Gjest Dizzy3 Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 (endret) Skal i banken å søke om lån neste uke, vi sitter og planlegger litt. Vi har begge gjort den tabben og spart på BSU til EK, litt uvitenhet (om at de i utgangspunktet mener den skal stå til vi er 34). Vet muligheten da er å låne beløpet til EK, har snakket så vidt med banken om dette, men ingenting er jo fastsatt. Så da lurer jeg på om noen har fått beskjed om at de er nødt til å bruke BSU?, for BSU kontoen skal jo i teorien ikke telle som noe sikkerhet på noe vis i følge hun i banken. Endret 5. januar 2017 av Dizzy3
Tvist Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 Jeg måtte bruke BSU kontoen for å ha nok EK. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #3 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, Tvist skrev: Jeg måtte bruke BSU kontoen for å ha nok EK. Om det skjer er det ingen krise selv om de anbefaler å ikke bruke dem, må vi så må vi Vi har ikke nok EK vi heller, derfor jeg er usikker om banken lar oss låne til det eller om den må spyttes inn Anonymkode: 1cd67...46a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 18 minutter siden, Dizzy3 skrev: Skal i banken å søke om lån neste uke, vi sitter og planlegger litt. Vi har begge gjort den tabben og spart på BSU til EK, litt dumskap og uvitenhet. Vet muligheten da er å låne beløpet til EK, har snakket så vidt med banken om dette, men ingenting er jo fastsatt. Så da lurer jeg på om noen har fått beskjed om at de er nødt til å bruke BSU?, for BSU kontoen skal jo i teorien ikke telle som noe sikkerhet på noe vis i følge hun i banken. Hvorfor er det dumskap å spare på BSU? Tenk alt av goder dere har fått i steden for å spare på en vanlig sparekonto. Anonymkode: 8a1b2...469 2
Gjest Dizzy3 Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det dumskap å spare på BSU? Tenk alt av goder dere har fått i steden for å spare på en vanlig sparekonto. Anonymkode: 8a1b2...469 Nei det er litt feil skrevet sikkert, men nå mener jo de fleste banker at man absolutt ikke skal bruke BSU og heller annen EK. Men vi har spart i alle år i BSU (når jeg ikke studerte osv så hadde jeg ikke råd til å spare så mye mer) og ikke annen sparekonto slik at vi har annen EK. Er selvsagt lurt å spare i BSU i seg selv. Endret HI littegrann, slik at det ikke misforstås. Endret 5. januar 2017 av Dizzy3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 Jeg måtte ikke bruke bsu'en min. Hadde ingen annen egenkapital, men huset endte med å få takst på 1 mill mer enn lånet mitt, så banken regner det som min egenkapital. Var 33 år da jeg var ferdig å bygge, så hadde 1år igjen å spare i bsu, så da syntes bankdamen at det var dumt å bruke bsu'en min mens jeg var 33. Brukte heller bsu-pengene på å kjøpe bil da jeg var 36 for å unngå billån. (Bankdamen som anbefalte å bruke bsu på bil.) Anonymkode: a2189...c0a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Jeg måtte ikke bruke BSUen min. Jeg sparer mye mer enn det jeg putter inn der hvert år, så synes det var bra at jeg slapp å bruke den. Gode renter og skattetrekk på BSU i forhold til andre sparekontoer i dag. Tenker å bruke BSU enten når jeg kjøper meg en leilighet til, oppussing eller hvis jeg vil betale ned mer på lånet et år . Anonymkode: 1af73...beb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Jeg fikk låne beløpet jeg hadde i BSU som ek, siden banken så at jeg faktisk hadde pengene. Så slapp og ta dem ut, jeg fortsetter å spare i BSU så betaler jeg dem ned på lånet når jeg blir 34 Anonymkode: 17a0f...5f6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte ikke bruke bsu'en min. Hadde ingen annen egenkapital, men huset endte med å få takst på 1 mill mer enn lånet mitt, så banken regner det som min egenkapital. Var 33 år da jeg var ferdig å bygge, så hadde 1år igjen å spare i bsu, så da syntes bankdamen at det var dumt å bruke bsu'en min mens jeg var 33. Brukte heller bsu-pengene på å kjøpe bil da jeg var 36 for å unngå billån. (Bankdamen som anbefalte å bruke bsu på bil.) Anonymkode: a2189...c0a Lurer veldig på hvordan banken begrunnet denne anbefalingen? Anonymkode: 8dfc6...cdd 2
Musemor Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Det er opp til deg om du vil bruke BSU til EK. Det er ikke noe bankene krever. Har du annen mulighet, anbefaler jeg at dere beholder den.
Musemor Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer veldig på hvordan banken begrunnet denne anbefalingen? Anonymkode: 8dfc6...cdd Antakelig fordi vedkommende da var 36 år og ikke lenger kunne spare opp mer penger på BSU. Varer til man er 34 år.
Lista Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte ikke bruke bsu'en min. Hadde ingen annen egenkapital, men huset endte med å få takst på 1 mill mer enn lånet mitt, så banken regner det som min egenkapital. Var 33 år da jeg var ferdig å bygge, så hadde 1år igjen å spare i bsu, så da syntes bankdamen at det var dumt å bruke bsu'en min mens jeg var 33. Brukte heller bsu-pengene på å kjøpe bil da jeg var 36 for å unngå billån. (Bankdamen som anbefalte å bruke bsu på bil.) Anonymkode: a2189...c0a 7 minutter siden, Musemor skrev: Antakelig fordi vedkommende da var 36 år og ikke lenger kunne spare opp mer penger på BSU. Varer til man er 34 år. Det er i mot reglene å bruke BSU-pengene på bil. Antar du betalte tilbake alt skattefradraget, AB?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 1 time siden, Musemor skrev: Det er opp til deg om du vil bruke BSU til EK. Det er ikke noe bankene krever. Har du annen mulighet, anbefaler jeg at dere beholder den. De kan kreve det for at jeg skal få lån. Anonymkode: 1cd67...46a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 De fleste banker godtar BSU som sikkerhet, så lenge du har økonomien helt i orden. Ikke offisielt, men sånn "under bordet", hvis de mener du er til å stole på. Anonymkode: 4cfc2...c23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #16 Skrevet 6. januar 2017 1 time siden, Lista skrev: Det er i mot reglene å bruke BSU-pengene på bil. Antar du betalte tilbake alt skattefradraget, AB? Jeg antar at anon f.eks. hadde rammelån. Overførte BSU-pengene til boliglånet. Tok så ut de pengene som trengtes for å kjøpe bilen fra rammelånkontoen. Anonymkode: 67ba5...e53
Gjest Dizzy3 Skrevet 7. januar 2017 #17 Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste banker godtar BSU som sikkerhet, så lenge du har økonomien helt i orden. Ikke offisielt, men sånn "under bordet", hvis de mener du er til å stole på. Anonymkode: 4cfc2...c23 Godt mulig, har bare sånn generelt fått beskjed om at vi må regne med kausjonist pga BSU ikke kan brukes som sikkerhet. Men kan foralldel vise seg de sier noe annet neste uke 😊
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #18 Skrevet 7. januar 2017 Jeg fikk beholde BSU. Jeg hadde en del EK utenom BSU, og måtte ha kausjonister for det resterende beløpet. Fikk ikke ha BSU som sikkerhet. Anonymkode: fb3f1...72c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #19 Skrevet 7. januar 2017 På 6.1.2017 den 0.14, Dizzy3 skrev: Skal i banken å søke om lån neste uke, vi sitter og planlegger litt. Vi har begge gjort den tabben og spart på BSU til EK, litt uvitenhet (om at de i utgangspunktet mener den skal stå til vi er 34). Vet muligheten da er å låne beløpet til EK, har snakket så vidt med banken om dette, men ingenting er jo fastsatt. Hele poenget med BSU er at det skal benyttes som EK til første bolig. Anonymkode: 09608...44f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #20 Skrevet 7. januar 2017 12 timer siden, Lista skrev: Det er i mot reglene å bruke BSU-pengene på bil. Antar du betalte tilbake alt skattefradraget, AB? Det er bare å betale inn på lånet med bsu-pengene og deretter refinansiere lånet med samme beløpet som du satte inn. Deretter betaler du ned dette ekstra beløpet på 5 år. Lån til bil med boliglånsrente. Måtte selv bruke opp bsu-pengene for å få lån. Dette var for 12 år siden. Anonymkode: 5dff6...605
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå