Gå til innhold

Fra kokt ris til stekt ris på samme dagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk så lyst på stekt ris. Har hørt at den blir bedre om man bruker avkjølt ris.

Nå står kjelen på ovnen, med ris i. Tenkte jeg skulle sette kjelen i vannbad etterpå også i kjøleskapet. Deretter lage stekt ris. Høres dette riktig ut? Eller er det en annen måte å behandle risen på, så den ikke blir dårlig.

Anonymkode: ffa32...94a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å enten koke risen tidligere på dagen, sette den i kjøleskapet og når jeg skal bruke den varmer jeg den bare i panna sammen med de andre ingrediensene. 

Evt så tar jeg rester fra risen og setter i kjøleskapet til neste dag og varmer den i panna når jeg lager mat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å sette et stort fat i fryseren i fem min så det blir kaldt. Når risen er ferdigkokt har jeg den over på det kalde fatet så den blir avkjølt raskt. Når risen har nådd romtemperatur setter jeg hele greia i fryseren og lar det stå der i ti min til det er kaldt. Så setter jeg det i kjøleskapet mens jeg ordner det andre, og tar ut risen når jeg begynner stekingen.

Når jeg skal bruke risen dagen etter gjør jeg det samme, men da setter jeg risen rett inn i kjøleskapet i stedet for å gå via fryseren.

Stekt ris kan også lages med nykokt ris, men den blir bedre om risen har vært avkjølt først.

Anonymkode: 6339d...a2a

Skrevet

Stekt ris med ris som er kokt samme dagen blir aldri bra, det er fordi risen ikke bare må være kald men den må også være TØRR.

AnonymBruker
Skrevet

pleier å bare koken den å kaste rett i stekepannen, går fint for meg. min mor gjør også det hvis hun ikke har ris fra dagen før(fra Thailand).

Anonymkode: c30f7...0b2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

pleier å bare koken den å kaste rett i stekepannen, går fint for meg. min mor gjør også det hvis hun ikke har ris fra dagen før(fra Thailand).

Anonymkode: c30f7...0b2

Da lager dere graut.

Sjekk Youtube, du finner ikke en eneste kokk som sier det er ok og gjøre det på den måten.

Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Da lager dere graut.

Sjekk Youtube, du finner ikke en eneste kokk som sier det er ok og gjøre det på den måten.

dette har skjedd meg en gang før, men av de 100 andre har det gått bra, enten med riskoker eller boil in bag (bare passe på å ikke koke for mye)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

Da lager dere graut.

Jaha? :ler: har selv laget stekt ris mange ganger, og da har jeg bare kokt risen og slengt den rett i panna med en gang etter den er kokt. ALDRI opplevd å få grøt når jeg har gjort det på den måten. 

Anonymkode: 63bca...fe5

Gjest Raptuza
Skrevet

Eg pleiar berre halvkoka risen og så ha den i steikepanna etterpå. Steiker i smør, då blir det best i følge tanta mi...!

Skrevet

Pleier alltid la den ligge i kjøleskapet minst et par-tre timer. Den burde være kald og helst en del tørrere enn den opprinnelig er etter kok. Vil da gi en helt annen smak. 

Så lenge du setter lokk på kjelen og setter den i kjøleskapet går det helt fint. Trenger ikke gjøre det mer komplisert enn som så. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...