Gå til innhold

Hjelpe meg med ideer for planter og "uteområde" på mindre terrasse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har flyttet i ny leilighet med terrasse. Jeg er veldig glad i blomster, planter, urter, grønnsaker/bær/frukt osv. Jeg ønsker derfor en del av dette, men jeg vil ikke at det skal ta for stor plass da jeg også ønsker plass til å kunne ha gjester ute. 

Terrassen er 8 kvm, så den er ikke så stor. Har prøvd å lage en tegning, men skal forklare også. Der det står vegg med store bokstaver så er det en høyere vegg mellom min og naboens terrasse, der det står vegg med små bokstaver så er det en lavere vegg og "luft" mellom til neste nabo. Som dere ser så er terrassen bredere på "dør-siden" enn "vindu-siden". 

.........................................................

V                                                     vegg

E

G                            /   ......VINDU.......                                                                                                                                                                          G                           /

........  DØR  .....

Har dere noen ideer til hva jeg kan gjøre med terrassen? Jeg vil ikke den skal være overfylt, men det jeg vil ha plass til er blomster og planter, en sittegruppe (lav med sofa feks) og gjerne mulighet for et lite, høyere bord dersom jeg sitter ute og spiser (det er ikke alltid like lett ved lavt bord). Har også ønsker om grill (men jeg vet den må være liten). Jeg har fester til potter slik at noen planter kan "henge" utenfor gjerdet på terrassen. 

Anonymkode: 1b3c2...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Kan ikke du rett og slett ta et bilde av altanen din ? Så skal jeg komme med mange tips. Om vår og sommer jobber jeg med grønne urbane prosjekter i ulike størrelser. I år skal jeg "designe" en liten altan samt en beboerhage i et borettslag. 

Mitt beste tips er at du bruker pinterest for å finne ut hva du liker selv, for det er mange mange muligheter til 8 kvm. 

Ta bilde da vel :)

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 18.32, Coolaid skrev:

Kan ikke du rett og slett ta et bilde av altanen din ? Så skal jeg komme med mange tips. Om vår og sommer jobber jeg med grønne urbane prosjekter i ulike størrelser. I år skal jeg "designe" en liten altan samt en beboerhage i et borettslag. 

Mitt beste tips er at du bruker pinterest for å finne ut hva du liker selv, for det er mange mange muligheter til 8 kvm. 

Ta bilde da vel :)

For en artig jobb du har! :jepp: Er du gartner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du gjør, så sørg for å heller ha noen få store potter enn mange små. Sistnevnte tørker utrolig fort ut på varme sommerdager. Etter å ha prøvd mye forskjellig gjennom mange år har jeg også funnet en favoritt i potter, kasser etc. i plast fra Elho (Selges hos bl.a. Hageland). De er ikke de vakreste, men heller ikke stygge og fåes i flere farger. Den enorme fordelen er at de er lette (I tillegg kan de stables i hverandre og de litt større har hjul under) og tåler å stå ute i vær og vind hele året. De verken blekes av solen eller fryser i stykker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 timer siden, Rumle skrev:

For en artig jobb du har! :jepp: Er du gartner?

Neida. Var gartner i 5-6 år før jeg skiftet beite. Nå er det bare hobby /idealisme. Jeg tror oppriktig at dersom mennesker holder på med "grønne ting" så får de det bedre på mange måter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å se for seg, jeg får ingen ting ut av at du har prøvd å "skrive" opp uteområdet.  Lag en tegning, så kan vi hjelpe til :)  Jeg stemmer for hengende blomster i krukker på veggene for å ikke ta opp gulvplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2017 den 18.58, Coolaid skrev:

Neida. Var gartner i 5-6 år før jeg skiftet beite. Nå er det bare hobby /idealisme. Jeg tror oppriktig at dersom mennesker holder på med "grønne ting" så får de det bedre på mange måter. :)

Veldig enig i det :Nikke: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pikeliten skrev:

Synes det er vanskelig å se for seg, jeg får ingen ting ut av at du har prøvd å "skrive" opp uteområdet.  Lag en tegning, så kan vi hjelpe til :)  Jeg stemmer for hengende blomster i krukker på veggene for å ikke ta opp gulvplass.

Det ser veldig lekkert ut, men veggkrukker må nødvendigvis være ganske små og da tørker de utrolig fort ut. Lite praktisk hvis man ikke har lyst til å løpe rundt og vanne opp til flere ganger om dagen i den verste sommervarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leo skrev:

Det ser veldig lekkert ut, men veggkrukker må nødvendigvis være ganske små og da tørker de utrolig fort ut. Lite praktisk hvis man ikke har lyst til å løpe rundt og vanne opp til flere ganger om dagen i den verste sommervarmen.

Jeg ville ikke latt meg skremme av å måtte vanne.  Jeg har veggkrukker i solkroken sør-vest og vanner bare en gang om dagen om sommeren (når jeg er hjemme) :briller2:  Det er jo hyggelig å pusle litt med blomster når man faktisk har en uteplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil ikke

Ta en kikk på www.moseplassen.no Husett er solgt og hun flytter i leilighet med stor terrasse. Hun har allerede skrevet noen innlegg om hva hun tenker seg passer på en terrasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Pikeliten skrev:

Jeg ville ikke latt meg skremme av å måtte vanne.  Jeg har veggkrukker i solkroken sør-vest og vanner bare en gang om dagen om sommeren (når jeg er hjemme) :briller2:  Det er jo hyggelig å pusle litt med blomster når man faktisk har en uteplass :)

Det er jo greit å vanne. Men samtidig kan det bli litt slitsomt å måtte vanne hver dag og f.eks. ikke kunne reise bort en helg når sommeren er på sitt fineste! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
22 timer siden, Leo skrev:

Man kan henge opp plantekasser/altankasser på veggen. De kan være lange, dype men smale om man finner de riktige eller lager noen selv. Men helt enig, veggkrukker og en del altankasser er altfor små, slik at det blir lite jord i og dermed lite plass til røtter samt at de tørker ut fort. Ikea sine Socker altankasser er ok når det gjelder plass oppi (opphenget suger og fungere best om man skfter det ut)..... socker kassene passer ypperlig til å montere på en vegg. (Mente forøvrig ikke at man skal gjøre sånn som vist på bildet...:fnise:)

294c90a4c887b437677443c02a85636d.jpg

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
13 timer siden, Leo skrev:

Det er jo greit å vanne. Men samtidig kan det bli litt slitsomt å måtte vanne hver dag og f.eks. ikke kunne reise bort en helg når sommeren er på sitt fineste! ;)

Det kan man gjøre noe med. En helg skal gå greit. Det finnes ulike måter å vanne planter selv om man ikke er hjemme. Man kan feks sette en brusflaske opp ned i jorden både med og uten kork på. Har man kork på lager man små hull i korken og flasken slik at vann vil trekke ut litt etter litt. Størrelsen på flasken kan varieres ut fra hvor lenge man er borte. Det finnes også små dingser man kan kjøpe som skrues på i stedet for kork. Se her for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Når vanner dere andre da?

Om sommeren vanner jeg mest på ettermiddag eller kveld når solen har gått ned. Da tørker det ikke ut så fort, Plantene og jorden står god og fuktig helt til neste dag før solen er på sitt sterkeste og tørker jorden ut. Det tror jeg er best for plantene. Vanner også litt om morgenene eller når jeg kommer hjem fra jobb dersom nødvendig. En god regel er å stikke fingeren i jorden for å kjenne hvordan det står til lengre nedi jorden, ikke alltid at ting er sånn det ser ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Coolaid skrev:

Det kan man gjøre noe med. En helg skal gå greit. Det finnes ulike måter å vanne planter selv om man ikke er hjemme. Man kan feks sette en brusflaske opp ned i jorden både med og uten kork på. Har man kork på lager man små hull i korken og flasken slik at vann vil trekke ut litt etter litt. Størrelsen på flasken kan varieres ut fra hvor lenge man er borte. Det finnes også små dingser man kan kjøpe som skrues på i stedet for kork. Se her for eksempel. 

Joda, jeg er klar over denne muligheten. Men jeg har ganske lang erfaring med å dyrke på balkong/veranda og derfor anbefaler jeg altså sterkt å ikke bruke for små krukker/beholdere ;-) Blir beholderne for små tørker ikke plantene bare fort ut, men de pådrar seg lett sykdom som f.eks. meldugg også fordi plantene rett og slett ikke trives. Lus kan også bli et problem. Velger man større beholdere unngår man altså en del problemer i utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, Leo skrev:

Joda, jeg er klar over denne muligheten. Men jeg har ganske lang erfaring med å dyrke på balkong/veranda og derfor anbefaler jeg altså sterkt å ikke bruke for små krukker/beholdere ;-) Blir beholderne for små tørker ikke plantene bare fort ut, men de pådrar seg lett sykdom som f.eks. meldugg også fordi plantene rett og slett ikke trives. Lus kan også bli et problem. Velger man større beholdere unngår man altså en del problemer i utgangspunktet.

I planteverden har faktisk størrelsen noe å si :fnise: Jo større jo bedre. 

Tipset mitt var rettet mot å reise bort. Jeg foretrekker som deg store beholdere. Man kjøper seg mye tid samtidig som alt vokser bedre og friskere. Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Coolaid skrev:

Om sommeren vanner jeg mest på ettermiddag eller kveld når solen har gått ned. Da tørker det ikke ut så fort, Plantene og jorden står god og fuktig helt til neste dag før solen er på sitt sterkeste og tørker jorden ut. Det tror jeg er best for plantene. Vanner også litt om morgenene eller når jeg kommer hjem fra jobb dersom nødvendig. En god regel er å stikke fingeren i jorden for å kjenne hvordan det står til lengre nedi jorden, ikke alltid at ting er sånn det ser ut som.

Jeg vanner også om kvelden fordi jeg også tror det er best for plantene. Men med mindre det er svært varmt slipper jeg å vanne hver dag siden jeg har store beholdere ;) Har hage nå, men fordi jeg har hunder som elsker å grave har jeg fremdeles alle plantene (Ikke busker og trær da...) i potter og beholdere som det ikke regner på. Har falt for fristelsen og kjøpt små beholdere noen ganger, men de ryker alltid ganske fort "ut av sortimentet" igjen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at jo større, jo bedre! I dag finnes det jo så godt utvalg i store potter som er laget av plast og er lette å bære/flytte på. Skulle gjerne hatt svære potter i keramikk, men da måtte jeg hatt slike små brett med hjul under. :) Og det er ikke alle steder som egner seg til å rulle potter. Men det finnes så mange muligheter hvis man vet hva man skal se etter.

Og så er det stor forskjell på om det er tak over terrassen eller ikke. Selv har jeg begge deler, og jeg må sette plantene deretter, noen liker mye vann, andre litt mer sparsomt. Noen tåler mer tørke enn andre, men uansett, små sommerblomster i små potter er ikke aktuelt hos meg mer, for å si det sånn. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg har haugevis av krukker i alle størrelser på terrassen, og vanner nesten alltid om kvelden på sommeren når det er varmt :jepp: er det kjølig kan jeg drøye det en dag eller to. Det funker ganske bra, men sliter spesielt med to ting der ute; holde tomatene fuktig nok, har de plantet i alt fra relativt store ampler og 10-20 liters bøtter. Likevel er dette et evig dilemma. Har nesten vurdert å lage egne selvvanningskrukker med større bøtter utenpå, men har også begrenset med plass, så ahhhh! :ler: 

Ellers sliter jeg med å få georginer (plantet fra knoller) til å trives i potter, eller baljer - pleier å plante de i alt fra 16-90 liters baljer. Har god drenering, legger også i lecakuler, bruker god jord som jeg blander inn kukompost, litt hønsegjødsel og skjellsand, og prøver å vanne de godt og la jorden tørke lett ut på overflaten før jeg vanner igjen. Uansett hva jeg gjør (har prøvd dette i mange år nå) så råtner knollene i løpet av sommeren :sukk: Blir så oppgitt og forstår ikke hvor problemet ligger? :klo: Leser om "alle" andre som får DE flotte knollene, gjerne formert til flere :dry: mens jeg sitter igjen med kanskje 20% av det jeg plantet på våren :vetikke: Er det noen av dere som har noen gode tips her, tas de i mot med glede altså :jepp: Driver å legger ny slagplan for vårens planting .. gir meg ikke før jeg får det til! :ler: 

Må legge til at plantene er ganske fine, både sterke og kraftige, det er først når knollene graves opp problemet kommer. Alt tyder jo på at de får for mye fukt, men jeg forstår ikke hvordan jeg kan gjøre dette annerledes?

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...