Gå til innhold

Boligprisene til himmels!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene stiger og stiger. 23% i Oslo på ett år, 12,8% på landsbasis! Har du gjort et kupp? Har du solgt med høy fortjeneste? Står du utenfor boligmarkedet og vil inn? Eller er du kanskje en av dem som venter på det O-store krakket? 

Hva er dine tanker? Tror du låneinnstrammelser vil hjelpe? Må renta opp? Tåler du selv en renteoppgang?

Anonymkode: 75e16...f39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gitt opp drømmen om eiga bolig, så jeg følger ikke med lengre.

Skrevet

Har hatt muligheten til å kjøpe flere ganger i år men legger det foreløpig på is. 

Har stor tro for at renten vil øke og at boblen vil sprekke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at jeg kommer til å være langt over 40 før jeg eier egen bolig 

Anonymkode: 7c0d1...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte første bolig i slutten av 2015, så jeg har ikke fått med meg så mye av stigningen som mange andre har, men jeg sitter fremdeles greit i det. Kan definitivt tåle renteoppgang, lånte ikke maks - betaler ned på lånet ekstra hver måned, og håper å selge og kjøpe større om ca et år.

Anonymkode: c74e2...f55

Skrevet

Når renten stiger vil nok boligprisene gå like fort ned igjen :)

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, prt90 skrev:

Når renten stiger vil nok boligprisene gå like fort ned igjen :)

Ikke flate ut?

Scenario: Bankene har siden 2011 hatt krav om 15% EK + krav om å tåle (minst) 7,5% rente. Om renta stiger og prisene begynner å falle, kvier folk seg til å selge (med eventuelt tap) og gjør det de makter for å få økonomien til å gå rundt. De aller, aller fleste tåler renteoppgang. Det blir få boliger til salgs og folk kan ikke by over hverandre. Markedet blir i balanse. Alt flater ut.

AnonymBruker
Skrevet

Mine tanker er at det selvfølgelig har blitt mye vanskeligere å komme inn som førstegangskjøper nå enn bare for få år siden. Og mange av de som kommer inn tar en mye større gjeldsrisiko med mindre de har arvet/opparbeidet seg/investert og fått utbytte/vunnet tilstrekkelig med EK. 

Jeg tror ikke på "det store krakket", samtidig er det naivt å tro at alt stiger inn i evigheten. Historien viser oss det motsatte, og stiger renta kraftig vil mange få vanskeligheter. Kjøpte meg selv inn for 7-8 år siden og er selvfølgelig glad for det, for selv om det var dyrt den gangen også, så hadde det kostet hvertfall 50% mer i dag for samme bolig. Vet ikke om jeg hadde turt å gå inn i boligmarkedet for første gang på et sentralt sted i disse dager, med så mye større gjeldsrisiko. 

Anonymkode: 7b6b1...099

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke flate ut?

Scenario: Bankene har siden 2011 hatt krav om 15% EK + krav om å tåle (minst) 7,5% rente. Om renta stiger og prisene begynner å falle, kvier folk seg til å selge (med eventuelt tap) og gjør det de makter for å få økonomien til å gå rundt. De aller, aller fleste tåler renteoppgang. Det blir få boliger til salgs og folk kan ikke by over hverandre. Markedet blir i balanse. Alt flater ut.

Ta en titt på boligprisstatistikken for de siste 200 årene i Norge (eller hvor som helst ellers) priser flater aldri ut, enten stiger de, eller så faller de. Vanligvis går det raskere nedover enn oppover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...