Gå til innhold

Chili mot magesmerter og dårlig søvn? Baby 5 mnd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Babyen min er 5 mnd og har egentlig siden fødsel slitt med søvn. Har vært hos lege/kiropraktor men ingenting galt. Pleier være hyling fra kl 18 til langt på natt. Luftsmerter. Prøvd legemidler, malt, etc. uten hell. Fullammer fortsatt.

Her for snart en mnd siden lagde jeg meksikansk mat, noe jeg elsker. Tenkte jeg kunne teste. Laget en rett med mye chili, skulle sjekke om baby tålte det (han reagerer på mye 'norsk' mat som potet, kål osv). Han tålte det, og sov som en stein natten igjennom for første gang. 

Har testet dette litt frem og tilbake nå, og har merket at de dagene jeg spiser mye chili til middag, promper han vanvittig mye - og sover mye bedre. Kan chili påvirke fordøyelsen hans, og gjøre han fri fra magesmerter? Høres veldig merkelig ut, og er helt sikkert tilfeldig. Men kan det? :vetikke: Har egentlig ingen betydning, baby sover bedre, vi sover bedre og alt er fryd og gammen. Men jeg er nyskjerrig :fnise:

Anonymkode: 812b4...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Beskjed som jeg fikk på barsel på Ullevål, er at de har kjørt omfattende tester på det på Riksen, og kom fram at maten mor spiser, påvirker ikke babyen på noen som helst måte. Altså, der er en gammel myte at ammende mor må begrense seg, og du kan spise absolutt hva du vil. De eventuelle mønstre og sammenheng mellom mat du spiser og babyens søvn, urolige perioder eller mageknipp er tilfeldige. En eneste unntak, som er veldig sjelden, er når baby faktisk har melkeallergi, og mor må holde seg unna melkeprodukter.

Babyen din er 5 måneder, det er helt normalt, vanlig (og ikke minst gledelig) å ha en forbedring i søvnmønster nå. Det kommer allikevel gå opp og ned, men fremover skal det bare bli bedre. :) Anbefaller WonderWeeks app, forresten. Vil kanskje gjøre mer menning enn chilli-middager. :) 

Anonymkode: 8ea66...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe det vet jeg ikke, men høres ut som du bør unne deg en del chilimiddager :fart2::fnise: 

Ble litt redd for at du ga babyen chili utifra tittelen :P

Anonymkode: e53e6...b7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beskjed som jeg fikk på barsel på Ullevål, er at de har kjørt omfattende tester på det på Riksen, og kom fram at maten mor spiser, påvirker ikke babyen på noen som helst måte. Altså, der er en gammel myte at ammende mor må begrense seg, og du kan spise absolutt hva du vil. De eventuelle mønstre og sammenheng mellom mat du spiser og babyens søvn, urolige perioder eller mageknipp er tilfeldige. En eneste unntak, som er veldig sjelden, er når baby faktisk har melkeallergi, og mor må holde seg unna melkeprodukter.

Babyen din er 5 måneder, det er helt normalt, vanlig (og ikke minst gledelig) å ha en forbedring i søvnmønster nå. Det kommer allikevel gå opp og ned, men fremover skal det bare bli bedre. :) Anbefaller WonderWeeks app, forresten. Vil kanskje gjøre mer menning enn chilli-middager. :) 

Så narko og alkohol er det fritt frem for å bruke, når man ammer mener du?

Anonymkode: 3bdc4...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, trenger det virkelig forklaring? Virker så innlysende... Narkotika og alkohol er jo ikke matvarer. Samme med medisin. Det er stoffer som havner i morensblod, og blod brukes for å lage melk. Ikke akkurat samme med brokkoli og løk liksom. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, trenger det virkelig forklaring? Virker så innlysende... Narkotika og alkohol er jo ikke matvarer. Samme med medisin. Det er stoffer som havner i morensblod, og blod brukes for å lage melk. Ikke akkurat samme med brokkoli og løk liksom. :fnise:

De kan si hva de vil, men det var ikke tilfeldig her hvertfall! Sto glatt over de matvarene som gav smerter hos babyen de mnd jeg ammet. 

Anonymkode: 71ba2...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så næring havner ikke i morens blod? Hvor havner det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er du med din "Rikshospitalet har kjørt omfattende tester".  Dette er ikke sant og er bare tull.  Kanskje du skal vise kildene dine utifra "Dr John fra Riksen sa at det er tull". 

TS-  Ikke høre på hun over.  Barn er født med tarm som er ikke helt utviklet.  Enzymer og proteiner i ting du spiser/drikker kan fører til ubehag basert på hvor mye tarmen må jobbe. Uansett at % andelen er liten, KAN noen babyer få ubehag.  Hvis ikke barna var påvirket av det du tar inn kunne vi røyke og drikke alkohol, i tillegg til ta masse medisin uten å tenke på det. Kumelk proteiner er ofte største problem i at noen barn kan reagere hvis, feks, du drikker en del melk eller spise en del melkeprodukter.  Kumelk proteiner du tar inn ender opp i blodet og derfor kan havner opp i morsmelken (i små mengder selvfølgelig).  Om noen har lyst å prøve å kutte ut melkeprodukter må de gjør det over lengre tid  - det kan ta 7 uker før melkeproteiner er ut av systemet til babyen. 

Hater når folk spruter ut "men de sa dette"  - Rikshospitalet har IKKE kjørt en grundig forskning på dette - for å si det rett ut.  

MEN- før du begynner å tenke på maten, må du nesten se på hele ammebildet.  Har du mye melk? Hvor ofte spise barna og hvor lenge? Hvor ofte bæsjer og hvilken farge/konsistens er avføringen?  Mye kan påvirke en baby, betyr ikke at ubehag og gråting skyldes akkurat på noe du spiser. 

Anonymkode: 0c0ef...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor tror du proteiner fra mat havner opp?  I BLODET hallo!  Seriøs, tror du er nok til å lese litt om hva ernæring er og hva skjer når du spise mat før du gi råd til folk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm... mulig det, men jeg merker allefall en soleklar forskjell hos baby. Spiser jeg kål, poteter eller løk til middag hyler han hele natten og har definitivt vondt i magen. Mulig tilfeldig, men jeg orker ikke teste det noe nevneverdig. Har prøvd flere ganger ved en feiltagelse... 

Hehe det vet jeg ikke, men høres ut som du bør unne deg en del chilimiddager :fart2::fnise: 

Ble litt redd for at du ga babyen chili utifra tittelen :P

Anonymkode: e53e6...b7a

Hehe ja, blir chili til alle måltider alle dager fra nå av :fnise:  Men det er akkurat som om han få ut luften han har slitt sånn med smerter av nå. Heller promp enn magevondt :bolledeig: Hehe herregud nei... Stakkars barn! Er veldig få jeg har møtt som liker så sterk mat som jeg spiser, så har ikke tenkt å tvinge i han det som første smaksprøve på fast føde! kan risikere at han kun vil amme til han er 18 år og er livredd mat jo :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er du med din "Rikshospitalet har kjørt omfattende tester".  Dette er ikke sant og er bare tull.  Kanskje du skal vise kildene dine utifra "Dr John fra Riksen sa at det er tull". 

TS-  Ikke høre på hun over.  Barn er født med tarm som er ikke helt utviklet.  Enzymer og proteiner i ting du spiser/drikker kan fører til ubehag basert på hvor mye tarmen må jobbe. Uansett at % andelen er liten, KAN noen babyer få ubehag.  Hvis ikke barna var påvirket av det du tar inn kunne vi røyke og drikke alkohol, i tillegg til ta masse medisin uten å tenke på det. Kumelk proteiner er ofte største problem i at noen barn kan reagere hvis, feks, du drikker en del melk eller spise en del melkeprodukter.  Kumelk proteiner du tar inn ender opp i blodet og derfor kan havner opp i morsmelken (i små mengder selvfølgelig).  Om noen har lyst å prøve å kutte ut melkeprodukter må de gjør det over lengre tid  - det kan ta 7 uker før melkeproteiner er ut av systemet til babyen. 

Hater når folk spruter ut "men de sa dette"  - Rikshospitalet har IKKE kjørt en grundig forskning på dette - for å si det rett ut.  

MEN- før du begynner å tenke på maten, må du nesten se på hele ammebildet.  Har du mye melk? Hvor ofte spise barna og hvor lenge? Hvor ofte bæsjer og hvilken farge/konsistens er avføringen?  Mye kan påvirke en baby, betyr ikke at ubehag og gråting skyldes akkurat på noe du spiser. 

Tusen takk for svar, jeg klarer heller ikke å ta den 'omfattende studien' helt på alvor, da jeg allefall merker en soleklar forskjell. 

Har mye melk ja, han spiser ofte og godt - har lagt på seg langt utenfor kurven :P (det gjorde jeg også som baby, normalvektig som voksen). Jeg vet det kan være (og helt sikkert er) tilfeldig, men jeg syns at når jeg har spist f.eks. kål en del ganger, og han gråter etter hver gang, gidder jeg ikke teste mer. Som relativt nybakt småbarnsmor har jeg lært meg at man tester ikke med nattesøvn - man gribber til seg det man kan få :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si at jeg måte kutte ut alt av melkeprodukter med barn 1- og han, som langt opp i tenåringsalder tåler ikke melk og i tillegg har laktoseintoleranse (påvist gjennom gentest og laktosebelastning via sykehuset).  Mest viktig var at vi fikk en helt annen baby etter jeg sluttet med melk.  HELT ANNEN.  Faktum er at noen barn kan reagere på ting, MEN det er ikke så vanlig en vi tror det er. Men ikke helt utelukket heller.  Kål tålte han også VELDIG dårlig.  Barn 2 spiste jeg av ALT uten han hadde en eneste problem..og per i dag spiser alt av mat uten problemer. 

Barn 1 har mye mageproblemer per i dag, så jeg tror han var født med tarm/mage problemer som førte til spiseproblemer som barn.  

Men 5 måneder og skrike fra 18- langt ut i natt?  Mulig han er litt overstimulert og overtrøtt da?  Hvordan er søvn på dagtid/natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at jeg måte kutte ut alt av melkeprodukter med barn 1- og han, som langt opp i tenåringsalder tåler ikke melk og i tillegg har laktoseintoleranse (påvist gjennom gentest og laktosebelastning via sykehuset).  Mest viktig var at vi fikk en helt annen baby etter jeg sluttet med melk.  HELT ANNEN.  Faktum er at noen barn kan reagere på ting, MEN det er ikke så vanlig en vi tror det er. Men ikke helt utelukket heller.  Kål tålte han også VELDIG dårlig.  Barn 2 spiste jeg av ALT uten han hadde en eneste problem..og per i dag spiser alt av mat uten problemer. 

Barn 1 har mye mageproblemer per i dag, så jeg tror han var født med tarm/mage problemer som førte til spiseproblemer som barn.  

Men 5 måneder og skrike fra 18- langt ut i natt?  Mulig han er litt overstimulert og overtrøtt da?  Hvordan er søvn på dagtid/natt?

Ja, jeg merker også en stor forskjell på maten jeg spiser. 

Har som sagt begynt å avta litt nå da, men ja - det har vært hyling hele kvelden siden fødsel. Han sover godt på dagtid, er blid og fornøyd. Vi er stort sett hjemme (har vært veldig kaldt her vi bor i hele høst), så tror ikke han blir overstimulert heller. Ikke virker han trøtt tidligere på kveld heller, synes han har tydelige smerter. Spenner seg og blir helt rød i toppen når det står på som værst. Barnelege mente luftsmerter, og det er godt mulig. Føler på en måte det er litt bekreftet nå, siden han sover bedre når han promper mye :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ulike krydder har forskjellige helsemessige fordeler. Hvitløk, løk oregano, timian, salvie og rosmarin tar knekken på mange patogener, persille og koriander renser ut tungmetaller, mariatistel og kamille virker på indre organer, alle tilfører viktige vitaminer, mineraler og sporstoffer, så krydder og urter er lurt å ha i maten. Chili kan helt klart ha en virkning på fordøyelsen, dette er nok ikke tilfeldig. Men kjenner ikke til akkurat hva chili gjør i kroppen, eller hvor mye det har å si for ammende babyer hva moren spiser.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/09/27/why-eat-spicy-food.aspx

Sjekk også ut Life Changing Foods av Anthony William

Anonymkode: b1a0e...4ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol er jo fritt frem når man ammer, og grunnen til at drt ikke er anbefalt å være narkoman har fint lite med amming å gjøre...

Anonymkode: ac514...1ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol er jo fritt frem når man ammer, og grunnen til at drt ikke er anbefalt å være narkoman har fint lite med amming å gjøre...

Det var ikke det som var diskutert, men nei man bør ikke drikke alkohol, når man ammer uansett hvilken konspirasjonsteori du nå skal lansere eller videreformidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hahahaha!  :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var ikke det som var diskutert, men nei man bør ikke drikke alkohol, når man ammer uansett hvilken konspirasjonsteori du nå skal lansere eller videreformidle.

Hehe:fnise: konspirasjonsteori eller nyere metaforskning.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/05/08/--ingen-grunn-til-at-ammende-ma-avsta-fra-alkohol/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe:fnise: konspirasjonsteori eller nyere metaforskning.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/05/08/--ingen-grunn-til-at-ammende-ma-avsta-fra-alkohol/

Da får du jo bare finne en studie som forklarer hvorfor alkohol er farlig i svangerskapet, men ikke når ungen er født.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24118767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du jo bare finne en studie som forklarer hvorfor alkohol er farlig i svangerskapet, men ikke når ungen er født.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24118767

Skjønner ikke hva du vil frem til? Linken din sier at alkohol og amming er ok. Og du skjønner vel forskjellen på alkohol i svangerskapet og alkohol under amming? 

(jeg er ikke samme AB) 

Anonymkode: 7bfcd...198

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...