Gå til innhold

Kan jeg kjøpe hytte selv om jeg er ung?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og mannen min har et sterkt ønske om å ha hytte ved havet. En plass vi kan "rømme" til, fra alt maset hjemme med arbeid og hverdag. Vi har sett oss ut plassen vi ønsker å ha hytte på. Siden vi i utgangspunktet ønsker en litt "luksuriøs" hytte, med innlagt vann, egen vei til hytta, bad med badekar osv. så tenker vi at det er lurt å bygge en selv, med plass til alt akkurat slik vi ønsker den. Det trenger ikke være noe stor hytte, men den må være ordentlig og akkurat slik vi vil ha den.

Nå har det seg faktisk sånn at onkelen min skal selge hytta si som var bygget i 2010, med alle de kvalitetene vi ønsker til 2 000 000 kr. Med sjøutsikt, badekar, egen vei, 3 soverom og anneks. Denne prisen kan vi vel nesten ikke komme utenom om vi vil kjøpe tomt selv, ha folk til å bygge og alt det? + at vi med å kjøpe denne hytta ferdig slipper maset med å finne tomt, tegne hytte, leie inn folk, og bruke masse tid på design og bygging. Vi har et ønske om å kjøpe denne hytta. Men 2 000 000 kr er jo mye penger, når vi allerede eier et hus som vi har lån på ca. 2 000 000 kr fra før? Med strøm, eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring + avdrag på hyttelånet og alt? Vi er kun 26 år gamle, og alle sier at vi er aaaalt for unge til å kjøpe oss hytte. Men vi har begge stabile jobber og tjener minst 400 000 kr i året hver, og regner med at vi ikke tjener så mye mer enn det om 30 år heller.. Det er tross alt NÅ vi ønsker å ha hytte, og vi kommer til å bruke den masse.

Er dette galskap? Eller kan det gå? Hva tenker dere? Vi er så rådville, men må slå til på denne hytten raskt om vi vil ha den. Hjelp!

Hilsen hyttejenta ;) 

Anonymkode: cea8f...e71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alderen deres har ingenting å si syns jeg.

Derimot er det noe annet med inntekt ift utgift. Lån på sammenlagt 4 mill, på en inntekt på ca sammenlagt på 800 000 er langt over anbefalt låneevne. Er du sikker på at dere i det hele tatt vil få lån til det? Det kunne kanskje vært en ide for dere å gå igjennom økonomien deres, budsjett, og kanskje tatt en time hos en rådgiver i banken :)

Anonymkode: 3ab4f...43b

• Liker 5
Skrevet

For 2 mill kan du leie ei luksushytte en ny plass for 50000 kr hvert eneste år i 40 år..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derimot er det noe annet med inntekt ift utgift. Lån på sammenlagt 4 mill, på en inntekt på ca sammenlagt på 800 000 er langt over anbefalt låneevne. Er du sikker på at dere i det hele tatt vil få lån til det? Det kunne kanskje vært en ide for dere å gå igjennom økonomien deres, budsjett, og kanskje tatt en time hos en rådgiver i banken :)

takk for svar :) Vi har enda ikke snakket med rådgiver i banken om dette, da det enda bare er en tanke. Men flere vennepar har kjøpt sin bolig til rundt 4 000 000 kr, og de arbeider i samme jobb som oss. Mange boliger her vi bor koster rundt 4 mill, men vår kjøpte vi for 2 mill for noen år siden. Det er et hus fra 1960, mens de fleste av vennene våre har kjøpt ganske nye hus. Dette klarer de fint, så vi tenker at vi da kunne hatt en hytte til rundt 2 mill helt greit.. Det koster jo flesk, men for oss ville det vært såå verdt det mener jeg :)  Siden vi er unge kan vi få gunstig lån via Boliglån for unge til hytte og hus.

Anonymkode: cea8f...e71

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke anbefalt låneevne 5x inntekt?

https://skandiabanken.no/lan/kalkulatorer/hvor-mye-kan-jeg-lane/ <- Den sier de kan låne 2 millioner selv om de har 2 millioner i lån og 400 hver i inntekt.

Skrevet
14 minutter siden, marion skrev:

For 2 mill kan du leie ei luksushytte en ny plass for 50000 kr hvert eneste år i 40 år..

Da er det vel bedre å kjøpe en hytte enn å leie den eller?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Er ikke anbefalt låneevne 5x inntekt?

https://skandiabanken.no/lan/kalkulatorer/hvor-mye-kan-jeg-lane/ <- Den sier de kan låne 2 millioner selv om de har 2 millioner i lån og 400 hver i inntekt.

Jeg trodde den var 3*inntekten jeg? Selv har jeg lån for 3 ganger inntekten, og jeg fikk beskjed om at dette var så og si maks låneevne for min del (jeg kunne låne opp 50/100 k over tid for oppussing)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde den var 3*inntekten jeg? Selv har jeg lån for 3 ganger inntekten, og jeg fikk beskjed om at dette var så og si maks låneevne for min del (jeg kunne låne opp 50/100 k over tid for oppussing)

Kanskje hvis du har veldig lav inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kanskje hvis du har veldig lav inntekt.

Jeg har pr definisjon lav inntekt ja, rett i underkant av 400, men jeg har et billån på 200 k, det også spiller jo selvfølgelig inn når jeg tenker meg om (litt for tidlig på morgenen for meg) :ler: også er jeg alene da, og boliglån på 1,2. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har pr definisjon lav inntekt ja, rett i underkant av 400, men jeg har et billån på 200 k, det også spiller jo selvfølgelig inn når jeg tenker meg om (litt for tidlig på morgenen for meg) :ler: også er jeg alene da, og boliglån på 1,2. 

Skandiabanken trekker fra 200 000 i lån bare fordi du eier bil når du tjener så lite. 

Men de sier du burde kunne låne 1.6 med det billånet. Så da har du kanskje studielån, eller bolig med fellesgjeld eller barn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis all kalkulering viser at dere klarer utgiftene med evt renteøkning og sparing til vedlikehold/oppussing av hus og hytte, helse, mat, barn osv.. Hvorfor ikke? Dere kan jo evt leie ut hytta i helger og uker dere ikke selv benytter den. 

Anonymkode: a14cb...7be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å kjøpe det :) vi har forøvrig nesten 4 mill i lån vi også. Det er ikke noe stress. Pga den lave renta er det mulig å betale hardt ned på lånet akkurat nå.

Anonymkode: b8472...574

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var like gammel som deg da vi kjøpte hytte. Dette er nå mange år siden, og kan ikke sammenlignes med dagens lønninger og lån (samt verdi på hus og hytte) Så akkurat her kan jeg ikke gi deg råd. 

Det jeg kan si, er at jeg ikke har angret et sekund. Jeg er selv oppvokst med hyttelivet, og ser at mine barn elsker å være på hytta like mye som jeg da de var små, når de var ungdommer og nå: de er 19-23 år og drar opp med både kjærester og venner. Hytta er samlingssted for familien og vi storkoser oss der, vi har feiret jul der mange ganger og er flink til å bruke hytta gjennom hele året.

Det er selvsagt ulemper med å ha hytte også, særlig i småbarnsårene kan det bli litt mye: Hytta må ha tilsyn ved mye dårlig vær og store snømengder, den må males/beises, det må kanskje klippe trær, busker og gress, man har to hjem som trenger vedlikehold inne og ute, og to hjem med faste utgifter på - men sum av summarum er det mest positivt. 

Jeg sier; kjøp om dere har råd. 

Anonymkode: 651b2...e74

• Liker 1
Skrevet

Med 4 mill i totalt lån, så blir månedlige lånekostnader (renter og avdrag) 17.000 med en rente på 2% (løpetid 25 år).  Dersom renta øker til 3% øker kostnadene til 19.000.  Lek gjerne litt med tall her: https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html 

Jeg tenker at alderen deres ikke er noe problem, det vil være pengene som stopper dere.  Dere må avtale noe med banken asap dersom dere i det hele tatt skal ha mulighet for å kjøpe hytta, ingen vits i å lure mer på dette dersom bankene sier nei.

Husk også at en hytte ikke bare koster med lånet.  Kanskje det er eiendomsskatt?  Renovasjonsavgift?  Vedlikehold og andre løpende kostnader?

Dere kan jo leie luksushytte årlig og samtidig betale mindre for dette enn å kjøpe hytte dersom dere ikke får lån.  Dersom økonomien deres skulle forverres, så kan dere jo bare si opp leieavtalen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lån er en ting, men.

Det er en ekstra strømregning, renovasjon, forsikring, vedlikehold osv som skal betales.

Er det eiet tomt eller bygsla?

Med så lav inntekt hadde jeg ikke gjort det, på sikt så stiger renta og.

Anonymkode: a2aec...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er penger ikke alder som avgjør om hytte drømmen kan gå i oppfyllelse.

Anonymkode: 77cf7...afd

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bil lån og bilutgifter i det hele tatt spiller inn. Det koster jo rundt 50000 i året å ha og bruke bil, og da snakker jeg om relativt rimelig bilhold.

Alderen deres er helt fin den, iallfall hvis dere er trygge på evig kjærlighet. Det har noe å si hva hytta kan selges for dersom dere kommer til å selge den en gang.

Endret av I Grosny
Gjest Overrasket
Skrevet

Alderen i seg selv er problemfritt. Det er jo ingen norm som sier at folk under 30 ikke kan eie hytte.

Derimot er det noen praktiske begrensninger. Med den samlede lånebelastningen dere måtte hatt tar dere på dere masse usikkerhet i en periode av livet da de fleste bør planlegge for økt sikkerhet og forutsigbar økonomi i fremtiden. 

Noen (mange?) banker tilbyr særskilte lånerammer for primærbolig. Ergo kan noen av TS' venner ha fått relativt høye lån på den boligen de har som fast bosted. Ofte tilbys lån til fritidsboligmarkedet på helt andre betingelser, f.eks. med langt høyere krav til EK (30 %?). 

Jeg skjønner drømmen, men med de faktiske forholdene TS har oppgitt heller jeg nok mot å anbefale å holde seg litt i selen.

Skrevet

Hadde aldri i verden turt å låne ytterligere 2 mill med deres inntekt. Hva skjer når renten går opp? Hva hvis en av dere blir syke og dere må leve på aap (60% av inntekt) - for ikke snakk om uføre, eller at noen mister jobben. Ja, det er kanskje dommedagsprofetier... men virkeligheten for veldig mange. Vi kom i den skitten og hadde ikke kunnet forutse det. Så ta en tenkerunde...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg hadde 400 000 i inntekt, så fikk jeg låne på ca 4,5 ganger inntekt, i tillegg til studielånet på 0,5 av inntekten. 

Anonymkode: e3a92...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...