Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man studerer ved ett universitet (eventuelt høyskole) hvor mye av forelesninger og slike ting er egentlig obligatorisk?

MÅ man være til stede ved absolutt alt mulig,  eller behøver man ikke å være til stede ved noe som helst ?

Anonymkode: 519cf...b7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare 100% sikkert, men mener på det varierer litt fra studie til studie.

Anonymkode: dfa5e...5f7

Skrevet

Det er helt avhengig av fag og studie. Det første semesteret hadde jeg ganske mye obligatorisk, mer eller mindre ukentlig. De to siste semestrene opptil tre dager. Du må rett og slett se på semesterplanen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kruset skrev:

Det er helt avhengig av fag og studie. Det første semesteret hadde jeg ganske mye obligatorisk, mer eller mindre ukentlig. De to siste semestrene opptil tre dager. Du må rett og slett se på semesterplanen.

Finner man slike ting tilgjengelig på internett ?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner man slike ting tilgjengelig på internett ?

Hos oss legges i alle fall ikke sånt ut offentlig. Søk på universitetets nettsider, så kanskje du finner ut av det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kruset skrev:

Hos oss legges i alle fall ikke sånt ut offentlig. Søk på universitetets nettsider, så kanskje du finner ut av det.

Det har jeg forsøkt.   

Men blir ikke så veldig mye klokere. :erter:

Skrevet

Det skal ligge informasjon ute på den enkelte emnesiden om det er noe obligatorisk oppmøte. Søk opp det aktuelle studiet ditt og gå deretter inn på det enkelte emne (ligger gjerne under "oppbygging"), så står det der. :) 

Gjest Linaria
Skrevet

Det varierer, men info skal ligge på emnesidene til faget. På UiO har jeg hatt ganske mange fag der det er helt frivillig oppmøte, og man kun må møte opp på eksamen, i tillegg til en obligatorisk oppgave i løpet av semesteret, men vet om fag der de er veldig strenge på oppmøte. 

AnonymBruker
Skrevet

Det pleier å stå på emnesiden (aldri opplevd noe annet) om det er noe obligatorisk, ellers er første dag på seminar som regel obligatorisk.

Anonymkode: 48435...dca

AnonymBruker
Skrevet

Denne informasjonen skal selvsagt være mulig å oppdrive på emnesiden på studiestedets nettsider. Hvis du ikke finner informasjonen tar du kontakt med emneansvarlig. 

Anonymkode: b7a5c...f77

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alt obligatorisk, selv når det ikke er fag. Må være der minst 70% for å kunne ta eksamen. Det er forskjellig fra studie til studie. 

Anonymkode: 8b140...628

Gjest Linaria
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier å stå på emnesiden (aldri opplevd noe annet) om det er noe obligatorisk, ellers er første dag på seminar som regel obligatorisk.

Anonymkode: 48435...dca

Jeg har opplevd at det ikke har stått noe på emnesiden, men at foreleser sier at emnet er obligatorisk på første forelesning -.- 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på NTNU Dragvoll or har hatt totalt tre obligatoriske forelesninger i kun et fag på mine tre år her. Ved NTNU skal det i hvert fall stå informasjon om det på emnesiden, hvis ikke gjelds det ikke. Tror det er ganske strengt, for eksempel om en foreleser er i mot å ha skoleeksamen i fag og heller vil ha hjemmeeksamen, kan han ikke gjøre noe med det mens han underviser. Skal det endres må det tas opp blant en komité og kan ikke endres før tidligst neste semester/skoleår. 

Anonymkode: 435c8...7e2

Skrevet

Veldig varierende. Jeg hadde absolutt ingenting obligatorisk, mens roomien min hadde obligatorisk hver dag i fjor (begge på UiB) 

så det kommer an på studie :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...