Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en D på en skriftlig eksamen. Følte det gikk bra. Har pleid å få c eller b tidligere. Den D en drar snittet ned. Noen som har erfaring med å klage? det kan jo gå begge veier :O  vurderer også å gå opp til "konte" eksamen... men vet noen om åssen det fungerer hvis man evt klager på ordinær karakter? og hvilken karakter teller av ordinær og "konte" karakteren, den beste av dem?

Anonymkode: 79b05...c46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Konteeksamen er for de som strøk.

Anonymkode: d1b67...c5a

Skrevet

Snakket med en professor i familien om dette nylig. Han fortalte at av de gangene studenter har klaget, så har det nesten aldri skjedd at de har fått bedre karakter. Faktisk har det i mange tilfeller endt opp med at de har fått dårligere karakter. For de nye sensorene vet ikke om karakteren som var. Godt mulig de vil tro at du fikk F og derfor klaget, og tar utgangspunkt i det. Er de ekstra strenge kan det hende du får F, kan også hende det blir E.

Det som er viktig å huske, er at de sensorene som må ta seg av klagebehandling generelt tenker at dette er bortkastet tid og unødvendig arbeid, de liker ikke klagere i det miljøet, derfor er de som regel ekstra strenge ved vurderingen av klagesaker. Generelt er det da slik at om de føler besvarelsen ligger mellom to karakterer, så vipper de alltid nedover.

Men av og til kan det selvsagt hende at man har fått en urimelig dårlig karakter, hvor man da kan få et lite hakk opp ved en klage.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Konteeksamen er for de som strøk.

Anonymkode: d1b67...c5a

Mange steder holder utsatt eksamen noen mnd etterpå, den såkalte konteeksamen, men hvem som helst kan ta den. Dette er forskjellig praksis fra skole til skole, kan godt hende TS kan konte fordi hun ikke er fornøyd. 

Ellers enig med @Kenta. Men hva mener du, har du sett over besvarelsen din enda en gang og mener oppriktig at det er en bedre besvarelse enn D? Og har du bedt om begrunnelse for karakteren?

AnonymBruker
Skrevet

TS: Har bedt om begrunnelse, venter på den nå. Jeg kan melde meg opp til "konte" hvis jeg ikke er fornøyd med karakteren. Tingen er at jeg tenker jeg ikke har noe å tape på å klage, hvis jeg uansett melder meg opp til "konte". Problemet er bare det at oppmelding til "konte" er før jeg evt skulle ha fått svar på klagen. Skulle jeg da ha gått opp i karakter er jeg jo meldt opp til ny eksamen.. det var da det ble litt forvirrende for meg :P hva skjer da.. 

AnonymBruker
Skrevet

Går vel an å trekke seg? Dette må du spørre studiekonsulenten på studiestedet om.

Anonymkode: 2d2a2...88a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Har bedt om begrunnelse, venter på den nå. Jeg kan melde meg opp til "konte" hvis jeg ikke er fornøyd med karakteren. Tingen er at jeg tenker jeg ikke har noe å tape på å klage, hvis jeg uansett melder meg opp til "konte". Problemet er bare det at oppmelding til "konte" er før jeg evt skulle ha fått svar på klagen. Skulle jeg da ha gått opp i karakter er jeg jo meldt opp til ny eksamen.. det var da det ble litt forvirrende for meg :P hva skjer da.. 

Beste karakter er gjeldende uansett. Klag, og meld deg opp til ny eksamen.  

Anonymkode: f23a0...a1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så noe statistikk på dette tidligere, de fleste beholder karakteren, ca like mange går ned som opp (litt flere gikk opp). Men er uansett lurt å vente til begrunnelsen, fikk nettopp en D selv og da var begrunnelsen at sensor ikke kunne tyde skriften min... 

Anonymkode: e8f9f...10b

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så noe statistikk på dette tidligere, de fleste beholder karakteren, ca like mange går ned som opp (litt flere gikk opp). Men er uansett lurt å vente til begrunnelsen, fikk nettopp en D selv og da var begrunnelsen at sensor ikke kunne tyde skriften min... 

Anonymkode: e8f9f...10b

Den er kjedelig! 

Skrevet
10 timer siden, Kenta skrev:

Snakket med en professor i familien om dette nylig. Han fortalte at av de gangene studenter har klaget, så har det nesten aldri skjedd at de har fått bedre karakter. Faktisk har det i mange tilfeller endt opp med at de har fått dårligere karakter. For de nye sensorene vet ikke om karakteren som var. Godt mulig de vil tro at du fikk F og derfor klaget, og tar utgangspunkt i det. Er de ekstra strenge kan det hende du får F, kan også hende det blir E.

Det som er viktig å huske, er at de sensorene som må ta seg av klagebehandling generelt tenker at dette er bortkastet tid og unødvendig arbeid, de liker ikke klagere i det miljøet, derfor er de som regel ekstra strenge ved vurderingen av klagesaker. Generelt er det da slik at om de føler besvarelsen ligger mellom to karakterer, så vipper de alltid nedover.

Men av og til kan det selvsagt hende at man har fått en urimelig dårlig karakter, hvor man da kan få et lite hakk opp ved en klage.

For noe reinspikka tøv du lirer av deg her, dette stemmer jo ikke i det hele tatt.

Skrevet
1 time siden, Anonym90059005 skrev:

For noe reinspikka tøv du lirer av deg her, dette stemmer jo ikke i det hele tatt.

Jo, det stemmer nokså godt med mine erfaringar som sensor ved høgare utdanning. Det er kanskje ikkje slik overalt, men det er mange fagfolk som tenkjer slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Knutsk skrev:

Jo, det stemmer nokså godt med mine erfaringar som sensor ved høgare utdanning. Det er kanskje ikkje slik overalt, men det er mange fagfolk som tenkjer slik. 

Da er du ikke egnet som sensor. 

AnonymBruker
Skrevet

Be om begrunnelse for karakter i stedet, da vet mer.

Anonymkode: d2d04...19f

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om begrunnelse for karakter i stedet, da vet mer.

TS venter på begrunnelsen. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du ikke egnet som sensor. 

Mine erfaringar, det vil seia inntrykket ein får gjennom å samarbeida med andre, seier at normalen er å vera streng ved klagebehandling. Det betyr ikkje at eg sjølv vil gje ein dårlegare karakter enn det som er rett. Er det ein mellomting mellom to karakterar vert det vippa ned.

Det ville vore problematisk om for mange av del som klagar skulle fått betre karakter, då ville jo alle ha klaga og ein hadde knapt fått tid til anna enn klagebehandling. 

Poenget er at om ein til dømes har hatt tre fag eit semester, og fått ein mellomting mellom A og B på alle fagi, og så får ein to A og ein B, då vil ein kun (ev.) klaga på B'en. Om dei som ser på klagesaki alltid skal vippa opp om det er tvil, så vil incentiva for å klaga vera for sterke i tilfellar der ein hev fått ein "sterk B" eller kva det no er.

Samstundes, om ein i fag der vurderinga mest går ut på synsing får ein urimeleg dårleg karakter, så skal sjølvsagt klagebehandling retta opp i det. Om ein meiner ein burde fått A eller B og i staden fekk D, så vil klagehandsaming kunne retta opp i ting.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Joda, det stemmer 100 %. Du mener altså han løy? Han vet selvsagt ikke hvordan det er overalt, bare hvordan det er på sitt fagfelt.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Knutsk skrev:

Han skriver jo at det nesten aldri har skjedd at noen går opp, mens de ofte går ned, noe som er helt feil. All statistikk viser at de aller fleste (ca. 3/4) beholder samme karakter, ca. 20 % går opp, mens ca. 10 % går ned.

Ellers kan man jo stille spørsmål rundt din og andre sensorers integritet om dere er forhåndsinnstilt på å gi en dårlig karakter ved klage, dere får tross alt betalt for jobben, ikke som om dette er "ekstraarbeid" for dere.

Skrevet
34 minutter siden, Kenta skrev:

Joda, det stemmer 100 %. Du mener altså han løy? Han vet selvsagt ikke hvordan det er overalt, bare hvordan det er på sitt fagfelt.

Jeg mener at statistikken for høyere utdanning viser at du tar feil, de fleste (ca. 3/4) beholder samme karakter, ca. 20 % går opp, mens ca. 10 % går ned. Dette er hva vi må forholde oss til.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS venter på begrunnelsen. 

ok:)

Skrevet
1 time siden, Anonym90059005 skrev:

Jeg mener at statistikken for høyere utdanning viser at du tar feil, de fleste (ca. 3/4) beholder samme karakter, ca. 20 % går opp, mens ca. 10 % går ned. Dette er hva vi må forholde oss til.

Jeg tar ikke feil. Jeg henviser til hva en professor har sagt om sine erfaringer innen et fagfelt. Det er selvsagt fullt mulig at det han sier stemmer, samtidig som at statistikken er riktig. Hvordan det fungerer kan variere fra fagfelt til fagfelt, og hvorvidt det er fag på bachelor- eller masternivå. Jeg regner ellers med variasjonen vil være en god del større i subjektive fag enn i matematiske fag, da førstnevnte er vanskeligere å vurdere objektivt. TS må uansett være klar over at klaging innebærer en viss risiko, spesielt siden de som skal vurdere karakteren ikke får kjenne til hvilken karakter som ble gitt.

Når det gjelder statistikken må du også ta høyde for at ingen klager dersom de har fått en like bra karakter som de forventet, eller bedre enn forventet. Det vil alltid kunne være noen som får dårligere karakter enn de burde, og at 70 % får lik karakter, kun 20 % får forbedring og 10 % faktisk får dårligere karakter er ikke noe tegn på det er feil å si at de som behandler klagene vipper ned dersom de er i tvil, snarere tvert i mot. At så mange som 10 % får dårligere karakter enn de opprinnelig fikk, selv om de selv mente de fikk en for dårlig karakter, er faktisk svært mye.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...