Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et helt ok snitt fra videregående skole 42.9. Med alderspoeng har jeg 46,9. (Er født i 96, ikke 93 men var ingen andre ledige brukernavn:p) 

Jeg har ingen problemer med å ta opp fag fra videregående skole, og holder på med det nå. Jeg jobbet veldig lite på videregående, og er smart så har ikke store problemer med å ta opp fag. Problemet er at snittet for medisinstudier i Norge er langt over 6, og det krever veldig mye jobb. Jeg har ikke realfagene enda, men er god i naturfag og matte og vil jo selvfølgelig ta disse opp om det blir medisin jeg går for. 

Derfor har jeg sett litt på medisinutdanning i utlandet. Jeg lurer først og fremst på om noen har erfaringer med bjørkenes sitt 1+5 program i utlandet? Hva man må regne med å legge i det av penger, hvor mye støtte man får fra lånekassen og aller viktigst: hvordan man ligger ann etter endt utdanning i forhold til de som utdanner seg i Norge. Ligger man "bak" med tanke på turnusplass, eller ligger man på lik linje uansett hvor man er utdannet?

Generelt for medisinutdanning i utlandet lurer jeg på hvilket snitt som kreves uten alderspoeng og realfagspoeng, og hvor medisinstudentene fra Norge utdanner seg i utlandet. Lurer også på hvordan det fungerer å få autorisasjon til å jobbe som lege i Norge. Har hørt at det kan være vanskelig. Vil ikke bruke 6 +++ år på medisinutdanning for og så ikke få jobb. 

Jeg har prøvd å google, men hadde blitt veldig glad om noen som studerte medisin i utlandet eller kjenner noen som gjør det ville gi meg et litt utfyllende svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en større andel av de som har studert i Norge som får turnusplass, kontra de som har studert i utlandet. Det er ikke en så stor forskjell at man bør holde seg unna Øst-Europa, men det er en liten skjevfordeling.

Med Bjørknes 1+5 trenger du ikke et karaktersnitt på mer enn rundt 4. Husk at karaktersnittet ditt er fritt for poeng som realfagspoeng, alderspoeng etc. 

Nei, det er ikke et problem å få autorisasjon til å jobbe som lege i Norge etter at du har studert i de populære østblokklandene. Det var et midlertidig problem med Polen, men det har løst seg. 

Anonymkode: 15eb3...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...