AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Kan noen med enkle ord forklare meg hvorfor FM-nettet må slukkes? Er det ikke mulig å få velge selv om man ønsker å benytte seg av FM eller DAB? Om du på død og liv må lytte til programmer som ikke sendes på FM, så kan man vel fint betale for dette selv? Hvorfor må 2 millioner norske biler (som ikke har DAB+) måtte betale for dette? Det hele virker helt på trynet. For en unødvendig pengebruk! Misforstår jeg? Anonymkode: c695a...cd8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan noen med enkle ord forklare meg hvorfor FM-nettet må slukkes? Er det ikke mulig å få velge selv om man ønsker å benytte seg av FM eller DAB? Om du på død og liv må lytte til programmer som ikke sendes på FM, så kan man vel fint betale for dette selv? Hvorfor må 2 millioner norske biler (som ikke har DAB+) måtte betale for dette? Det hele virker helt på trynet. For en unødvendig pengebruk! Misforstår jeg? Anonymkode: c695a...cd8 Hvor har du vært de siste årene? Siden du har gått glipp av hele debatten. Anonymkode: cd844...237
Gullik Skrevet 5. januar 2017 #3 Skrevet 5. januar 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Misforstår jeg? Anonymkode: c695a...cd8 Ja, du misforstår. De stenger for å spare penger. Det er dyrere å drifte både DAB og FM, enn bare DAB. De det blir dyrere for er oss lytterne, som må oppdatere til DABradioer. Endret 5. januar 2017 av Gullik
Druid Skrevet 5. januar 2017 #4 Skrevet 5. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan noen med enkle ord forklare meg hvorfor FM-nettet må slukkes? Er det ikke mulig å få velge selv om man ønsker å benytte seg av FM eller DAB? Om du på død og liv må lytte til programmer som ikke sendes på FM, så kan man vel fint betale for dette selv? Hvorfor må 2 millioner norske biler (som ikke har DAB+) måtte betale for dette? Det hele virker helt på trynet. For en unødvendig pengebruk! Misforstår jeg? Anonymkode: c695a...cd8 FM som sendernett er dyrt, og jo flere kanaler du skal ha, jo dyrere blir det. Nettet er i forfall, og trenger omfattende og kostbare oppgraderinger for å fortsatt å kunne brukes. Signalet er i utgangspunktet analogt, så alle digitale utvidelser blir påbygg som koster mye i vedlikehold og implementasjon. DAB er heldigitalt og leverer Multiplexede signaler. Så når FM trenger en sender for hver kanal, sender DAB alle kanalene på samme sender. Dette senker senderkosten signifikant for alle som vil sende landsdekkende radio , selv om DAB trenger flere sendestasjoner. Det er også enklere og billigere teknologi fra studio til sender, siden alt blir sendt som produsert datastrøm. Ulempen er da at mottaker blir mer komplisert, hvilket forklarer kosten på adaptere. Multiplexing betyr også at lydkvaliteten kan bli påvirket (det handler om valg av hvor mange som skal dele på en sender og hvor mye de skal få hver. Du kan få mye bedre lydkvalitet fra DAB enn FM, men da er mye av de viktige fordelene valgt bort. Alternativet har aldri vært å fortsette med FM, investeringene for å utvikle FM videre i Norge er enorme, og kosten med å drive to sendernett kan ikke forsvares. Alternativet var å legge en tjeneste på siden av mobilnettet som kunne strømme nettradio. På det tidspunktet man begynte med dette, var ikke dette ett alternativ.( Det ville pålegge mobiloperatørene å sette av deler av sin infrastruktur for ikke-kommersielle tjenester) Et alternativ som ikke ble vurdert, var å stoppe radio som landsdekkende tjeneste. Siden radioutbyggingen er privatisert, samtidig som tjenesten er offentlig regulert, var det nødvendig å tvinge igjennom en full overgang, ellers ville overgangen ta enormt lang tid, tid som i stor grad blir betalt av det offentlige. Sånn det er nå, betaler folk i større grad direkte for tilgangen til en tjeneste som strengt tatt er mindre og mindre viktig og som de kan ønske å ville velge bort.
slask Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, Druid skrev: DAB er heldigitalt og leverer Multiplexede signaler. Bare for å pirke litt. Alle digitale tjenester/teknologier har en analog bærer i bånn. Gjelder alt av elektronisk/digitalt utstyr, også DAB. Det finnes intet unntak. Digital kommunikasjon må moduleres på noe analogt, om det er elektrisk spenning over kobbertråd, elektromagnetiske bølger (lys) gjennom glasstråd (fiber), elektromagnetiske bølger gjennom luft (radiosignaler/wifi). Tall og bokstaver kan moduleres med blyant og papir eller som analoge klosser eller brikker etter et forhåndsbestemt mønster. Ja, nå ble forklaringen lenger enn jeg selv hadde trodd. 1
Druid Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 10 minutter siden, slask skrev: Bare for å pirke litt. Alle digitale tjenester/teknologier har en analog bærer i bånn. Gjelder alt av elektronisk/digitalt utstyr, også DAB. Det finnes intet unntak. Digital kommunikasjon må moduleres på noe analogt, om det er elektrisk spenning over kobbertråd, elektromagnetiske bølger (lys) gjennom glasstråd (fiber), elektromagnetiske bølger gjennom luft (radiosignaler/wifi). Tall og bokstaver kan moduleres med blyant og papir eller som analoge klosser eller brikker etter et forhåndsbestemt mønster. Ja, nå ble forklaringen lenger enn jeg selv hadde trodd. Jeg er fult klar over det, det var en forenkling for å lette argumentasjon.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 Kanskje noen har lyst til å tjene penger på å selge DAB-produkter? Alle må kjøpe nytt. Yey. Anonymkode: 6cea8...5a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå