Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer første året ved en helsefagutdanning i Trondheim. Ønsker å søke meg sommerjobb ved sykehjem og lignende, siden dette er relevant for utdannelsen, og kan åpne en dør for feks. jobb som ekstrahjelp videre etter sommeren. 

En studievenninne i klassen min ønsker også å gjøre det samme som meg. Selv synes jeg dette med jobbsøking er litt stress, siden det er mange om beinet, og det er vanskelig å få seg jobb. Venninnen min sier også at hun synes det samme.

Men greia er at moren hennes skal skifte jobb i mars, og blir da øverste sjef i kommunen for den sektoren som har med sykehjem å gjøre. Dette får meg til å tro at hun nesten er garantert jobb, da jeg kan se for meg at moren hennes automatisk fikser dette. Selv sier hun at hun må søke som alle andre og ikke stiller sterkere selv om moren hennes blir den øverste sjefen i mars. Dette tror jeg bare er noe hun sier. Ja, hun må sikkert søke på stillingene som blir utlyst nå utover vinteren, men jeg ser for meg at dersom hun ikke får jobb på denne måten, så fikser moren en løsning for henne før sommeren likevel. 

Er det slik at de som har familiemedlemmer på denne måten, stiller sterkere og har større sjanse for å få denne typen jobb? Synes i så fall det er litt urettferdig, da feks. jeg (og alle andre) ikke kan noe for at våre foreldre har helt andre jobber. 

Anonymkode: 15538...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde moren hennes jobbet på det aktuelle sykehjemmet, så hadde det nok hjulpet henne med å få jobben. Som øverste sjef i kommunen i den sektoren, så er hun ikke med og påvirker hvem som får sommerjobb på de enkelte sykehjemmene.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn i stat og kommune. Har god erfaring i dette.

I skoledagene fikk vi " andre" aldri jobb i kommunen i ferier. Gikk til ungene til ap- folket. Ap- styrt kommune.

I voksen alder ser jeg at koner, døtre av ap folket sitter i stillinger i kommunen

I staten er det samme. Stillinger blir utlyst,  men jobbene går til venner og familie.

Anonymkode: 5c506...af2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har selv foreldre i oljesektoren. De har "hjulpet" venner av  familien, men ikke meg selv om jeg utdanner meg som det samme. 

Anonymkode: e2cd0...361

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gullik skrev:

Hadde moren hennes jobbet på det aktuelle sykehjemmet, så hadde det nok hjulpet henne med å få jobben. Som øverste sjef i kommunen i den sektoren, så er hun ikke med og påvirker hvem som får sommerjobb på de enkelte sykehjemmene.

Men moren hennes kan vel "bestemme", altså påvirke/spørre de som er lavere ned i systemene, slik at datteren får jobb? Det vil jo alltids være plass til én til. Det er jo typisk at foreldre eller andre familiemedlemmer fikser i-siste-liten-løsninger. Tenker at er det noen som nesten er sikret jobb uansett, så er det vel datteren til kommunalsjefen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har selv foreldre i oljesektoren. De har "hjulpet" venner av  familien, men ikke meg selv om jeg utdanner meg som det samme. 

De har ikke hjulpet deg selv om du har bedt om det eller det har vært nødvendig for deg at de har hjulpet? Jeg mener ikke at venninnen min sitter på rumpa og venter til moren fikser jobb når hun overtar jobben som sjef i mars. Hun kan jo søke som alle andre. Men tenker at enten får hun jobb gjennom sin egen søknad, eller så er hun automatisk sikret jobb uansett da moren vil fikse dette når hun blir sjef. I sum får hun altså sommerjobb til slutt uansett, enten på egen hånd eller via moren. 

Skrevet

I stat og kommune har man lover mot nepotisme slik at man ikke kan ansette familiemedlemmer, i virkeligheten spør man bare vennen som er leder i en annen avdeling slik at ungen får jobb hos dem. hadde selv en slik gulljobb i staten som ekstrajobb under studier. pappa kunne ikke ansette meg, men relativt fritt valg i kompisenes avdelinger....

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det alle arbeidsplasser dessverre. Ville latt diskusjonen ligge med venninnen din, det er jo ikke hennes "feil" og hvis du hadde muligheten ville du sikkert benyttet deg og. Håper du får jobb da 😊

Anonymkode: 2d7b2...fc5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, pautina skrev:

I stat og kommune har man lover mot nepotisme slik at man ikke kan ansette familiemedlemmer, i virkeligheten spør man bare vennen som er leder i en annen avdeling slik at ungen får jobb hos dem. hadde selv en slik gulljobb i staten som ekstrajobb under studier. pappa kunne ikke ansette meg, men relativt fritt valg i kompisenes avdelinger....

Ja, det er jo det jeg mener. Det er sikkert ikke kommunalsjefen som er "nærmeste leder" for de ansatte på sykehjemmene, men altså den øverste sjefen over der igjen, i kommunen. Moren kan jo sikkert bare be noen av de lengre nede i systemet om å ansette datteren. Tviler på at de sier nei da, særlig når datteren tar utdannelse innen helsefag i tillegg. 

Det er sikkert rettferdig og vanlig at barn til de øverste sjefene i kommunen automatisk får jobb, det bare irriterer meg veldig siden jeg selv stiller svakere enn henne, uten at jeg er noe dårligere sånn faglig sett. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det jo i de aller fleste yrker, kommunal eller ei. Det går på kjennskap og vennskap. Alle jobbene jeg noen gang har fått har gått på dette. 

Anonymkode: a5eac...1fb

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo det jeg mener. Det er sikkert ikke kommunalsjefen som er "nærmeste leder" for de ansatte på sykehjemmene, men altså den øverste sjefen over der igjen, i kommunen. Moren kan jo sikkert bare be noen av de lengre nede i systemet om å ansette datteren. Tviler på at de sier nei da, særlig når datteren tar utdannelse innen helsefag i tillegg. 

Det er sikkert rettferdig og vanlig at barn til de øverste sjefene i kommunen automatisk får jobb, det bare irriterer meg veldig siden jeg selv stiller svakere enn henne, uten at jeg er noe dårligere sånn faglig sett. 

hvem man har som foreldre gir anledninger og begrensninger på mange områder, rettferdig er det ikke, men det er ikke verden...prinsipielt er jeg mot at man kan få jobb slik jeg fikk, men i virkeligheten benytter man seg av det når man kan....

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke hjulpet deg selv om du har bedt om det eller det har vært nødvendig for deg at de har hjulpet? Jeg mener ikke at venninnen min sitter på rumpa og venter til moren fikser jobb når hun overtar jobben som sjef i mars. Hun kan jo søke som alle andre. Men tenker at enten får hun jobb gjennom sin egen søknad, eller så er hun automatisk sikret jobb uansett da moren vil fikse dette når hun blir sjef. I sum får hun altså sommerjobb til slutt uansett, enten på egen hånd eller via moren. 

Jeg har spurt om de kunne hjelpe meg siden nedgangstider i oljen, men de vil ikke fordi det ville sett rart ut og ville vært urettferdig ovenfor andre som også kommer til å ha problemer med å finne arbeid. 

Det er ikke slik at foreldre bare kan gi jobb i hytt og pine til egne barn, man stiller seg rett og slett i dårlig lys dersom man gjør det. Foreldre kan eventuelt tipse om at  her og her er det ledig, men det er ikke utlyst stilling enda. Du høres litt bitter ut.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Offentlige utlysninger er de ganske strenge på da søkerlisten er offentlig og andre søkere kan klage.

Anonymkode: 84a3b...36e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit om datter eller sønn får jobben, men da bør de ha bedre papirer enn de andre.

De ansetter folk uten erfaring, fremfor folk med papirer. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt om de kunne hjelpe meg siden nedgangstider i oljen, men de vil ikke fordi det ville sett rart ut og ville vært urettferdig ovenfor andre som også kommer til å ha problemer med å finne arbeid. 

Det er ikke slik at foreldre bare kan gi jobb i hytt og pine til egne barn, man stiller seg rett og slett i dårlig lys dersom man gjør det. Foreldre kan eventuelt tipse om at  her og her er det ledig, men det er ikke utlyst stilling enda. Du høres litt bitter ut.. 

Ja, jeg er bitter, fordi jeg synes det er urettferdig at andre skal stille bedre enn meg, uten å være bedre enn meg i faget, ha bedre karakterer etc. Mulig jeg bare må heve meg over det og godta at sånn er livet, men det irriterer meg at sommerjobb skal være mye lettere for henne, og at hun i realiteten er garantert jobb nesten uansett utfallet på søknaden hennes på de utlyste stillingene som kommer utover vinteren. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Offentlige utlysninger er de ganske strenge på da søkerlisten er offentlig og andre søkere kan klage.

Anonymkode: 84a3b...36e

Men ikke alle stillinger utlyses. La oss si at venninnen min søker, men ikke er en av dem som får sommerjobb. Da vil jo moren hennes kunne fikse sommerjobb til henne i etterkant, altså etter at sommerjobbene egentlig er besatt. Det vil jo alltid være plass til én arbeidstaker til, særlig når det er datteren til kommunalsjefen. Da kan jo moren si til avdelingslederne at "datteren min trenger en sommerjobb, det er vel noe som helst sted hun kan hjelpe til?". Og da er det rart om hun ikke kan bli puttet inn på noen som helst av sykehjemmene omkring i byen. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit om datter eller sønn får jobben, men da bør de ha bedre papirer enn de andre.

De ansetter folk uten erfaring, fremfor folk med papirer. 

Så døtre/sønner bør ha gode papirer, men andre trenger ikke ha gode papirer for å ansettes...? 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i Norge. Korrupt opplegg. Og vi klager på Kina, der er det ikke sånn.

Anonymkode: c1baf...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det jo i de aller fleste yrker, kommunal eller ei. Det går på kjennskap og vennskap. Alle jobbene jeg noen gang har fått har gått på dette. 

Anonymkode: a5eac...1fb

Samme her. Jeg hadde sikkert aldri fått jobben jeg har nå hvis det ikke hadde vært for at sjefen er god venninne med mamma. Litt urettferdig, men sånn er det. Jeg vet om flere som har fått jobber pga de har familie eller venner som jobber der.

Anonymkode: 50d2c...a87

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det irriterer meg at sommerjobb skal være mye lettere for henne, og at hun i realiteten er garantert jobb nesten uansett utfallet på søknaden hennes på de utlyste stillingene som kommer utover vinteren. 

Du kan gjerne være irritert selvfølgelig, men du irriterer deg over noe som ikke stemmer. Snarere tvert i mot, jeg tror det vil bli vanskeligere for venninnen din å jobb nettopp fordi det kan komme anklager om skjevbehandling. Øverste sjef i kommuner holder seg langt unna ansettelser på sykehjem eller sykehus, det gjøres av de på den aktuelle institusjonen. Min erfaring er at spesielt i helsevesenet er de opptatt av ryddige forhold, og din venninnes mor vil sannsynligvis ikke begynne sin nye stilling med å be om tjenester på sin datters vegne. 

Anonymkode: fafb5...b3a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er familieforholdet som ofte blir brukt, folk verner om sin integritet. Men jeg tror nok at det handler mye om at noen kjenner noen som kjenner noen. 

Uavhengig av det så finner jeg innstillingen din usympatisk. I stedet for å bruke energi og krefter på å irritere deg over ting du ikke kan gjøre noe med og klage over at medstudenten din er heldigere enn deg, så bruk heller energien på hvordan du kan fremstille deg og dine ressurser på best mulig måte. For meg som arbeidsgiver så ville holdningen din definitivt utelukke deg fra å bli ansatt hos meg. Det er noe med en del av din generasjon som i for stor grad peker på alle andre som grunnen til at de ikke får det som de vil, og de blir stående igjen på perrongen bitre over at livet er urettferdig. Og bitre og klagende mennesker er ikke så veldig attraktive som arbeidstakere, de skaper negativitet.

Anonymkode: d83cd...cef

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...