Anonym1983 Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 I disse slanketider Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at det sunneste alternativet er mat som lages fra bunnen av, og jo det tror jeg nok på. Dessverre har jeg sjeldent tid til å lage mat fra bunnen, og i travle hverdager har jeg ikke annet valg enn å sverge til ferdigmat av forskjellige slag. Det hjelper ikke ta jeg bor alene, og fort blir lei av å lage mat som må spises i dagevis, dette gjør noe med både økonomien og vekta. Er det noe som har gode tips til sunnere utgaver av ferdigmat, eller alternativer som krever få ingredienser og tar kort tid å lage?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 Jeg er veldig glad i å lage store porsjoner mat som jeg fryser ned i passe størrelser. Når jeg vet jeg får en dag der jeg ikke orker matlaging tar jeg bare opp en pakke og setter i kjøleskapet, og så varmer jeg det når jeg kommer hjem. Suppe fungerer veldig bra til det, for på slike dager har jeg ofte behov for noe varmt. Frossengrønnsaker er ofte sunnere en "ferske" utenom sesong. De er også ferdig oppdelt, og sparer deg for mye arbeid. De reduserer også matsvinn ved at du ikke trenger å bruke opp en hel pakke alene på kort tid. For å få tid til en skikkelig middag lønner det seg å droppe tanken på at middag må spises kl 5. Spis et lett mellommåltid når du kommer hjem (yogurt med korn, en banan, et par knekkebrød), og lag deg en skikkelig middag. Hvis du ikke har fryser, invester i en fryser. Det vil betale seg tilbake i løpet av kort tid ved at du kaster mindre mat og kan kjøpe mat som er på tilbud. Mat fra bunnen er ikke nødvendigvis sunnere enn ferdigmat, noe facebookgruppa med det navnet demonstrerer. Dersom du bruker store mengder salt, fete meieriprodukter og minimalt med grønnsaker kan mat laget fra bunnen bli mye mer helseskadelig enn ferdigmat. Anonymkode: b81b8...c0c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #3 Skrevet 5. januar 2017 Har begynt å spise mye mere poteter når jeg har dårlig tid, etter jeg så dette: http://www.news.com.au/lifestyle/health/diet/andrew-taylor-eats-nothing-but-potatoes-for-a-year-to-cure-his-food-addiction/news-story/41d8e6612679985fc9bf62e4b970ef15 Det er utrolig enkelt å koke poteter og spise dem med litt tilbehør, jeg bruker mye avocado, uliker urter, løk og hvitløk, eller en salat til, røkt makrell eller sik som jeg kjøper ferdig i butikken etc. Du kan jo kjøpe med deg noe ferdigmat og en salat, og så koke poteter til for eksempel? Anonymkode: b7a52...230
Pringle Skrevet 5. januar 2017 #4 Skrevet 5. januar 2017 Kjøp singelfryst kjøtt og fisk, eller fersk og frys ned i porsjoner. Ta ut det du trenger kvelden før og legg i køleskapet til tining. Kok poteter i biter, ris, byggryn (bør bløtlegges) eller pasta. Det tar 10-14 minutter. I mellomtiden steker du kjøtt eller fisk (i stekepanne eller ovn). Du kan ha salat til, eller varme grønnsaker i mikrobølgeovn eller i vann eller i ovnen på ettervarmen. Gryteretter og supper kan du lage med så få eller mange ingredienser du vil, men det er gjerne ikke antallet ingredienser men graden av pirk og fikl som avgjør om en rett er tid- eller arbeidskrevende. Les gjennom oppskrifter på forhånd og se om det er noen oppgaver/ingredienser du kan kutte ut. Løk, potet, gulrøtter og kålrot er stort sett billig og like bra som dyrere grønnsaker, men varier mellom så mange som mulig og gjør ditt beste for å spise opp alt. Frosne grønnsaker er supert. Noe som virkelig forbedret standarden her i huset (jeg er alene jeg også), var ett tema for hver ukedag. Det kan være ulike kjøttyper, tilberedningsmåter, vegetarisk, fisk, alt mulig - poenget er at du begrenser antallet muligheter så du får et overkommelig antall retter å velge mellom, og du unngår å spise lik mat dag etter dag. Dette var middag. De andre måltidene kan godt være brødskiver, yoghurt, havregryn, rester. 1
Rumle Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 (endret) Wok? Kjøp en del basisgrønnsaker og vask alt og klargjør det 1-2 ganger i uken, så kan du ta det du trenger når du trenger det. Ellers er jo salater i alle mulige varianter helt perfekt? Du trenger ikke å bruke så mange ingredienser, fyll på med noe som metter litt mer; kikerter, avocado, fetaost, oliven osv. Ellers er det jo supert å lage opp ekstra porsjoner av supper og gryter og bare varme og spise disse ved behov Endret 5. januar 2017 av Rumle 1
Smultring Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 Hvorfor ikke bare basere seg på frukt og grønnsaker og spise dem rå? Ingenting er lettere enn å gå i kjøleskapet og ta ut f.eks. litt grønnkål og salat, spise litt og så bare sette resten på plass igjen. I tillegg kan en jo spe på med litt nøtter, persimon eller andre frukter en liker. Jeg forstår ikke hvorfor mat på død og liv skal være varm. En kan heller drikke litt te eller kakao etterpå dersom en savner følelsen av varme. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 7 minutter siden, Smultring skrev: Hvorfor ikke bare basere seg på frukt og grønnsaker og spise dem rå? Ingenting er lettere enn å gå i kjøleskapet og ta ut f.eks. litt grønnkål og salat, spise litt og så bare sette resten på plass igjen. I tillegg kan en jo spe på med litt nøtter, persimon eller andre frukter en liker. Jeg forstår ikke hvorfor mat på død og liv skal være varm. En kan heller drikke litt te eller kakao etterpå dersom en savner følelsen av varme. Ja, la oss leve på grønnsakssnacks, litt nøtter og varm te. Anonymkode: a2616...1cf 10
Hot mess Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Selv om jeg foretrekker mat laget fra bunnen selv, er det mulig å gjøre ferdigmat sunnere ved å pimpe den- ingen hindrer deg i å tilsette mer grønnsakeri, eller servere en salat ved siden av en Fjordland-rett, for eksempel. Og du spiser vel ikke halvfabrikata til alle måltider? Pose-havegrøt og Go-Morgen-yoghurter ville jeg sett som langt verre å inkludere fast i kostholdet enn Fjordland. Det er jo ingenting som hindrer en i å lage superkjappe frokoster, luncher og kveldsmåltider med perfekt næringshold. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 På Thursday, January 05, 2017 den 12.40, Anonym1983 skrev: I disse slanketider Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at det sunneste alternativet er mat som lages fra bunnen av, og jo det tror jeg nok på. Dessverre har jeg sjeldent tid til å lage mat fra bunnen, og i travle hverdager har jeg ikke annet valg enn å sverge til ferdigmat av forskjellige slag. Det hjelper ikke ta jeg bor alene, og fort blir lei av å lage mat som må spises i dagevis, dette gjør noe med både økonomien og vekta. Er det noe som har gode tips til sunnere utgaver av ferdigmat, eller alternativer som krever få ingredienser og tar kort tid å lage? Ferdigmat er ikke sunt. Det er for mye tilsetninger. Stek grønnsaker på pannen. Ha i et fiskestykke. Kyllingfilet. Google så finner du masse oppskrifter. Billig er det også. Lag opp for flere dager. Tar deg ikke lengre tid. Anonymkode: adf92...54b 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 22 timer siden, Smultring skrev: Hvorfor ikke bare basere seg på frukt og grønnsaker og spise dem rå? Ingenting er lettere enn å gå i kjøleskapet og ta ut f.eks. litt grønnkål og salat, spise litt og så bare sette resten på plass igjen. I tillegg kan en jo spe på med litt nøtter, persimon eller andre frukter en liker. Jeg forstår ikke hvorfor mat på død og liv skal være varm. En kan heller drikke litt te eller kakao etterpå dersom en savner følelsen av varme. Rå grønnkål, persimon og kakao til middag? Anonymkode: b8574...775 1
Rumle Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rå grønnkål, persimon og kakao til middag? Anonymkode: b8574...775 Jeg synes ikke det var så utenkelig, man kan jo spise hva man vil? Ofte jeg bare spiser grønnsaker + nøtter og oliven og en kopp te eller noe lignende. Man blir da mett av det også 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 10 minutter siden, Rumle skrev: Jeg synes ikke det var så utenkelig, man kan jo spise hva man vil? Ofte jeg bare spiser grønnsaker + nøtter og oliven og en kopp te eller noe lignende. Man blir da mett av det også Jo man kan jo spise hva man vil og mulig man blir mett men det hørtes jo ikke særlig godt ut jaja.. hver sin smak Anonymkode: b8574...775
Rumle Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo man kan jo spise hva man vil og mulig man blir mett men det hørtes jo ikke særlig godt ut jaja.. hver sin smak Anonymkode: b8574...775 Vel, selvfølgelig må man synes det er godt, det er jeg enig i
Smultring Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rå grønnkål, persimon og kakao til middag? Anonymkode: b8574...775 Ja, det går fint. En blanding av f.eks. havregryn og linfrø går også fint. Det er ikke noe poeng for meg å spise "tung" mat til middag. Vi har så mange tullete kulturelt betingede oppfatninger rundt slike ting. Men dersom en ikke liker å spise slike ting, så er det jo bare å velge noe annet og kanskje mer tradisjonelt.
Smultring Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 2 minutter siden, Rumle skrev: Vel, selvfølgelig må man synes det er godt, det er jeg enig i Jeg synes ikke maten behøver å være god. Jeg vil bare at den ikke er vond å spise. Grønnkål smaker jo omtrent ingenting. Men det er ikke mange matvarer som slår den i ernæringsinnhold. Persimon, paprika, pasjonsfrukt, kiwi o.a. er jo nydelig.
Rumle Skrevet 6. januar 2017 #16 Skrevet 6. januar 2017 5 minutter siden, Smultring skrev: Jeg synes ikke maten behøver å være god. Jeg vil bare at den ikke er vond å spise. Grønnkål smaker jo omtrent ingenting. Men det er ikke mange matvarer som slår den i ernæringsinnhold. Persimon, paprika, pasjonsfrukt, kiwi o.a. er jo nydelig. Vel, der er vi ikke enige i alle fall. Jeg må spise mat jeg liker Med, mindre jeg er i en krisesituasjon selvsagt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #17 Skrevet 6. januar 2017 7 minutter siden, Smultring skrev: Jeg synes ikke maten behøver å være god. Jeg vil bare at den ikke er vond å spise. Grønnkål smaker jo omtrent ingenting. Men det er ikke mange matvarer som slår den i ernæringsinnhold. Persimon, paprika, pasjonsfrukt, kiwi o.a. er jo nydelig. Nei men du kan jo lage noe godt av det i stedet for å spise det rått for å spare tid. Har du ikke noen glede av gode smaker? Det høres jo litt trist ut Anonymkode: b8574...775 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 På 6.1.2017 den 1.00, Smultring skrev: Hvorfor ikke bare basere seg på frukt og grønnsaker og spise dem rå? Ingenting er lettere enn å gå i kjøleskapet og ta ut f.eks. litt grønnkål og salat, spise litt og så bare sette resten på plass igjen. I tillegg kan en jo spe på med litt nøtter, persimon eller andre frukter en liker. Jeg forstår ikke hvorfor mat på død og liv skal være varm. En kan heller drikke litt te eller kakao etterpå dersom en savner følelsen av varme. BOOOOOORING Anonymkode: 0e958...d2f
Gjest Supersol Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 På Thursday, January 05, 2017 den 13.40, Anonym1983 skrev: I disse slanketider Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at det sunneste alternativet er mat som lages fra bunnen av, og jo det tror jeg nok på. Dessverre har jeg sjeldent tid til å lage mat fra bunnen, og i travle hverdager har jeg ikke annet valg enn å sverge til ferdigmat av forskjellige slag. Det hjelper ikke ta jeg bor alene, og fort blir lei av å lage mat som må spises i dagevis, dette gjør noe med både økonomien og vekta. Er det noe som har gode tips til sunnere utgaver av ferdigmat, eller alternativer som krever få ingredienser og tar kort tid å lage? Kylling eller skalldyrsalat? Trenger bare kylling/skalldyr grønn salat, tomat, paprika og litt presset sitron. Gjerne salt og pepper. Hvis jeg ikke orker å lage middag tar jeg bare ett par knekkebrød med kokt skinke eller makrell i tomat. Hvis du synes det jeg spiser blir litt lite kan du jo spise banan, pære eller annen mettende frukt ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 På 6.1.2017 den 23.50, Smultring skrev: Jeg synes ikke maten behøver å være god. Jeg vil bare at den ikke er vond å spise. Grønnkål smaker jo omtrent ingenting. Men det er ikke mange matvarer som slår den i ernæringsinnhold. Persimon, paprika, pasjonsfrukt, kiwi o.a. er jo nydelig. Det er noe av det tristeste jeg har lest på lenge. Maten behøver så definitivt å være god. TS: Noe av det raskeste du kan lage er fersk fisk og grønnsaker. Feks ovnsbakt sammen i ovnen (på stekeplate med bakepapir) med litt olivenolje, salt og pepper, med grønnsaker som squash, aubergine, tomater, asparges og sjalottløk, og en sitronbåt til. La grønnsakene få et kvarters forsprang, og så et fiskestykke 8-10 sammen med resten tilslutt. Noen friske urter over skader heller ikke. Alt blir ferdig av seg selv i ovnen mens du surfer litt eller leser avisen. Og etterpå er det null oppvask. Anonymkode: edd98...bd4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå