AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Jeg har prøvd å sette meg inn i dette i noen dager. Hadde aldri trodd jeg skulle møte noen som var slik. Men så viser det seg at det kan være noen i nærmeste familie som er det. Jeg er usikker, men får vondt i magen av å tenke på det, og blir ganske så trist. Har lenge merket at det har vært noe, men å skifte personlighet nesten som Dr. Jekyll og Mr. Hyde så fort har jeg egentlig ikke erfart tidligere. Dette er en person som skriver og sier mye stygt foran folk. Uten tanke på å vise anger eller eie evne til å se hva personen skriver. En som bare sender massevis av tekstmeldinger når du sier fra at det er nok, og at det er på tide å gi seg. En som er veldig fordomsfull mot andre, men som slettes ikke har lykkes så mye i livet selv som hen skulle tro. Dere som har erfaring med slike personer, hvordan vet dere at de har denne "diagnosen"? Ønsker selvfølgelog ikke antagelser, da det er veldig enkelt for noen å kalle andre for slike ting, eller det kan være en kommentar i fult raseri. Så ønsker ikke spekulasjoner, ønsker å vite konkret om noen som har erfaring som sagt. Søker man på google så får man jo opp endel kjennetegn, men er det slik at man ikke trenger å ha alle, men kun noen. Anonymkode: eb05c...83f
WubWub Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 (endret) Har hatt to bestevenninder med disse diagnosene og det er et hav av forskjell. Måten jeg måtte forholde meg med disse to menneskene var fundamentalt helt forskjellige http://www.psykopaten.info/2015/06/psykopat-eller-narsissist-her-er-forskjellen/ Endret 5. januar 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #4 Skrevet 5. januar 2017 Vil du fortelle hvordan de var som personer, og hva som gjorde forskjellen på de? Hvordan merket du det? Og hvordan får slike diagnoser? Anonymkode: eb05c...83f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 Jeg synes beskrivelsene dine er diffuse TS, og ikke stemmer over med noen psykopatdiagnose. Du/dere er vel bare i konflikt med et menneske som er i ferd med å bli bittert. Saken har alltid to sider, og det er som regel den tredje som er den rette. Anonymkode: 7725e...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 Alt du skriver ts er at vedkommende har mye aggresjon og ikke gir seg med det første. Det er såpass vag beskrivelse at det er helt umulig å stille eller mene noe om diagnose. Hvordan er denne personen ellers? Anonymkode: 99e44...9ba
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 Tviler på den personen har en diagnose i det hele tatt..hører ut som et mennekse som har fått nok av folk, har blitt tråkket på mye og er bare drita lei og har skjønt at det er bortkastet tid å være grei. Anonymkode: 56dce...b23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Hen gir blaffen i dere, og er sannsynligvis lei av tøvet deres. Anonymkode: 7725e...9f8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å sette meg inn i dette i noen dager. Hadde aldri trodd jeg skulle møte noen som var slik. Men så viser det seg at det kan være noen i nærmeste familie som er det. Jeg er usikker, men får vondt i magen av å tenke på det, og blir ganske så trist. Har lenge merket at det har vært noe, men å skifte personlighet nesten som Dr. Jekyll og Mr. Hyde så fort har jeg egentlig ikke erfart tidligere. Dette er en person som skriver og sier mye stygt foran folk. Uten tanke på å vise anger eller eie evne til å se hva personen skriver. En som bare sender massevis av tekstmeldinger når du sier fra at det er nok, og at det er på tide å gi seg. En som er veldig fordomsfull mot andre, men som slettes ikke har lykkes så mye i livet selv som hen skulle tro. Dere som har erfaring med slike personer, hvordan vet dere at de har denne "diagnosen"? Ønsker selvfølgelog ikke antagelser, da det er veldig enkelt for noen å kalle andre for slike ting, eller det kan være en kommentar i fult raseri. Så ønsker ikke spekulasjoner, ønsker å vite konkret om noen som har erfaring som sagt. Søker man på google så får man jo opp endel kjennetegn, men er det slik at man ikke trenger å ha alle, men kun noen. Anonymkode: eb05c...83f Kan det være depresjon/bitterhet?Kanskje begge deler til og med? Angst? Det kan gjøre mye med folk. Andre muligheter er hjernesvulst. En slik diagnose bør ikke settes av hvem som helst... men av fagfolk. Men jeg har en bekjent med mye av det samme som du beskriver. Hun har rett og slett en forferdelig fortid bak seg... med misbruk og vanskjøtsel i oppveksten... Anonymkode: 71f13...89d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hen gir blaffen i dere, og er sannsynligvis lei av tøvet deres. Anonymkode: 7725e...9f8 Hei, Ts her. Teåden var ikke for å stemple en person. Og det er ikke uten grunn jeg var skrevet lite om vedkommende. Tanken var ikke å få fjerndiagnose av noen, eller antagelser om deg ene eller det andre. Kunne kanskje droppet å skrevet om denne personen i det hele tatt. Ville bare høre erfaringer. Men en ting tror jeg er sikkert, er at en frisk person som gir blaffen i andre eller som har fått nok, ville nok ignorert andre mennesker. Tekstmeldinger er ikke normale i det hele tatt, men virkelig ondskapsfulle. Tror ikke denne personen har noen gang vært mentalt syk. Heller ikke etter brudd, bare vært forbannet og skylder bestandig på andre. Heller ikke hatt en tendens til å være grei. Eller kanskje litt, men bestandig for egen vinnings skyld. Som om man føles seg ønsket det ene øyeblikke, og ikke betyr noen ting som helst i neste. Anonymkode: eb05c...83f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Ts her. Teåden var ikke for å stemple en person. Og det er ikke uten grunn jeg var skrevet lite om vedkommende. Tanken var ikke å få fjerndiagnose av noen, eller antagelser om deg ene eller det andre. Kunne kanskje droppet å skrevet om denne personen i det hele tatt. Ville bare høre erfaringer. Men en ting tror jeg er sikkert, er at en frisk person som gir blaffen i andre eller som har fått nok, ville nok ignorert andre mennesker. Tekstmeldinger er ikke normale i det hele tatt, men virkelig ondskapsfulle. Tror ikke denne personen har noen gang vært mentalt syk. Heller ikke etter brudd, bare vært forbannet og skylder bestandig på andre. Heller ikke hatt en tendens til å være grei. Eller kanskje litt, men bestandig for egen vinnings skyld. Som om man føles seg ønsket det ene øyeblikke, og ikke betyr noen ting som helst i neste. Anonymkode: eb05c...83f Synes det er du som virker som den onde jeg. Anonymkode: 3b87a...02b 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Ts her. Teåden var ikke for å stemple en person. Og det er ikke uten grunn jeg var skrevet lite om vedkommende. Tanken var ikke å få fjerndiagnose av noen, eller antagelser om deg ene eller det andre. Kunne kanskje droppet å skrevet om denne personen i det hele tatt. Ville bare høre erfaringer. Men en ting tror jeg er sikkert, er at en frisk person som gir blaffen i andre eller som har fått nok, ville nok ignorert andre mennesker. Tekstmeldinger er ikke normale i det hele tatt, men virkelig ondskapsfulle. Tror ikke denne personen har noen gang vært mentalt syk. Heller ikke etter brudd, bare vært forbannet og skylder bestandig på andre. Heller ikke hatt en tendens til å være grei. Eller kanskje litt, men bestandig for egen vinnings skyld. Som om man føles seg ønsket det ene øyeblikke, og ikke betyr noen ting som helst i neste. Anonymkode: eb05c...83f En psykopat eller narsissist ville vel ikke brukt masse energi på å være forbannet? Hvorfor det liksom?. Mer sannsynlig at en person med lite/ingen empati ville ignorert andre enn å skjelle folk ut i raseri. Forbannet er for folk med følelser. Mye følelser. Mulig du kan lese deg opp på Emosjonelt ustabil PF og se om du får det til å stemme. Men tror ikke det trenger være mer enn en person som er bare er lei av alt. Anonymkode: 56dce...b23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 Likheter mellom psykopater og narsissister: Begge har som regel karisma eller en overfladisk sjarm de bevisst bruker for å fange din oppmerksomhet og få deg i garnet. Begge har storhetstanker om seg selv, sine evner, verdi og mål. Begge tar æren for ting som er bra og riktig og skylder på andre for ting de har gjort feil eller når noe har gått galt. Begge er svært egoistiske og fokuserer på egne behov og lyster. Begge mangler empati. Begge har en følelse av berettigelse og krav på å være noe spesielt. Begge mangler selvinnsikt. Begge kan omskape/lyve om fortiden til å passe deres egne behov. Begge kan snakke om følelser, men de avviker fra andres erfaringer fordi de mangler empati. Begge avviser samfunnets lover, regler og moralske koder. Begge lyver, manipulerer og bedrar for å oppnå noe til egen fordel. Begge tapper ofrene sine for energi og ressurser. Begge søker kontroll og makt og lager gjerne intriger og sår splid for å oppnå det. Begge er som papegøyer. De tilegner seg overfladisk kunnskap og repeterer det som om de er eksperter.– Begge bryter avtaler og forsømmer forpliktelser. Begge er selvopptatte og ufølsomme for andres behov og følelser, selv om de later som det motsatte. Begge skaper falske personligheter/masker. Begge har lett for å kjede seg og skape drama. Begge har uansvarlig foreldre adferd og bruker barn for å fremme egne behov. Begge kan være sjalu, misunnelige og kontrollerende. Begge kan påføre andre mental, psykisk og fysisk skade og være ondskapsfulle. De ber aldri om unnskyldning for noe med mindre det er for å oppnå noe. Anonymkode: eb05c...83f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likheter mellom psykopater og narsissister: Begge har som regel karisma eller en overfladisk sjarm de bevisst bruker for å fange din oppmerksomhet og få deg i garnet. Begge har storhetstanker om seg selv, sine evner, verdi og mål. Begge tar æren for ting som er bra og riktig og skylder på andre for ting de har gjort feil eller når noe har gått galt. Begge er svært egoistiske og fokuserer på egne behov og lyster. Begge mangler empati. Begge har en følelse av berettigelse og krav på å være noe spesielt. Begge mangler selvinnsikt. Begge kan omskape/lyve om fortiden til å passe deres egne behov. Begge kan snakke om følelser, men de avviker fra andres erfaringer fordi de mangler empati. Begge avviser samfunnets lover, regler og moralske koder. Begge lyver, manipulerer og bedrar for å oppnå noe til egen fordel. Begge tapper ofrene sine for energi og ressurser. Begge søker kontroll og makt og lager gjerne intriger og sår splid for å oppnå det. Begge er som papegøyer. De tilegner seg overfladisk kunnskap og repeterer det som om de er eksperter.– Begge bryter avtaler og forsømmer forpliktelser. Begge er selvopptatte og ufølsomme for andres behov og følelser, selv om de later som det motsatte. Begge skaper falske personligheter/masker. Begge har lett for å kjede seg og skape drama. Begge har uansvarlig foreldre adferd og bruker barn for å fremme egne behov. Begge kan være sjalu, misunnelige og kontrollerende. Begge kan påføre andre mental, psykisk og fysisk skade og være ondskapsfulle. De ber aldri om unnskyldning for noe med mindre det er for å oppnå noe. Anonymkode: eb05c...83f Skulle det være noen som liksom kjente seg igjen i de trekkene? For da tar du skammelig feil. Anonymkode: 3b87a...02b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 Det var en blanding mellom det at vedkommende likte å slå ihjel kjæledyr, ikke evnet å sette seg inn i andres situasjoner, var overveldende egoistisk (og kun det), følelseskald på alle andre områder enn rundt seg selv, og måten hn var mot partneren sin på som fikk meg til å forstå det. Heldigvis var hn utro og stakk av med en annen person, så vi slapp å se hn noe mer, noensinne. DESSVERRE fikk hn en partner på kroken, og et barn. Huff.. forferdelig trist å tenke på Anonymkode: 237f0...141
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #16 Skrevet 6. januar 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle det være noen som liksom kjente seg igjen i de trekkene? For da tar du skammelig feil. Anonymkode: 3b87a...02b De trekkene er ikke feil. Anonymkode: 2e52d...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #17 Skrevet 6. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle det være noen som liksom kjente seg igjen i de trekkene? For da tar du skammelig feil. Anonymkode: 3b87a...02b Min mann treffer på hvert eneste av de punktene, men han ville selvsagt aldri kjent seg igjen personlig.. Anonymkode: 53b2d...57c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #18 Skrevet 6. januar 2017 Det er ikke mulig å vite om personen du beskriver lider av en narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller er psykopat. Jeg tror du får mer nytte av å google og lese deg opp litt på nettet. Personen høres ikke helt god ut. Det høres ut som en god idé at du holde deg unna så mye du kan og blokkere telefonnr og face om h*n fortsetter med sine meldinger. Ikke bruk energi på å diskutere eller få personen til å forstå. Det er sannsynligvis bortkastet, ikke minst dersom vedkommende faktisk lider av en personlighetsforstyrrelse. Om du ikke absolutt må ha noe med h*n å gjøre, ville jeg satt strek og latt det bli med det. Helt vanlige drittsekker er også skadelige. Anonymkode: ed188...5af
Trolltunge Skrevet 6. januar 2017 #19 Skrevet 6. januar 2017 Slik jeg har forstått det er psykopati medfødt, mens narsissisme utvikles av til dels grov omsorgssvikt i de årene man skulle ha lært om normale mellommenneskelige relasjoner. Det er mange likhetstrekk, men mens en psykopat ikke føler skam for eksempel, så kan en narsissist føle skam. Men ofte på annen måte, og av andre grunner, enn et normalt menneske. Både psykopater og narsissister kan vise et utrolig "sinne " om de føler seg forurettet. De vil gå inn for å knuse personen, og vil ikke ha normale hemninger for å "vinne ".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå