Gå til innhold

Klassetur - hva synes dere foreldre om dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er en lærer som jobber på ungdomstrinnet og tradisjonen ved vår skole er at alle klasser tar en liten overnattingstur til et leirsted i nærheten i starten av 10. klasse.

Dette er en veldig hyggelig tradisjon som elevene er glade i og som nye elever gleder seg til fordi de hører om turen fra eldre søsken. Inntaksområdet til skolen er i et område hvor foreldrene ofte har lav inntekt og mange gleder seg derfor veldig til klassetur fordi de sjeldent drar på turer eller opplevelser med overnatting borte fra hjemmet.

På grunn av økonomi har ikke skolen anledning til å dekke noe annet enn transport (og her kommer det an på hvor man drar, ved dyr transport må klassekassa hjelpe til). Gratisprinsippet regner jeg med at de fleste her er godt kjent med, men for å presisere så har ikke skolen lov til å kreve betalt fra foreldre/barn for turer eller opplegg i skolens regi jf. opplæringsloven.

Tidligere år har vi organisert dette som en klasseinnsamling. Elevene har for eksempel solgt kaker, dopapir, samlet pant eller bidratt med dugnadsarbeid. Dette er jo en flott mulighet for elevene til å delta i innsamlingen og planleggingen av turen, men i de siste årene har det også vært en kilde til frustrasjon.

Kort sagt så er det vanskelig å organisere dette da slike innsamlinger går på elevenes (og lærerens) fritid og fordi vi ikke kan tvinge noen til dette, så har det alltid blitt til at enkeltelever har dratt lasset, mens andre ikke bidrar. I tillegg møter vi mye konkurranse fra idrettslag og andre organisasjoner som driver med det samme. I tillegg er det uforutsigbart fordi leirstedene i nærheten ofte må bookes lenge før og da vet man ikke alltid om man rekker å samle inn nok penger før.

Forrige gang nådde vi ikke målet og da endte det med at jeg som lærer solgte 25 kakebokser selv og betalte inn de 500 kronene som manglet til turen for å ikke skuffe forventningsfulle elever og foresatte.

Nå er det igjen tid for å begynne å planlegge en ny innsamling. Selv kunne jeg gjerne stått over turen, men både elever og foresatte har uttrykt at de gleder seg mye og jeg kjenner at jeg ikke orker en ny runde med uendelig kakesalg og organisering frem og tilbake.

For å gi foreldrene en sjanse til å bidra (flere har hintet sterkt om at de ønsker å gi litt til turen) har jeg tenkt å kanskje be om en anonym insamling gjennom forseglede konvolutter. Hver foresatt vil da levere en forseglet konvolutt til meg hvor de gir så lite eller mye som de ønsker til turen (eller ingenting om det er det de vil). Verken jeg eller elevene vil da vite hvem som har bidratt til turen eller ikke. Dette vil gi en rask start på en innsamling og selv om vi fortsatt vil være nødt til å samle penger ved siden av, så vil det gi oss muligheten til å sette inn et depositum på et billig sted tidlig og gjøre det lettere å arrangere innsamling av utestående beløp.

Hva tenker dere foreldre om denne ordningen? Er det innafor?

Anonymkode: b7736...ace

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I all verden... Hvis det er en overnatting i nærområdet så kan det da vel ikke være snakk om så mye penger at det må være nødvendig med dugnader og innsamlingsaksjoner. 

Anonymkode: b0532...a07

• Liker 7
Gjest Magnifiq
Skrevet

Syns det absolutt er innafor.

Kunne lett betalt noen tusenlapper for at klassen skulle kommet seg på tur.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all verden... Hvis det er en overnatting i nærområdet så kan det da vel ikke være snakk om så mye penger at det må være nødvendig med dugnader og innsamlingsaksjoner. 

Anonymkode: b0532...a07

Buss, overnatting, aktiviteter, frokost, lunsj, middag? 

Anonymkode: 0eab6...a9c

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes lærer skal brukes til andre ting enn dette. Planlegging ja, men innsamling og den biten må klassekontaktene ta. Her der det klassekontakter som organiserer innsamling til leirskole fx (transport må dekkes av oss). De vil alltid være noen som drar lasset mer enn andre, noen foreldre er kjøtthuer som forventer at andre fikser og ordner for deres barn.
Anonym innsamling...? Vi har hatt loddsalg på juleavslutning, da tar alle så mye eller lite lodd de vil. Og det kommer inn mye penger.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov for foreldre å bidra frivillig. Vi gjør det sånn der jeg jobber.

Anonymkode: 6831b...3ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit. Men for min egen del kunne jeg tenkt meg et forslag til sum, selvsagt med presisering av at man kan gi mer eller mindre eller ikke i det hele tatt, men da hadde det blitt lettere for meg å avgjøre summen jeg skulle legge i. ;) Men hadde bidratt uansett.

Anonymkode: 204bb...e9f

• Liker 3
Skrevet

Sånn har det blitt gjort hos oss dA det er veldig forskjellig økonomi på foreldre i klassen, har bare hørt positiv omtale av løsningen hos foreldre :) 

de har gjerne fortalt ca hva det koster for en elev og vi som har litt god økonomi passer da på å betale litt mer enn for vår 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kjedelig at noen bidrar og noen får tilgode men ikke bidrar i det hele tatt. 

Anonymkode: bfe71...34a

• Liker 3
Skrevet

Som en av elevene som måtte dra lasset for den tafatte klassen jeg gikk i hadde jeg satt pris på en sånn løsning.. Dritt lei av å selge kaker for fotballlag, klasser, søsken ja - alle. Alle skal være så sunne i dag også så er ikke lett å bli kvitt de.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Kan presisere at det er jeg som er kontaktlærer, siden det ikke kom tydelig frem i HI.

Når det kommer til kostnader er det ikke sikkert at vi trenger så veldig mye. De billigste overnattingsstedene får vi for rundt 3000kr/natten og da med mat og transport så vil vi nok havne på under 5000 kroner. Men vi er da avhengige av å få inn penger raskt slik at vi får betalt inn depositum.

Det jeg har tenkt å foreslå er at hvis alle bidrar med rundt 200 kroner hver så vil vi ha mer enn nok til depositum (altså får vi nok penger selv om ikke alle betaler). Det er jo selvfølgelig kjedelig for de som betaler å vite at andre ikke bidrar, men jeg tror at mange av foreldrene unner barna denne turen selv de med foreldre som ikke bidrar.

Samtidig så vet jeg at foreldre er en sammensatt gruppe. Det som fremstår som en god løsning for mange vil nok også oppfattes som tigging av andre og som lærer som ønsker et godt samarbeid så vil jeg ikke tråkke på noens tær.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette høres unødvendig dyrt ut. Slik det ble gjort da jeg gikk på skolen for ti år siden ble bestandig til veldig fine turer. Vi syklet til en skog ca. 7 km fra skolen. Alle hadde med matpakker. Utstyr som sykkel, sovepose og liggeunderlag ble lånt av klassekameraters søsken eller elever på andre trinn. Noen hadde med telt, skolen stilte med noen gamle telt og andre sov i gapahuk. De som ikke hadde telt tok med vedkubber, dopapir, fyrstikker eller noe annet til fellesskapet. 

Anonymkode: 4ac39...776

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette høres unødvendig dyrt ut. Slik det ble gjort da jeg gikk på skolen for ti år siden ble bestandig til veldig fine turer. Vi syklet til en skog ca. 7 km fra skolen. Alle hadde med matpakker. Utstyr som sykkel, sovepose og liggeunderlag ble lånt av klassekameraters søsken eller elever på andre trinn. Noen hadde med telt, skolen stilte med noen gamle telt og andre sov i gapahuk. De som ikke hadde telt tok med vedkubber, dopapir, fyrstikker eller noe annet til fellesskapet. 

Anonymkode: 4ac39...776

Sånn gjorde vi det også. Hadde en kjempeflott, gratis, tur som vi fortsatt snakker om mange år etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir veldig dumt når alt skal koste så mye. Husker når jeg gikk på skolen. Var ikke alltid foreldrene mine hadde så mye penger og da blir det dumt om de ofte må betale. Skolen skal jo faktisk være gratis. Er ikke alle som bare kan spytte opp penger hele tiden.

Anonymkode: b68cc...747

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er innafor så lenge det er 100% frivillig og ingen holder øye med eller får vite hvem som gav eller ikke gav penger. Forøvrig synes jeg slike turer skal koste så lite som overhodet mulig og at hele klassen skal være med uavhengig av hvor mye eller lite foreldrene bidro.

AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg hørtes ut som et bra opplegg. Da jeg gikk i 10 klasse og vi hadde klassetur, dro vi til Sverige. Da dro vi fil et hytteområde, hvor vi overnattet i to netter. Vi dro til Liseberg, dyrepark og museum i tilleg. Mat måtte vi stå for selv, og det samme med penger til Liseberg. Det var kos, men ganske dyrt... Deres opplegg høres bra ut!

Anonymkode: cbf14...54c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er juridisk "innafor", men synes det høres litt for forpliktende ut. Har selv vært forelder til en elev i ungdomsskolen der klassen skulle samle inn penger til en fem dager lang Berlintur, det var mye penger og ble mye arbeid, men vi ble også ganske kreative. Noen av tingene vi gjorde:

Elevene med sine foreldre ble delt inn i grupper, hver gruppe fikk en bestemt sum de skulle samle inn. Da hadde vi "strategi-" og "statusmøter" i gruppa. Her kan jo du som lærer kombinere de foreldrene som er ressurssterke og de hm, less so, på en god måte.  

Gruppa jeg var med på prøvde forskjellige ting, men dorullsalg endte opp som den klart mest innbringende metoden.

Salg av suppe, kake og drikke på foreldreavslutninger, til rimelig stive priser...

Loddsalg på foreldremøter, hver elev tok med en symbolsk premie.

For øvrig kan jeg ikke huske at læreren var noe spesielt involvert i dette arbeidet i det hele tatt, vi hadde en "turkomite" på tre foreldre som overså det hele.

Anonymkode: e3fb6...779

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke skjønne annet enn at dette er foreldrerepresentantenes oppgave. Å finne løsninger, foreslå, dra lasset, organisere det hele. Og ja, det er alltid fem (10 stykk, fem elever) som drar lasset, og tilslutt: halve klassen har betalt dobbelt, og halve får det gratis. Men: det er foreldrenes sak. De kan søke driftstyret om tilskudd, og de kan ta det opp i FAU (hos oss er 17.-mai-arrangementet jobb og inntekt for 5.-klasseforeldre, til leirskole). Jeg vet om foreldre som har kjøpt 25 bokser kaker, jeg har aldri hørt om en lærer! Hva sier de andre kontaktlærerne om dette da, hvordan løser deres klasser det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Kan presisere at det er jeg som er kontaktlærer, siden det ikke kom tydelig frem i HI.

Når det kommer til kostnader er det ikke sikkert at vi trenger så veldig mye. De billigste overnattingsstedene får vi for rundt 3000kr/natten og da med mat og transport så vil vi nok havne på under 5000 kroner. Men vi er da avhengige av å få inn penger raskt slik at vi får betalt inn depositum.

Det jeg har tenkt å foreslå er at hvis alle bidrar med rundt 200 kroner hver så vil vi ha mer enn nok til depositum (altså får vi nok penger selv om ikke alle betaler). Det er jo selvfølgelig kjedelig for de som betaler å vite at andre ikke bidrar, men jeg tror at mange av foreldrene unner barna denne turen selv de med foreldre som ikke bidrar.

Samtidig så vet jeg at foreldre er en sammensatt gruppe. Det som fremstår som en god løsning for mange vil nok også oppfattes som tigging av andre og som lærer som ønsker et godt samarbeid så vil jeg ikke tråkke på noens tær.

TS

Du har nok ikke lov til å foreslå noenting. Jeg er en av disse som har slitt ræva av meg for å få råd til leirskolesparing, selv etter reglene kom. De gjorde som du, bare at det gikk over flere år og gjaldt et par tusen. Påminnelser om å betale inn, og fullt regnskap over hvor mye hver person hadde betalt. Lærere, rektor og FAU visste om det. 

Oppgi et kontonummer og si at den som ønsker å sponse turen kan gjøre det ved å overføre penger dit. Ingenting mer, ikke foreslå sum, ikke sjekk hvem som har betalt. Ellers er det vel klassekontaktene og altså foreldrene som skal organisere dette, ikke du som lærer. 

Anonymkode: bfff8...8c7

• Liker 4
Skrevet

Dette skal være foreldrene som organiserer. Ved at du som lærer og skolen tar initiativ og ordner, opprettholder man ikke gratisprinsippet. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...