AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #21 Skrevet 4. januar 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal jo ikke betale for at den tjenesten er i bruk du. De har ikke kuttet i noen andre kostnader, er kun økt på denne. Og det er ganske mange som fremdeles tar ut kontanter, jeg gjør selv det aller meste på nettbanken men det er situasjoner jeg må ta ut penger til også Anonymkode: f3a58...a36 Selvfølgelig betaler alle kundene til syvende og sist regningen for bankens tjenester. Her legges imidlertid en større andel av kostnaden på dem som faktisk bruker tjenesten. Det er rimelig. Anonymkode: e7425...0e1 3
Nordvesta Skrevet 4. januar 2017 #22 Skrevet 4. januar 2017 Tråden ryddet for brukerdebatt og svar til dette Nordvesta, mod.
Høna79 Skrevet 4. januar 2017 #23 Skrevet 4. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det fungerer helt fint til strømmen går, det er noe feil med betalingsterminalen eller lignende. Ja, det går heldigvis fremover, men det er ikke det samme som at man bør forkaste alle manuelle løsninger. Et kontantløst samfunn gjør seg svært sårbart, og Nordea og andre banker gjør ikke dette for annen grunn enn å tjene penger. Anonymkode: af0a0...8c7 Når det er noe feil på betalingsterminalen, slår ofte reserveløsningen inn, så du får betalt likevel. Dessuten har matbutikker stort sett flere terminaler, så man kan bruke den andre. Og strømbrudd - really?? Da virker jo heller ikke kassesystemet. Og mange butikker har i dag elektriske dører, så hvis strømmen går er det ikke sikkert døra vil opp eller igjen heller... Og selvfølgelig må bankene tjene penger, og det mer enn før. I etterkant av finanskrisen satt jo myndighetene krav til økt egenkapitalandel, noe norske myndigheter attpåtil har satt høyere enn de europeiske kravene. Å øke inntektene og senke kostnadene gir økt overskudd, som igjen kan overføres til egenandelen.. Er fascinert over at mange tilsynelatende ikke forstår at bankene må (og er pålagt) å tjene penger. Vi trenger faktisk et stabilt bankvesen. 3
Høna79 Skrevet 4. januar 2017 #24 Skrevet 4. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal jo ikke betale for at den tjenesten er i bruk du. De har ikke kuttet i noen andre kostnader, er kun økt på denne. Og det er [email protected] mange som fremdeles tar ut kontanter, jeg gjør selv det aller meste på nettbanken men det er situasjoner jeg må ta ut penger til også Anonymkode: f3a58...a36 Jo, det er akkurat det alle vi som ikke bruker kontanter og minibank gjør. Den prisen som en del banker nå har på 5-10 kr pr uttak er ikke nærheten av å dekke den relle snittkostnaden pr uttak, den gir kun et lite bidrag. Så alle bankens kunder er faktisk med på å dekke kostnadene selv når man ikke bruker tjenesten selv. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #25 Skrevet 4. januar 2017 5 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev: En feil på systemet som rammer alt og alle i noen timer. Bankautomater, butikken etc. Det blir nok fikset ganske raskt, og en nødløsning annet enn kontanter blir nok laget ganske raskt. Man dør ikke av å være uten mulighet til å shoppe i 24 timer. Når en ting går fremover, så kommer annet etter. Det sitter folk på toppen som har tenkt på kriser og løsninger før deg. Nevn en person eller bedrift som ikke gjør noe med penger i bakhodet. Slik har det blitt, og slik har det alltid vært. Bankene er ikke unike, de tenker profitt, slik som absolutt alle andre. Mennesker er griske vesener, som tror de er provoserende unike som ikke tenker som alle andre. Men i bunn og grunn så er og tenker vi alle det samme. Jeg har jobbet i butikk hvor bankterminalene streiket. I hele landet (eller om det var hele østlandet). Da hadde vi ikke noe valg, vi kunne bare ta mot kontanter. Det er svært sårbart å kun ha en betalingsløsning. Og spesielt med tankte på terror f.eks. Det lammer hele nasjonen om de hacker terminaler. Da er det cash is king. Jeg bruker svææært sjelden kontanter, men vi er nødt til å ha de. Hvis ikke får bankene monopol på betalingstransaksjoner og kan sette prisene deretter. Blir ikke mye gøy om vi plutselig må betale 20kr per transaksjon vi gjør med kortet. Kun fordi de kan, vi har ikke noe annet valg. _____ Anyway - jeg har Nordean, men kan ikke se jeg har fått noen info, så jeg er usikker på hva TS egentlig henviser til? Kan du oppklare? Anonymkode: d006f...c6a 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 4. januar 2017 #26 Skrevet 4. januar 2017 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.1.2017 den 21.31): Jeg har jobbet i butikk hvor bankterminalene streiket. I hele landet (eller om det var hele østlandet). Da hadde vi ikke noe valg, vi kunne bare ta mot kontanter. Det er svært sårbart å kun ha en betalingsløsning. Og spesielt med tankte på terror f.eks. Det lammer hele nasjonen om de hacker terminaler. Da er det cash is king. Jeg bruker svææært sjelden kontanter, men vi er nødt til å ha de. Hvis ikke får bankene monopol på betalingstransaksjoner og kan sette prisene deretter. Blir ikke mye gøy om vi plutselig må betale 20kr per transaksjon vi gjør med kortet. Kun fordi de kan, vi har ikke noe annet valg. _____ Anyway - jeg har Nordean, men kan ikke se jeg har fått noen info, så jeg er usikker på hva TS egentlig henviser til? Kan du oppklare? Anonymkode: d006f...c6a Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #27 Skrevet 5. januar 2017 19 timer siden, prt90 skrev: Det skal jeg love deg at de ikke gjør. Det er ingen som får så dårlige vilkår som trofaste kunder. Det gjelder både bank og forsikring. Kan skrive under på denne. Var kunde i 30 år i samme bank. Ingen betalingsanmerkninger og grei økonomistyring. Når jeg da skulle søke lån var det naturlig å spørre den banken jeg hadde vært trofast kunde hos helt siden jeg var 16 år gammel, men fikk avslag på 1.3 mill kroner i lån, selv med kausjonist. Haha tenkte jeg, det er ikke mulig. Så da spurte jeg DNB istede og fikk over 2 mill i lån uten å nøle og den beste renten. DNB er en bank jeg aldri før har hatt kundeforhold til. Anonymkode: 18593...e86 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #28 Skrevet 5. januar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig betaler alle kundene til syvende og sist regningen for bankens tjenester. Her legges imidlertid en større andel av kostnaden på dem som faktisk bruker tjenesten. Det er rimelig. Anonymkode: e7425...0e1 Ja mn du betaler verken mindre eller mer om tjenesten består gebyr fri. Så vil ikke påstå at det vil være så stort problem med at du betaler for den for du betaler det samme uansett. Anonymkode: f3a58...a36
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #29 Skrevet 5. januar 2017 14 timer siden, Høna79 skrev: Jo, det er akkurat det alle vi som ikke bruker kontanter og minibank gjør. Den prisen som en del banker nå har på 5-10 kr pr uttak er ikke nærheten av å dekke den relle snittkostnaden pr uttak, den gir kun et lite bidrag. Så alle bankens kunder er faktisk med på å dekke kostnadene selv når man ikke bruker tjenesten selv. Men du skal ikke betale mer eller mindre om disse gebyrene kommer, det jeg mente. Dermed blir det enten likt som alltid eller så må man betale mer for å ta ut penger, dermed betaler man ikke mer gebyrer enn idag. Det koster da å holde nettbank osv også, skal da de som ikke bruker klage på det? Jeg er heldigvis i en bank med svært få gebyrer (enda). Men om banker som tar ekstra også for å trekke regninger i nettbanken også. Anonymkode: f3a58...a36
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #30 Skrevet 5. januar 2017 Jeg har lønnskontoen min i Nordea (flyttet alle andre bank-forhold til Skandiabanken etter å ha vært misfornøyd med Nordea i lang tid... som trofast bankkunde i 20 år fikk vi høyere rente enn bankens nye lånekunder. Da vi ringte dem og truet med å bytte bank, ga de oss god rente, men noen mnd senere ble renten høyere og høyere, og til slutt lå vi langt over renten de lokket nye kunder med. Så provoserende! ) Anyway, jeg beholdt lønnskontoen min i Nordea. Jeg er en av dem som liker å ha kontanter til enhver tid, og med småbarn i huset går det endel kontanter. Til loddsalg på avslutninger, innsamling i barnehagen, gaver i barnebursdag etc. Har ikke hørt noe om gebyrer på uttak..? Anonymkode: 2627c...986
Illuminatum Skrevet 5. januar 2017 #31 Skrevet 5. januar 2017 På 04.01.2017 den 11.18, AnonymBruker skrev: Det at de nå fratar kundene sine muligheten til å velge mellom kort og kontanter, er et steg i gal retning. De får det til å høres så flott ut at det skal bli enklere uten kontanter, men i virkeligheten er det en måte å snike til seg en gradvis større kontroll over kundene. I protest mot dette, burde folk bytte bank, og konsekvent ta ut kontanter. Folk med orden i budsjettet, har ingen behov for at bankene overvåker forbruket deres. Det har de heller ikke noe med. Hva tror dere denne informasjonen brukes til? Jo, den brukes til å kartlegge folks forbruk og vaner, og til å finne ut hvordan man kan tjene mest mulig på privatpersoner. De loggfører ikke slik info for ingenting. Dette er bare en av mange saker som plager meg. Men det som virkelig plager meg, er at nordmenn flest er så likegyldige til alt. Vi sitter med lua i hånda, og godtar alt. Synes det er på tide at folk engasjerer seg, og at vi krever mer av våre politikere også. Er så lei av at ting bestemmes over hodene på oss, mens vi bare klager internt til venner og familie. Jeg savner opprør blant befolkningen når det skjer urettferdighet på ulike måter, og ting bare bestemmes over hodene på oss. Anonymkode: 487a2...ea8 Hvorfor Nordea? De har jo ikke gebyr på egne minibanker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå