Gå til innhold

Bunad saølvbelte ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til min konfirmasjon i fjord var hoved gaven fra foreldrene mine en bunad(dette var da gudbrandsdalen i svart for de som lurer). Først vurderte jeg beltestak, men så vet jeg at jeg har røtter fra gudbrandsdalen så valgte det. Nå angrer jeg veldig på valget jeg tok. Jeg føler meg egentlig ikke fin engang bunaden, og synes den mangler det feminine trekket beltestaken har(midjen osv). Jeg har jo da såklart ikke hjertet til å fortelle dette til foreldrene mine, utifra at de brukte helt sykt mye på konfirmasjonen i seg selv, pluss bunaden. Da jeg fikk bunaden sa jeg at jeg ikke ønsket meg sølvbelte, fordi jeg ikke følte det passet til bunaden, men nå har jeg ombestemt meg, fordi jeg savner det feminine trekket i bunaden ved at den er ekstra smal i livet. Er det noen som har sølvbelte til sin bunad? Har det den effekten jeg ønsker, altså at det er mulig å på en måte 'stramme' i livet? Eller er det kun til pynt? 

Anonymkode: 8a722...7f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Googlet bunaden du har og der var det jo mange som hadde belte. Synes bunaden er nydelig, vær stolt av den. Og kjøp deg gjerne et belte til den, det blir bare flott. Jeg synes den var feminin som bare det. Gratulerer med en flott bunad.

Anonymkode: 1d91f...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg kommer fra er sølvbelte kun for gifte kvinner. Skal være en gave fra mannen for å vise at han er rik. Ugifte kvinner bruker belte, men kun med beltespenne i sølv.

Anonymkode: 4c274...c62

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg kommer fra er sølvbelte kun for gifte kvinner. Skal være en gave fra mannen for å vise at han er rik. Ugifte kvinner bruker belte, men kun med beltespenne i sølv.

Anonymkode: 4c274...c62

Vet du om belte er mulig å stramme? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke ha sølvbelte på min binad. Det blir for kånete, samt altfor mye penger i en liten sak som brukes minimalt. 

Anonymkode: 76e00...a38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer til belte selv (ønsker meg sølvstøler til jul og bursdager). Synes det er litt dyrt for et belte så jeg gjør det slik. Så kjøper jeg litt selv også. Ca 220 kr per støl.

Anonymkode: ff137...629

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er festdrakten du har, så hører det opprinnelig ikke sølvbelte til den selv om jeg vet om flere som har det. Og hvis du ønsker å vise frem en smal midje så har vel beltet strengt tatt motsatt effekt siden det et er så tykt i seg selv. Hvis jeg var deg ville jeg heller ha fått sydd om bunaden slik at den passer deg. Slik du beskriver det nå kan det virke som om den er litt stor i livet og da kan det hjelpe bare å få flyttet hektene som holder skjørtet sammen. Og hvis du lurer på det, så har jeg denne bunaden selv ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunaden. Den er skreddersydd til meg på et eget bunadssted på Smestad, så hjelper neppe å få sydd den inn. Jeg har en veldig smal midje, typisk timeglass figur, men er egentlig mer oppgitt over meg selv for at jeg valgte denne. Men men, gjort er nå gjort. Men er det ikke mulig å stramme beltet? 

AnonymBruker
Skrevet

Eller visste ikke at det var en festdrakt? Er det en forskjell? 

Skrevet

Jeg arvet akkurat denne bunaden av bestemoren min for en del år siden. Min er uten sølvbelte da, men jeg syns det fortsatt er en helt nydelig bunad. Formen på overdelen er så utrolig pen. Jeg har tidligere bare sett sølvbelte på damer som er ganske barmfagre. Dette fremhever bare hvor store de er, men så søkte jeg litt rundt på nett og det virker som om sølvbeltet fremhever den formen man har veldig godt. Hvis man er stor, vil et belte virkelig vise at man er stor. Men er man slank og har en timeglassform slik som deg, så virker det som at sølvbeltet virkelig fremhever dette. Jeg tror jeg ville sjekket med noen andre som har beltet om du kunne prøvd bare for å se hvordan det er. For jeg tror det kunne vært virkelig lekkert på deg.

AnonymBruker
Skrevet

Etter gammelt av, så var det gifte kvinner som hadde sølvbelte på bunaden. 

Anonymkode: 76e00...a38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lundeby i svart, som minner mye om gudbrandsdalsbunaden, men min sitter svært pent i livet mitt, og fremhever den tynne midjen min. Du er sikker på at din ikke sitter feil? Jeg har det samme beltet til min som de bruker til din, og det gjorde så masse! Det skal sies at jeg får mye skryt av bunaden min, selv om jeg synes andre er finere selv. Men det handler om å velge en man har tilknytning til, ellers mister det mye av poenget :) rister på hodet hver gang jeg hører om de som bare velger ut i fra hva de synes er fint 

Anonymkode: f5bc0...253

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe hjelp å komme med, men ville bare si at jeg føler frustrasjonen din over å føle at man tok feil valg. Jeg hadde valget mellom en lokal festdrakt som min mor har, eller en fra andre siden av landet hvor faren min ble født og bodde de første årene i sitt liv. Jeg valgte sistnevnte fordi den var finest, men jeg føler det ble helt feil fordi jeg personlig ikke har noen tilknytning til stedet det kommer fra. Har faktisk felt noen tårer over det, fordi jeg så gjerne vil bruke bunaden min med stolthet og tilhørighet til byen min. Prøver dog å tenke at vi er veldig heldig som har muligheten til å slite med sånne luksusproblemer ;)

Anonymkode: 4ebed...713

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du holde for deg selv da du har helt rett i at det er ekstremt utakknemlig å si at du vil ha en annen bunad.

Bunaden er helt sykt dyre.

Jeg vokste opp i en familie med to rusavhengige foreldre, og hadde ikke noe selskap til min konfirmasjon. MIn far lå å kastet opp fordi han var avhengig av smertestillende, og jeg fikk omtrent ingen gaver. 

Drømte i mange år om bunad, og klarte å spare til min egen i studietiden. Betalte da 30.000 kroner. 

Men jeg skjønner jo selvsagt at man kan synes noen bunader er ekstra fine, det synes jo selvsagt jeg også som liker mange bunader. Men din er faktisk kjempefin og feminin, både med og uten belte.

Skal du ha belte synes jeg du bør spare penger selv. Og, du kan ønske deg deler til bursdager/jul. 

Vær takknemlig for at du har en fantastisk familie som har brukt helt sinnsyke summer på deg - du fikk akkurat det du ønsket deg.

Om noen få år har du annerledes former, og fyller bunaden bedre ut på de rette plassene. Og du kommer til å se helt annerledes på den om noen år til - du skal tross alt ha den hele livet.

Inntil da får du knipe munnen sammen, og bruke den.

Beltestakk er noe alle på vestkanten i Oslo har selv om de ikke har tilknytning. Den er nydelig ja, men det er en grunn til at den bare kalles for "RIng 3 bunaden" - nettopp fordi alle damene på Smestad og omegn vil ha den kun "fordi". Vær glad for at du valgte noe med betydning.

Og skjerp deg litt.

Skjønner at du forstår det selv siden du jo nevner at du ikke vet om du tør si noe, men her bør du virkelig kjenne din besøkelsestid og det faktum at du (heldig nok for deg) er ganske bortskjemt. 

Anonymkode: b29d8...3f5

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til min konfirmasjon i fjord var hoved gaven fra foreldrene mine en bunad(dette var da gudbrandsdalen i svart for de som lurer). Først vurderte jeg beltestak, men så vet jeg at jeg har røtter fra gudbrandsdalen så valgte det. Nå angrer jeg veldig på valget jeg tok. Jeg føler meg egentlig ikke fin engang bunaden, og synes den mangler det feminine trekket beltestaken har(midjen osv). Jeg har jo da såklart ikke hjertet til å fortelle dette til foreldrene mine, utifra at de brukte helt sykt mye på konfirmasjonen i seg selv, pluss bunaden. Da jeg fikk bunaden sa jeg at jeg ikke ønsket meg sølvbelte, fordi jeg ikke følte det passet til bunaden, men nå har jeg ombestemt meg, fordi jeg savner det feminine trekket i bunaden ved at den er ekstra smal i livet. Er det noen som har sølvbelte til sin bunad? Har det den effekten jeg ønsker, altså at det er mulig å på en måte 'stramme' i livet? Eller er det kun til pynt? 

Verken vanlig belte eller sølvbelte kan strammes.  Sølvbelte er vel mest vanlig at det består av et lærbelte som man fester sølvpynt på?  Men man får ikke strammet lærbeltet fordi sølvpynten er i veien...  Som mange her sier, så er sølvbelte mest vanlig til gifte kvinner.

Jeg synes gudbrandsdalsbunad er en av de fineste og man får jo absolutt feminin fasong i den!  Synes alle får fin timeglassfigur av bunad :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...