Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir det virkelig mye vanskeligere? Feks vi har jo fått innvilget lån, det ligger såntsett under den 5 x inntekts men vi har jo lån på leiligheten vi sitter med og ser denne skal da trekkes fra. Det vil jo si at vi nå må gamble og selge, og satse på det kommer noe?

Eller er det ikke slik at bolig som skal selges teller med?

Ser for meg at man nesten nå er absolutt nødt til å bruke BSU 

Anonymkode: 4df6e...a6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det virkelig mye vanskeligere? Feks vi har jo fått innvilget lån, det ligger såntsett under den 5 x inntekts men vi har jo lån på leiligheten vi sitter med og ser denne skal da trekkes fra. Det vil jo si at vi nå må gamble og selge, og satse på det kommer noe?

Eller er det ikke slik at bolig som skal selges teller med?

Ser for meg at man nesten nå er absolutt nødt til å bruke BSU 

Det kalles mellomfiansiering.

Anonymkode: 64bff...060

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles mellomfiansiering.

Anonymkode: 64bff...060

Det vet jeg selvfølgelig. Men nå har jeg hørt rykter om at etter de nye reglene kom skulle det være så strengt. Så derfor jeg spør, om den skal nå telle med eller ei om det har noe å si for lånet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er strengere, men så lenge mellomfinansieringen er på 3 mnd eller kortere blir den ikke regnet med i gjeldsgraden. Dvs at boligen må være solgt i løpet av 3 mnd, men du trenger ikke å ha overtakelse før 3 mnd etter det. 

Anonymkode: 2c2be...e57

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er strengere, men så lenge mellomfinansieringen er på 3 mnd eller kortere blir den ikke regnet med i gjeldsgraden. Dvs at boligen må være solgt i løpet av 3 mnd, men du trenger ikke å ha overtakelse før 3 mnd etter det. 

Hva skjer da om den ikke selges innen 3 mnd?

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer da om den ikke selges innen 3 mnd?

Lånet forfaller og må betales. Mellomfinansiering kan være nervepirrende nettopp med tanke på det. I noen tilfeller har jo folk solgt før de kjøper, og finner de ikke noe nytt da før mellomfinanseringslånets tidsfrist går ut (som ofte er svært kort)....

Anonymkode: 12270...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I teorien kan banken kreve at den nye boligen selges hvis de anser den som lettere å få solgt enn den som allerede ligger ute ti  salg. Tidligere ble mellomfinansieringen i de aller fleste tilfeller forlenget et par måneder, men siden det er så kort tid siden regelendringen er det vanskelig å vite om denne rutinen må endres. 

Men en viktig ting er at alle finansieringsbevis som er innvilget før 1.januar følger de gamle reglene frem til det utløper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I teorien kan banken kreve at den nye boligen selges hvis de anser den som lettere å få solgt enn den som allerede ligger ute ti  salg. Tidligere ble mellomfinansieringen i de aller fleste tilfeller forlenget et par måneder, men siden det er så kort tid siden regelendringen er det vanskelig å vite om denne rutinen må endres. 

Men en viktig ting er at alle finansieringsbevis som er innvilget før 1.januar følger de gamle reglene frem til det utløper. 

Ja men vil det gjelde fornyelsen også? Vi måtte ikke selge når vindfull finansieringsbevis i slutten på november, men nå er det jo verre. Drømmeboligen har ikke dukket opp enda. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men vil det gjelde fornyelsen også? Vi måtte ikke selge når vindfull finansieringsbevis i slutten på november, men nå er det jo verre. Drømmeboligen har ikke dukket opp enda. 

Nei. Finansieringsbevis vil ikke fornyes dersom det ikke følger de nye reglene fra 1.1.17.

Anonymkode: 6fd60...7c4

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Finansieringsbevis vil ikke fornyes dersom det ikke følger de nye reglene fra 1.1.17.

Anonymkode: 6fd60...7c4

Det jeg trodde. Får be om møte med banken 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...