Gå til innhold

Masteroppgave: er helt overveldet og trenger råd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar denne som anonym fordi jeg tror jeg kan gjøre meg litt vel lett gjenkjennelig her.

Jeg sitter i aller siste innspurt på masteroppgaven min. Skal levere neste uke og har ca 8000 ord igjen å skrive+korrekturlesing. Hadde nettopp siste møte med veileder som gikk veldig fint, jeg fikk bra tilbakemelding på det siste eksempelkapittelet jeg har levert inn og han er skikkelig positiv til hvordan det går. Han sa også at jeg har gjort en oppdagelse som er helt ny innen feltet (noe jeg har mistenkt en stund men ikke visst helt sikkert) og at han ser veldig frem til å lese hele oppgaven, siden det er - som han sa - akademisk sprengstoff. Og nå har jeg fått helt hetta!

Tingen er at for en måned siden siden ble jeg kontaktet av fakultetslederen her jeg studerer (jeg er i utlandet forresten) og han sa at nå er det på tide at jeg seriøst begynner å vurdere doktorgrad. Vi har snakket litt løst om det tidligere, jeg har tatt bacheloren min her også så jeg har vært her en stund, men har liksom tenkt at doktorgrad var umulig siden jeg må betale skolepenger og lånekassen gir for lite til at det kan gå an. Nå mener altså han at jeg har gode muligheter til å få finansiering fordi forskningen jeg har gjort på masteren er såpass unik og han vil helhjertet stille seg bak en anbefaling til universitetsstyret om at jeg skal få stipend. Han gikk til og med så langt at han tilbød seg å hjelpe meg med søknaden slik at jeg kan pense inn på et tema som er mer sannsynlig å få støtte og se over søknaden for å sjekke at jeg har vinklet alt riktig. Jeg vet via andre i fakultetet at han personlig har et ønske om at jeg skal begynne å jobbe der i fremtiden, og det er absolutt noe jeg kunne tenkt meg. Jeg luftet idéen for masterveilederen min før jul (siden jeg gjerne ville hatt han som hovedveileder på phd) og han ble helt i fyr og flamme og sa at han ville ingenting mer enn å veilede meg på en phd og han ville gjerne også hjelpe til med søknaden om jeg trenger. Han spurte igjen i dag om jeg hadde tenkt mer på det og gjentok at han er skikkelig gira og håper veldig at dette ordner seg. Han ville også vi skulle møtes etter jeg har levert så vi kan begynne å diskutere søknaden min allerede nå (søknadsfristen er i november, liksom!)

Medaljens bakside er at for at jeg skal ha noen som helst sjanse til å få dette stipendet så må jeg ha en A på masteren. Jeg ligger bra an med de andre fagene, så jeg kan få en B på oppgaven og fortsatt klare A sammenlagt for graden, men helst bør jeg ha A på oppgaven også siden de ofte ser på den isolert. Og jeg er helt skjelven, jeg hadde lovt meg selv at jeg skulle roe ned og ikke stresse etter toppkarakterer denne gangen, men rett og slett bare kose meg med forskningen og skrive oppgave om det jeg er mest interessert i, masteren skulle være en positiv læringsopplevelse for meg og ikke for akademisk prestisje. Jeg stresset meg nesten syk på bacheloren med karakterjag for å komme inn på master (endte til slutt med en A, som også hjelper litt ifht phd-stipend men ikke like mye som masteren) pluss masse ekstra verv og relevant frivillig arbeid og nå er jeg redd for at jeg skal gå på en skikkelig smell :( Klarer ikke å konsentrere meg, er kvalm og skjelven og har bare lyst til å gjemme meg under sofaen. Føler at hele fremtiden min henger og dingler foran meg, og ikke minst så er det to fantastiske mennesker som vil at jeg skal få til dette og jeg er så redd for å gjøre en dårlig jobb slik at de blir skuffa - samtidig som jeg ville kastet bort trolig den beste muligheten jeg noensinne har fått.

Noen som har råd eller kanskje bare kan fortelle en dårlig vits eller noe annet oppmuntrende? Og ja, jeg vet dette er toppen av i-landsproblem og at det er krig i verden, og at jeg absolutt burde skrive oppgave istedet for innlegg på KG, men akkurat nå virker det som om hele fremtiden min skal avgjøres på de neste fire dagene og jeg føler mest for å kaste opp og/eller grine :sukk:

Anonymkode: cc36e...7d6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste rådet jeg har er at du må fokusere på det som er viktigst nå. Du har fire dager igjen før du kan tenke på alt det andre. Legg det bort (så godt det går), og sørg for at at avslutter oppgaven med samme iver du har hatt hele tiden. Ikke la deg bli distrahert. Det har ingen hensikt å tenke på phd de neste dagene. Det er et valg du kan reflektere over med et klart hode. 

Vær stolt over det du har fått til, og bruk det for å komme deg til slutten av oppgaven. 

Anonymkode: 87755...f3f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fått sånn energi av at forskningen er "sprengstoff" at skrivingen hadde gått av seg selv! Nesten så jeg ble litt misunnelig 😁 Gjør som hen over skriver: legg vekk alt annet enn masteroppgaven nå de neste dagene. 

Anonymkode: af7ad...743

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er disse veilederne forelsket i deg på noen måte siden de er så ivrige på å beholde deg?

Anonymkode: 26ede...8be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er disse veilederne forelsket i deg på noen måte siden de er så ivrige på å beholde deg?

Eller kanskje er hun bare veldig dyktig i det hun holder på med?

Anonymkode: 7d95a...0fd

• Liker 23
Skrevet

Med så gode tilbakemeldinger hittil, så tenker jeg at masteroppgaven din allerede har et A-nivå inne, slik at nå trenger du bare å fullføre det som mangler, så går dette helt fint. Du har tydeligvis gjort alt riktig hittil, så liten grunn til at det skal endre seg nå siste dagene, dette kan du. Så pust ut, ha troa på at du er dyktig, som alle tilbakemeldinger tyder på, og fullfør med stil i samme bane som du har gjort hittil.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Er denne tråden laget av noen som helst annen grunn enn for å skryte?

For min del ble jeg også oppfordret av veilederen om å ta doktorgrad, men det gadd jeg ikke.

Anonymkode: 543eb...ba8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del ble jeg også oppfordret av veilederen om å ta doktorgrad, men det gadd jeg ikke.

Hvorfor gadd du ikke ta doktorgrad?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ventet på den kommentaren. Hvorfor har ikke flinke mennesker lov til å søke råd og støtte som alle andre? 

Anonymkode: ab2d6...641

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ventet på den kommentaren. Hvorfor har ikke flinke mennesker lov til å søke råd og støtte som alle andre? 

Anonymkode: ab2d6...641

Det er ingen som har sagt at det ikke er lov, men innlegget bærer jo unektelig preg av å være selvskryt kamuflert som et spørsmål. Ingen av detaljene i de to første avsnittene var strengt tatt nødvendige for å stille spørsmålet. Da får man heller bare si at hei, jeg trenger bekreftelse på min flinkhet - her er alt det fine alle andre sier om meg - heller enn å presentere det som noe det ikke er. 

Anonymkode: 5d6d3...6fd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slapp av (enklere sagt en gjort), skriv det du mangler, og korrekturles. Som andre sier har du allerede er godt nivå på oppgaven, så du skal ikke bekymre deg særlig for det om du fortsetter som du har gjort på siste del. Det er mye press rundt masteren, men etter å ha vært gjennom det selv så er det lett å se at det presset kommer mest fra en selv og ikke andre.

Endret av Moonwalker
  • Liker 3
Skrevet

:goodbye:           :blomst:         :vin:         :kristin:            :rodmer:          :pls:        :smilyblomst:         :hjerter_rundt:        :strix:        :duskedame:        :duskedame:

Lykke til! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker som de andre over her - legg vekk alt annet og fokuser på oppgaven! Pust ut og ikke tenkt på alt annet!

Dette får du til :) 

Anonymkode: 09a68...5bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

pust fra magen og gjør deg ferdig med det du holder på med. Ikke tenk på doktorgrad nå.

Anonymkode: feb6c...b42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gadd du ikke ta doktorgrad?

4 år på å ta doktorgrad når jeg heller kan jobbe i næringslivet? Dette er nå 8 år siden, og jeg angrer ikke på at jeg valgt "virkeligheten" fremfor tåpelig teori.

Anonymkode: 27d06...016

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pust inn og ut og slapp av. Som noen skriver - det er lettere sagt enn gjort, og de av oss som har studert kan skrive under på det for å si det sånn :P 

I ditt tilfelle tror jeg det er viktig å tenke at du har A-nivå, eller i det minste en ganske sterk B-nivå på oppgaven uansett. Veileder ville nok ikke prøvd å pense deg inn på tanken om doktorgrad i samme emne og problemstilling hvis oppgaven hadde vært dårlig eller "bare" middels god. Videre tviler jeg på at du plutselig blir vurdert som ikke aktuell dersom du "bare" får B på oppgaven når alt annet du har gjort holder et ennå høyere nivå. Nå har jeg ikke tatt doktorgrad selv, men min erfaring med andre jeg har jobbet tett med er at ting som stipender, oppgave og andre praktiske ting løser seg så lenge man får en kraftig anbefaling fra en eller flere vitenskapelige ansatte som har litt "pondus" og innflytelse (gitt at man tilfredsstiller de formelle minimumskravene). 

Uansett skal du tenke på nåværende oppgave nå, gjør den så bra som mulig. Og det gjør du best ved å være noenlunde avslappet (man jobber ikke bra hvis man stresser for mye) :) Nå du har gjort så godt du kan så er det bra nok, og da kan du vurdere en doktorgrad. 

Anonymkode: 1dc06...14c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har sagt at det ikke er lov, men innlegget bærer jo unektelig preg av å være selvskryt kamuflert som et spørsmål. Ingen av detaljene i de to første avsnittene var strengt tatt nødvendige for å stille spørsmålet. Da får man heller bare si at hei, jeg trenger bekreftelse på min flinkhet - her er alt det fine alle andre sier om meg - heller enn å presentere det som noe det ikke er. 

Enig. Hva slags "råd" er det egentlig mulig å gi her? Tråden ble bare laget for å ha noen å skryte til.

Anonymkode: 27d06...016

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker to ting.

1. 8000 ord pluss korrekturlesing er svært mye jobb når det bare er en uke igjen (nesten en hel Bachelor oppgave ) Hvordan i huleste skal du klare det, og samtidig ivareta de akademiske retningslinjene? 

2. Mitt inntrykk at oppgavene grad av "sprengstoff" er forskjellen mellom A og B. Der høres det ut son du er godt innafor en A. Skrev selv en relativt safe oppgave og fikk B pga manglende "akademisk sprengstoff" 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Kvalitet skrev:

Jeg tenker to ting.

1. 8000 ord pluss korrekturlesing er svært mye jobb når det bare er en uke igjen (nesten en hel Bachelor oppgave ) Hvordan i huleste skal du klare det, og samtidig ivareta de akademiske retningslinjene? 

2. Mitt inntrykk at oppgavene grad av "sprengstoff" er forskjellen mellom A og B. Der høres det ut son du er godt innafor en A. Skrev selv en relativt safe oppgave og fikk B pga manglende "akademisk sprengstoff" 

Om man kan konsentrere seg fullt og helt om en oppgave, så er det ikke så mye å skrive 8000 ord på en uke, det er ca 15-25 sider normalt sett, avhengig av størrelse, mengden av illustrasjoner, formler etc. Korrekturlesning gjør man på nesten et blunk så lenge man har vært noenlunde flink til underveisevalueringer, og det virker det jo som ts har vært. Man vil som regel ikke få veldig bra tilbakemeldinger dersom man har slurvet underveis.

Skriver man ca 6 sider hver dag i 3-4 dager, og bruker resten av tiden til å korrekturlese så er man godt innenfor, hvis man er litt flink. Og det er man som regel når man allerede før oppgaven penses inn på tanken om dr. grad. av veileder.

For å si det sånn, greier man ikke 8000 ord på en liten uke, så skal man få det vanskelig under en ph.d. eller i arbeidslivet der man skriver mer eller mindre akademiske rapporter, der en risikerer langt større arbeidskrav på like lang tid.

Anonymkode: 1dc06...14c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du som mener at det er normalt å skrive et så langt innlegg for å skryte, sier ikke det litt om deg? Du forteller jo at "ja, i min verden så skryter man" Din tolkning av tråden kommer fra deg og dine vaner.

Anonymkode: feb6c...b42

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...