AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 Er det noen som vet hva som er vanlig rente for mellomfinansiering? Vi fikk tilbud fra Nordea på 7!!! %, og det synes jeg var sinnsykt høyt. Vet de tar en ekstra margin på dette lånet, men nesten 5 % høyere enn rente påordinært lån synes jeg er drøyt! Er bare for et par uker, men når det er snakk om mange millioner blir det likevel en del penger Anonymkode: 57238...dcf
Wolfmoon Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Jeg har samme rente på mellomfinansieringen som på det vanlige lånet mitt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 Fikk nylig mellomfinansiering. Var vel like oppunder 7%. Fikk bra boliglånsrente da på 2.05%. Anonymkode: 6442b...f45
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 Vi hadde mellomfinansiering i 1 mnd. Der var renta på 5.60 tror jeg (november, dnb). Men det som var ille var at de tok 3500 i etableringskostnad! For et lån som skulle vare i 1 mnd. Det var sure penger :/ Det "vanlige" lånet hadde 0 kr i etablering... Anonymkode: 568d8...16a
Akay Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 Høy rente på mellomfinansiering er vanlig det. Nå er det jo normalt sett ikke lenge folk sitter med mellomfinansiering med mindre du kjøper uten å selge først og blir sittende lenge uten å få solgt det gamle. Etableringskostnaden er også vanlig med 3500.- Melllomfinansiering er ikke veldig mye butikk for bankene så derfor koster det litt Etableringskostnaden kan du faktisk skrive av på skatten. Dog er det de aller fleste som vet om det eller i det hele tatt husker på å føre det opp. 2
prt90 Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 Ved mellomfinansiering har du lavere sikkerhet og risikopåslaget til banken blir derfor mye høyere. 1
Akay Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 18 minutter siden, prt90 skrev: Ved mellomfinansiering har du lavere sikkerhet og risikopåslaget til banken blir derfor mye høyere. Ikke nødvendigvis lavere sikkerhet. Som oftest har de som bruker mellomfinansiering verdier i boligen som skal selges og den avtalte egenkapitalen, altså sikkerheten til banken sikres av megler for banken ved å fylle ut en transportærklæring som sier at avtalt beløp skal direkte føres over av megler til banken.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 Takk for svar. Vi har allerede solgt vår bolig, så vet hva vi får. Banken har vel sikkerhet både i gammel og ny bolig, vi har god økonomi, er eksisterende kunde som det aldri har vært noe tull med, så skjønner ikke helt at det skal være så høy risiko for banken. Tre ganger normalrente er drøyt! Tenker at jeg tar en telefon og hører om de ønsker oss som kunder også fremover.. Anonymkode: 57238...dcf 1
ajarRun Skrevet 5. januar 2017 #10 Skrevet 5. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi har allerede solgt vår bolig, så vet hva vi får. Banken har vel sikkerhet både i gammel og ny bolig, vi har god økonomi, er eksisterende kunde som det aldri har vært noe tull med, så skjønner ikke helt at det skal være så høy risiko for banken. Tre ganger normalrente er drøyt! Tenker at jeg tar en telefon og hører om de ønsker oss som kunder også fremover.. Anonymkode: 57238...dcf Mener du at du ikke har sjekket priser i flere selskap? Det er jo galskap.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #11 Skrevet 5. januar 2017 Vi hadde mellomfinansiering i dnb i fjor. Først fikk vi et tilbud med rente på 5,4%, men da jeg ringte og spurte om de hadde mulighet til å sette den ned noe fikk vi nytt tilbud med en gang på 3,4%. Jeg tror vi hadde 1000,- i etablering/depotgebyr på mellomfinansieringen og på det vanlige lånet. Anonymkode: 00aa7...688
Million Skrevet 5. januar 2017 #12 Skrevet 5. januar 2017 14 timer siden, Akay skrev: Etableringskostnaden kan du faktisk skrive av på skatten. Dog er det de aller fleste som vet om det eller i det hele tatt husker på å føre det opp. Vet du om det vil stå oppført i papirer fra banken, årsoppgave eller noe? Jeg så på årsoppgaven for lånet mitt i går, men kan ikke si jeg la merke til noen tusenlapper i gebyr (etabl. kostn.)....?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #13 Skrevet 5. januar 2017 Har kjøpt og skal snart selge. Vi fikk 2% og ingen etablering hos danske bank Anonymkode: f2a64...874
Kenta Skrevet 5. januar 2017 #14 Skrevet 5. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi har allerede solgt vår bolig, så vet hva vi får. Banken har vel sikkerhet både i gammel og ny bolig, vi har god økonomi, er eksisterende kunde som det aldri har vært noe tull med, så skjønner ikke helt at det skal være så høy risiko for banken. Tre ganger normalrente er drøyt! Tenker at jeg tar en telefon og hører om de ønsker oss som kunder også fremover.. Anonymkode: 57238...dcf Grunnen til at mellomfinansiering har en noe høyere rente, er at det generelt sett er litt høyere risiko forbundet med å sitte på to boliger samtidig, sammenlignet med å bare eie én. I tillegg vil det kunne representere økt risiko for banken ved at kunden i mellomfinansieringsperioden totalt sett har en høyere lånebelastning enn hva den faktiske betjeningsevnene tilsier. Men om du kontakter banker og argumenterer godt for at risikoen for dere er mindre enn normalt, så kan det tenkes at de godtar en lavere rente. 1
Akay Skrevet 5. januar 2017 #15 Skrevet 5. januar 2017 37 minutter siden, Million skrev: Vet du om det vil stå oppført i papirer fra banken, årsoppgave eller noe? Jeg så på årsoppgaven for lånet mitt i går, men kan ikke si jeg la merke til noen tusenlapper i gebyr (etabl. kostn.)....? Her står det litt http://www.dinside.no/okonomi/du-kan-fa-fradrag-pa-skatten-om-du-har-tatt-opp-lan-byttet-bank-eller-refinansiert/60969234
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #16 Skrevet 5. januar 2017 46 minutter siden, Million skrev: Vet du om det vil stå oppført i papirer fra banken, årsoppgave eller noe? Jeg så på årsoppgaven for lånet mitt i går, men kan ikke si jeg la merke til noen tusenlapper i gebyr (etabl. kostn.)....? Nei det står ikke på årsoppgaven da banken ikke sender den informasjonen til skatteetaten. du må legge det til selv når du får selvangivelsen. Anonymkode: 00aa7...688
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå