AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 hei, jeg trenger virkelig hjelp. aner ikke hvor pengene mine blir av. inntekt og forbruk går ut av samme konto og transaksjonslista ser helt hemma ut. tenker å lage forskjellige kontoer, en med matkonto, en regningskonto, etc. men hva slags kontoer trenger jeg? i hvilken konto skal lønna komme inn i? i matkontoen? kan dere hjelpe meg med å organisere forskjellige kontoer jeg oppretter i morgen. katergorier jeg ønsker er: mat, inntekt, regning og shopping. en konto for hver? tusen takk på forhånd. Anonymkode: 55c42...ab5
Fjaselina Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 Det blir berre rot med så mange kontoar. Skriv ned kva du brukar pengane til, nokre veker eller deromkring. Det vil gi deg meir oversikt over behovet. 3
Ruccula Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Jeg ville hatt 3 kontoer. Regningskonto, sparekonto og brukskonto. Inntekten går inn på brukskonto, så går beløpet til dine faste kostnader over på regningskontoen, der blir regningene trukket. Så kan du kanskje trekke et beløp automatisk som går inn på sparekontoen Det som da er igjen på brukskonto er til mat og shopping 16
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 Det er lett å se forskjell på betalte regninger og penger som er trukket fra kortet så det blir egentlig ikke så mye lettere å lage detaljert oversikt med flere kontoer. Hvis du skal ha forskjellig konto for mat og annet forbruk så må du ha to forskjellige kort også. Jeg synes det virker unødvendig knot og fordyrende. Begynn heller å samle på kvitteringer hvis ikke du kan se hva de forskjellige trekkene er på teksten og skriv det ned hvis ikke du får kvittering. Sett så opp utgiftene i et regneark fortløpende eller på slutten av hver måned. Søk etter regneark husholdning hvis du trenger hjelp med å sette det opp, det er mange som har gjort det før deg. Anonymkode: 225e1...ae1
Angelheart2 Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 11 timer siden, Ruccula skrev: Jeg ville hatt 3 kontoer. Regningskonto, sparekonto og brukskonto. Inntekten går inn på brukskonto, så går beløpet til dine faste kostnader over på regningskontoen, der blir regningene trukket. Så kan du kanskje trekke et beløp automatisk som går inn på sparekontoen Det som da er igjen på brukskonto er til mat og shopping Støtter denne. Slik gjør vi det og jeg syns i alle fall det fungerer veldig bra. Har fast trekk hver måned fra brukskonto til regningskonto og sparekonto. Trekket går samme dag som lønna går inn. Setter inn litt mer på regningskontoen enn det jeg vet det er i faste utgifter, så bygger det seg automatisk opp en buffer der også. 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 Min variant er Lønnskonto der lønnen kommer inn. Matkonto med eget kort (vi er to personer) som vi månedlig overfører et fast beløp til. Det beløpet som er tilgjengelig på denne kontoen er det vi har å bruke på mat og dagligvarer. Regningskonto der avtalegiro o.l. er aktivert. Overfører hver måned et beløp til denne kontoen. Budsjettet viser hvor mye som skal inn på denne kontoen hver måned. Alternativt kan Lønnskonto og Regningskonto slås sammen. Forbrukskonto/shoppingkonto som det overføres et månedlig beløp til. Denne kontoen er knyttet til et personlig bankkort. Fordelen med dette er at dersom bankkortet skulle bli stjålet eller skimmet vil det aldri være store beløpet på denne kontoen. Sparekonto i den banken som til enhver tid tilbyr den beste sparerenten. Nå om dagen er beste rente 2%. Anonymkode: e767a...7c4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 Jeg har 4 kontoer. Hovedkontoen er en brukskonto, der lønnen kommer inn og der jeg har bankkort tilknyttet. Bankkort koster årsgebyr å ha, så det er billigst å greie seg kun med ett kort til èn konto. Denne kontoen bruker jeg til å handle mat. Penger til de andre kontoene mine blir overført herfra og over til de andre. Jeg styrer det manuelt (hvor mye som skal overføres og når), hver måned. Men om man ønsker, kan man legge inn fast overføring av et visst beløp automatisk. I tillegg har jeg to sparekontoer. Den ene er merket "Bufferkonto" (100.000,- skal ikke røres før det er virkelig krise) og så en konto som er merket "Oppussingskonto". Selvforklarende :- ) Jeg sparer til å pusse opp. Foreløbig har jeg 100.000 der, men trenger en del mer, så jeg må spare 2-3 år til. Den siste kontoen min er i nettbanken merket med "Regningskonto". Det står mellom 20.000 og 30.000 der til enhver tid. Jeg fører over minimum 2500,- dit hver måned, noen ganger mer. Liker at saldoen er mer 30 enn 20 tusen. Alle regninger blir belastet her, unntatt boliglånet, som banken trekker automatisk fra hovedkontoen/brukskontoen. Har du forskjellige mål å spare til, kan det være greit å ha noen forskjellige sparekontoer for å holde rede på dem og skille pengene fra hverandre. Da ser du til enhver tid hvor langt du er kommet på hvert enkelt sparemål. Som jeg f.eks, jeg har bufferkonto og oppussingskonto hver for seg. Regningskonto er også greit å ha, og å sette seg som mål at det skal stå noen tusenlapper der til enhver tid. Da kan du nemlig betale regningene når du vil, eller når de forfaller uansett når i måneden det er ifht til din lønningsdato. Du vil ha penger på regningskontoen uansett, så du trenger ikke vente på lønningsdag med å betale regninger, så du slipper purringer eller å måtte ringe og be om utsettelse på noen regning. Anonymkode: e9621...a5c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Jeg har mange kontoer da et slikt oppsett som blir forklart tidligere i tråden overhodet ikke fungerer for meg. Jeg har en meget trang økonomi, så det er viktig at pengene som er satt av til det aktuelle formålet går dit. Det er lettere når jeg ikke "ser" pengene. Jeg får alle pengene inn på en regningskonto. På utbetalingsdatoen overfører jeg til de andre spesifikke kontoene og har dermed satt av disse pengene. Hver uke overfører jeg et bestemt beløp til lønnskontoen som jeg kan bruke på mat og diverse. Det viktigste er at du finner et system som fungerer for deg. Selv om andre synes det er rotete og unødvendig med flere kontoer vil det ikke si at det samme gjelder for deg. Jeg har fått langt bedre økonomisk kontroll av å ha flere kontoer. Anonymkode: 5f9d8...daa 2
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 (endret) Regningskonto - lønnen går inn på denne. Utgiftskto med kort - det jeg kan bruke neste uke overføres hver fredag fra regningskonto. Feriesparing - på lønningsdag hver måned overføres fast beløp til denne fra regningskto. Bufferkto - på lønningsdag hver måned overføres fast beløp fra regningskto. Fondssparing - på lønningsdag hver måned overføres fast beløp fra regningskto. Endret 7. januar 2017 av Blondie65
ajarRun Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 På 4.1.2017 den 22.11, AnonymBruker skrev: hei, jeg trenger virkelig hjelp. aner ikke hvor pengene mine blir av. inntekt og forbruk går ut av samme konto og transaksjonslista ser helt hemma ut. tenker å lage forskjellige kontoer, en med matkonto, en regningskonto, etc. men hva slags kontoer trenger jeg? i hvilken konto skal lønna komme inn i? i matkontoen? kan dere hjelpe meg med å organisere forskjellige kontoer jeg oppretter i morgen. katergorier jeg ønsker er: mat, inntekt, regning og shopping. en konto for hver? tusen takk på forhånd. Anonymkode: 55c42...ab5 Å lage kontoer er en tafatt løsning, en veldig vanlig løsning blant personer uten penger da. Det du trenger er et budsjett. https://www.youneedabudget.com/ er et bra program for det, med app. Da må du bestemme hvilken poster du skal bruke penger på og så faktisk registrere det du kjøper eller flytte penger fra andre poster. Hver gang du får inn penger, budsjetterer du dem til noe. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #12 Skrevet 7. januar 2017 Jeg har flere konti og ser på meg selv som fornuftig. 1. Lønnskonto 2. Sparekonto 3. Bufferkonto med tanke på evt restskatt/baksmell 4. Tippegevinst :-) 5. Bilsparing 6. Feriesparing 7. Sparing til barnas konfirmasjon På lønningsdag hver mnd overfører jeg en viss sum til alle unntatt nr 4 (der står det et sekssifret beløp, som jeg ikke tenker å bruke, er til barna på sikt). Dette systemet gir meg en god oversikt! Anonymkode: 98d71...254
Gjest Blondie65 Skrevet 7. januar 2017 #13 Skrevet 7. januar 2017 Jeg ser at flere latterliggjør det å ha flere kontoer og mener man må ha budsjett i steden. Til det er det å si at jeg har prøvd begge deler. Jeg foretrekker kontoer fordi jeg da er bevisst på at jeg må flytte penger for å bruke mer enn jeg hadde tenkt. Jeg har også et budsjett, men jeg velger altså å gjøre kun de pengene jeg kan bruke til forbruk tilgjengelig på kortkonto.
Dent42 Skrevet 8. januar 2017 #14 Skrevet 8. januar 2017 Som noen nevnte her så funker kanskje en ting for noen, men ikke for andre. Jeg kan kun si hva som funket for meg og det var å føre regnskap over utgiftene og få en oversikt over forbruket. Lastet ned en app som het homebudget på Google store, og begynte å føre inn alle transaksjoner der. Etter noen måneder så jeg et mønster i forbruket og så kunne jeg gå inn og justere forbruket på de forskjellige kategoriene. For meg var det mat og alkohol posten som var helt på bærtur, noe jeg ikke så tidligere da det var null oversikt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 Hvis du lager konto i skandiabanken så kan du lage budsjett der. Alle kjøpene dine kan du kategorisere, så får du oversikt over hva du bruker penger på i løpet av en måned. Da vil du også lett se hvor du bør kutte eller finne andre løsninger. Utover det vil jeg anbefale deg å prøve å sette et budsjett; Inntekt: Utgifter: - Leie - Strøm - Internett - TV - NettTv (tv2sumo f.eks) - Bensin - Autopass - Forsikringer - Matbudsjett - Sparing = ........ Det er ofte en god start å sitte opp ett budsjett eller sånn ca hva du bruker Anonymkode: a941a...5ae
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har brukskonto (eneste med kort), sparekonto/bufferkonto og regningskonto. På lønningsdag flytter jeg ett beløp over til sparekonto og ett til regningskonto, det som er igjen er til forbruk. Men det viktigste for å få oversikt for meg er budsjettet, hadde jeg ikke hatt et skikkelig budsjett kunne jeg hatt 14 kontoer og allikevel ikke hatt skikkelig oversikt. Få oversikt over inntekt og alle faste utgifter, både de som kommer månedlig (husleie, nett, telefon) og de som kommer sjeldnere (tv-lisens, årsavgift bil, strøm om du ikke har månedlig). Del alt opp i månedlige beløp og sett av med en gang lønna kommer, bruk autotrekk i banken Da vil du ha penger på konto når årsavgiften eller lisensen kommer, og slipper store ekstrautgifter i enkeltmåneder. Sørg samtidig for at du har e-faktura og autogiro på regningskontoen, så går alt automatisk, du "ser aldri" pengene. Når du først starter, så må du regne litt på hva du har brukt det siste året og også tenke fremover det første året, og legge av litt mer for å dekke inn det du mangler, slik at du kommer i forkant. Det er en jobb, men når du først har gjort det skikkelig så er det bare små justeringer videre. Når du har fått en oversikt over alt det faste så vet du hva du har å bruke hver måned på rent forbruk (husholdning, shopping, lege/medisiner, bensin), og da kan du begynne å justere på det du faktisk forbruker. Anonymkode: c8686...669
Mis(s)Understood Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 På 4.1.2017 den 22.19, Ruccula skrev: Jeg ville hatt 3 kontoer. Regningskonto, sparekonto og brukskonto. Inntekten går inn på brukskonto, så går beløpet til dine faste kostnader over på regningskontoen, der blir regningene trukket. Så kan du kanskje trekke et beløp automatisk som går inn på sparekontoen Det som da er igjen på brukskonto er til mat og shopping Dette. Det er slik jeg gjør det selv. Regningskontoen får hver måned 1/12 av årets samlede faste kostnader, med et moderat overskudd. Alt som kan legges på autogiro er lagt på autogiro. Da rusler og går alle slike regninger av seg selv, og jeg trenger ikke ense dem en eneste tanke. Sparekontoen får sitt faste påfyll hver måned. Overføringene fra lønnskonto/brukskonto til regningskonto og sparekonto ligger som faste oppdrag på lønningsdag. Fond og pensjonssparing går automatisk fra regningskontoen. Gjenstående på lønnskonto/brukskonto er penger til mat/drikke/husholdning, periodekort på toget, mat til katten, normale veterinærutgifter, diesel, apotek/lege, og det jeg skulle trenge å kjøpe (også kalt shopping).
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 På 7.1.2017 den 8.38, Blondie65 skrev: Jeg ser at flere latterliggjør det å ha flere kontoer og mener man må ha budsjett i steden. Til det er det å si at jeg har prøvd begge deler. Jeg foretrekker kontoer fordi jeg da er bevisst på at jeg må flytte penger for å bruke mer enn jeg hadde tenkt. Jeg har også et budsjett, men jeg velger altså å gjøre kun de pengene jeg kan bruke til forbruk tilgjengelig på kortkonto. Jeg har budsjett og flere kontoer, jeg. Budsjettappen/nettsiden jeg bruker, Toshl, har også mulighet for å legge inn kontoene der. Så man hele tiden har oversikt i budsjettet over hvor mye man har på hver konto (så sant man følger opp og legger inn, selvfølgelig). Anonymkode: da373...427
Mis(s)Understood Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 På 7.1.2017 den 8.38, Blondie65 skrev: Jeg ser at flere latterliggjør det å ha flere kontoer og mener man må ha budsjett i steden. Til det er det å si at jeg har prøvd begge deler. Jeg foretrekker kontoer fordi jeg da er bevisst på at jeg må flytte penger for å bruke mer enn jeg hadde tenkt. Jeg har også et budsjett, men jeg velger altså å gjøre kun de pengene jeg kan bruke til forbruk tilgjengelig på kortkonto. Budsjettet er oversikt over inn- og utbeløp. Trenger vel ikke nevne at det må være i balanse? Et realistisk budsjett er utgangspunktet for oppsett av beløpene som overføres til regningskonto (og til spare-/bufferkonto). Uten det realistiske budsjettet i bunn vil det være nesten umulig å sette korrekte beløp som skal overføres. Jeg signerer hva du sier, og rister litt på hodet over påstanden om at budsjett erstatter flere kontoer for folk flest. Min påstand er at "folk flest" ikke nødvendigvis ønsker eller klarer å holde oversikt over hva pengene egentlig er satt av til når det bygger seg opp på lønnskontoen. Hvorfor gjøre det komplisert når det kan gjøres svært enkelt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå