AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Ubehagelig tema, men jeg håper noen vet (eller har tanker rundt) dette. Så, hvordan defineres drap? Hva er forskjellen på dette og grov kroppsskade med døden til følge? Og hva legges i begrepet grov kroppsskade? Politiet bruker ofte begrep som stump vold, knivdrap, kvelning osv. Men når de bare sier grov kroppsskade, hva legger de i dette? Er det et samlebegrep de bruker, eller er eksemplene jeg brukte utelukket? Anonymkode: 1db16...3f9
Gjest Sorbus Skrevet 5. januar 2017 #3 Skrevet 5. januar 2017 (endret) Jo, men her står det drap er som utgangspunkt uønsket og straffbart Så hvis man har begått drap, så mente man ikke at offeret skulle dø? Slik jeg har forstått det er det overlagt drap når man har planlagt og drepe. Og uaktsomt drap er når man dreper noen ved et uhell? Men bare drap, hva er det? Hadde gjerningspersonen lyst til at offeret skulle dø der og da, men ikke planlagt det? Ville ikke politiet da bruke uttrykket forsettlig drap? Endret 5. januar 2017 av Sorbus
TheGirlWhoWaited Skrevet 5. januar 2017 #4 Skrevet 5. januar 2017 6 minutter siden, Sorbus skrev: Jo, men her står det drap er som utgangspunkt uønsket og straffbart Så hvis man har begått drap, så mente man ikke at offeret skulle dø? Slik jeg har forstått det er det overlagt drap når man har planlagt og drepe. Og uaktsomt drap er når man dreper noen ved et uhell? Men bare drap, hva er det? Hadde gjerningspersonen lyst til at offeret skulle dø der og da, men ikke planlagt det? Ville ikke politiet da bruke uttrykket forsettlig drap? Les hele artikkelen da, der står det du lurer på.
Gjest Sorbus Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 Joda, men når politiet sier 'drap', kan man da gå ut i fra at det er forsettlig drap, og at de ville presisert det mer hvis det gjalt noe annet? Og hva med grov kroppsskade med døden til følge? Jeg skjønner at man da har skadet noen slik at personen dør, men hva skiller dette fra drap? Det må da være en hårfin forskjell? Beklager at jeg må ha dette med teskje. Det er litt mye å ta inn over seg.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 5 minutter siden, Sorbus skrev: Joda, men når politiet sier 'drap', kan man da gå ut i fra at det er forsettlig drap, og at de ville presisert det mer hvis det gjalt noe annet? Og hva med grov kroppsskade med døden til følge? Jeg skjønner at man da har skadet noen slik at personen dør, men hva skiller dette fra drap? Det må da være en hårfin forskjell? Beklager at jeg må ha dette med teskje. Det er litt mye å ta inn over seg. Politiet sier vel akkurat det som passer dem i forhold til etterforskningen. Uansett er det først og fremst i retten det er av betydning hvorvidt drapet var overlagt eller forsettlig. Et eksempel på kroppsskade med døden til følge er hvis det blir utøvet vold mot en person som deretter dør av skadene som følge av volden, men drap var ikke hensikten med volden. I Norge kan du komme unna mye hvis du kan bevise at du ikke hadde hensikt det som skiller dette fra drap, er at ved drap hadde du til hensikt å drepe. F.eks; jeg stikker deg ned med kniv tjue ganger = mest sannsynlig prøvde jeg å drepe deg. Overlever du det blir jeg siktet for drapsforsøk, dør du er det drap. Stikker jeg deg med kniv én gang i beinet, men har uflaks og tar hovedpulsåren din og du dør, så kan det helle mot kroppsskade med døden til følge. Hensikten var å skade deg med kniven, men så var jeg så "uheldig" at jeg skadet deg på en slik måte at du døde (men det var ikke meningen). Håper noe av dette var forståelig Anonymkode: 8396b...ed2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ubehagelig tema, men jeg håper noen vet (eller har tanker rundt) dette. Så, hvordan defineres drap? Hva er forskjellen på dette og grov kroppsskade med døden til følge? Og hva legges i begrepet grov kroppsskade? Politiet bruker ofte begrep som stump vold, knivdrap, kvelning osv. Men når de bare sier grov kroppsskade, hva legger de i dette? Er det et samlebegrep de bruker, eller er eksemplene jeg brukte utelukket? Anonymkode: 1db16...3f9 Alt dette finner du definert i straffeprosessloven, med forskrift. Anonymkode: 9cc0f...647
MajorasMaske Skrevet 5. januar 2017 #8 Skrevet 5. januar 2017 Drap i seg selv er ikke noe juridisk begrep. Det betyr bare å forusake noens død.
Gjest Sorbus Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Politiet sier vel akkurat det som passer dem i forhold til etterforskningen. Uansett er det først og fremst i retten det er av betydning hvorvidt drapet var overlagt eller forsettlig. Et eksempel på kroppsskade med døden til følge er hvis det blir utøvet vold mot en person som deretter dør av skadene som følge av volden, men drap var ikke hensikten med volden. I Norge kan du komme unna mye hvis du kan bevise at du ikke hadde hensikt det som skiller dette fra drap, er at ved drap hadde du til hensikt å drepe. F.eks; jeg stikker deg ned med kniv tjue ganger = mest sannsynlig prøvde jeg å drepe deg. Overlever du det blir jeg siktet for drapsforsøk, dør du er det drap. Stikker jeg deg med kniv én gang i beinet, men har uflaks og tar hovedpulsåren din og du dør, så kan det helle mot kroppsskade med døden til følge. Hensikten var å skade deg med kniven, men så var jeg så "uheldig" at jeg skadet deg på en slik måte at du døde (men det var ikke meningen). Håper noe av dette var forståelig Anonymkode: 8396b...ed2 Tusen takk, dette var fint! 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt dette finner du definert i straffeprosessloven, med forskrift. Anonymkode: 9cc0f...647 Jeg er ikke særlig bevandret i straffeprosessloven. Når jeg googler dette får jeg bare opp Lovdata. Og når jeg søker på drap/forsettlig drap der, finner jeg bare Lov om straff/straffeloven. Og en haug med beslutninger og dommer. Kan du gi meg en link? Straffen er ikke det som interesserer meg. Jeg skjønner at dette sannsynligvis er helt umulig for dere å spekulere i dette, men jeg er lurer veldig på hva som vanligvis legges i begrepet grov kroppskade? 4 minutter siden, MajorasMaske skrev: Drap i seg selv er ikke noe juridisk begrep. Det betyr bare å forusake noens død. Men når siktelsen går fra grov kroppsskade med døden til følge , til drap, så må jo politiet ha fått informasjon som gjør det sannsynlig at personen har ment at offeret skal dø?
MajorasMaske Skrevet 5. januar 2017 #10 Skrevet 5. januar 2017 Akkurat nå, Sorbus skrev: Men når siktelsen går fra grov kroppsskade med døden til følge , til drap, så må jo politiet ha fått informasjon som gjør det sannsynlig at personen har ment at offeret skal dø? Det finnes ingen siktelse i Norge som heter 'Drap'.
Gjest Sorbus Skrevet 5. januar 2017 #11 Skrevet 5. januar 2017 7 minutter siden, MajorasMaske skrev: Det finnes ingen siktelse i Norge som heter 'Drap'. I dette tilfellet 'har politiet utvidet siktelsen til å gjelde drap....'
MajorasMaske Skrevet 5. januar 2017 #12 Skrevet 5. januar 2017 3 minutter siden, Sorbus skrev: I dette tilfellet 'har politiet utvidet siktelsen til å gjelde drap....' Ser nå at det faktisk er en paragraf som heter bare 'Drap'. Det gjør jo spørsmålet ditt mye enklere, det er nemlig den paragrafen de har valgt å sikte han for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå