Gå til innhold

Jeg har drept en mus.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ja, det stemmer. I dag har jeg drept en mus med en god gammeldags musefelle.

Jeg var glad for at den endelig ble tatt og jeg slipper å vaske muslort i gangen.

Da jeg fortalte dette til venninna mi ble hun helt forferdet og mente at musfeller burde forbys. Å drepe en mus bare fordi man ikke vil ha den i huset var visst veldig ille.

Hva mener dere?

Når dere får mus innomhus, jakter dere på musa og fanger den for så å slippe den ut?

Synes dere det er helt greit med mus i hus, og setter ikke i gang noen tiltak?

Eller bruker dere musefelle og dreper musa.

Litt nysgjerrig jeg.

OB er en morder nemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har veldig skjeldent hatt mus i huset men når jeg har det har jeg brukt så mye som 5 timer på å jage den. :ler:

Nå elsker jeg dyr over alt da.

Personlig synes jeg de musefellene som smekker over musa og dreper de ikke burde brukes. Det finnes feller som bare fanger musa så de kan slippes fri senere. Synes det er veldig unødvendig å drepe de når det finnes andre alternativer som er like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt mus og rotter som kjæledyr i mange år tidligere.

Men en mus som ikke skal være der hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger før jeg tok knekken på. Og da hadde jeg brukt musefelle som drepte dem momentant. Slike feller er humane. Aldri gift; det anser jeg for å være seigpining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd i et hus og hadde mus flyttet inn, så hadde jeg leitet etter den og sluppet den ut.

Musefeller synes jeg er en fæl ting å bruke.

Men skal man bruke musefeller, da er det bedre med musefeller som fanger musen, sånn at man kan slippe den fri senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sånne musefeller som dreper musa, og som også fjerner den selv, nemlig katter. Synes det er den enkleste og mest effektive metoden mot mus både ute og inne.

Hadde jeg ikke hatt katt så ville jeg nok brukt de variantene som tar livet av musene. Slipper man dem ut kommer de som regel inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten jente fant jeg to musefeller i huset, som jeg deretter begravde i et hulle i ene hagebedet til mor. :ler: Det var jenta si som var glad i dyr. Er jeg forsåvidt forsatt, og må si at jeg fortsatt synes litt synd på mus som drepes med musefeller. Holder en knapp på de mer humane (hehe, ironisk) musefellene. Men som alltid er det en del dobbeltmoral ute og går.. Jeg spiser da kyr for eksempel! :-? huffhuff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har satt opp musefeller i kjellern, men heldigvis har det ikke gått noen i dem. Musene bor rett utenfor, men holder seg åpenbart unna selve kjellern i år.

Når det gjelder å bruke mer humane feller og sette dyra ut mener jeg man ikke nødvendigvis løser problemet: Enten vil musa komme inn igjen, eller, hvis man setter musa fri langt unna; hvilke muligheter har den egentlig til å overleve i et "fremmed" miljø? Hvor territorielle er mus? Og den har jo ikke noe sted å gjemme seg i første omgang?

Så lenge fella dreper momentant synes jeg det er greit, men det hadde vært rimelig ubehagelig å oppdage en mus som bare hadde satt fast beina e.l og sultet ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har veldig skjeldent hatt mus i huset men når jeg har det har jeg brukt så mye som 5 timer på å jage den. :ler:

Nå elsker jeg dyr over alt da.

Personlig synes jeg de musefellene som smekker over musa og dreper de ikke burde brukes. Det finnes feller som bare fanger musa så de kan slippes fri senere. Synes det er veldig unødvendig å drepe de når det finnes andre alternativer som er like bra.

Jeg hører vel også til dem som ikke gjør en flue

fortred - untatt mygg :)

Men hva skal man gjøre? Man bør nok ikke slippe

en mus ut nå om vinteren. Den vil dø rimelig raskt

da den ikke kan klare seg på bakken. Den trenger

er lunere sted. Og den bør nok heller ikke løpe

fritt inne i et hus heller.

Sette den i bur? Tror ikke jeg ville ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å bruke musefelle, selv om jeg elsker stort sett alt annent med pels på..

Særlig hvis huset er invadert med mus så er det ikke bare bare å fange dem heller.

Og hvis det er flere og ikke et enkelt tilfelle betyr det at de har en vei inn til huset. ..

Ellers så går det jo an å fange dem og kjøre dem noen kilometer unna huset, slik at de ikke kommer seg inn igjen, he-he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville satset på musefelle hvis jeg ikke hadde hatt katt. Musene er jo utrolig søte, men ikke særlig hygienisk å ha inne i huset.

Har forresten en litt morsom historie når det gjelder musejakt. Det var lille julaften, og jeg var 8-10 år. Min mor hadde hentet ned julepynten fra loftet, og når hun åpnet esken hoppet det tre mus ut i stua. Da skal jeg si det ble liv i heimen! Min mor hoppet opp i sofaen og hylte, vi barna holdt på å le oss i hjel og min far skulle hente musefeller. Da satte Maiiamor og broder`n foten ned. Det var jul og da skulle ingen mus drepes nei!! Og slik ble det... Tror nok katten ordnet den saken etterhvert. Vi måtte forresten kjøpe ny julepynt på julaften, for alt var ødelagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker musefeller .. om ikke akkurat med glede (for jeg synes ikke det er noen udelt glede å tømme dem) - men gjør det jeg må for å bli kvitt musene. Har også liggende voksbkokker så de kan spise litt om det faller seg sånn også.

Har en "familiefelle" hvor jeg kan ta 5 på rad... så når den er full er jeg fornøyd med dagens "fangst" :wink:

Synes jo musene er søte .. men vil jo absolutt ikke ha dem inne .. - men om sommeren har jeg ikke feller .. riktignok hadde jeg en mus inne .. men den kostet jeg ut med feiekosten.. (og så bodde den i blomsterbedet mitt i flere uker etterpå... den var bare såå søt)

Ble forøvrig frarådet å mate fuglene med solsikkefrø .. for det tiltrakk seg mus .. som da "flyttet" inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippe dem ut .....Javel, hva med rotter da, en hel gjeng som bor i veggene og kommer seg ut i leiligheten din ?

Skal man bare slippe ut dem også ?

Jeg har ingen problemer med å sette opp feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fullstendig musefobi og er glad når noen setter opp feller og dreper de fortest mulig. De må gjerne bo ute, så de som er ivrige å fanger og slipper ut får min honnør, men det kommer jeg aldri til å gjøre.

Hater mus og mus som har godt i felle. Akkurat der er det godt å ha noen i nærheten som ikke er redd.

Har drept en mus i mitt liv og den fikk støvsugerspor over magen for den gjemte seg bak støvsugeren og jeg i min panikk sparket støvsugeren i veggen. Den døde brått og momentant. Heldigvis. Åsså hadde jeg en katt der som satt og så på og følte ikke presset med å hjelpe til. Er vanligvis glad i katten min, men akkurat da var han ikke vært så mye....

Jeg hater mus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bor i et forholdsvis nytt bygg (tre år) og der kommer det mus opp på verandaen (5. etg.!!!) når det er kaldt.

Et år tok vi en i fella, men den døde absolutt ikke momentant, men satt fast i foten. (Mannen min ødela hele fella da han skulle ta livet at det stakkars dyret.) Naboen tok 7.

I år der dem der igjen. Ikke noe særlig når man ser tre-fire mus pile rundt der ute om natta. Hva slags skade klarer de å gjøre i veggene der de kommer seg opp? Huff, vil ikke tenke på det. Dersom det blir kaldere igjen skal jeg ringe på hos en av naboene og låne katta deres. Kanskje lukta av den skremmer musene?? Vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Bjørnsdatter

Fange musa og slippe den ut igjen??? Hvor pokker tror dere musene kommer fra da?

De gjør så usannsynlig mye skade og sprer smitte du absolutt ikke vil ha på kjøkkenbenken din (ja, de kan klatre opp en slett vegg) at jeg har ingen betenkeligheter med å sette opp mange feller som tar livet av kreket.

Fikk en liten jævel inn i leiligheten i fjor (bor i 3.etg, den kom opp rørene i kjøkkenbenken), og på de tre dagene det tok å knerte den, ødela den to dyner, fire puter, et sengeteppe, spiste opp to ledninger og dreit ned hele kjøkkenbenken hver dag. Det var EI mus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde hatt mus i hjemmet vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert. Hadde nok ikke vært så happy fro det iallefall.

Har en nabo som ble skikkelig syk og det viste seg for å være musepest. Det hadde han fått etter å ha bært inn ved utenfra.

Da tenker jeg hva om musa hadde vært inne?

Ville nok bli kvitt den, og gjerne død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Fange musa og slippe den ut igjen??? Hvor pokker tror dere musene kommer fra da?

De gjør så usannsynlig mye skade og sprer smitte du absolutt ikke vil ha på kjøkkenbenken din (ja, de kan klatre opp en slett vegg) at jeg har ingen betenkeligheter med å sette opp mange feller som tar livet av kreket.

Fikk en liten jævel inn i leiligheten i fjor (bor i 3.etg, den kom opp rørene i kjøkkenbenken), og på de tre dagene det tok å knerte den, ødela den to dyner, fire puter, et sengeteppe, spiste opp to ledninger og dreit ned hele kjøkkenbenken hver dag. Det var EI mus...

:hoho::hoho::hoho:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...