AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Barn er forskjellige og har forskjellige søvnbehov. Gutten vår på 1,5 år har vært veldig vanskelig å legge lenge. Han er rett og slett ikke trøtt. Derfor har vi prøvd å begrense søvn på dagtid til 1 time. Han er da glad og fornøyd hele ettermiddagen, sovner greiere på kvelden og sover natta gjennom. Men bhg er uenige. De mener det er for kort tid på dagen, at han er trøtt når han vekkes og at det er viktig for hjernens utvikling at han sover. Men det vikigste måjo være at han sover nok totalt?? Jeg mistenker at det ikke "går opp" med pauser etc om han skal sove så kort. Er pedleder som er uenig. Hun er så tydelig uenig, og jeg kvier meg nesten til å treffe henne. Anonymkode: d99af...f1c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 DET ER DET DERE, SOM FORELDRE, SOM BESTEMMER. Dere vet hva som er best for deres barn. Pedagogisk leder kan være så uenig hun bare orker! Og ja, det er total søvn som teller. Sover han hele natta er det bra! Jeg har en 1-åring (14 mnd) som sover 1-2 t på dagtid og ofte våkner natta gjennom... ikke hørt noe negativt fra barnehagen... Anonymkode: 63db9...0cc 1
Mallis Skrevet 5. januar 2017 #3 Skrevet 5. januar 2017 Vet du, ditt barn- du bestemmer. Jobber selv i barnehage, og det er foreldrene som bestemmer hvor lenge barna får sove. Barnehagen kan fortelle deg at barnet gjerne er veldig trøtt etc når han blir vekt, men det er du som bestemmer om han da skal få sove lenger eller om han skal tas opp. Sover han ikke på kvelden, så skjønner jeg godt at du vil begrense sovetiden. Eventuelt om dere prøver å legge han tidligere i barnehagen? Dersom det ikke er prøvd:) Om du mistenker at det er fordi det ikke passer med pauser, så synes jeg du fint kan ta det opp med dem. En slik holdning er ikke greit. Barnehagen er open for barna, og da får dem heller gjøre noen endringer med pausene sine. Enten ta den tidligere eller senere. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #4 Skrevet 5. januar 2017 Nå har min nå toåring har "aldri" sovet lengre enn 1-1,5 time på, han begynte i barnehagen ett år gammel. Barnehagen hadde ingen problem med det - men han våknet selv og i kjempeform, de måtte ikke vekke ham, og han var ikke grinete. Hvis barnet ditt sover egentlig lengre, men du krever at det blir vekket etter en time, og da merker de i barnehagen at han er fortsatt trøtt, da synes jeg de har rett, og de burde ikke å vekke ham. Det er egentlig ikke relevant at han ikke er like trøtt hjemme. Han blir nok mer sliten og mer stimulert i barnehagen, og trenger mer hvile. Anonymkode: b4fd8...d54 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 Jeg hadde også jevnlig diskusjoner med bhg. Min løsning var at jeg gav beskjed på SMS/mail om at "barnet skal sove ditt og datt". Jeg kvitterte motargumenter med at "vi kan ikke være våkne hele natta, og sånn gjør vi det". Tar hun det ikke til seg kontakter du ledelsen. Jeg var sykemeldt av søvnproblemer, og gav klar beskjed om at det ikle var OK. Det hjalp alltid å kutte litt(15-30 min) for oss, pluss at vi la litt senere. Anonymkode: 43638...783 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: DET ER DET DERE, SOM FORELDRE, SOM BESTEMMER. Anonymkode: 63db9...0cc Det er riktig, men det er personalet som ser barna hele dagen og hvordan de fungerer mtp søvn og humør. Jeg er selv forelder og har kommet med innspill til soving for mine barn, men jeg har faktisk respekt for at de kan vite noe som jeg ikke vet, når det gjelder disse tingene. Hvis jeg ønsker å kutte sovingen tidligst mulig for å få barnet fortere trøtt om kvelden, og det fører til en survete og grinete unge som ikke trives i barnehagen halve dagen, så er det ikke sikkert at det er det riktige at jeg får trumfe igjennom min vilje. Sier ikke at dette gjelder TS, altså, det kan godt hende det er barnehagen som er urimelig her. Men å kategorisk fastslå at FORELDRE BESTEMMER synes jeg personlig blir noe endimensjonalt. De skal lytte til oss, men vi bør også lytte til dem- så lenge de kan argumentere for standpunktene sine. Anonymkode: 62dff...dd5 17
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er riktig, men det er personalet som ser barna hele dagen og hvordan de fungerer mtp søvn og humør. Jeg er selv forelder og har kommet med innspill til soving for mine barn, men jeg har faktisk respekt for at de kan vite noe som jeg ikke vet, når det gjelder disse tingene. Hvis jeg ønsker å kutte sovingen tidligst mulig for å få barnet fortere trøtt om kvelden, og det fører til en survete og grinete unge som ikke trives i barnehagen halve dagen, så er det ikke sikkert at det er det riktige at jeg får trumfe igjennom min vilje. Sier ikke at dette gjelder TS, altså, det kan godt hende det er barnehagen som er urimelig her. Men å kategorisk fastslå at FORELDRE BESTEMMER synes jeg personlig blir noe endimensjonalt. De skal lytte til oss, men vi bør også lytte til dem- så lenge de kan argumentere for standpunktene sine. Anonymkode: 62dff...dd5 Nei, det er det ikke. Ser du aldri ungen din? Jeg kjenner barnet mitt mye bedre enn barnehagen, når barnehagen kjenner barnet ditt bedre enn hva du gjør, er det på tide å ha barnet mer hjemme! Anonymkode: 63db9...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #8 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke. Ser du aldri ungen din? Jeg kjenner barnet mitt mye bedre enn barnehagen, når barnehagen kjenner barnet ditt bedre enn hva du gjør, er det på tide å ha barnet mer hjemme! Anonymkode: 63db9...0cc Piggene ute eller? Selvfølgelig vet barnehagen mer om hvordan barnet har det i barnehagen enn hva jeg gjør. Det er jo de som er der. At du klarer å forvrenge det til et spørsmål om jeg ikke kjenner mine egne barn og har for lite tid med dem får du stå for selv. Anonymkode: 62dff...dd5 20
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke. Ser du aldri ungen din? Jeg kjenner barnet mitt mye bedre enn barnehagen, når barnehagen kjenner barnet ditt bedre enn hva du gjør, er det på tide å ha barnet mer hjemme! Anonymkode: 63db9...0cc Du ser ikke barnet ditt når det er i barnehagen. Å være i bhg er mye mer krevende og slitsomt for et barn enn å være hjemme. Begge mine barn har trengt å sove i bhg, selv om de hadde sluttet å sove på dagtid hjemme. Min yngste sovnet senere hvis han sov i bhg, men han trengte den søvnen på dagtid. Den siste tiden til han sluttet helt med dagsøvn, vekket de han etter 45 min. Men da var han over 2,5 år. Eldste sov på dagen til hun var 3 år. Nå har ingen av mine gått i bhg før de var passert 2 år, men da de var 1- 2 år sov de 1-3 timer på dagtid. Men vet om andre som har kuttet dagsøvn på den alderen. Anonymkode: 5e9b2...28a 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #10 Skrevet 5. januar 2017 Søvnen er ekstremt viktig for utviklingen, selv oss voksne er den meget viktig. Men hva med kompromiss med barnehagen? Han kan vel kanskje legges tidligere i barnehagen slik at han vekkes til samme tid som nå. Har dere prøvd det? Anonymkode: 7c205...ca5 1
Anonym90059005 Skrevet 5. januar 2017 #11 Skrevet 5. januar 2017 Hvis barnehagen hadde gitt uttrykk for at mitt barn var veldig trøtt i bhg, måtte vekkes når trenger mer søvn, og at det hemmer utviklingen, så tror jeg at jeg ville vært veldig lydhør og ikke kategorisk avfeid de med "JEG VET BEST; JEG BESTEMMER". De tilbringer faktisk mer tid med barnet enn hva en gjør selv i løpet av en hverdag, så greit å lytte til deres råd. 11
lunamuna Skrevet 5. januar 2017 #12 Skrevet 5. januar 2017 Du/dere kjenner barnet best. Det er nattesøvnen som er viktig, dagsøvn er bare en nødvendighet for å være opplagt hele dagen. Helt til det ikke lenger er en nødvendighet. Det er nattesøvnen som hovedsaklig sørger for god konsentrasjon, gode læringsevner og det å prossessere alt en har lært. Jeg har ei jente på halvannet nå som gjerne sover 2-3 timer på dagen om hun bare får lov. Sovner da kl 21 i stedet for 19-20, og våkner gjerne på natten. Vi begrenser, selvfølgelig, dagsøvnen. Vi er nå nede i 45 minutter. Bruker lang tid på å sovne igjen nå, så løser ikke det seg ila et par uker (ble noen litt sene kvelder i jula som endra døgnrytmen), så er det ned til 30 min soving. Nå husker jeg ikke hvordan det var med de eldste barna, men 3 åringen begynte å få begrenset dagsovingen da hun var 1,5, da hun ble vanskelig å legge og av og til våknet på natt. Fungerte utmerket. Mener vi kuttet dagsøvnen fullstendig da hun var 2 år og 3 måneder. Trappet sakte ned. Siste økt var på 20 min mener jeg å huske, og den kuttet vi brått. Hun sluttet å sove hjemme på dagen i helgene noen uker/et par måneder i forveien (dette styrte hun selv, og det hendte hun tok seg en dupp til hun var, tja, det skjer fremdeles en gang iblant, og da lar vi henne sove en halvtimes tid uten at det gjør noe for nattesøvnen). Jeg snakket med BHG før endring av dagsøvn med begge gangene, for å finne en løsning som også fungerte for dem (en sur og grinete unge ville vi unngå). Nedtrapping av dagsøvn skjedde derfor i samråd med BHG. Hvis det er sånn at barnet ditt er tydelig trøtt i bhg, kan det være lurt å trappe ned litt mer forsiktig, over lenger tid. Kanskje ped.leder vil være mer tilfreds med det også.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #13 Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har min nå toåring har "aldri" sovet lengre enn 1-1,5 time på, han begynte i barnehagen ett år gammel. Barnehagen hadde ingen problem med det - men han våknet selv og i kjempeform, de måtte ikke vekke ham, og han var ikke grinete. Hvis barnet ditt sover egentlig lengre, men du krever at det blir vekket etter en time, og da merker de i barnehagen at han er fortsatt trøtt, da synes jeg de har rett, og de burde ikke å vekke ham. Det er egentlig ikke relevant at han ikke er like trøtt hjemme. Han blir nok mer sliten og mer stimulert i barnehagen, og trenger mer hvile. Anonymkode: b4fd8...d54 Men når han da ikke sovner på kvelden før 21-22? Anonymkode: d99af...f1c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #14 Skrevet 5. januar 2017 Så lenge barnet er trøtt når det vekkes i barnehagen, skal det få sove lenger. Leggetid på kvelden vil gå seg til. Anonymkode: 3cb25...e81 3
Vera Vinge Skrevet 5. januar 2017 #15 Skrevet 5. januar 2017 Mener de at det ikke går opp med pauser om barnet ikke sover lengre enn en time? Det kan da ikke være førende for hvor lenge barna skal sove. Barnehagen vår var også litt skeptisk da jeg ønsket å redusere å begynne å redusere sovetiden til mitt barn, fordi han var så vanskelig å vekke at de mente han trengte søvnen. Men om han sov mer på dagen, fikk vi ikke lagt ham før minst to timer senere på kvelden, så totalt i løpet av et døgn ville det bli mindre søvn med bare litt mer dagsoving. Men de skjønte det, da, når jeg sa at han var lys våken til 21-22 om kvelden før vi kuttet ned dagsovingen. Barn er jo forskjellige der - eldstegutten min kunne sove i flere timer på dagen, også sent på dagen, og likevel være klar til å sove igjen i 19-tiden. Så da ba vi barnehagen om å ikke vekke ham før de evt. måtte pga. neste måltid, fordi han trengte all den søvnen han kunne få og han var grinete i flere timer etterpå om han ble vekket. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #16 Skrevet 5. januar 2017 37 minutter siden, Vera Vinge skrev: Mener de at det ikke går opp med pauser om barnet ikke sover lengre enn en time? Det kan da ikke være førende for hvor lenge barna skal sove. Barnehagen vår var også litt skeptisk da jeg ønsket å redusere å begynne å redusere sovetiden til mitt barn, fordi han var så vanskelig å vekke at de mente han trengte søvnen. Men om han sov mer på dagen, fikk vi ikke lagt ham før minst to timer senere på kvelden, så totalt i løpet av et døgn ville det bli mindre søvn med bare litt mer dagsoving. Men de skjønte det, da, når jeg sa at han var lys våken til 21-22 om kvelden før vi kuttet ned dagsovingen. Barn er jo forskjellige der - eldstegutten min kunne sove i flere timer på dagen, også sent på dagen, og likevel være klar til å sove igjen i 19-tiden. Så da ba vi barnehagen om å ikke vekke ham før de evt. måtte pga. neste måltid, fordi han trengte all den søvnen han kunne få og han var grinete i flere timer etterpå om han ble vekket. Det er TS som spekulerer i at det ikke vil gå opp med pauser dersom hennes barn ikke blir vekket etter en time. Noe som er svært lite sannsynlig, da barnehagegruppen er dynamisk, med barn med helt ulike søvnbehov fra måned til måned. Jeg ville bedt barnehagen strekke sovingen til 1 t 15 min. For barnet er tydelig i tung søvn når det vekkes, og søvnsyklusen for en ett-åring nærmer seg 75 min. (Babyer (fra ca 3 mnd) har søvnsyklus på ca 60 min, småbarn på 18 mnd har søvnsyklus på ca 75 min) Anonymkode: 3cb25...e81 2
MissStiles Skrevet 5. januar 2017 #17 Skrevet 5. januar 2017 Vi vurderer også å kutte ned på soving på dagen. Etter sommerferien måtte vi gi beskjed om at hun ikke får sove mer enn 2t og ikke etter kl 14 fordi vi fikk ofte ikke lagt henne før kl 20-21. Da mister vi voksne all kvalitetstiden på kvelden. Det går litt bedre nå men vi valgte også å forskyve legging på kvelden med en halvtime så som regel sover hun innen kl 20. Vi kommer nok til å kutte ned til 1,5t etter hvert. I jula våknet hun av seg selv etter 1,5t så kanskje hun ikke trenger mer. Er også enig i at det er foreldrene som bestemmer og barnehagen kan være så uenig de vil. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #18 Skrevet 5. januar 2017 Vil bare si at dette ikke handler om å ha voksentid på kvelden. Det er jo for at han skal få nok søvn totalt sett. Anonymkode: d99af...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #19 Skrevet 5. januar 2017 Den barnehagen kan bare ta seg ei bolle. Veit de virkelig ikke at barn er forskjellige når det kommer til søvnbehov?? Shitt, da står det dårlig til med hjerneutviklingen til eldstemann min, for han måtte vi begrense dagsøvn på da han var 1,5. Han brukte brått 3 timer på å sovne om kvelden. Vi kutta dagsøvnen helt hjemme da han var 2 og et par måneder, og i bhg da han var 2,5. Han er et bmenneske som sovner halv 9ish om kvelden og sover til typisk 8 neste dag. Nå er han 5 år. Pussig at han kunne telle til 20 før 2årsdagen, da, om det var så fælt for hjerneutviklingen hans å faktisk følge hans søvnbehov :-p Lillebror slutta på eget initiativ med dagsoving hjemme da han var 1 år og 9 måneder. Ikke akkurat noe vi oppmuntra til, da det tross alt er deilig med ei pause i løpet av dagen. Men han var rett og slett ferdig med å dagsove. I bhg gikk han og la seg av rutine med de andre barna, men trengte da 3 timer på å sovne om kvelden, så da ba vi bhg først om å kutte ned (først maks en time, men da det ikke hjalp maks 45 min, og da det heller ikke hjalp maks 30 min). Da han var 2 ba vi om at han ikke skulle sove i bhg. Null problem! Han fikk litt hviletid, men det ble fort kjedelig, så da fikk han være på besøk på storbarnsavdeling i stedet, eller gå på butikken eller liknende med en av de voksne. Alle de andre på hans avdeling sover fortsatt på dagen. Han er snart 2,5. De gangene han gikk og la seg med de andre, og ble vekket etter en halvtime, var han selvsagt groggy og trengte mye tid på å våkne. Men derfra til å påstå at det er fordi den dagsøvnen var tvingende nødvendig for han? Tull! Her skal bhg høre på hva dere som foreldre ønsker. Anonymkode: e0395...44a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå