AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Jeg er en ung student og fullfører min første bachelor til våren. Er utdannet barnevernspedagog. Jeg har aldri vært i en slik prosess med jobbsøking som en fagperson, og syntes det er vanskelig å vite hvor å begynne. Hegner ønsker å gå ut i jobb så raskt som det lar seg gjøre etter endt utdannelse, og er åpen for de aller fleste jobber. Jeg har lyst til å søke på barne- og ungdomsskoler, saksbehandling og eventuelt noen barnevernsinstitusjoner. La oss si at jeg skal søke på skole - hvordan går jeg frem? Kontakter jeg den enkelte skole først? Sende over CV? Jeg tenker da spesielt der det ikke er utlyst noen stilling. Setter stor pris på konstruktive tilbakemeldinger:) Anonymkode: c9a45...5b8
Selma1984 Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 Vil du jobbe kommunalt eller statlig (slik som saksbehandling, skole og noen institusjoner) kan du bare "glemme" å stikke innom med CV. Alle stillinger må ha vært gjennom en prosess med offentlig utlysning, og det opprettes sjelden til aldri stillinger som ikke lyses ut. Derimot kan man jobbe som ringevikar på institusjon og skole, men det er ingen garanti for at man faktisk får jobbe. Hvis du er interessert i fast jobb, er ikke stikke-innom-med-CV måten å gjøre det på Saksbehandling i barnevernet krever (ofte) en viss alder og erfaring. En tommelfingerregel er at man ikke får fast stilling som nyutdannet, men heller engasjement og vikariat. Ofte krever man at man er minst over 25 år, men dette varierer selvsagt. Mitt tips er å begynne å se etter jobber i mars-april. Søk på kommunens hjemmeside og på nav og finn. Man kan ta jobbsøkerkurs arrangert av høgskolen (iallefall kan man ta det i Oslo) slik at man kan skrive gode søknader. Søk på alt som virker interessant, selv om det ikke er 100% eller fast stilling - man får ikke alltid drømmejobben med en gang. Dette er altså retningslinjer, og det vil ALLTID være noen som har "sneket" seg inn bakveien til en jobb uten å måtte ha gått gjennom offentlig utlysning, men det er altså egentlig ikke lov, med mindre det er en midlertidig stilling eller et prosjekt. Masse lykke til med innspurten og jobbsøking!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå