AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Barn ned i seksårsalderen har egne brukerprofiler på nettsteder med 13 års aldersgrense. Mange foreldre er flinke til å regulere bruken av de ulike appene og har (sånn høvelig) kontroll over hva barna driver med. Jeg selv har vært borti en sjuåring som har snapchat og musically, og vedkommende hadde ikke peiling på at det hn la ut på sistnevnte kunne sees av alle. Jeg ønsker en diskusjon rundt dette, og jeg håper at dere som kanskje føler dere truffet også kan fortelle litt om deres tanker og hva som gjorde at barna deres fikk tilgang sosiale medier. Jeg vet at presset fra andre er stort, og det er ikke lett å skal være den eneste i venneflokken som ikke kan dele snaps med vennene. Hvilke apper bruker barna deres, og hva bruker de dem til? hva er dere skeptisk og kritisk til? Har dere kontroll på hva barna egentlig driver med? Finnes det apper som dete føler dere trygge på? Jeg spørr av ren nysgjerrighet, jeg driver og leser meg opp på nettvett i forbindelse med et foreldremøte, og det hadde vært fint med andres erfaringer Anonymkode: 6b247...47e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 Kanskje jeg ikke er helt i målgruppen, men jeg har tenkt mange av de samme tankene som deg og har løst det ved å ikke la niåringen ha internett på telefonen. Jeg er sikkert en sur gammel dame, men jeg ser ikke at hun har noe behov for verken snapchat eller IG eller Facebook. Hun godtar dette, selv om noen av venninnene har det (og et slags online mote-spill som visstnok er superviktig for disse jentene. Jeg var på vippen, men så satte storesøster på 17 foten ned og sa at det ikke kom på tale ) Tror ikke hun lider noen nød av å ikke ha slike konti, de er for små til å være "drevne brukere" uansett og det går mest i vanlig lek og aktiviteter. Jeg føler i alle fall ikke at jeg frarøver henne noe viktig, og har vel ikke helt trua på at vi klarer å fotfølge eventuell internettaktivitet på den måten vi burde. Storesøsken har fått Instagram i 11-12årsalderen og Facebook når de blir 14. Vi er venner med dem og ser hva de legger ut, og ingen av barna våre er sånn fryktelig aktive på sosiale medier... som vi vet om. Mannen min er datakonsulent og kan snoke ved behov, men hittil har det ikke vært nødvendig annet enn en kort titt på hvilke sider de er innom. Jeg tror likevel det er naivt å tro at vi vet alt om hva barna driver med på nettet, for veldig mye foregår på plattformer vi voksne knapt vet at eksisterer. Å slippe 6-7-åringer løs på nettet vil jeg i alle fall ikke gjøre, fordi de ikke er store nok til å innse hvor stort og hvor evigvarende Internett faktisk er. Anonymkode: 80a11...24a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Ingen av mine barn får egne kontoer før de er gamle nok, DVs aldersgrensen til stedet. Eldste er 7år, og han har ikke fri tilgang til nettet. Han hadde fri tilgang på youtube, til han en dag hadde klart å trykke seg inn på video av slåssing. Da ble det slutt på det. Enkelte videoer kan starte uskyldig og høres uskyldige ut, men det er de visst ikke. Nå bruker han min snapchat for å "leke" med filterene, men jeg har kun familie der, om han skulle sendt noe. Helt privat konto. Facebook og instagram vet han ikke om. Skype brukes for å ringe besteforeldre (men gjør det aldri alene). Han spiller litt pokemon og, men alltid med oss. Ellers har de litt spill på ipad og Nrk Super. Uskyldige ting, under kontroll. Jeg tror barn har godt av å lære data og nettvett fra tidlig av. Jo tidligere man legger føringer og hjelper de, jo lettere er det senere, tror jeg. Verden er går fremover, og de må kunne bruke data, ipad, og mobil for å henge med, dessverre er det slik. De må og lære at ikke alle voksne er snille og kan lure barn. Og at andre barn kan være slemme med hverandre. Jeg tror og det er viktig og greit med kjøreregler i klasser. På samme måte som man har kjøreregler for bursdag, så kan det være greit at man blir enige om hva man gjør og hva andre gjør.. Anonymkode: 8c590...dc2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror likevel det er naivt å tro at vi vet alt om hva barna driver med på nettet, for veldig mye foregår på plattformer vi voksne knapt vet at eksisterer. Å slippe 6-7-åringer løs på nettet vil jeg i alle fall ikke gjøre, fordi de ikke er store nok til å innse hvor stort og hvor evigvarende Internett faktisk er. Anonymkode: 80a11...24a Meg igjen, må presisere at jeg da snakker om å slippe dem løs med egne brukerkonti og profiler. De får selvsagt se på filmsnutter o.l, men da på min pc i stua Å få sin egen identitet og nettilgang kan fint vente. Ser også at jeg skrev Facebook fra 14 år, men det skulle selvsagtvære 13. Ikke at Facebook er så populært blant de unge, det er nemlig bare gamlinger som bruker det Anonymkode: 80a11...24a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå