Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste to årene vært ansatt i kommunen som helsefagarbeider. Men pga fibromyalgi og ME innser jeg at dette ikke går lengre å jobbe på sykehjem. Er nå 100% sykemeldt. Var på møte med nav og arbeidsgiver i dag, og det ble bestemt at jeg skal få arbeidsavklaring mens jeg er sykemeldt. Har fortsatt 10 mnd igjen med sykepenger før jeg evt må på aap-penger. Så jeg skal til nav over helgen for å søke på avklaringstiltak, som består av 4 ukers avklaring av arbeidsevne for evt deretter å prøve meg i annen jobb.

Men på møtet i går fikk jeg følelsen av at personalsjefen bare vil bli kvitt meg. Hun snakket utelukkende om at jeg måtte se på andre jobber enn i kommunen. Se an arbeidsmarkedet og ikke bare tenke kommunal jobb. 

Jeg stiller meg litt undrende. Hvorfor kan de ikke flytte meg til f.eks barnehager, pu-tjeneste, psykiatritjenesten, skole/sfo, osv, å se hvordan det går? Det virket rett og slett som om hun ville ha meg ut. Jeg er fast ansatt i kommunen, 100% stilling. Trodde de hadde tilretteleggingsplikt? Mens nå er jeg skyvet over til nav. Nav og lege mener jeg må ha lettere jobb glr å kunne fungere, og for å unngå uføre om få år. Men hvorfor ikke omplassere meg da? Fikk nesten følelsen av at de forventet at jeg skal si opp jobben... Er forresten 25 år om alder har noe å si.

Hva mener dere på kg? Er så i villrede over hva som nå skjer. Eneste tryggheten er st jeg fortsatt får sykepenger, noe som nav sa jeg hadde rett på også på dette tiltaket, og de mente det var bedre å ta det nå med full lønn, istedet for å gå hjemme ett år, så gå ned i inntekt, og DERETTER mobilisere for å komme i jobb. Er enig i det, men hvorfor kan de ikke plassere meg en anneb plass i kommunen så kan vi se hvordan det går? Føler meg så ubrukelig og lurer på om jeg bare skal si opp hele stillingen. 

Anonymkode: 3664a...f45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan omplassere deg, men du må jo være kvalifisert der du skal plasseres. En helsefagarbeider er ikke kvalifisert for barnehage f.eks. Og ja det er styrete med syke arbeidstakere, men de har ikke lov å kvitt seg med deg med det første. 

Anonymkode: 8b06a...992

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge for deg, bare så det er sagt. Men hva tenker du selv at du kan jobbe som/med? Du kjenner jo deg selv best og har vel gjort deg opp noen tanker om det? Jeg får hvert fall ikke ME og barnehage med høyt tempo, stress, hyling og skriking til å passe i sammen, ei heller SFO eller skole? 

Kunne du ha vurdert en lavere stilling feks? Hva med å jobbe i bolig uten for mye løft, høyt tempo osv? Jeg tenker også at du må tenke på å se etter jobb utenfor helsetjenesten. 

Anonymkode: d0d27...10b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la deg presse av en arbeidsgiver som vil ta lette løsninger. De har plikt til å tilrettelegge. Og særlig når du selv er så imøtekommende som du er og kommer med flere realistiske forslag, har arbeidsgiver dårlig kort på hånden.

Så ikke gi deg og ikke bekymre deg. Du har loven på din side.

Anonymkode: 2c04b...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere et bofellesskap, dagavdeling, enhet for aktivisering eller noe slikt du kan omplasseres til? Jeg jobber i et psykiatrisk bofellesskap uten tunge løft o.l. Vi har veldig mange ansatte som er flyttet over fra sykehjemmet for å unngå ufør, da jobben hos oss er veldig rolig og består av spill, tur og gøy. Har veldig mange ansatte fra sykehjemmet som hadde blitt ufør skule de fortsette. 

Skjønner at du ikke kan omplasseres til f.eks. barnehage. Har kommunen nok kvalifisert personell i barnehagene kan de jo ikke bare putte inn en helsefagarbeider bare for å plassere deg en plass. Men de har vel andre helsefaglige institusjoner?

Anonymkode: 2c92c...00e

AnonymBruker
Skrevet

Det må jo også finnes en stilling som du kan omplasseres til, og den stillingen må være ledig. Eller mener du at det skal oprettes en stilling for deg, eller at du skal ha jobben til en annen? 

Anonymkode: eeea3...704

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...