AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 Hei! Jeg eier halvparten av en tomannsbolig, der jeg eier kjeller og 1.etg mens min sameier eier 2. Etg og loft. I kjelleren har vi et fellesareal som begge er ansvarlige for. Jeg ønsker å gjøre enkel og rimelig oppussing i fellesareal i kjelleren, da dette området er svært slitt og umoderne, og det blir vanskelig for meg å leie ut pga dårlig standard. Dessuten er ytterdør inn til kjeller gammel, og låsemekanismen fungerer ikke. Døren må da byttes ut. Jeg har gjentatte ganger forsøkt å ta kontakt med min sameier ang. dette, men får ikke noe svar (dette handler sannsynligvis om at hun ikke fikk medhold i en sak der hun meldte meg til forliksrådet). I vedtektene for sameiet vårt står det skrevet " kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, skal fordeles mellom sameierne etter sameiebrøken med mindre særlige grunner taler for å fordele kostnaden etter nytten for den enkelte bruksenhet etter forbruk." Det jeg lurer på da, er om jeg kan fakturere min sameier for endringer som blir gjort siden dette er fellesarealer, eller Om disse kostnadene faller kun på meg siden forbruket er knyttet for det meste til mitt (mine leieboere som bor der) sitt forbruk? Ellers kan det nevnes at min sameier sjelden bruker kjelleren, men at dette som sagt er fellesareal som er disponert til oss begge. Det er ingen faste felleskostnader tilknyttet sameiet. Takker for alle innspill! Anonymkode: b8c17...e0b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 Hvis du ønsker å pusse opp noe så må du selvfølgelig betale for deg selv. Når det i tillegg bare kommer til å gi deg nytte, så er det ikke så stor tvil. Dere kan som sameie stemme over det, men det blir jo vanskelig å få flertall om det kun er 2 boenheter. Anonymkode: 3cf12...7a9 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Mente selvfølgelig om jeg kunne fakturere HALVPARTEN.. -TS Anonymkode: b8c17...e0b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mente selvfølgelig om jeg kunne fakturere HALVPARTEN.. -TS Anonymkode: b8c17...e0b Svaret er fremdeles nei. Dette må da avtales, og dere må bli enige på forhånd om hva som skal pusses opp, hvor mye penger dere skal bruke, hvordan det skal gjøres etc. Anonymkode: 3cf12...7a9 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 Så hvis sameier nekter å snakke med meg kan det gå i syv brede før jeg får pusset opp, og jeg må bare stå å se på at eiendommen forfaller? Er så lei av at ingenting blir gjort, og det lille som blir gjort av felles vedlikehold betaler jeg for da sameier nekter å diskutere vedlikehold med meg -TS Anonymkode: b8c17...e0b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 Sitat seksjoner og vedlikehold av fellesareal. En enkelt seksjon består av en hoveddel og eventuelle tilleggsdeler. Tilleggsdeler kan typisk være hageareal eller bodareal. Fellesareal er alt areal i eierseksjonssameiet som ikke er en del av de enkelte seksjoner. Den enkelte sameier skal holde sin seksjon forsvarlig ved like slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre sameierne. Det er i utgangspunktet den enkelte sameier selv som beslutter, besørger og bekoster vedlikehold av sin egen seksjon. Hvilket vedlikehold den enkelte sameier velger å utføre i sin egen seksjon, er således i utgangspunktet de øvrige sameierne uvedkommende. Det er kun dersom vedlikeholdet ikke er å anse som forsvarlig og det mangelfulle vedlikeholdet påfører andre seksjoner eller fellesareal skader eller annen ulempe, at de øvrige sameiere kan reagere på vedlikeholdet. Dersom andre seksjoner eller fellesareal er påført skader som følge av manglende eller mangelfullt vedlikehold, kan den sameier som har forsømt sin vedlikeholdsplikt på nærmere vilkår bli erstatningsansvar for de oppståtte skader. Fellesarealer skal i henhold til eierseksjonsloven holdes forsvarlig ved like. Vedlikeholdsansvaret for fellesareal påhviler sameierne i fellesskap. Vedlikeholdsplikten gjelder alle typer fellesareal. Vedtak om vedlikehold kan treffes med alminnelig flertall på sameiermøtet, eller på nærmere vilkår av styret eller forretningsfører. Sameierne kan utføre vedlikehold på fellesareal som dugnad, men det er ikke adgang til å innføre dugnadsplikt. Det er en individuell rettighet for den enkelte sameier at vedlikeholdet er forsvarlig. Flertallet i eierseksjonssameiet kan således ikke vedta at vedlikeholdet av fellesareal skal forsømmes. Dersom dette likevel skjer, kan den enkelte sameier utføre det nødvendige vedlikeholdet og søke regress hos de øvrige sameierne for den andelen av utgiftene som overstiger vedkommende sameiers del. http://www.eiendomsadvokater.no/eierformer/vedlikeholdsplikt-i-eierseksjonssameier/ Det kommer jo veldig an på hvor ille det er. Er det nødvendig vedlikehold eller er det oppussing for å få det trivligere i en del du skal bruke? I HI høres det ut som at du vil ha økonomisk vinning hvis oppussing skjer. Anonymkode: 3cf12...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 Oppussing i fellesareal vil jo uansett komme til gode også for min sameier når hun en dag skal selge sin seksjon. Uansett vil jeg si utskifting av dør er nødvendig vedlikehold da den døren som står idag lett kan brytes opp av uvedkommende uten verktøy. Da får man tilgang til fellesarealer helt opp til 2.etg. Spørsmålet er jo om døren er kun mitt økonomisk ansvar da det er jeg som bruker den. Når det gjelder fellesareal i kjelleren er det snakk om betonggulv som ser "skittent" ut (merker som ikke går an å vaske bort) og vegger av ubehandla tre (med et par malingsflekker og skruer her og der). Ikke særlig lekkert med andre ord -TS Anonymkode: b8c17...e0b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 Jeg har googlet dette i timesvis, og lest opp og ned forskjellige lover og vedtekter uten å finne noe klart svar. Derfor jeg lurer på om det er noen av dere som har erfaring med noe lignende -TS Anonymkode: b8c17...e0b
Gjest solavskjerming Skrevet 4. januar 2017 #9 Skrevet 4. januar 2017 Det du skisserer er i hovedsak oppussing forstår jeg?! Hva er din sameier har i kjelleren? Bod? Standard på inngang til bod betyr lite, så at dette er utdatert betyr nok lite for din sameier. Du sier du vil pusse dette opp for å lettere kunne leie ut leilighet i kjeller, altså vil oppussing i hovedsak/kun være til fordel for deg. Ergo du betaler. Når det gjelder lås til ytterdør er det sannsynligvis tilstrekkelig å skifte låsekasse, koster 500-1500 kr og skiftes på en halvtime. Kostnaden på låsakassen burde dere dele, forutsatt at billigste alternativ velges.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #10 Skrevet 4. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppussing i fellesareal vil jo uansett komme til gode også for min sameier når hun en dag skal selge sin seksjon. Uansett vil jeg si utskifting av dør er nødvendig vedlikehold da den døren som står idag lett kan brytes opp av uvedkommende uten verktøy. Da får man tilgang til fellesarealer helt opp til 2.etg. Spørsmålet er jo om døren er kun mitt økonomisk ansvar da det er jeg som bruker den. Når det gjelder fellesareal i kjelleren er det snakk om betonggulv som ser "skittent" ut (merker som ikke går an å vaske bort) og vegger av ubehandla tre (med et par malingsflekker og skruer her og der). Ikke særlig lekkert med andre ord -TS Anonymkode: b8c17...e0b Om det er slik at du tenker at det vil komme din sameier like mye til gode som for deg, så får dere komme til enighet om hva som er billigste måte å gjøre de nødvendige oppdateringene på. Da må du ta hensyn til at du ikke kan få dine valg på hvordan ting skal se ut, men at dere da gjør det på den billigste måten. Felles dør skal selvfølgelig deles på, men da igjen gjøres på billigste forsvarlige måte. Om du ønsker noe spesifikt, så må du nok finne deg i å betale, siden dette vil komme til nytte mer for deg enn for din sameier. Anonymkode: 3cf12...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #11 Skrevet 4. januar 2017 Ifht dør bør du sende et brev/Mail/SMS til sameier og komme med forslag om å dele den utgiften. Tror kanskje jeg bare hadde malt veggene selv og gjort det enkelt ifht å ordne gulvet. Bor i lignende sameie- og her får jeg heller ikke kontakt med nabo😜🙄😅 herlig! Anonymkode: b4be7...fec 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #12 Skrevet 4. januar 2017 Takk for innspill! Jeg må igjen understreke at min sameier ikke svarer når jeg prøver å komme med forslag ang ytterdør og oppussing, hun bor utenlands, derfor lite jeg kan gjøre for å "bli enig med henne". Jeg er klar over at det er jeg som må legge ut økonomisk for dør og oppussing, og jeg vet at sameier mest sannsynligvis kommer til å nekte å betale krav jeg setter mot henne. Derfor er jeg innstilt på å ta kravet videre rettens vei. Misforstå meg rett, dette er virkelig ikke for å være vanskelig. Men det er jeg som har betalt og utført ALT av vedlikehold siden jeg flyttet inn her, og det begynner å bli ganske mange tusen kroner etterhvert (bortkjøring av avfall, kjøp og legging av grus, maling, etc.). Årsaken til at jeg skriver er for å få et klarere svar på hva jeg har rett på og hvilke krav jeg vil ha vunnet frem med -TS Anonymkode: b8c17...e0b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #13 Skrevet 4. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill! Jeg må igjen understreke at min sameier ikke svarer når jeg prøver å komme med forslag ang ytterdør og oppussing, hun bor utenlands, derfor lite jeg kan gjøre for å "bli enig med henne". Jeg er klar over at det er jeg som må legge ut økonomisk for dør og oppussing, og jeg vet at sameier mest sannsynligvis kommer til å nekte å betale krav jeg setter mot henne. Derfor er jeg innstilt på å ta kravet videre rettens vei. Misforstå meg rett, dette er virkelig ikke for å være vanskelig. Men det er jeg som har betalt og utført ALT av vedlikehold siden jeg flyttet inn her, og det begynner å bli ganske mange tusen kroner etterhvert (bortkjøring av avfall, kjøp og legging av grus, maling, etc.). Årsaken til at jeg skriver er for å få et klarere svar på hva jeg har rett på og hvilke krav jeg vil ha vunnet frem med -TS Anonymkode: b8c17...e0b Jeg skjønner godt frustrasjonen, og det er ikke ok av sameier å ikke være villig til å kommunisere. Jeg prøvde bare å på peke de tingene som taler i mot at du kunne vunnet mye ved å gå rettens vei. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye det kommer til å koste totalt, og hvor mye det gagner deg vs. sameier. Ting som lås til dør burde være rett frem, det andre kan man synse om alt man vil. Anonymkode: 3cf12...7a9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #14 Skrevet 4. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner godt frustrasjonen, og det er ikke ok av sameier å ikke være villig til å kommunisere. Jeg prøvde bare å på peke de tingene som taler i mot at du kunne vunnet mye ved å gå rettens vei. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye det kommer til å koste totalt, og hvor mye det gagner deg vs. sameier. Ting som lås til dør burde være rett frem, det andre kan man synse om alt man vil. Anonymkode: 3cf12...7a9 Er veldig glad for du peker på tingene som taler imot meg! Er lett å se seg blind i all frustrasjonen. Jeg kommer i alle fall til å sende krav om døren tror jeg, siden det er en forholdsvis enkel sak Ang lovverket her er det så vinglete og ukonkret at jeg har lyst å spy!! Anonymkode: b8c17...e0b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #15 Skrevet 4. januar 2017 At du synes det er "slitt og umoderne" er neppe noe som utløser plikt for den andre til å være med å betale. Det er sjelden uforsvarlig at det er det. Den ødelagte låsen kan muligens være uforsvalig mht. brannsikkerhet hvis problemet er at ikke den kan åpnes og innbrudd hvis ikke den kan låses. Anonymkode: 2b5d9...ccc 1
candykiss Skrevet 4. januar 2017 #16 Skrevet 4. januar 2017 Flere enn meg som trodde ved første øyekast at det sto Samleie hvem skal betale? Overtrøtt og barnslig i know 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #17 Skrevet 4. januar 2017 Snu det om -hva hadde du tenkt/gjort hvis sameier bare hadde sendt deg regning på flere tusen kroner for noe dere ikke hadde blitt enige om? Forstår veldig godt frustrasjonen din over at sameier ikke responderer eller er villig til å komme frem til en løsning. Enten så må du bare la det være eller så må du ta regningen for det selv. Eller flytte. Anonymkode: 211da...361 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #18 Skrevet 5. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Snu det om -hva hadde du tenkt/gjort hvis sameier bare hadde sendt deg regning på flere tusen kroner for noe dere ikke hadde blitt enige om? Forstår veldig godt frustrasjonen din over at sameier ikke responderer eller er villig til å komme frem til en løsning. Enten så må du bare la det være eller så må du ta regningen for det selv. Eller flytte. Anonymkode: 211da...361 Det er jo umulig å bli enig om sameier ikke svarer. Du har glemt ett alternativ. Hun kan skifte døren/låsen, legge ut og risikere å måtte betale alt selv, sende krav på halvparten og muligens få det tilbake. Anonymkode: 4f093...399
Gullik Skrevet 5. januar 2017 #19 Skrevet 5. januar 2017 Hvis dette ikke er "forefallent arbeid", altså oppusing for å hindre at det blir skader på eiendommen i fremtiden, så tviler jeg sterkt på at du kommer noen vei med å presse eier av den andre halvdelen til å betale for dette.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #20 Skrevet 5. januar 2017 Jeg leste SAMLEIE kan dessverre ikke bidra til noe nyttig her, da. Anonymkode: bf0aa...302
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå