Gå til innhold

Sosialisere valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får valp om et par mnd og er nå i dypdykk på det store internett for å tilegne meg kunnskap. En ting jeg har lest er at man bør sosialisere valpen med andre hunder veldig tidlig bla for at de ikke skal bli redde andre hunder. Her møter jeg et problem. Jeg kjenner ikke mange mennesker med hund(eller mange mennesker i det hele tatt). Jeg har ikke bil, så det å komme seg til områder hvor det ferdes mye hunde, som hundepark, blir vanskelig. Holder det å møte hunder på tur? Jeg har hatt en ompasseringshund tidligere som utagerte mot de fleste hunder, så dette er virkelig noe jeg vil unngå med mini som kommer i hus. 

Og vedrørende tur, små valper skal jo ikke gå lange turer. Kan jeg bære henne med meg til turområdet i nærheten(ca ti min å gå) eller blir det også helt feil? Det er større sjanse for at vi treffer på andre dyr her en i nabolaget vi bor i. Jeg føler meg plutselig helt grønn her, så det kan godt hende at dette er skikkelig dumme spørsmål.

Ooog et siste spørsmål. Hvilke godbiter passer seg til en valp? Kan de få små tyggebein eller bør man holde seg til tyggeleker?

Anonymkode: d8fa9...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får valp om et par mnd og er nå i dypdykk på det store internett for å tilegne meg kunnskap. En ting jeg har lest er at man bør sosialisere valpen med andre hunder veldig tidlig bla for at de ikke skal bli redde andre hunder. Her møter jeg et problem. Jeg kjenner ikke mange mennesker med hund(eller mange mennesker i det hele tatt). Jeg har ikke bil, så det å komme seg til områder hvor det ferdes mye hunde, som hundepark, blir vanskelig. Holder det å møte hunder på tur? Jeg har hatt en ompasseringshund tidligere som utagerte mot de fleste hunder, så dette er virkelig noe jeg vil unngå med mini som kommer i hus. 

Og vedrørende tur, små valper skal jo ikke gå lange turer. Kan jeg bære henne med meg til turområdet i nærheten(ca ti min å gå) eller blir det også helt feil? Det er større sjanse for at vi treffer på andre dyr her en i nabolaget vi bor i. Jeg føler meg plutselig helt grønn her, så det kan godt hende at dette er skikkelig dumme spørsmål.

Ooog et siste spørsmål. Hvilke godbiter passer seg til en valp? Kan de få små tyggebein eller bør man holde seg til tyggeleker?

Båndhilsning hjelper det, men det er mange hunder som ikke er snille i bånd. Kan du ta bussen til noen turområder feks? Siden du ikke har bil er der lurt å venne valpen til buss også. På hundesonen.no er det et eget undeforum hvor man kan planlegge treff og turer forskjellige steder i landet :) stor sjans for at du finner noen der som du og valpen din kan treffe. En liten valp kan du ha løs. De stikker ikke av når de er så små for de er ikke selvstendige nok. Jeg hadde min løs fra hun var 10 uker gammel. Bare unngå traffikerte steder selfølgelig. Etter en uke hjemme ca, ser jeg ikke noe problem med at du kan gå med valpen din til turområdene. Hvis du ser at den blir sliten så bærer du den resten av veien :) 

jeg vil også anbefale å sosialisere mye på andre mennesker. Sitt utenfor nærmeste matbutikk å bare se på folkene. Dette er noe jeg angrer på at jeg ikke var flinkere til. Min reagerer på folk og tro meg, det er mye verre enn utagering på hunder..må være på vakt hver gang vi går tur.

Som godbiter ga jeg forkuler, pølse og skinke/baconost på tube. Både tyggebein og godbiter må du bare prøve deg frem med, å se om valpen blir dårlig i magen. Diare og oppkast er ikke uvanlig uansett, for de spiser alt de kommer over på tur:link:

Skrevet

Kan du ta buss til en hundepark? Jeg tok med min på valpetreff fast en gang i uka fra hun var 10 uker, tror det har vært lurt 

Skrevet

Hvis du ikke har noe annet alternativ enn å sosialiere på tur, så må du nesten gjøre det. Men det anbefales egentlig ikke. Av et par grunner:

1. Hunder får ikke brukt språket sitt ordentlig i bånd, og det er større sjanse for at det blir anspent og knuffing

2. Hunden din vil få store forventninger til å hilse og leke når hun senere treffer hunder på tur, og du kan få problemer med stress og frustrasjon som i verste fall går over i utagering på grunn av det.

Valpen kan fint gå i ti minutter, det er ikke noe problem. Bare ta det i valpens tempo. :)

Når du trener så kan du bruke det valpen liker, som f.eks pølser, kjøttkaker, fiskekaker osv. Du kan f.eks kutte opp en pølse eller to i bittesmå biter og legge det i en pose sammen med halvparten av valpens mat (hvis du gir tørrfor). Så vil tørrforet få smak og lukt av pølsene og du kan bruke det også som godbiter. Etterhvert kan du gradvis redusere mengden pølse og øke mengden tørrfor til du til slutt kan bruke bare tørrfor som godbiter (inne. Ute er det lurt å bruke godbiter av litt bedre kvalitet).

AnonymBruker
Skrevet

Hilsing i bånd er ikke optimalt men HELDIGVIS går de fleste valper på "valpepass", dvs at de voksne hundene skjønner at dette er en liten dott man må være forsiktig med. Da min var valp møtte vi mange hunder som (i følge eieren) egentlig ikke likte andre hunder som ble rett og slett leken med valpen min. Så min erfaring er at å hilse i bånd med valp går helt fint, men at man bør unngå det når de er ungdom/voksen. En annen ulempe må at man må trene bort den forventningen hunden har fått til å hilse på andre i bånd, men det har ikke vært noe problem her.

Anonymkode: 16f6f...8a2

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar og gode råd.

Ikke så langt inn på turstien er det en plen hvor jeg har sett at andre leker og trener med hundene sine så jeg tenker at det kan være en plass vi også kan gå i håp om å treffe andre. Vi kan selvsagt ta buss til hundepark, men det er 1,5 time hver vei så jeg er redd det blir styrete for en liten knott(og meg selv), men om det er det som må til så skal jeg få det til. Buss vil hunden bli vandt til fort da jeg nesten daglig busser. Jeg vil ta hunden med til familie og i sentrum av småbyen vi bor i for menneskekontakt, tipset om å bare sitte å se på menneskene skal jeg absolutt huske på.

Pølsetrikset var heller ikke dumt! 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar og gode råd.

Ikke så langt inn på turstien er det en plen hvor jeg har sett at andre leker og trener med hundene sine så jeg tenker at det kan være en plass vi også kan gå i håp om å treffe andre. Vi kan selvsagt ta buss til hundepark, men det er 1,5 time hver vei så jeg er redd det blir styrete for en liten knott(og meg selv), men om det er det som må til så skal jeg få det til. Buss vil hunden bli vandt til fort da jeg nesten daglig busser. Jeg vil ta hunden med til familie og i sentrum av småbyen vi bor i for menneskekontakt, tipset om å bare sitte å se på menneskene skal jeg absolutt huske på.

Pølsetrikset var heller ikke dumt! 

Det er ALT for lenge. Valpen kommer til å være sliten før den i det hele tatt kommer frem. Jeg ville gått til plenen ved turstien, du kan godt bære valpen dit også om det er litt langt å gå for små føtter. Når det kommer til å ta buss så ta det gradvis. Bare gå til bussholdeplassen første gangen og se på bussen, neste gang kan dere ta bussen ett eller to stopp, og så jobbe dere oppover.

Anonymkode: 16f6f...8a2

Skrevet

Kan dere dra på valpekurs? Kursene vi har gått på har hatt masse fokus på sosialisering, og vi har også knyttet kontakter og møttes utenfor kurset for å sosialisere. Det er viktig med kvalitet i tillegg til kvantitet - hundene og menneskene valpen din møter bør helst være OK i hodet, og det er det lettere å garantere ved å gjøre litt forarbeid. De fleste med hund er fult klar over hvor viktig det er med god sosialisering, og jeg tenker at dersom du forhører deg med det utvidede nettverket ditt (facebook? kennelklubb?) vil du finne noen villige hjelpere.

Vi brukte vanlig godis da hun var liten (pølsebiter, tørrfor, ost, hundegodis etc), men passet på dersom hun fikk noe å tygge på - hun var litt glupsk og jeg stolte ikke på at hun ikke skulle kvele seg selv :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Valpekurs er dessverre like langt unna som hundepark,men jeg har funnet ut at en kennel i området har agility og sosialisering for brukere på kveldstid. Jeg visste de hadde det tilbudet for noen år siden, men fikk høre at det var slutt på det. Etter litt googling så ser det ut til at de har det enda, så da har vi en plass vi kan gå :tommel:

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valpekurs er dessverre like langt unna som hundepark,men jeg har funnet ut at en kennel i området har agility og sosialisering for brukere på kveldstid. Jeg visste de hadde det tilbudet for noen år siden, men fikk høre at det var slutt på det. Etter litt googling så ser det ut til at de har det enda, så da har vi en plass vi kan gå :tommel:

Så bra! Nå er det nok litt annerledes kultur i Norge enn i Texas, men min erfaring var at det var enorm forskjell på "vanlige" hunder+eiere og de som oppsøkte litt mer seriøse forum. Altså var det noen ganger skummelt å skulle møte hunder i hundeparken eller inne på Petco butikken, men veldig mange fine folk og hunder på kursene vi gikk på og hos den lokale hundeklubben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...