Gå til innhold

Pubertetsalderen, når er den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er forskjellig fra små og store hunder. Jeg har en liten blandingshund.  I det siste har hun begynt å tøye grensene ganske mye. Har alltid kommer på innkalling feks, men nå lukker hun ørene helt. Blitt vanskelig å gå tur med fordi hun bare drar i båndet osv. Har trent på å gå pent i bånd siden vi fikk henne, så hun har aldri dratt. Generelt har hun glemt mye av det hun kan og nekter å høre. Hun er 6 måneder, så syns kanskje det var litt tidlig?

Anonymkode: 7d49e...774

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at hunder har to kjønnsmodninger. Ifht alder er hunden din nå på den første (høres det ut som).

Anonymkode: 0579f...9f2

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husk at hunder har to kjønnsmodninger. Ifht alder er hunden din nå på den første (høres det ut som).

Jeg ser jeg kunne utdypet litt mer. Små hunder blir voksen tidligere enn store, og kjønnsmodnes da også tidligere. Hvis du synes det er tidlig kan det være at din bare er ekstra tidlig ute. Min hannhund på 20 kg løftet på foten og markerte første gang da han var 4 mnd! Han var veldig tidlig ute, så dette varierer fra hund til hund.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jeg kunne utdypet litt mer. Små hunder blir voksen tidligere enn store, og kjønnsmodnes da også tidligere. Hvis du synes det er tidlig kan det være at din bare er ekstra tidlig ute. Min hannhund på 20 kg løftet på foten og markerte første gang da han var 4 mnd! Han var veldig tidlig ute, så dette varierer fra hund til hund.

Takk for svar :) hvis hun er tidlig ute, og er i kjønnsmodning nå, vil det si at løpetid kanskje ikke er så langt unna? Og når er den andre perioden? Jeg har grudd meg sånn til denne tiden, for har hørt at den kan være ganske heftig og frustrerende. Og jeg er dritsliten etter valpetiden liksom:fnise: tror kanskje jeg har fått en hybrid av et eller annet slag. Etter å ha snakket med andre med erfaring med hund virker det som at min var/er i overkant aktiv i forhold til rasene hun er blanding av. På den verste tiden så sov hun aldri, hadde energi heeele dagen, selv om vi trente mye rottrening. Hun kunne løpe løs i skogen i over en time og likevel ikke være trøtt når hun kom hjem (var ikke overstimulert heller), godbitsøk, godbiter i flaske, fryst kong, aktivitetsball mm uten noen beroligende effekt.

Skrevet

Hun kan fint være på vei inn i den første, mentale puberteten. Ha gjerne i bakhodet at hunder ikke bevisst "tøyer grenser". De har ikke noen konsept om grenser og lov/ikke lov. De gjør det som lønner seg og lar være å gjøre det som ikke lønner seg. Små valper vil ofte komme når du roper og holde seg i nærheten fordi de er instinktivt programmert til å gjøre det - for å overleve.

Etterhvert som valpen vokser til så blir den mer selvstendig og mer nysgjerrig, det er en helt naturlig del av utviklingen. Da er det viktig at man fortsetter å ha med godbiter på tur og belønner det man ønsker (f.eks innkalling, kontakt, gå pent i bånd osv). Man må nok senke kriteriene og forvente litt mindre når hodet er fullt av fluer, men så lenge man fortsetter å trene og belønne slik at det lønner seg for dem å høre på oss, så vil de også gjøre det mer og mer. :) 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Tabris skrev:

Hun kan fint være på vei inn i den første, mentale puberteten. Ha gjerne i bakhodet at hunder ikke bevisst "tøyer grenser". De har ikke noen konsept om grenser og lov/ikke lov. De gjør det som lønner seg og lar være å gjøre det som ikke lønner seg. Små valper vil ofte komme når du roper og holde seg i nærheten fordi de er instinktivt programmert til å gjøre det - for å overleve.

Etterhvert som valpen vokser til så blir den mer selvstendig og mer nysgjerrig, det er en helt naturlig del av utviklingen. Da er det viktig at man fortsetter å ha med godbiter på tur og belønner det man ønsker (f.eks innkalling, kontakt, gå pent i bånd osv). Man må nok senke kriteriene og forvente litt mindre når hodet er fullt av fluer, men så lenge man fortsetter å trene og belønne slik at det lønner seg for dem å høre på oss, så vil de også gjøre det mer og mer. :) 

Takk for svar :) men når er den andre perioden da?

Så vil jeg også spørre om en annen ting. Det har ikke noe med puberteten å gjøre men så slipper jeg å lage ny tråd. Hvordan kan jeg trene bort at hun til stadighet vandrer opp på stuebordet?! Ikke rart hun gjør det for hun har funnet mye snacks der. Nå tar vi alltid bort alt som er spiselig, men hun går jo oppå der selvom...snuser litt på lysestakene, stikker av med bartekammen eller klosaksa som tilfeldigvis lå der. Kan ikke ha noe på bordet jo :P

Skrevet

Den andre, mentale modningen er når hunden er ca 18 måneder. :)

Å hoppe opp på bordet kan være en utfordring. Gjør hun det når dere er tilstede eller når dere går bort? Hvis hun gjør det når dere er tilstede, så kan dere stoppe henne før hun går på bordet med f.eks å lære inn en god kontaktlyd, belønne og så få henne til å fokusere på noe annet. Evt stoppe henne fysisk ved å bare holde frem en arm el.lign så hun ikke kommer opp. Det må gjentas ofte.

Hvis hun gjør det når dere ikke er der (som er mer sannsynlig), så kan et tips være å aldri ha noe på bordet en periode. Når hun erfarer at det aldri er noe gøy å hente der, så er det godt mulig at atferden går over av seg selv (hun får aldri noe igjen for å gå på bordet).

Bakdelen med å kjefte i en slik situasjon er at hunden fort lærer at det funker fint å gå på bordet når matmor ikke er tilstede - altså assosiserer den kjeftingen med at du er tilstede, ikke at den ikke har lov til å gå på bordet. (Ikke at jeg sier du kjefter, bare en generell kommentar til en slik fremgangsmåte).

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Den andre, mentale modningen er når hunden er ca 18 måneder. :)

Å hoppe opp på bordet kan være en utfordring. Gjør hun det når dere er tilstede eller når dere går bort? Hvis hun gjør det når dere er tilstede, så kan dere stoppe henne før hun går på bordet med f.eks å lære inn en god kontaktlyd, belønne og så få henne til å fokusere på noe annet. Evt stoppe henne fysisk ved å bare holde frem en arm el.lign så hun ikke kommer opp. Det må gjentas ofte.

Hvis hun gjør det når dere ikke er der (som er mer sannsynlig), så kan et tips være å aldri ha noe på bordet en periode. Når hun erfarer at det aldri er noe gøy å hente der, så er det godt mulig at atferden går over av seg selv (hun får aldri noe igjen for å gå på bordet).

Bakdelen med å kjefte i en slik situasjon er at hunden fort lærer at det funker fint å gå på bordet når matmor ikke er tilstede - altså assosiserer den kjeftingen med at du er tilstede, ikke at den ikke har lov til å gå på bordet. (Ikke at jeg sier du kjefter, bare en generell kommentar til en slik fremgangsmåte).

Hun blåser i om jeg sitter ved siden av henne eller om hun er alene når hun går på bordet:fnise: har stoppet henne hver dag i 3 mnd. Evnt avledet med noe. Hun har funnet noe spiselig kanskje 2 ganger. Hun er også ganske lur da hun tydeligvis ofte later som hun sover når jeg går på toalettet feks. Jeg lister meg så hun ikke skal våkne. I det jeg har runda svingen snur jeg meg og der står krapylet på bordet, som om hun aldri sov.. ofte så prøver hun seg med en labb på bordkanten mens hun ser på meg med dådyrøyne. Når jeg sier nei, setter hun andre labben også på bordet mens hun fortsatt ser på meg. Hele seansen er ganske komisk:fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...