AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 Jeg er student på 23 år, og har ikke deltidsjobb ved siden av studiet, da studiet er veldig krevende (særlig det året jeg går nå), og dermed synes jeg det er nok å konsentrere seg om. Imidlertid ønsker jeg en sommerjobb, både for å ha noe å gjøre i sommer, samt tjene penger. Vil også være villig til å fortsette som ekstrahjelp etter sommeren, da neste studieår er litt annerledes enn dette Er åpen for det meste av jobb, vil jeg si. Alt av type butikk, sykehjem, eller hva som helst som kan passe en fleksibel student. Men når er det vanlig å søke om sommerjobb? Føler det er litt tidlig å oppsøke en arbeidsgiver nå i januar fordi jeg vil ha jobb om et halvt år Men så vil jeg ikke være for sein heller, det har jeg brent meg på tidligere. Tips?? Anonymkode: 59b93...e1c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 Jo før jo heller. De mest populære jobbene går først. Og det er flere om beinet. Anonymkode: ba269...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Ikke for tidlig hvis du vil jobbe i butikk. Der jeg jobbet hadde sommervikarene opplæring i vinterferien og/eller påskeferien. Anonymkode: f4367...ae0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for tidlig hvis du vil jobbe i butikk. Der jeg jobbet hadde sommervikarene opplæring i vinterferien og/eller påskeferien. Anonymkode: f4367...ae0 Vinterferien er vel i slutten av februar, så da er det vanlig å søke før dette, da? 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo før jo heller. De mest populære jobbene går først. Og det er flere om beinet. Anonymkode: ba269...6f7 Jeg vet det er mange om beinet, det er derfor jeg tenker på det. Er livredd for å ikke få meg jobb Men jo før jo heller... Er det ikke litt tidlig å gå rundt i januar, når man ønsker jobb til sommeren? Planlegger og fikser de sånt så tidlig? Anonymkode: 59b93...e1c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 Ingen flere som kan hjelpe meg her? Anonymkode: 59b93...e1c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 Søk nå, det er veldig mange bedrifter som ansetter sommervikarer i januar. (jeg sikret meg årets sommerjobb i dag faktisk!) Har sett flere stillinger utlyst allerede, og det er få bedrifter som i det hele tatt lyser ut sommerjobber - fordi de får nok søknader tidlig til at de ikke trenger det. Vil også anbefale å registrere cv hos vikarbyrå, og det er ikke for tidlig å gjøre det nå heller, du kan bare gi dem beskjed når du registrerer deg om når du kommer til å være ledig for oppdrag. Da kan de gjøre unna intervju og referansesjekk og sånn på deg i forkant så er alt klart hvis det dukker opp noe på kort varsel. Lykke til med (sommer)jobbjakten! Anonymkode: 804af...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Søk nå, det er veldig mange bedrifter som ansetter sommervikarer i januar. (jeg sikret meg årets sommerjobb i dag faktisk!) Har sett flere stillinger utlyst allerede, og det er få bedrifter som i det hele tatt lyser ut sommerjobber - fordi de får nok søknader tidlig til at de ikke trenger det. Vil også anbefale å registrere cv hos vikarbyrå, og det er ikke for tidlig å gjøre det nå heller, du kan bare gi dem beskjed når du registrerer deg om når du kommer til å være ledig for oppdrag. Da kan de gjøre unna intervju og referansesjekk og sånn på deg i forkant så er alt klart hvis det dukker opp noe på kort varsel. Lykke til med (sommer)jobbjakten! Anonymkode: 804af...d0e Jeg har sjekket litt rundt. Nesten alt jeg finner er slike jobber hvor det kreves at man jobber feks. 1-2 kvelder i uka + helger, og så muligheter for mer jobbing til sommeren. Det er jo logisk, men for meg passer det rett og slett ikke å jobbe så mye som 2-3 dager i uka når jeg har krevende studier ved siden av. I tillegg har jeg praksisperioder nå utover våren som gjør at det kommer til å være perioder over noen uker at jeg ikke er i studiebyen min engang, og da kan jeg jo ikke jobbe. Slik er det jo vanskelig å få jobb når jeg søker så tidlig, siden de da heller ansetter en annen som kan jobbe både i månedene fram til sommeren, og i ferien Er jeg helt "fortapt" siden jeg ikke kan jobbe så mye før rundt juni? Anonymkode: 59b93...e1c
_popcorn_ Skrevet 5. januar 2017 #8 Skrevet 5. januar 2017 litt usikker på hvor du holder til, men da jeg studerte i Trondheim, og begynte søke i mars, så omtrent lo arbeidsgivere av meg, fordi dem hadde ansatt sommervikarene for lenge siden. Det er spesielt dersom du har begrensede muligheter for jobb at du bør være tidlig ute med søkingen. Noen bedrifter krever at du kan jobbe fra mai, andre har ikke bruk for deg før juli.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 2 minutter siden, _popcorn_ skrev: litt usikker på hvor du holder til, men da jeg studerte i Trondheim, og begynte søke i mars, så omtrent lo arbeidsgivere av meg, fordi dem hadde ansatt sommervikarene for lenge siden. Det er spesielt dersom du har begrensede muligheter for jobb at du bør være tidlig ute med søkingen. Noen bedrifter krever at du kan jobbe fra mai, andre har ikke bruk for deg før juli. Det er i Trondheim jeg bor Jeg har ikke begrensede muligheter for jobb i sommer. Da vil jeg jobbe så mye som mulig. Men det er i semester før sommeren jeg ikke har mulighet. Selvfølgelig kan jeg ta opplæringsvakter etc., men ikke noe mye mer utover det. Men er det noen vits i å sende søknad på stillinger der jeg ikke kan jobbe de tidspunktene det står at man må kunne jobbe? Alle "ferievikar-stillinger" jeg har sett på hittil krever at man jobber deltid i halvåret før sommeren Anonymkode: 59b93...e1c
Celestia Skrevet 5. januar 2017 #10 Skrevet 5. januar 2017 Jeg hadde møtt personlig opp de stedene jeg kunne tenkt meg å jobbe, bedt om å få snakke med sjefen der og lagt frem situasjonen og forhørt meg om mulighetene for sommerjobb. Smil og si at du liker å være tidlig ute! Han eller hun vil anse det som en veldig positiv ting, og enda mer positivt at du møter opp personlig! Det er ikke for tidlig. Jeg hadde også søkt nå dersom jeg skulle hatt sommerjobb.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #11 Skrevet 5. januar 2017 5 minutter siden, Celestia skrev: Jeg hadde møtt personlig opp de stedene jeg kunne tenkt meg å jobbe, bedt om å få snakke med sjefen der og lagt frem situasjonen og forhørt meg om mulighetene for sommerjobb. Smil og si at du liker å være tidlig ute! Han eller hun vil anse det som en veldig positiv ting, og enda mer positivt at du møter opp personlig! Det er ikke for tidlig. Jeg hadde også søkt nå dersom jeg skulle hatt sommerjobb. Okei Jeg er ikke i Trondheim nå, men hjemme hos foreldrene mine ut uken. I de to neste ukene skal jeg i praksis og er derfor opptatt fra 8-17 hver mandag-fredag. Tenker at jeg kanskje kan ta en tur innom noen steder etter praksisperioden? Eller blir det for sent? Blir da altså i slutten av januar/begynnelsen av februar! Anonymkode: 59b93...e1c
Celestia Skrevet 5. januar 2017 #12 Skrevet 5. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Okei Jeg er ikke i Trondheim nå, men hjemme hos foreldrene mine ut uken. I de to neste ukene skal jeg i praksis og er derfor opptatt fra 8-17 hver mandag-fredag. Tenker at jeg kanskje kan ta en tur innom noen steder etter praksisperioden? Eller blir det for sent? Blir da altså i slutten av januar/begynnelsen av februar! Anonymkode: 59b93...e1c Det skal nok gå helt fint! Ønsker deg lykke til!
_popcorn_ Skrevet 5. januar 2017 #13 Skrevet 5. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er i Trondheim jeg bor Jeg har ikke begrensede muligheter for jobb i sommer. Da vil jeg jobbe så mye som mulig. Men det er i semester før sommeren jeg ikke har mulighet. Selvfølgelig kan jeg ta opplæringsvakter etc., men ikke noe mye mer utover det. Men er det noen vits i å sende søknad på stillinger der jeg ikke kan jobbe de tidspunktene det står at man må kunne jobbe? Alle "ferievikar-stillinger" jeg har sett på hittil krever at man jobber deltid i halvåret før sommeren Anonymkode: 59b93...e1c Du har begrensede muligheter så lenge du ikke kan starte når bedriften ønsker. Selvfølgelig er det vits å sende inn søknad om du kunne tenkt deg jobbe der. Det er alltids en sjans for at dem har bruk for deg selv om du ikke kan jobbe deltid. Men du er 100% garantert å ikke få jobbe der om du ikke søker. Det er mellom 30 og 40 000 studenter i Trondheim, og sikkert halvparten ønsker jobbe i Trondheim. Om halvparten av dem igjen, ca7-10 000 går innom å leverer søknader, hvorfor skal bedrifter gidde utlyse stillingene? Dem kan jo allerede velge og vrake i en bunke søknader fra folk som har vist initiativ. Jeg hadde deltidsjobber og sommerjobb i ca 5 år, tilsammen i 8 ulike bedrifter, kun en av de stillingene var lyst ut. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #14 Skrevet 5. januar 2017 26 minutter siden, _popcorn_ skrev: Du har begrensede muligheter så lenge du ikke kan starte når bedriften ønsker. Selvfølgelig er det vits å sende inn søknad om du kunne tenkt deg jobbe der. Det er alltids en sjans for at dem har bruk for deg selv om du ikke kan jobbe deltid. Men du er 100% garantert å ikke få jobbe der om du ikke søker. Det er mellom 30 og 40 000 studenter i Trondheim, og sikkert halvparten ønsker jobbe i Trondheim. Om halvparten av dem igjen, ca7-10 000 går innom å leverer søknader, hvorfor skal bedrifter gidde utlyse stillingene? Dem kan jo allerede velge og vrake i en bunke søknader fra folk som har vist initiativ. Jeg hadde deltidsjobber og sommerjobb i ca 5 år, tilsammen i 8 ulike bedrifter, kun en av de stillingene var lyst ut. Jeg forstår det Var faktisk nettopp innom en matbutikk i nærheten her. Jeg spurte etter sommerjobb, men sjefen sa at det ikke ansettes primært for sommeren, fordi det tvert imot trengs mindre ekstra folk på sommeren (siden alle de som allerede er ansatt som deltid har skolefri og dermed kan jobbe mer). Sånn er det på de fleste butikker, sa han, og det er jo logisk når jeg tenker meg om. Jeg sa at jeg kan jobbe feks. 2.-3. hver helg utover våren i tillegg. Da sa han at han ikke har noen ledige stillinger som ekstrahjelp nå, men at han skal ha meg i bakhodet hvis det dukker opp noe (som han sikkert glemmer allerede i morgen...). Anonymkode: 59b93...e1c
_popcorn_ Skrevet 5. januar 2017 #15 Skrevet 5. januar 2017 Butikker er generelt vanskelig å få kun sommerjobb, da dem gjerne ønsker noen som kan jobbe resten av året også. og sommervaktene går selvfølgelig først og fremst til deltidsansatte som ønsker jobbe mer. Ta kontakt med vikarbyråer, jeg har i alle fall veldig god erfaring med Proffice og Personalhuset i Trondheim, dem har jo mange kunder og kan se hvilke kunder som har behov i den perioden du kan jobbe. Jeg jobbet hos kunder i industri for begge dem, og fikk jobbe akkurat de periodene jeg ønsket.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #16 Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, _popcorn_ skrev: Butikker er generelt vanskelig å få kun sommerjobb, da dem gjerne ønsker noen som kan jobbe resten av året også. og sommervaktene går selvfølgelig først og fremst til deltidsansatte som ønsker jobbe mer. Ta kontakt med vikarbyråer, jeg har i alle fall veldig god erfaring med Proffice og Personalhuset i Trondheim, dem har jo mange kunder og kan se hvilke kunder som har behov i den perioden du kan jobbe. Jeg jobbet hos kunder i industri for begge dem, og fikk jobbe akkurat de periodene jeg ønsket. Tusen takk! Har registrert meg på begge plasser nå, men ser at de ikke har noen relevante ledige stillinger for tiden. Får følge med fremover Er også registrert på Effect Bemanning og Avantas. Det jeg er redd for er at jeg skal bli for sent ute igjen. Har opplevd det før, og måtte gå hele sommeren uten jobb, noe som er både kjedelig og dumt med tanke på at jeg kunne brukt den ledige tiden på å tjene penger for å ha litt ekstra resten av skoleåret. Anonymkode: 59b93...e1c
_popcorn_ Skrevet 5. januar 2017 #17 Skrevet 5. januar 2017 På personalhuset søkte jeg en spesifikk stilling, og dem ringte og tilbydde meg en annen stilling hos samme kunde. På Proffice registrerte jeg meg, og litt nærmere sommeren så gikk jeg innom dem for å spørre om dem ikke hadde noe, og gikk ut derfra med kontrakt og oppmøtetidspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå