang, så bare ignorer disse epostene om du ikke er 100% sikker på hvor de kommer i fra.

AnonymBruker
Skrevet

Det med at du har fått passord fra altinn kan også være på grunn av at noen har tastet feil når de har lagt inn telefonnummeret sitt i MinID, slik at du får passordet når de taster inn sitt fødselsnummer. Har vært borti et par tilfeller ifbm jobben

Anonymkode: ab48d...120

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Om du får epost fra seriøse aktører som sier at passordet ditt er endret så trykk for all del ikke på noen link som skal ta deg til siden. Often slike typer eposter blir sendt ut som spam, der en så trykker på en link som ser ut til å komme fra alltin eller lignende sider, men egentlig er fra noen helt andre.

Skal du endre passord, så begynn med eposten din. Har de tilgang til den så kan de enkelt få tilsendt passord fra sider de vil ha tilgang til. Aktiver gjerne en ekstra sikkerhet for pålogging som kode på mobil eller sms, da vil ikke noen andre kunne logge på.

Når det er gjort så endrer du passord på instagram, facebook og andre tjenerster du benytter deg av. Ikke bruk same passord noen steder, det er som å be om bråk. Ha gjerne et passord du går ut i fra, som du så endrer ut i fra hvilken side du skal logge på. Et godt tips er gjerne at 2 og 4 bokstaven i passordet byttes ut med første og tredje bokstaven på siden du logger inn på. Da får du ulike passord på alle sider og det er samtidig enkelt og huske de.

Alltinn hadde forøvrig aldri sendt deg en epost der passordet var synlig, så er mest sannsynlig bare noen som prøver å lure deg til å tro at de har tilgang, så bare ignorer disse epostene om du ikke er 100% sikker på hvor de kommer i fra.

Veldig dårlig idé å gjøre dette.

Anonymkode: 9c96e...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Det kan faktisk være tilfeldigheter, ikke bli paranoid. Uansett så er du better off å tenke at det er kun tilfeldigheter. Ikke beshymre deg du! Har en følelse at det er kun tilfeldigheter og at ingen i det hele tatt er ute etter deg asså.

Anonymkode: 484a2...e63

AnonymBruker
Skrevet

De aller, aller fleste apper og sider har et valg i innstillinger der du kan velge å logge deg ut fra alle enheter som du har vært pålogget på, om noen sider du bruker ikke har den muligheten bør du kontakte brukerstøtte og spørre om de kan gjøre det for deg. Etter at du har logget av alle enheter bytter du umiddelbart passord. Begynn med mailen din siden det er her alle linker til å endre passord vil bli sendt - og jobb deg systematisk gjennom alle kontoer du har. Forsikre deg også om at telefonnummeret som er lagret på kontoene er ditt. 

Og husk å bruke sterke passord. Blanding av små og store bokstaver, tall og spesialtegn og å unngå ord som kan knyttes til deg. Det beste er å rett og slett skrive ned vilkårlige bokstaver, tall og tegn og pugge de du bruker aller hyppigst. For ekstra sikkerhet bør du gjøre som beskrevet i avsnittet over og bytte alle passord hver 6. måned. I tillegg bør du melde fra til Min-ID at du mistenker at noen kan ha fått tak i ditt passord.

Anonymkode: 03498...68b

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk være tilfeldigheter, ikke bli paranoid. Uansett så er du better off å tenke at det er kun tilfeldigheter. Ikke beshymre deg du! Har en følelse at det er kun tilfeldigheter og at ingen i det hele tatt er ute etter deg asså.

Anonymkode: 484a2...e63

Best å kjøre fabrikkinnstillinger på mobil og wipe pcen for sikkerhetsskyld. Ikke hør på den over her.

Anonymkode: 9c96e...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Veldig ofte når jeg skal logge meg inn ett eller annet sted, så får jeg ein e-post om at noen har logget seg inn på den kontoen min. I tillegg påstår disse e-postene at innloggingene mine har funnet sted i en helt annen kommune / fylke, enn hvor jeg befinner meg. 

Dersom man sjekker IP-adressen sin, hos en eller annen nettside for slike ting. Så er det vel ikke særlig uvanlig at slike nettsider bommer en god del. Det er jo ikke særlig presist....

Anonymkode: 410fc...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...