Gå til innhold

Bidrag når far har 50% samvær.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært på FVK flere ganger og laget avtaler hvor jeg sjal kjøpe inn klær og far skal betale meg halvparten. 

Det gjør han sjeldent. Nav kan vel ikke kreve inn når han har så mye samvær? Noen som vet?

Anonymkode: 9d7c6...a22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme, delt bosted og far som ikke ville betale for klær til barnet. Hadde mange runder på FVK der det ble foreslått løsninger. Foreslo bla å spleise på en vårjakke og en vinterjakke pr år (i de verste vokstårene) og da rimelige klær fra hm, altså ikke merkeklær. Etter 8 år har far betalt 1 stk jakke....

Vi hadde relativ lik inntekt, slik at bidrag ikke ble aktuelt. Barnet ønsket også å bo likt hos begge. Mao kom jeg ingen vei...

Se på bidragskalkulator til nav om det er stor forskjell på inntekt til deg og far

Anonymkode: f437c...43a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ganske lite inntekt :( 

Skrevet

Slutt og send med klær!

Send han et skriv/mail/melding der du skriver at ettersom han ikke holder avtale så må han stå for klær hjemme hos seg selv.

Det er uansett dette som er mest vanlig. Ved 50/50 er det helt unødvendig og tullete å pakke bagger. De kan ha klær i begge hjem. Det er bar spesialutsytr man trenger å dele på.

Du må selv endre situasjonen når han ikke er med på notene. I praksis kan du da sende med ett eneste skift og si at det er siste gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, MapleSirup skrev:

Slutt og send med klær!

Send han et skriv/mail/melding der du skriver at ettersom han ikke holder avtale så må han stå for klær hjemme hos seg selv.

Det er uansett dette som er mest vanlig. Ved 50/50 er det helt unødvendig og tullete å pakke bagger. De kan ha klær i begge hjem. Det er bar spesialutsytr man trenger å dele på.

Du må selv endre situasjonen når han ikke er med på notene. I praksis kan du da sende med ett eneste skift og si at det er siste gang.

Problemet her er vel at barnet risikerer å måtte gå uten varme klær om vinteren, fordi far ikke gidder å kjøpe inn. Sannsynligheten er vel større for at han da kjører barnet til mor og ber han/henne hente jakke, bukse, votter og lue enn at han kjøper dette inn. 

Anonymkode: a3b15...970

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet her er vel at barnet risikerer å måtte gå uten varme klær om vinteren, fordi far ikke gidder å kjøpe inn. Sannsynligheten er vel større for at han da kjører barnet til mor og ber han/henne hente jakke, bukse, votter og lue enn at han kjøper dette inn. 

Jakke, votter etc har barnet på seg når han/hun overleveres. Problem løst.

AnonymBruker
Skrevet

Er selv på NAV og har hovedomsorg omtrent 100% har jeg barnet. Likevel er det jeg som må betale for alle klær. Får minstebidrag da, men det er ikke mye. Dere burde ikke klage for å si det sånn.

Anonymkode: 751c4...f9b

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er selv på NAV og har hovedomsorg omtrent 100% har jeg barnet. Likevel er det jeg som må betale for alle klær. Får minstebidrag da, men det er ikke mye. Dere burde ikke klage for å si det sånn.

Og barn i Afrika sulter, og selv på Karl Johan sitter det folk uten et sted å bo. Du burde ikke klage for å si det sånn.

Anonymkode: 6770d...f45

• Liker 10
Skrevet

Når dere har 50/50 er det ikke grunnlag for at den ene skal gi den andre bidrag.  Dere har jo da barnet like mye, og sørger for mat, hus og varme likt hos hver av dere. 

Kjenner mange foreldre som har 50/50.  Den vanlige måten å ordne seg på er at foreldrene snakker sammen om hva barnet trenger.  Så blir de enige, og kanskje kjøper den ene, og den andre oversender avtalt beløp.  Det kan hende at den ene ikke har råd akkurat til å betale en halv sykkel, og da er det lov å si det.  Så finner de to foreldrene fram til en løsning, kanskje at den ene låner hos den andre, eller en utsettelse.  Om en av foreldrene ønsker å gi barnet noe helt ekstra, er det opp til ham/henne. 

Har selv et barnebarn som har vært 50/50 fra hun var 4.  Foreldrene sier begge at de har "spist noen kameler", men at det har vært verdt det.  Barnebarnet selv er veldig glad for at hun har foreldre som er gode venner og samarbeider godt.  Det er nok en del diskusjoner mellom foreldrene som hun ikke vet om ;)

Skrevet

Hva med å gjøre det slik: 

den som får barnetrygden kjøper klær. Da vil dere vel stå for klærne hvert 2.år og slipper å bruke "egne" penger på det.. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg opplevde, opprinnelig hadde vi avtale på å spleise på jakker, vintersko osv av det man ikke trenger dobbelt av, og at vi hver for oss skulle kjøpe klær barnet skulle ha i hvert enkelt hjem. Det medførte at barnet vårt selv måtte sykle til meg for å hente feks shorts om sommeren. Noe klær kjøpte selvsagt far inn, men langt fra nok til. Dette er noe feks FVK bør være klarere på:  at barn skal ha nok klær hos hver foreldre. Heldigvis var ikke barnet vårt kravstor, men har fortalt i dag hvor ydmykende det var å måtte spørre etter klær hos far, ikke få noe mer klær for deretter å hente klær hos meg. Jeg forsøkte å skåne barnet ved å ta dette opp på FVK, men kom aldri noen vei og måtte bare sørge for at barnet fikk med klær til far.

kan trygt si at mitt nå nesten voksne barn ikke har så god relasjon til faren.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg opplevde, opprinnelig hadde vi avtale på å spleise på jakker, vintersko osv av det man ikke trenger dobbelt av, og at vi hver for oss skulle kjøpe klær barnet skulle ha i hvert enkelt hjem. Det medførte at barnet vårt selv måtte sykle til meg for å hente feks shorts om sommeren. Noe klær kjøpte selvsagt far inn, men langt fra nok til. Dette er noe feks FVK bør være klarere på:  at barn skal ha nok klær hos hver foreldre. Heldigvis var ikke barnet vårt kravstor, men har fortalt i dag hvor ydmykende det var å måtte spørre etter klær hos far, ikke få noe mer klær for deretter å hente klær hos meg. Jeg forsøkte å skåne barnet ved å ta dette opp på FVK, men kom aldri noen vei og måtte bare sørge for at barnet fikk med klær til far.

kan trygt si at mitt nå nesten voksne barn ikke har så god relasjon til faren.

Det bestemmer da ikke FVK.. . De skal ikke legge generelle føringer for sånne avtaler.Folk må finne en ordning selv. FVK skal hjelpe foreldrene til å bli enige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg ville jeg ha tatt det opp tidlig og sagt at hvis faren klarte ikke å holde hans side av avtalen klarer da han å ikke ha 50% samvær med barna.  

Anonymkode: b084b...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg ;) da burde du ikke fått barn ;) Har hatt min sønn 100% de første årene jeg også. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg ville jeg ha tatt det opp tidlig og sagt at hvis faren klarte ikke å holde hans side av avtalen klarer da han å ikke ha 50% samvær med barna.  

Anonymkode: b084b...37f

Kommer ikke til å straffe sønnen vår pga dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som mener jeg ikke skal sende med klær, han har jo opparbeidet seg endel klær der. Gutten er også såpass stor at jeg ikke vil legge føringer for hva han pakker og ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og barn i Afrika sulter, og selv på Karl Johan sitter det folk uten et sted å bo. Du burde ikke klage for å si det sånn.

Tosk.

Anonymkode: 400dd...fe7

Skrevet
På 4.1.2017 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Vært på FVK flere ganger og laget avtaler hvor jeg sjal kjøpe inn klær og far skal betale meg halvparten. 

Det gjør han sjeldent. Nav kan vel ikke kreve inn når han har så mye samvær? Noen som vet?

Jo det kan de.

Samværet kan senke bidraget men om det er stor forskjell i inntekt så vil likevel den som tjener mest være bidragspliktig.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tosk.

Anonymkode: 400dd...fe7

:troest:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...