Gjest Fortvilet Skrevet 3. desember 2004 #1 Skrevet 3. desember 2004 Hei, har fått et ubehagelig problem.... Har en sønn på 16 som tyvlånte min bil en kveld jeg ikke var hjemme. Og det gikk galt, han vraket bilen, men både han og de to andre guttene (på 15) som var med, kom skadefritt fra det. Heldigvis. De har vært til politiavhør, og etterhvert innrømmet forholdet. Sønnen min har fått en bot og utsettelse på førerkort (og øvelseskjøring), de andre fikk bare status som vitner. Vi vet ikke hvem som fant på dette, men situasjonen oppstod da de andre kom på døren og ville dra på fest et annet sted............ Jeg har nå fått 100% erstatning fra mitt forsikringsselskap, mens min sønn har fått et motkrav (regresskrav) på ca 50 000 kr. Vi er i dialog om å få redusert dette. Én av foreldrene til til en av de andre guttene har tilbudt seg å betale 1000 kr for "å dele litt på skylda". Vet jo godt at dette ikke hadde skjedd om de to ikke hadde dukket opp, men sønnen min må selvsagt ta ansvaret for å ha tatt en avgjørelse om å ta og deretter kjøre bilen. Han har forøvrig, i tillegg til bot etc fra politiet, fått strenge innetider framover. Og jeg TROR de alle forstår alvoret i situasjonen. Ville dere foreslått at de to andre guttene betalte noe av kravet (som blir et eller annet sted mellom 25000 og 50000 kr)? Evt hvor mye? Som 15-åringer har de jo ikke mye penger de heller, men det vil jo være en måte å få dem til å kjenne mer på hvor feil dette var, og hvor galt det kunne gått. Jeg er ikke lenger gift med guttens mor, han bor hos meg ca 70% av tiden. Om løsningen blir at jeg betaler en viss del av det økonomiske kravet, vil det da være riktig å be henne dele dette med meg?
Twigi Skrevet 3. desember 2004 #2 Skrevet 3. desember 2004 Jeg synes det er rimelig at guttene deler regresskravet. Dette er en typisk ting som ikke hadde skjedd hvis ikke de hadde "giret" hverandre opp. Det kan være vanskelig å ta opp dette med de andre foreldrene, men det er urimelig at de andre guttene slipper så lett unna. De har uansett et ansvar for å ikke bli med på en kjøretur med en som ikke har lappen - uansett hvem som har tatt initiativet til dette. Det er mulig å kontakte konfliktrådet i kommunen din, og be om et meglingsmøte mellom dere og de andre guttene og deres foreldre. Da blir dette klassifisert som en sivil sak, og dere kan få hjelp til å bli enige om hva som er en real fordeling. Det er gratis å bruke konfliktrådet. Og uansett hvor sure penger det er - hvis noen av guttene hadde blitt drept, så ville dere ha betalte hva det skulle være for å ha det ugjort. Det er tross alt "bare" penger. Og hvem som skal betale av deg og eks-kone? Ingen av dere - dette er det sønnen din som skal betale. Surt? Oh, yes. Det er antagelig det dyreste kurset han kommer til å gå på. Men det er hans ansvar. Hvis han mener seg i stand til å kjøre bil, så får han være voksen nok til å betale. Dere kan selvfølgelig være greie og låne ham pengene, men han bør ha relativt tøffe arbeidsavtaler for å innfri gjelda. Handlinger har konsekvenser - det trenger de å lære. Jeg er også tenåringsmor, og er som regel streng til å begynne med, og slakker litt av etterhvert. Det hadde sikkert vært ok for gutten om dere dekket endel av dette - og da synes jeg mora hans skal dekke like mye som deg. Jeg synes ikke dette handler om %andel botid, men hvem som har laget denne ungen Lykke til. Og pris dere lykkelige for at han lever, og at han sikkert har lært masse av dette! Tenk så redd han må ha vært - både underveis da ulykken skjedde, og etterpå for å skulle fortelle det til dere, og politiet og alt. Stakkars, dumme gutt
Gjest Fortvilet Skrevet 3. desember 2004 #4 Skrevet 3. desember 2004 Bare en liten kommentar mht mitt siste spørsmål: Om dette hadde vært en annens bil, ikke min men f.eks. naboens, hadde det vel vært naturlig om vi som foreldre delte på det som gutten evt ikke evner å betale......?? Vil veldig GJERNE ha noen råd........ :o
Polly Ester Skrevet 3. desember 2004 #5 Skrevet 3. desember 2004 Bare en liten kommentar mht mitt siste spørsmål: Om dette hadde vært en annens bil, ikke min men f.eks. naboens, hadde det vel vært naturlig om vi som foreldre delte på det som gutten evt ikke evner å betale......?? Vil veldig GJERNE ha noen råd........ :o Blir det samme som over syns jeg... foreldrene til de andre guttene hjelper til å betale regresskravet (og velger selv om de trekker det fra evt. lønn el lommepenger guttene får) - og hadde det vært en annens bil enn din, så hadde dere som foreldre betalt (og også valgt om dere vil trekke deres sønn for lønn/lommepenger for å betale tilbake)
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #6 Skrevet 3. desember 2004 Det at sønnen din tok din bil gjør ikke deg mer ansvarlig for regresskravet. Hadde det vært en annen bil, ville han sannsynligvis ikke hatt like lett tilgang (antar at du ikke har låst inn nøklene ) så da ville han kanskje vært tiltalt for tyveri også. Bortsett fra det, så er det guttens ansvar at han tok bilen, og hvis dere som foreldre skal hjelpe ham med å betale regresskravet, synes jeg det er rimelig at dere deler dette likt mellom dere. Men som sagt : få med de andre foreldrene også. Ubehagelig, ja, men det kan gi dere en god uttelling. Hvis de andre guttene f.eks. dekker 10.000 hver, så har fortsatt din sønn ansvaret for mesteparten av regresskravet. Det ville selvfølgelig vært hyggelig om de andre dekket mer, men de vil nok hevde at de ikke er solidarisk ansvarlige, siden din sønn kjørte bilen. 10' på de andre gutta og 30' på din sønn skulle ta høyde for dette. Så kan jo du og din eks dekke 10' hver, og så kan ugangskråka selv betale 10'. Kan nok ta litt tid, det. PS. dette er kun forslag, altså, ikke sikkert at dette blir det riktige eller det realistiske. Men du bør nok ta kontakt med de andre foreldrene (eller la konfliktrådet få saken, da tar de kontakt for å få samtykke fra de andre) - hvis ikke kan du vel risikere å bli sittende igjen med hele regninga. PS. konfliktrådsmegling er frivillig for alle parter, så du kan ikke kreve at de andre møter. PS2: Forresten, det kan hende at forsikringsselskapene vil være hjelpsomme hvis du ber om hjelp i denne saken. Vet om selskaper som har vært veldig behjelpelige, f.eks. med å sette ungdom i arbeid for å dekke regresskrav.
Twigi Skrevet 3. desember 2004 #7 Skrevet 3. desember 2004 Gjest over var meg. Kom på en ting til. En 16-åring er strafferettslig ansvarlig, (fra fylte 15 år) jeg er usikker på i hvilken grad dere som foreldre kan holdes ansvarlig for hans regresskrav. Sjekk hvilke krav forsikringsselskapet egentlig kan ha overfor dere - hvis dere ikke kan holdes ansvarlige, så kan det hende at forsikringsselskapet må ta hensyn til ung alder og tilpasse kravets størrelse til hans betalingsevne.
Gjest Fortvilet Skrevet 3. desember 2004 #8 Skrevet 3. desember 2004 I utgangspunktet mener jeg også at guttene bør betale mest mulig selv, det skal jo svi. Første tilbud fra selskapet var 53000 kr prompte, deretter tilbød de seg en avbetalingsordning, f.eks 1200 kr i måneden. De ville da se an hvor punktlig han var med innbetalingene, og sa at de da kunne vurdere størrelsen på kravet underveis, dvs mulighet for en avkortning. Etter å ha rådført meg med advokat hos NAF som igjen var i dialog med selskapet, anbefalte han at vi tilbød å betale 25000 kr kontant. Der står saken idag. Avventer et endelig svar fra selskapet mht å kontakte de andre foreldrene, men de er orientert om status så langt. En fordeling innenfor 33/33/33 til 25/25/50, synes jeg høres fornuftig ut. Det er jo, som det vel ble nevnt i et innlegg, viktig å huske at det kun er den ene gutten som faktisk har fått en juridisk straff, de andre slapp jo "bilig" i så måte.
Gjest Fortvilet Skrevet 3. desember 2004 #9 Skrevet 3. desember 2004 PS til Twigi: Det er riktig at gutten skal holdes økonomisk ansvarlig, og at selskapet må ta hensyn til ung alder og tilpasse kravets størrelse til hans betalingsevne. Det er vel dette advokaten bruker som argument.........
diddi Skrevet 3. desember 2004 #10 Skrevet 3. desember 2004 Du er kun ansvarlig for 5 ooo,- jfr § 1-2 http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html#1-2 Resten må din sønn betale selv, og han må da be om å få dette nedsatt/betalingsordning. Han har ingen penger å kunne betale med antakelig, og dersom han går på skolen skal han ikke være nødt til å slutte der for å jobbe og tjene penger for å kunne betale dette. Han bør søke om bortfall av hele regressen, evt en mye kraftigere reduksjon. Se § 1-1. Det skal tas hensyn til hans økonomiske evner. Her må forikringsselskapet forholde seg til hans økonomi, og ikke din. Dersom de må gå til rettslige skritt mot ham for å kreve dette inn så eier han jo ingenting? Han tjener neppe nok til eget livsopphold engang? Her høyner selskapet beløpet fordi de tror at du stepper inn og betaler en stor sum.
Gjest Fortvilet Skrevet 3. desember 2004 #11 Skrevet 3. desember 2004 Takk, den var jo interessant...... :-)
Gjest Leola Skrevet 3. desember 2004 #12 Skrevet 3. desember 2004 Har hatt en lignende opplevelse med min eldste sønn. Han fikk en bot på 5.000,- ifm en ulovlig "hendelse", og betaler denne selv. Sønnen min er eldre enn din - har har en ekstrajobb ved siden av skolen og jeg gav han beskjed om at boten må han betale selv. Han fikk istand en nedbetalingsordning og betaler nå 500 kroner i måneden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå