AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 lurer fælt på en ting jeg... flere sier de absolutt ikke får jobb, men jeg forstår det ikke helt. nå tenker jeg ikke folk som har sittet høyt oppe å tjent gode penger eller kun har erfaring fra en type jobb typ. men kanskje sånne som meg som har litt ymse erfaring. jeg har erfaring fra salg litt salgsledelse (litt merkelig firma jeg jobbet i) 3 mnd kundeservice butikk - sommerhjelp i klesbutikk, kiosk , dagligvare under utdannelse, 3 mnd som ass.butikksjef barnhage mangler to fag før jeg har fullført vgs om jeg gikk på for 5 år siden. har søkt 3 jobber, fikk to intervjuer, gikk kun på det ene og fikk jobb, men ble også innkalt idag da noen hadde sett CV min ,men jeg takket nei. har jeg bare vert heldig eller? jeg sleit litt i sommer ja, da var det lite stillinger, det er det enda da, men jeg søkte på en jeg hadde litt erfaring på fra før og en jeg ikke har noe erfaring fra-men som tidligere erfaring kan være nyttig i. hva er det som gjør at folk ikke får jobb når de søker sånn typ 100 stillinger? og er noen for kresne? er de dårlig på å skrive søknader? bruker de ikke bemanningsbyråer de melder seg opp i? jeg spør ikke for å kritisere noen på noen som helst måte, men mer av nysgjerrighet da jeg trodde det kom til å bli steintøft å få ny jobb i dette markede i Rogaland (stavanger/sandnes) j26 Anonymkode: 13739...632 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 For min del så handler det litt om å falle mellom to stoler tror jeg. Jeg har søkt hundrevis av den type jobber du har hatt, men jeg har høyere utdannelse. Jeg får beskjed om at jeg er overkvalifisert og at de er redde for at jeg forsvinner så fort jeg finner en jobb som er mer relevant for utdanningen min. Jobbene som er relevant for utdanningen min får jeg ikke pga manglende erfaring. Og jeg er en av de som virkelig har stått på for å få erfaring, jobbet frivillig osv. Innimellom så angrer jeg på at jeg tok høyere utdannelse, for jeg kommer sikkert til å ende opp i en jobb som hvem som helst kunne fått Anonymkode: 5514f...a84 10
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #3 Skrevet 5. januar 2017 De som sier at de ikke får seg jobb etter å ha pløyd arbeidsmarkedet tenker i hovedsak på relevante stillinger i forhold til utdannelsen sin. Nesten hvem som helst kan få en vaskejobb, telefonsalgsjobb eller jobb som avisbud, og for noen som har droppet ut av videregående med ingen videre karriereplaner er man svært attraktiv for ufaglærte stillinger. Å jobbe seg oppover i eksempelvis butikkbransjen er vanskelig for noen med bachelor eller høyere på universitetsnivå, ei heller å i det hele tatt få en jobb som kassemedarbeider. Arbeidsgiver vet at vedkommende vil forsvinne så fort et relevant jobbtilbud dukker opp, og denne usikkerheten vil de færreste arbeidsgivere ta en sjanse på. Husk at slike ufaglærte stillinger ikke akkurat er vanskelige å fylle. Det er utallige søkere, og arbeidsgiver ønsker som regel noen som er motiverte for jobben og som er å regne med over en lang periode. Anonymkode: 7eb3f...d7f 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #4 Skrevet 5. januar 2017 Jeg får ikke jobb fordi jeg aldri har hatt jobb tidligere. Nå studerer jeg til å bli sivilingeniør, så har ikke tid til å jobbe uansett, men skjenner det plager meg skikkelig at jeg aldri har klart å skaffe jobb. Sliter litt med sosial angst, så blir veldig lite attraktiv for arbeidsgivere rett og slett fordi jeg fremstår som veldig usikker, rar og klein. Anonymkode: d06c2...d32 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 Jeg får ikke jobb fordi jeg er: - 54 år - såkalt "overkvalifisert" når jeg søker jobber som jeg egentlig burde vært for kresen til..... Anonymkode: f1326...c10 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som sier at de ikke får seg jobb etter å ha pløyd arbeidsmarkedet tenker i hovedsak på relevante stillinger i forhold til utdannelsen sin. Nesten hvem som helst kan få en vaskejobb, telefonsalgsjobb eller jobb som avisbud, Her har du det! Tror mange er for kresne i forhold til hvilken jobb de skal ha. Mange velger å være arbeidsledige fremfor å ta disse jobbene som ikke er "bra nok" for de. Skjønn det den som kan. Husker jeg møtte en for noen år siden som mente det var umulig å få jobb for tiden. Spurte om han kunne tenkte seg vaskejobb, nei det kunne han ikke! Dette viser etter min mening at vi har det alt for godt her til lands. Anonymkode: a04e8...9c7 3
dillyduzit Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 Du har nok vært heldig ja. Selv med 5 årserfaring fra butikk og 1 år (6 år totalt) som assisterende butikksjef med hovedansvar får jeg fremdeles ikke jobb uansett hva jeg søker på. Meget gode referanser, og selv i samme kjede som utlyser stilling får jeg ikke jobb (utlyst internt). Og det er heller ikke at jeg er kresen, det blir søkt på både ekstrahjelp til heltidstillinger, vikarjobber etc, men når jobbmarkedet er så ræva som det er, og mange om beinet så slipper jeg aldri til. Hadde en avtale om å få en jobb her nede når vi flyttet ned, hadde jo tross alt jobbet ræva av meg, med 40 timer flexitid og mye overtid, og kunne virkelig vise til noe - Ble visst glemt. Bitter? Ja, det kan du trygt si.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #8 Skrevet 5. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her har du det! Tror mange er for kresne i forhold til hvilken jobb de skal ha. Mange velger å være arbeidsledige fremfor å ta disse jobbene som ikke er "bra nok" for de. Skjønn det den som kan. Husker jeg møtte en for noen år siden som mente det var umulig å få jobb for tiden. Spurte om han kunne tenkte seg vaskejobb, nei det kunne han ikke! Dette viser etter min mening at vi har det alt for godt her til lands. Anonymkode: a04e8...9c7 Med master fikk jeg ikke svar da jeg søkte på de jobbene folk påstår "alle" kan få. Så man trenger ikke være kresen, men heller ha for mye utdanning. Jeg jobbet som renholder lenge under studiene, så er ikke erfaring det går på. Anonymkode: 277fd...4b4 6
SøtMelon Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: lurer fælt på en ting jeg... flere sier de absolutt ikke får jobb, men jeg forstår det ikke helt. nå tenker jeg ikke folk som har sittet høyt oppe å tjent gode penger eller kun har erfaring fra en type jobb typ. men kanskje sånne som meg som har litt ymse erfaring. jeg har erfaring fra salg litt salgsledelse (litt merkelig firma jeg jobbet i) 3 mnd kundeservice butikk - sommerhjelp i klesbutikk, kiosk , dagligvare under utdannelse, 3 mnd som ass.butikksjef barnhage mangler to fag før jeg har fullført vgs om jeg gikk på for 5 år siden. har søkt 3 jobber, fikk to intervjuer, gikk kun på det ene og fikk jobb, men ble også innkalt idag da noen hadde sett CV min ,men jeg takket nei. har jeg bare vert heldig eller? jeg sleit litt i sommer ja, da var det lite stillinger, det er det enda da, men jeg søkte på en jeg hadde litt erfaring på fra før og en jeg ikke har noe erfaring fra-men som tidligere erfaring kan være nyttig i. hva er det som gjør at folk ikke får jobb når de søker sånn typ 100 stillinger? og er noen for kresne? er de dårlig på å skrive søknader? bruker de ikke bemanningsbyråer de melder seg opp i? jeg spør ikke for å kritisere noen på noen som helst måte, men mer av nysgjerrighet da jeg trodde det kom til å bli steintøft å få ny jobb i dette markede i Rogaland (stavanger/sandnes) j26 Anonymkode: 13739...632 Du har bedre ting å skilte med enn det jeg har😊 Jeg har mye butikkerfaring, men fikk aldri jobbe med noe annet enn gulvarbeid.. Jeg kan ned en gang si at du er gull verdt som arbeidssøker. Da du har vært borti ledelse biten. Du kan derfor gruse andre enkle søkere som meg, gulvarbeideren.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #10 Skrevet 5. januar 2017 For en skrytetråd.. ingen omtanke for de som sliter. Det er ikke nok jobber til alle i Stavanger-området nå, så det vil uansett være noen som ikke får jobb i disse dager. Anonymkode: 4bfae...86e 9
dillyduzit Skrevet 5. januar 2017 #11 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, SøtMelon skrev: Du har bedre ting å skilte med enn det jeg har😊 Jeg har mye butikkerfaring, men fikk aldri jobbe med noe annet enn gulvarbeid.. Jeg kan ned en gang si at du er gull verdt som arbeidssøker. Da du har vært borti ledelse biten. Du kan derfor gruse andre enkle søkere som meg, gulvarbeideren. Dessverre så må du endre den tankegangen, for det stemmer ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #12 Skrevet 5. januar 2017 Enig. Alle jeg har møtt på som sier de ikke får jobb, gidder ikke jobbe. Det er jobb til alle som vil ha jobb. Får du ikke jobb i lokalmiljøet - så får du flytte på deg. Anonymkode: 02a8e...d59 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #13 Skrevet 5. januar 2017 Alle andre unge på min alder har allerede tatt alle de "attraktive" jobbene her, men jeg fikk lett jobb som vaskehjelp. Trodde jeg kom til å hate det, men det er ikke så ille Anonymkode: 1e6c1...cc2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #14 Skrevet 5. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har du det! Tror mange er for kresne i forhold til hvilken jobb de skal ha. Mange velger å være arbeidsledige fremfor å ta disse jobbene som ikke er "bra nok" for de. Skjønn det den som kan. Husker jeg møtte en for noen år siden som mente det var umulig å få jobb for tiden. Spurte om han kunne tenkte seg vaskejobb, nei det kunne han ikke! Dette viser etter min mening at vi har det alt for godt her til lands. Anonymkode: a04e8...9c7 Du leste altså ikke hele innlegget? 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med master fikk jeg ikke svar da jeg søkte på de jobbene folk påstår "alle" kan få. Så man trenger ikke være kresen, men heller ha for mye utdanning. Jeg jobbet som renholder lenge under studiene, så er ikke erfaring det går på. Anonymkode: 277fd...4b4 Nettopp. Har man høyere utdannelse får man ikke de jobbene som "alle kan ta", da man blir sett på som overkvalifisert. Arbeidsgiveren vet at de stikker så fort de får en jobb innenfor deres egne felt. Derfor blir ikke de med høyere utdannelse kontaktet, selv om de har søkt på jobb som renholder. Det er nok enklere for ts å få seg jobb, og jeg synes ærlig talt ts virker usympatisk og uintelligent her. Anonymkode: e6c0a...071 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #15 Skrevet 5. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har du det! Tror mange er for kresne i forhold til hvilken jobb de skal ha. Mange velger å være arbeidsledige fremfor å ta disse jobbene som ikke er "bra nok" for de. Skjønn det den som kan. Husker jeg møtte en for noen år siden som mente det var umulig å få jobb for tiden. Spurte om han kunne tenkte seg vaskejobb, nei det kunne han ikke! Dette viser etter min mening at vi har det alt for godt her til lands. Anonymkode: a04e8...9c7 Du tar feil. Jeg er en av de "overkvalifiserte" og har søkt på absolutt alt. Også vaskejobber. Men da kan altså arbeidsgiver velge mellom en ung, ukvalifisert person (som gjerne da også får lønnen sin dekket via NAV). Og meg. En godt voksen kvinne med lang og "tung" arbeidserfaring, også i lederstillinger. Hvem velger du? Anonymkode: f1326...c10 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #16 Skrevet 5. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en skrytetråd.. ingen omtanke for de som sliter. Det er ikke nok jobber til alle i Stavanger-området nå, så det vil uansett være noen som ikke får jobb i disse dager. Anonymkode: 4bfae...86e Da må du gidde å flytte på deg, det er mangel på folk i andre deler av landet. Men det er bedre å sitte hjemme i godstolen og sture hva? Anonymkode: 31fee...36e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #17 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du gidde å flytte på deg, det er mangel på folk i andre deler av landet. Men det er bedre å sitte hjemme i godstolen og sture hva? Anonymkode: 31fee...36e For en rævva innstilling du har. Har denne personen sagt noe om at hun/han ikke er interessert i å flytte på seg? Og at han/hun sitter "hjemme i godstolen"? Håper karma treffer deg midt i r.,.. en dag. Anonymkode: f1326...c10 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #18 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Alle jeg har møtt på som sier de ikke får jobb, gidder ikke jobbe. Det er jobb til alle som vil ha jobb. Får du ikke jobb i lokalmiljøet - så får du flytte på deg. Anonymkode: 02a8e...d59 Jeg tro det sitter sånn omtrent 1169 ingeniører i Rogaland som nå fikk lyst til gi deg juling. Fakta akkurat nå er dessverre at det ikke er ledige jobber til alle disse. Finn.no lister 1069 ledige ingeniørjobber, men majoriteten av disse er ikke knyttet til prosessteknologi eller geologi offshore. For å balansere inntrykket så burde disse 1169 bli flinkere til å faktisk lese mer enn bare stillingstittelen før de forkaster annonsen mener jeg da. Anonymkode: b0c48...da2 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #19 Skrevet 5. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du gidde å flytte på deg, det er mangel på folk i andre deler av landet. Men det er bedre å sitte hjemme i godstolen og sture hva? Anonymkode: 31fee...36e Hva du snakker om? JEG har en fast og god jobb i næringslivet. Men mange har det ikke. Anonymkode: 4bfae...86e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #20 Skrevet 5. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tro det sitter sånn omtrent 1169 ingeniører i Rogaland som nå fikk lyst til gi deg juling. Fakta akkurat nå er dessverre at det ikke er ledige jobber til alle disse. Finn.no lister 1069 ledige ingeniørjobber, men majoriteten av disse er ikke knyttet til prosessteknologi eller geologi offshore. For å balansere inntrykket så burde disse 1169 bli flinkere til å faktisk lese mer enn bare stillingstittelen før de forkaster annonsen mener jeg da. Anonymkode: b0c48...da2 Der bekrefter du jo nettopp det jeg skriver. Det ER jobb til alle som vil ha jobb. MEN de må flytte på seg! De vil de jo såklart ikke. Anonymkode: 02a8e...d59 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå