Gå til innhold

Ribbe best før januar 2016

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ribbe i fryseren, som vi fyrste ned før holdbarhetsdatoen gikk ut. Kan jeg ta opp den nå, la den tine et par dager, gni den inn med salt og pepper og la den stå ett døgn til. Deretter steke den. Slik at det blir middag på søndag eller mandag. 

Anonymkode: e470c...6af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du kan, dvs klarer, det, er vel noe du kan svare best på selv? Vi kjenner jo ikke til dine ferdigheter på kjøkkenet.

Anonymkode: 56c27...d68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ribbe i fryseren, som vi fyrste ned før holdbarhetsdatoen gikk ut. Kan jeg ta opp den nå, la den tine et par dager, gni den inn med salt og pepper og la den stå ett døgn til. Deretter steke den. Slik at det blir middag på søndag eller mandag. 

Jeg ville ikke latt det gå så lang tid fra du begynner å tine den til du begynner å steke den.

Jeg ville:

Lagt den til tining i kjøleskapet dag 1. feks kl 0700

Gni den inn med salt og pepper når den er halvtint etter ca et halvt dagn. kl 19 dag 1

Deretter latt den ligge i kjøleskapet i toppen et døgn (dvs stekt den på dag 2.)

Anonymkode: b2409...648

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke latt det gå så lang tid fra du begynner å tine den til du begynner å steke den.

Jeg ville:

Lagt den til tining i kjøleskapet dag 1. feks kl 0700

Gni den inn med salt og pepper når den er halvtint etter ca et halvt døgn. kl 19 dag 1

Deretter latt den ligge i kjøleskapet i toppen et døgn (dvs stekt den på dag 2.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kan, dvs klarer, det, er vel noe du kan svare best på selv? Vi kjenner jo ikke til dine ferdigheter på kjøkkenet.

Du skjønte ikke spørsmålet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke spørsmålet?

Jeg skjønte spørsmålet, men ikke hvorfor spørsmålet ble stilt. 

Dato-hysteriet vil ingen ende ta, hvorfor i all verden skulle det være noe problem å tilberede ribba slik TS foreslår? Kun ett mulig problem er det, og det er at TS for alt jeg vet kanskje er dårlig på kjøkkenet, derav mitt forrige innlegg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det fare for å bli matforgiftet? 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte spørsmålet, men ikke hvorfor spørsmålet ble stilt. 

Dato-hysteriet vil ingen ende ta, hvorfor i all verden skulle det være noe problem å tilberede ribba slik TS foreslår? Kun ett mulig problem er det, og det er at TS for alt jeg vet kanskje er dårlig på kjøkkenet, derav mitt forrige innlegg.

Fordi den er fra januar 2016. Derfor spurte jeg.

Gjest gjesteniluka
Skrevet

Holdbarhetsdato januar 2016? Den er jo ett år over nå. Hvis den ser gul ut i fettranden og lukter harsk når den er opptint, da er det ikke anbefalt å spise den. Jeg hadde kastet den for å unngå matforgiftning.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke ville latt det gå flere dager mellom tidspunkt for å ta  den opp til tining og tidspunkt for steking er:

at kjøtt ikke har samme holdbarhet etter at det har vært frosset.

Du kunne feks frosset ned en vakumpakket kjøttbit som ikke var gått ut på dato: Nedfrysningen ødelegger holdbarheten som kjøttet ville hatt om det ble liggende i kjøleskapet til datoen gikk ut. Derfor må oppting kjøtt og fisk og fugl tilberedes ganske raskt etter opptining.

Et annet problem er at du frøys kjøttet ned akkurat i samme døgn (eller ca?) som det skulle gå ut på dato. I slike tilfeller må man passe ekstra godt på å ikke la det ligge for lenge etter tining.

Etter at det er stekt derimot, holder kjøttet seg i opptil 5 dager i kjøleskap :spise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lukt på kjøttet (om det lukter som det skal)og Se på kjøttet (om det ser ut som det skal)

etter opptining og før du steker det.

Svinekjøtt og kyllingkjøtt skal man være ekstra påpasselig med, da  de kjøttsortene har lettest for å bli bedervet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi den er fra januar 2016. Derfor spurte jeg.

Åhhh januar 2016?!

Da er nok fettet harskt

Jeg trodde det var januar 17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den ribben er bare til å kaste.

Anonymkode: dde6f...619

Skrevet
8 timer siden, Solsikk skrev:

Holdbarhetsdato januar 2016? Den er jo ett år over nå. Hvis den ser gul ut i fettranden og lukter harsk når den er opptint, da er det ikke anbefalt å spise den. Jeg hadde kastet den for å unngå matforgiftning.

Tøv! Du kan ikke bli matforgiftet av frossen mat (om du eter den straks den er tint). Det som kan skje, er at fett harskner og maten får usmak, mer eller mindre. Men det er ikke farlig å ete den.

For trådstarter er det bare å tilberede ribba på vanlig vis. Trolig har den en liten bismak, men er fullt brukbar. For eksempel til suppe sier mange at kjøttet helst skal være litt trått, så bismaken er ikke nødvendigvis negativ. I verste fall får må ribba hives, men det er usannynlig.

• Liker 3
Gjest gjesteniluka
Skrevet
5 timer siden, Knut Berg skrev:

Tøv! Du kan ikke bli matforgiftet av frossen mat (om du eter den straks den er tint). Det som kan skje, er at fett harskner og maten får usmak, mer eller mindre. Men det er ikke farlig å ete den.

For trådstarter er det bare å tilberede ribba på vanlig vis. Trolig har den en liten bismak, men er fullt brukbar. For eksempel til suppe sier mange at kjøttet helst skal være litt trått, så bismaken er ikke nødvendigvis negativ. I verste fall får må ribba hives, men det er usannynlig.

Jo du kan faktisk det. Å påstå noe annet er utrolig kunnskapsløst.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Svinekjøtt som har ligget over et år i fryseren ville jeg vært ytterst skeptisk til! Fettet harskner, og da blir maten dårlig. Fett svinekjøtt (noe man må kunne karakterisere ribbe som) angis som regel med 3 mnd holdbarhetstid i fryseren. Selv ville jeg trolig tøyd den holdbarheten flere måneder, men IKKE et helt år. 

Skrevet

Opptint ribbe, så behandlet slik du sier, kan fint ligge i kjøleskap og trekke til seg krydder i to døgn.

Kvaliteten er jo den samme som den dagen du kjøpte den, ikke sant? ☺ Det er jo greia med nedfysing av mat.

Kos deg. ☺

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Da må den ha vært skjemt/råtten ved nedfrysing. 

Endret av Jerry Lee
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den ribben er bare til å kaste.

Anonymkode: dde6f...619

Tull!

Skrevet
4 timer siden, Solsikk skrev:

Jo du kan faktisk det. Å påstå noe annet er utrolig kunnskapsløst.

Du påstår at en kan bli matforgiftet av kjøtt som har ligget for lenge dypfryst. Det får du lov til å hevde. Men da må du argumentere for det eller legge fram troverdige kilder som støtter deg. Det er sånn det foregår på diskusjonsfora, forstår du. 

Jeg venter i spenning. Ikke vær redd for at det blir for vanskelig for meg, jeg husker fremdeles litt fra mikrobiologien jeg studerte ved universitetet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...