AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 En retriever med HD C, hva vil dette si for fremtiden for hunden? Vil det påvirke livskvalitet mye? Vil turer i terreng måtte begrenses? Hunden er nå 2 år gammel. Anonymkode: 9bf26...ce9
Tabris Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 Det er vanskelig å si. Hunden kan leve et langt liv uten noen symptomer overhodet, eller den kan få store smerter etter noen år. Men grad C er ikke så alvorlig, og det er en god sjanse for at hunden vil leve et langt liv med lite symptomer, spesielt hvis du forebygger bra: -Turer i terreng bør prioriteres, fordi det er viktig for HD-hunder at man får bygget sterk hoftemuskulatur som kan overta for leddet som ikke fungerer skikkelig. Nettopp turer i ulendt terreng og svømming anbefales. - Belastende aktiviteter som agility, kløv, mye vandring i løs snø/sand, jogging på asfalt osv anbefales ikke. - Det er viktig å holde hunden slank da overvekt vil belaste leddene. Dette er råd jeg fikk fra dyrlegen da jeg selv har en hund med HD grad D (hakket mer alvorlig). Han er nå fire år gammel og har per i dag ingen symptomer (men det skal sies at det er en mindre rase, og de har også sjeldnere symptomer har jeg forstått).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå