Gå til innhold

Hvis man, igjennom kommunen, får skilt ut tomt på egen eiendom..

Calleia

Anbefalte innlegg

..er den da også godkjent for utbygging? 

Er det en og samme sak, eller må man først skille ut, så søke om byggetillatelse?

(Fikk ikke tak i saksbeh. i kommunen nå....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, du må søke om å bygge. Hva du får lov til å bygge avhenger av reguleringsplanen for området og hvorvidt naboene blir berørt.

Anonymkode: 0dbaa...e0a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må søke om å bygge. Hva du får lov til å bygge avhenger av reguleringsplanen for området og hvorvidt naboene blir berørt.

Takk! Men hva er poenget med å skille ut tomt om man ikke får bygge? (Det koster vel penger å skille ut...)

Sikkert vannvittig dumt spørsmål, men trodde liksom det var litt automatikk i akkurat det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart.. Jeg trodde ikke kommunen tillot å skille ut tomter der det ikke kunne bygges... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Calleia skrev:

Takk! Men hva er poenget med å skille ut tomt om man ikke får bygge? (Det koster vel penger å skille ut...)

Sikkert vannvittig dumt spørsmål, men trodde liksom det var litt automatikk i akkurat det..

Du kan selge den til naboen som hage for. Eks

Anonymkode: d21ad...23c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Calleia skrev:

Det finnes en del situasjoner der man vil selge tomt i seg selv. Selge beitemark til naboen, eller selge campingplass til nye drivere, osv osv 

Bygging er bare en av mange måter å utnytte en tomt på. Og bruken av bygget har betydning for tillatelsen og denne er igjen avhengig at en tidsbegrenset reguleringsplan.

Endret av Druid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan selge den til naboen som hage for. Eks

Anonymkode: d21ad...23c

Jeg ser poenget.

Akkurat nå, Druid skrev:

Det finnes en del situasjoner der man vil selge tomt i seg selv. Selge beitemark til naboen, eller selge campingplass til nye drivere, osv osv 

Bygging er bare en av mange måter å utnytte en tomt på.

Jeg tenkte umiddelbart at man måtte begrunne hvilket formål tomten skulle ha på søknaden.. 

Kan man da søke om å skille av tomt under forutsetning av at vi kan bygge på den?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Calleia skrev:

Jeg tenkte umiddelbart at man måtte begrunne hvilket formål tomten skulle ha på søknaden.. 

Kan man da søke om å skille av tomt under forutsetning av at vi kan bygge på den?  

Vet faktisk ikke. Ring teknisk etat i kommunen; de vil kunne svare på det, men jeg mistenker at svaret er nei. 

Mener å huske at du må spesifisere bygget ganske mye i en byggetilatelse. Jeg har sett at tomter som blir skilt ut, blir skilt ut med tillatelse for ett spesifikt  og plassert hus. Jeg går ut i fra at dette  har en grunn. Det å skille ut en tomt, er kun overdragelse av ansvar av ett fysisk oområdet, resten ligger hos den som står som eier av tomta. 

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro de i teknisk etat har en temmelig god ide om hvorvidt du får lov til å bygge på tomten eller ikke. 
Det avhenger litt av kommunen, enkelte er strengere enn andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Calleia skrev:

Eget gårds og bruksnr, muligheter for salg, søke endring av areal (f.eks lage parkeringsplass eller lekeplass) eller søke om å få bygge. Og jo det skilles ut tomter som ikke tillates bebygd, har en kollega som kjøpte en slik, mn de fikk hevet kjøpet da det ble klart at se ikke fikk byggetillatelse. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags type tomt er det snakk om å fradele og er det et bolighus du skal bygge? 

Anonymkode: d3711...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags type tomt er det snakk om å fradele og er det et bolighus du skal bygge? 

Anonymkode: d3711...bcf

Vi planlegger å bosette oss i skogen og da bygge bolighus der. Det er ingen umiddelbare naboer, men strøm i nærheten. Grunnen er dessuten uegnet for skogbruk, og/eller annet landbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eget gårds og bruksnr, muligheter for salg, søke endring av areal (f.eks lage parkeringsplass eller lekeplass) eller søke om å få bygge. Og jo det skilles ut tomter som ikke tillates bebygd, har en kollega som kjøpte en slik, mn de fikk hevet kjøpet da det ble klart at se ikke fikk byggetillatelse. 

Takk for svar. Jeg får ta en telefon dit i morgen. Gidder ikke ta prosessen eller kostnadene om det ikke er mulig å bygge der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Calleia skrev:

Vi planlegger å bosette oss i skogen og da bygge bolighus der. Det er ingen umiddelbare naboer, men strøm i nærheten. Grunnen er dessuten uegnet for skogbruk, og/eller annet landbruk

Fikk en gang skilt ut en hyttetomt, men tror man likevel må søke om byggetillatelse. Bygningen skal passe i terrenget og for eksempel ikke ruve åtte etasjer, satt litt på spissen. Tror det vil gå bra, men hør med kommunen. Du kan også gå inn på kommunens hjemmesider og se om området er regulert til noe spesielt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Atea skrev:

Fikk en gang skilt ut en hyttetomt, men tror man likevel må søke om byggetillatelse. Bygningen skal passe i terrenget og for eksempel ikke ruve åtte etasjer, satt litt på spissen. Tror det vil gå bra, men hør med kommunen. Du kan også gå inn på kommunens hjemmesider og se om området er regulert til noe spesielt.

Takk for svar! Jeg ringer kommunen i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...