AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Del Skrevet 5. januar 2017 Hvordan ble dårlig syn oppdaget? Her føler jeg gutten min blinker litt mer enn vanlig pluss vann i øynene. Kan det ha sammenheng? Før dere går løs her, så har jeg bestilt time hos øyelegen. Anonymkode: 134b1...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2 Del Skrevet 5. januar 2017 Har en 3 åring som bruker briller. Ble oppdaget fordi hun plutselig begynte å skjele da hun var 2 år. Ble henvist til øyeavd på sykehuset. Hvor gammelt er barnet ditt? Er veldig fint at du har bestilt time. Hvis dere får vite at det er noe som tilsier briller eller annet med øye, så ikke slå deg til rom med å kunne gå hos en komersiell optiker. Be om henvisning til øye avd på sykehuset slik at han følges opp regelmessig mtp utvikling. Lykke til! Anonymkode: a8dd1...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistymya Skrevet 5. januar 2017 #3 Del Skrevet 5. januar 2017 Det ble oppdaget svak skjeling på 2-årskontroll. Skjelingen har blitt værre nå mens vi har ventet på øyelege, så vi hadde oppdaget det selv nå. Får briller nå med +5,5 og +6,5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 5. januar 2017 #4 Del Skrevet 5. januar 2017 Ble oppdaget på 4-årskontrollen på helsestasjonen. De henviste til øyelege og han har hatt briller nå i 7 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #5 Del Skrevet 5. januar 2017 Bestilte legetime fordi jeg mistenkte dårlig syn hos femåringen. Ungen klaget iblant over vondt i øynene når h*n leste eller tegnet, og siden jeg er nærsynt selv var det logisk å mistenke dårlig syn. (Viste seg at ungen var litt langsynt, ikke nærsynt som jeg hadde trodd. Briller ble det.) Anonymkode: e718d...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #6 Del Skrevet 5. januar 2017 TS her, vi har vært hos øyelegen en gang før og da sa legen at barnet er langsynt oghar skjeve hornhinner. Barnet er fem år nå. Legen mente at han ikke trenger briller. Men som sagt så har jeg bestilt igjen og lurer på om legen har tatt feil vurdering. Ser at en nevner at barnet går med briller pga barnet er langsynt. Anonymkode: 134b1...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Del Skrevet 5. januar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestilte legetime fordi jeg mistenkte dårlig syn hos femåringen. Ungen klaget iblant over vondt i øynene når h*n leste eller tegnet, og siden jeg er nærsynt selv var det logisk å mistenke dårlig syn. (Viste seg at ungen var litt langsynt, ikke nærsynt som jeg hadde trodd. Briller ble det.) Anonymkode: e718d...74c Her barnet langsynt, men ble ikke briller. Anonymkode: 134b1...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thatsme Skrevet 5. januar 2017 #8 Del Skrevet 5. januar 2017 Ble oppdaget på synstest hos helsestasjonen. Langsint og veldig dårlig samsyn. Bruker 3,5 +. Får dekket glassene og en del av innfatning når man har dårligere syn enn 3 +/- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #9 Del Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ble dårlig syn oppdaget? Her føler jeg gutten min blinker litt mer enn vanlig pluss vann i øynene. Kan det ha sammenheng? Før dere går løs her, så har jeg bestilt time hos øyelegen. Anonymkode: 134b1...9d2 Lang ventetid hos øyeleger vel? Snakk med helsestasjonen. Prematurbarn som får ekstraoppfølginge og begynte med briller før hun var 2 år. Veldig usikker motorisk, falt og skumpet borti mye før hun fikk briller og ble et nytt barn. Anonymkode: c3dc9...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #10 Del Skrevet 5. januar 2017 19 minutter siden, Thatsme skrev: Ble oppdaget på synstest hos helsestasjonen. Langsint og veldig dårlig samsyn. Bruker 3,5 +. Får dekket glassene og en del av innfatning når man har dårligere syn enn 3 +/- Hos oss var det skjelingen som gjorde at vi tok kontakt med lege, og etterhvert fikk time hos øyelege og langsyntheten ble oppdaget. Vi får dekket utgifter til brille pga skjelingen, ikke pga langsyntheten. Trodde ikke dårlig syn i seg selv utløser rett til å få dekket glass og innfatning? Det var i hvert fall det vi fikk vite av ortoptist. Anonymkode: d83cf...4e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jubatus Skrevet 5. januar 2017 #11 Del Skrevet 5. januar 2017 28 minutter siden, Thatsme skrev: Ble oppdaget på synstest hos helsestasjonen. Langsint og veldig dårlig samsyn. Bruker 3,5 +. Får dekket glassene og en del av innfatning når man har dårligere syn enn 3 +/- Barnet ditt har i så fall ikke fått dekket glassene og deler av innfatningen pga langsyntheten, men pga det manglende samsynet. NAV har et ganske strengt regelverk på dette området. Fra NAV: "Er du under 18 år kan du få støtte til briller/kontaktlinser hvis du har: anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller strabisme (skjeling) " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #12 Del Skrevet 5. januar 2017 1 time siden, Thatsme skrev: Ble oppdaget på synstest hos helsestasjonen. Langsint og veldig dårlig samsyn. Bruker 3,5 +. Får dekket glassene og en del av innfatning når man har dårligere syn enn 3 +/- Nei, du får ALDRI dekket briller eller glass pga styrke. Min sønn er svaksynt, og får ikke dekket brillene pga det. Men pga at han skjeler så får han dekket det. Anonymkode: 3eaee...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #13 Del Skrevet 5. januar 2017 1,5-åringen begynte å skjele veldig, og jeg måtte krangle meg til en henvisning til øyelege fra fastlege ("det er ikke så farlig før de blir større"), hun viste selv ingen tegn til synsproblemer. Oppdaget +3/+4 og under 50% syn på det øyet som skjelte. Det ble briller med en gang, henvisning til ortoptist og 3 år med lapp. Nå har hun tilnærmet 100% syn på begge øyne, skjeler kun når hun er trøtt og har av brillene, slipper operasjon. Hadde vi ventet så lenge som til 4-årskontrollen eller skolestart hadde synet vært verre på øyet som skjelte, og det er ikke sikkert lappebruk kunne fikset det. Viktig at man tar tak i slikt tidlig når man merker noe utenom det vanlige. Anonymkode: 23af7...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thatsme Skrevet 5. januar 2017 #14 Del Skrevet 5. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, du får ALDRI dekket briller eller glass pga styrke. Min sønn er svaksynt, og får ikke dekket brillene pga det. Men pga at han skjeler så får han dekket det. Anonymkode: 3eaee...2ad I følge legen vi var hos, fikk vi dekket fordi hun hadde mer enn 3 +. Mulig han har sagt feil, men det var det han sa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #15 Del Skrevet 6. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du får ALDRI dekket briller eller glass pga styrke. Min sønn er svaksynt, og får ikke dekket brillene pga det. Men pga at han skjeler så får han dekket det. Anonymkode: 3eaee...2ad Det stemmer jo ikke at man aldri får dekket pga styrke, skjønner ikke hvorfor du sier det. Som Jubatus over deg sier, så er det tre kriterier der man må oppfylle minst en av dem for å få dekket glassa. To av disse kriteriene har med styrken å gjøre, det tredje er samsyn (skjegling). Forøvrig så dekker NAV i disse tilfellene glass i sin helhet, og kr 465 av innfatningen. Anonymkode: 20af2...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #16 Del Skrevet 6. januar 2017 2 timer siden, Thatsme skrev: I følge legen vi var hos, fikk vi dekket fordi hun hadde mer enn 3 +. Mulig han har sagt feil, men det var det han sa. Da har han forenklet det veldig. Mest sannsynlig er det strabisme (skjegling) involvert, som følge av langsyntheten hennes. Det kan være snakk om skjult skjegling, som ikke er særlig synlig til vanlig. Anonymkode: 20af2...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaHP Skrevet 6. januar 2017 #17 Del Skrevet 6. januar 2017 Gutten min fikk briller den dagen han fylte 1 år. Merket at han skjelte på det ene øyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #18 Del Skrevet 6. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her, vi har vært hos øyelegen en gang før og da sa legen at barnet er langsynt oghar skjeve hornhinner. Barnet er fem år nå. Legen mente at han ikke trenger briller. Men som sagt så har jeg bestilt igjen og lurer på om legen har tatt feil vurdering. Ser at en nevner at barnet går med briller pga barnet er langsynt. Anonymkode: 134b1...9d2 Det kommer ann på hvor langsynt han er. Er du usikker på øyelegens avgjørelse kan du få en optiker til å se på han også. Anonymkode: 0d90c...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #19 Del Skrevet 6. januar 2017 Hei Kan jeg spørre hvordan øyelege sjekker synet/styrken hos barn rundt 2 år? Min datter sjeler en del, men det ble aldri målt styrke etc. Hun gikk med lapp et halvt års tid, ble bedre rett etter men sjeler nå ganske mye igjen. Øyelege på sykehuset sier bare at det ikke gjør noe, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. Men hun er ganske usikker av seg så jeg ser for meg at det blir et mareritt og evt sjekke synet nærmere.. Takk for svar! Anonymkode: 50bdb...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #20 Del Skrevet 6. januar 2017 Hos oss var det litt flere ting som gjorde at vi fanget det. Min datter var 6 år og etter lang periode med hodepine og et epileptisk anfall, ble hun diagnotisert med epilepsi. Ifm er det vanlig å ta MR bare for å sjekke om det er noe i hjernen som gir anfall (eks tumor, hjerneblødning, en eller annen form for skade i hjernen). Datteren min begynte å klage over dobbeltsyn, moren (meg) ble paranoid og fikk for seg at hun nå hadde fått svulst i tillegg. MR ble fremskyndet, og var som forventet, fin. Med fortsatt dobbeltsyn så ble det henvist til øyelege bare for sikkerhetsksyld, og det endte med skeive hornhinner, skjult skjeling og lett langsynhet, og behov for briller. Dobbeltsyn rettet seg etter hvert. Vært fulgt opp på øyepoliklinikk nå i 4 år med bytting av briller hvert år. I år er skive hornhinner og skjult skjeling mye bedre og legen sa at det ikke lenger var behov for oppfølging på sykehuset. Nå kan vanlig optiker overta jobben, og sjekke ift langsynthet og behov for nye briller. Hun har fått dekket briller hittil, men er litt usikker nå som det "bare" er langsynthet, om vi må betale for ev. bytting av glass. Hun er forresten 10 år. Anonymkode: dfff9...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå