AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Hører mange delte meninger om hund og deling av seng, bruk av bur, avgrensede områder når en er vekke, sofa osv. Lurer derfor på hva deres mening er og hvorfor dere mener det? Selv lar jeg min hund sove i sengen med meg. Dersom jeg ikke vil ha han på rommet (manne-besøk f.eks) så sier jeg "bli" før jeg lukker døren, da prøver han ikke på å komme inn, så det er egentlig ikke noe problem. Han er også rolig om natten så det går fint. Også tenker jeg at jeg får ta problemet når den tid kommer dersom jeg får kjæreste. Da er det gjerne ikke like aktuelt at han deler seng med oss. Jeg ser ikke på dette som noe problem så lenge han ikke klorer på døren om jeg lukker igjen når han ikke får være der/bjeffer osv (han har hittil ikke gjort det). Jeg synes også det er dumt å la han være alene en hel arbeidsdag + i et eget rom når jeg sover. I såfall er jo hunden "alene" over halve døgnet hvert døgn... Jeg er ikke så fan av bruk av bur, men jeg ser jo at det er noen fordeler med at han blir vant til å bruke bur innimellom. Når jeg er på jobb så får han være på kjøkkenet. Der er det alltid tilgjengelig vann, noen leker og hundeseng + teppe. Ellers om jeg er ute noen få minutter/i dusjen ol, så går han fritt omkring. Jeg liker ikke at han skal være på et avgrenset område hele tiden. Han får også ligge i sofaen, men jeg har et teppe i slik at jeg slipper så mye hår + merker i sofaen. Dette fjerner jeg dersom jeg har besøk. Han er også lært opp til å ikke sitte i godstolen, da den er arvet og gammel. Men jeg vet at familie som kanskje skal passe innimellom ønsker å bruke bur da de ikke vil ha hunden over alt mens de sover/er vekke. Men jeg tenker at det får vi heller ta når den tid kommer. Jeg prøver uansett å lære han opp til å ligge litt i bur innimellom så han ikke blir utrygg dersom han må det. Han klarer seg også fint i bur når vi kjører. Anonymkode: e008c...e21
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hører mange delte meninger om hund og deling av seng, bruk av bur, avgrensede områder når en er vekke, sofa osv. Lurer derfor på hva deres mening er og hvorfor dere mener det? Selv lar jeg min hund sove i sengen med meg. Dersom jeg ikke vil ha han på rommet (manne-besøk f.eks) så sier jeg "bli" før jeg lukker døren, da prøver han ikke på å komme inn, så det er egentlig ikke noe problem. Han er også rolig om natten så det går fint. Også tenker jeg at jeg får ta problemet når den tid kommer dersom jeg får kjæreste. Da er det gjerne ikke like aktuelt at han deler seng med oss. Jeg ser ikke på dette som noe problem så lenge han ikke klorer på døren om jeg lukker igjen når han ikke får være der/bjeffer osv (han har hittil ikke gjort det). Jeg synes også det er dumt å la han være alene en hel arbeidsdag + i et eget rom når jeg sover. I såfall er jo hunden "alene" over halve døgnet hvert døgn... Jeg er ikke så fan av bruk av bur, men jeg ser jo at det er noen fordeler med at han blir vant til å bruke bur innimellom. Når jeg er på jobb så får han være på kjøkkenet. Der er det alltid tilgjengelig vann, noen leker og hundeseng + teppe. Ellers om jeg er ute noen få minutter/i dusjen ol, så går han fritt omkring. Jeg liker ikke at han skal være på et avgrenset område hele tiden. Han får også ligge i sofaen, men jeg har et teppe i slik at jeg slipper så mye hår + merker i sofaen. Dette fjerner jeg dersom jeg har besøk. Han er også lært opp til å ikke sitte i godstolen, da den er arvet og gammel. Men jeg vet at familie som kanskje skal passe innimellom ønsker å bruke bur da de ikke vil ha hunden over alt mens de sover/er vekke. Men jeg tenker at det får vi heller ta når den tid kommer. Jeg prøver uansett å lære han opp til å ligge litt i bur innimellom så han ikke blir utrygg dersom han må det. Han klarer seg også fint i bur når vi kjører. Anonymkode: e008c...e21 Jeg synes at enhver hundeeier får gjøre det som passer for dem, men at det er lurt å ha tenkt gjennom disse tingene på forhånd slik at man er enig hvis man er fler og konsekvent. Jeg vil helst ikke ha hund i sofa og seng, men ser den med at hunden ønsker å være sammen med deg om natten. Kan jo ligge ved siden av sengen også. Hunden din er veldig grei hvis den ikke ber om å få ligge i sengen når den er vant til det, tror min ville stått utenfor å pipt hvis jeg plutselig forandret reglene. Anonymkode: bf1d9...b4b
Tabris Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Jeg synes det å ha hunden i sofaen er en del av kosen med å ha hund, men jeg er enig med at det er opp til hver enkelt så lenge man er konsekvent. Jeg er også enig i at det er viktig å trene hunden til å være komfortabel i bur, men jeg synes ikke noe om utstrakt bruk i hverdagen i stedet for å lære hunden til å fungere uten. 1
MrsPiggyBank Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Jeg synes det høres ut som du har en fin ordning Min hund er utrolig glad i hundesengen sin (en helt vanlig, rund og myk sak) så jeg har løst sengeproblematikken ved at hun kan sove i hundesenga si i senga mi eller ved siden av senga - alt ettersom hvor stor senga er der vi er. Det har aldri vært noe vi må øve på, og jeg oppdaget det da vi var på roadtrip på vei hjem til Norge. Da sov vi på masse motell, og jeg la hundesenga oppå hotellsenga litt avhengig av hva slags sengeteppe vi fikk. Ble den liggende på gulvet gikk hun og la seg der etter at hun hadde fått litt kveldskos i armkroken min Og når vi skulle fly hjem var jeg utrolig glad for at hun var så komfortabel og trygg i buret sitt (med hundesenga i) - en mindre stressfaktor for oss begge i en utrolig ugunstig situasjon. Nå er det kanskje ikke så vanlig å fly lange distanser med hundene sine, men det kan sikkert være uhyre praktisk i andre situasjoner også. Vi bruker bare buret til transport og noen ganger når hun venter på at jeg skal gjemme ting rundt i huset, men har fokusert masse på at hun skal trives i buret. Selv etter flyreisen virker hun trygg og komfortabel i buret. Er vi på besøk hos noen som ikke er så glad i ivrige unghunder har jeg med hundesenga og et tyggebein. Jeg vet ikke om jeg ville latt henne blitt passet av noen som insisterte på utstrakt burbruk, men kunne nok gått med på å la henne være i bur i nærheten av meg (i korte perioder) hvis vi besøkte noen som ikke ville ha henne løs eller inne i visse rom. Men dersom det er aktuelt for deg ville jeg absolutt trent på det først i trygge omgivelser i alle fall
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 Han får ligge i sofaen men ikke i senga. Går fritt på kjøkken og gang ( over to etasjer) både på nettene og når han er alene hjemme. Har kun bur i bilen. Anonymkode: 54acd...ccb
estrella Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 Bikkja går fritt innendørs (også når vi ikke et hjemme). Mistenker at han sover hele dagen i vår seng, kommer iallefall løpende der ifra når vi kommer hjem. Får lov til å være i sofaen og sove i senga vår. Er han skikkelig plagsom flytter jeg han over i si seng, som står på gulvet på soverommet vårt. Bruker ikke bur inne, men han elsker å sitte i buret på bilkjøring (skjer max 1-2 ganger i året, da vi ikke har bil, men han elsker å ta buss, ser han buss tror han alltid vi skal inn der).
Cathrine88 Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 Etter min mening skal bur kun brukes for å frakte hundene fra A til B. Ellers kan buret selvsagt stå fremme, men med døra åpen. Mine hunder får gå fritt over alt, bortsett fra på soverommet (jeg kunne gjerne hatt dem der, men det er enda et menneske med bestemmelsesrett på det soverommet ). Helt i begynnelsen holdt jeg hundene og katten adskilt så da var det noen flere restriksjoner, men ikke nå lenger. Katten har hyller oppunder taket som han kan ligge på hvis han vil, men som oftest finner man hele gjengen i en sovende hunde- og kattehaug på sofaen.
Gjest chisandra Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Da jeg hadde hund, så surret han rundt som han ville. Alltid
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Samboer sin hund får ikke lov å gå på kjøkkenet (jeg som bestemmer det) Han får heller ikke gå på badene eller soverommene. Han får være i stuen, men er opplært til å ikke gå oppi sofaen. Han har egen stol han ligger i. Vi har ikke bur hjemme, men hunden har egen plass på ca 4 kvm, med 4 ulike underlag, som han er på om vi har folk på besøk som ikke er vant med hund. Anonymkode: 75f68...da6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 Æsj til hunden i sengen. Det er for mye skitt. Noen menneskliggjør hunden på denne måten,og det er ikke hundens ønske Ser mange har hunden i sofa og møbler. Hunden har ikke noe å gjøre. Hvor mange ganger har jeg ikke vært full i hår,etter å besøkt et sånt hjem. Det er motbydelig med hunder overalt. Skal aldri ha hund eller katt. Anonymkode: fcab5...245 1
Clarity Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Har alltid latt han sove i senga (liten rase). Prøvde i starten å få han til å sove i en egen hundeseng ved siden av min egen seng, men det fungerte dårlig, så det har bare blitt slik at han sover i min seng nederst ved føttene mine. Hundebur har jeg aldri hatt, og kommer heller aldri til å ha. Jeg har en reiseveske som han bruker de få gangene vi er ute og reiser (har ikke bil, så dersom vi er ute og reiser går det kun i tog).
Howl Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Æsj til hunden i sengen. Det er for mye skitt. Noen menneskliggjør hunden på denne måten,og det er ikke hundens ønske Ser mange har hunden i sofa og møbler. Hunden har ikke noe å gjøre. Hvor mange ganger har jeg ikke vært full i hår,etter å besøkt et sånt hjem. Det er motbydelig med hunder overalt. Skal aldri ha hund eller katt. Anonymkode: fcab5...245 På hvilken måte er det menneskeliggjøring av hunden å la den sove i sengen? Min hund foretrekker å sove i sengen min, til og med når jeg ikke er hjemme. Så jo, det er hundens ønske. At noen synes det er ekkelt og mye skitt kan jeg forstå. - - - Jeg synes du har en veldig fin ordning jeg, TS. Hva du gjør angående når andre passer han får være opp til deg, men jeg personlig hadde aldri latt noen andre passe min hund dersom hun skulle ligge i bur. Det er fullt mulig å avgrense rom ved bruk av dører eller kompostgrinder. 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Skywise Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 Mine er overalt i huset, på alle rom, i alle møbler, hele døgnet, om jeg er hjemme eller ikke. Som regel er de der jeg er. Hunder er sosiale skapninger og vil være rundt ”flokken” sin hele tiden, å sperre dem bort fra oss via kommandoer eller fysiske barrierer synes jeg er en uting. De fleste hunder er allerede atskilt fra mennesker en hel arbeidsdag og om natten. Om natten sover de på soverommet og får velge selv om de vil ligge i senga eller sin egen seng. Det er nok av eksempler med hunder som brenner inne fordi de ligger i bur eller befinner seg et annet sted i huset. Hadde jeg synes hunder var skitne og ekle, hadde jeg ikke hatt hund i det hele tatt. Skitt, hud og hår blir dratt rundt i hele huset uansett, inkludert møbler. 3
makkapakka Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 Hunden min går ipå begrenset område selv om den er alene hjemme. Ser ut som hun har sovet i senga mi hele dagen, eller så ligger hun på dørmatta innenfor døra når vi kommer hjem.
Cathrine88 Skrevet 6. januar 2017 #16 Skrevet 6. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Æsj til hunden i sengen. Det er for mye skitt. Noen menneskliggjør hunden på denne måten,og det er ikke hundens ønske Ser mange har hunden i sofa og møbler. Hunden har ikke noe å gjøre. Hvor mange ganger har jeg ikke vært full i hår,etter å besøkt et sånt hjem. Det er motbydelig med hunder overalt. Skal aldri ha hund eller katt. Anonymkode: fcab5...245 Du verken liker eller vil ha dyr, men er ekspert på hva de ønsker og hvor de bør ha lov til å være i sine egne hjem? 9
Spiteful Skrevet 6. januar 2017 #17 Skrevet 6. januar 2017 Da jeg nylig kjøpte valpen min var mine foreldre bestemte på at seng og sofa skulle være hundefri. Gikk ikke en uke engang før valpen gjorde det til vane å sove i min seng og slappe av på sofaen. Var umulig å ikke falle for henne der hun satt og så opp på oss med dådyrøynene sine Hun røyter ikke da, så er ikke så farlig, og hun blir vasket rundt 1 gang i uken (hun elsker vann), så det er ikke noe problem med renslighet sånn sett. Bad og kjøkken for valpen er adgang forbudt da, og det har hun fint lært. Ellers får hun være overalt i huset når vi er hjemme. Er vi ikke hjemme er hun i gangen med tilgang til seng, vann og leker.
Gjest Gaea Skrevet 6. januar 2017 #18 Skrevet 6. januar 2017 Mine sover i den største gangen (som er valpesikret) med vann og seng etc. Skulle gjerne hatt de i senga, men samboer er allergisk. Sofaen "bor" de i, synes det bare er koselig. Ikke vant til burbruk annet enn i bil, men de få gangene det har vært nødvendig (kurs f.eks.) har det gått fint. Liker egentlig ikke å ha de på et eget rom om natta, men jeg er stort sett hjemme på dagtid da, og tar de så og si alltid med på besøk og utflukter. Også tenker jeg at det hjelper litt å være to.
happiest Skrevet 6. januar 2017 #19 Skrevet 6. januar 2017 2 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Jeg lar hunden selv få bestemme. Her er det fri tilgang. Sofaen er lov, men hunden selv ønsker det ikke. Det å bruke bur til annet enn bil er på grensen til, og noen ganger dyremishandling mener jeg. Orker ikke å diskutere dette, for det er noe som fører til krangel. Respekter at jeg har min mening, du har din. Her bruker vi ikke hundeseng, for ingen av mine tidligere hunder har likt det. Buret står åpent i stuen, dørene er teipet fast til buret. Blir aldri lukket. Har et annet bur i bilen. Fri tilgang til hele huset, 24/7. Men står jeg å lager mat, da får ikke hunden gå rundt føttene på meg. Fordi jeg har hatt nok nestenulykker på kjøkkenet hvor hunden kunne ha blitt skadet. Så han ligger i døråpningen mens jeg lager mat. Hvis han på død og liv må se på meg, eller være sammen med meg mens jeg lager mat. Om natten så sover han i sengen min. Han ønsker det selv. Jeg føler svært mange stresser når det kommer til dyrehold. Det er nesten som at de lager seg et problem. Og det å leve med hund, det er jo såå krevende. Regler, passe på at hunden ikke gjør ditt og datt. Hunden må gå riktig i bånd, gå i riktig tempo, tisse et viss antall ganger og det er det, regler for absolutt alt! Høres ut som at det er super vanskelig å eie en hund, og samtidig ha en trygg og stabil hund som er glad og fornøyd med livet. Jeg er mer... chill, rolig. Hunden lever sammen med meg, og han er ingen byrde. Han gir meg ikke stress, og jeg stresser ikke. Selv med valp så var det aldri noe stress med oppdragelse, følge alle råd og hundebøker, trene på ditten og trene på datten. Jeg har lært at det å leve som normalt, med en hund ved din side, det går helt fint. Så lenge man ikke over analyserer og stresser nå til de grader. Da blir det jo slitsomt å ha hund. Eksempel. Ei venninne av meg er fæl til å følge hundebøker. Hun har èn hund, og det er den eneste hun har hatt. Jeg har hatt 5+ i løpet av livet. Jeg er langt ifra ekspert altså! Sier ikke det, men jeg har noe erfaring, hun har/hadde ingen. Hun stresset med at hunden skulle ligge fint på plassen sin, mens menneskene i huset spiste middag. Hunden fikk ikke lov til å røre på seg. For det hadde hun lært av et tvprogram om hundeoppdragelse. Hunden måtte ligge fint på plassen sin, og vente til de andre var ferdige med å spise. For da skulle hunden få sin mat og matrester. Denne metoden er super, for da slipper du å ha en hund under spisebordet som tigger, eller stresser rundt føttene dine. Ifølge det programmet, bullshit kaller jeg det. Hun endte opp med nemlig det. En hund som tigger, syter og stresser. Hunden uler av frustrasjon, for hun får beskjed om å "gå på plass" 20 ganger i løpet av et måltid. Kjefting og mas hele tiden. Min hund, jeg har aldri øvd på at hunden ikke skal tigge. Jeg sa ikke så mye som "nei" da hunden var valp, da han viste interesse for maten min. Jeg ignorerte og spiste som normalt. Hvordan er hunden min i dag? Bryr seg ikke om jeg spiser mat. Verken tigger eller ligger under bordet for å vente på mat som faller ned på bakken. Rolig og balansert hund, og jeg har ikke gjort en damn skit for å gjøre han slik. Så jeg mener det beste er å gi hunden det grunnleggende den trenger. Kjærlighet, turer, mat og fysisk og psykisk stimulans. Alt annet, det tar du som det kommer. En hund kan få adferdsproblemer uten at eieren har gjort noe galt. Men, i de aller, aller, aller, aller fleste tilfellene, så er det hundeeierne selv som kan for adferdsproblemene. Fordi de oppfører seg slik som beskrevet over, eller rett og slett ikke gir hunden det den krever. Ofte er det fysisk og psykisk trening eiere gjør feil og bommer på. Helse kan også være grunn, f.eks hormonproblemer. Enig med deg. Jeg har aldri hatt hund før, men anskaffet meg to hunder for ikke lenge siden. Mange virket negativ fordi de mente det ville bli for mye arbeid, at jeg ikke ville ha tid, ikke har erfaring mtp dressur osv. Grunnen til at jeg valgte to er fordi jeg ønsker at hundene skal ha selskap når jeg er på jobb. Og det å ha to hunder uten erfaring går helt fint! Jeg stresser heller ikke med opplæring, men er det noe spesielt så får jeg heller ta det derfra. Gjør det samme som deg når jeg spiser - ignorerer de. Det går helt fint. De setter seg gjerne ved siden av og ser på meg, men til slutt blir de lei og finner på andre ting å gjøre. Jeg har jo mine ønsker for hva de ikke skal gjøre, men stresser ikke så mye med det. Går de opp i god-sofaen som jeg helst ikke ønsker de skal være i, så plystrer jeg for å få de ned. Det er ikke verdens undergang og jeg ser ikke vitsen med å gå bort å fysisk dra de vekk når de fint går ned dersom jeg plystrer en gang. Selv om de kanskje ikke lærer at det ikke er lov på den måten. Er jeg hos andre, så løfter jeg de vekk om de hopper i sofaen om det ikke er lov, og da lærer de seg raskt at de ikke skal hoppe opp. Uansett bør det viktigste være å gi hundene oppmerksomhet, omsorg, kjærlighet, nok mosjon, lek og gøy og nok tisseturer i løpet av dagen. Jeg ønsker meg ikke hunder som er kuet og blir forvirret over hva som er lov/ikke lov og hvor trening skal være en del av absolutt alt som skjer i løpet av en dag. Så lenge hunden er snill mot andre mennesker og dyr så er jeg fornøyd.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. januar 2017 #20 Skrevet 6. januar 2017 (endret) happiest skrev (På 6.1.2017 den 18.23): Enig med deg. Jeg har aldri hatt hund før, men anskaffet meg to hunder for ikke lenge siden. Mange virket negativ fordi de mente det ville bli for mye arbeid, at jeg ikke ville ha tid, ikke har erfaring mtp dressur osv. Grunnen til at jeg valgte to er fordi jeg ønsker at hundene skal ha selskap når jeg er på jobb. Og det å ha to hunder uten erfaring går helt fint! Jeg stresser heller ikke med opplæring, men er det noe spesielt så får jeg heller ta det derfra. Gjør det samme som deg når jeg spiser - ignorerer de. Det går helt fint. De setter seg gjerne ved siden av og ser på meg, men til slutt blir de lei og finner på andre ting å gjøre. Jeg har jo mine ønsker for hva de ikke skal gjøre, men stresser ikke så mye med det. Går de opp i god-sofaen som jeg helst ikke ønsker de skal være i, så plystrer jeg for å få de ned. Det er ikke verdens undergang og jeg ser ikke vitsen med å gå bort å fysisk dra de vekk når de fint går ned dersom jeg plystrer en gang. Selv om de kanskje ikke lærer at det ikke er lov på den måten. Er jeg hos andre, så løfter jeg de vekk om de hopper i sofaen om det ikke er lov, og da lærer de seg raskt at de ikke skal hoppe opp. Uansett bør det viktigste være å gi hundene oppmerksomhet, omsorg, kjærlighet, nok mosjon, lek og gøy og nok tisseturer i løpet av dagen. Jeg ønsker meg ikke hunder som er kuet og blir forvirret over hva som er lov/ikke lov og hvor trening skal være en del av absolutt alt som skjer i løpet av en dag. Så lenge hunden er snill mot andre mennesker og dyr så er jeg fornøyd. Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå