Gå til innhold

HD C

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En retriever med HD C, hva vil dette si for fremtiden for hunden? Vil det påvirke livskvalitet mye? Vil turer i terreng måtte begrenses? Hunden er nå 2 år gammel. 

Anonymkode: 9bf26...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si. Hunden kan leve et langt liv uten noen symptomer overhodet, eller den kan få store smerter etter noen år.

Men grad C er ikke så alvorlig, og det er en god sjanse for at hunden vil leve et langt liv med lite symptomer, spesielt hvis du forebygger bra:

-Turer i terreng bør prioriteres, fordi det er viktig for HD-hunder at man får bygget sterk hoftemuskulatur som kan overta for leddet som ikke fungerer skikkelig. Nettopp turer i ulendt terreng og svømming anbefales. 

- Belastende aktiviteter som agility, kløv, mye vandring i løs snø/sand, jogging på asfalt osv anbefales ikke. 

- Det er viktig å holde hunden slank da overvekt vil belaste leddene.

Dette er råd jeg fikk fra dyrlegen da jeg selv har en hund med HD grad D (hakket mer alvorlig). Han er nå fire år gammel og har per i dag ingen symptomer (men det skal sies at det er en mindre rase, og de har også sjeldnere symptomer har jeg forstått).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...