AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 Det at de nå fratar kundene sine muligheten til å velge mellom kort og kontanter, er et steg i gal retning. De får det til å høres så flott ut at det skal bli enklere uten kontanter, men i virkeligheten er det en måte å snike til seg en gradvis større kontroll over kundene. I protest mot dette, burde folk bytte bank, og konsekvent ta ut kontanter. Folk med orden i budsjettet, har ingen behov for at bankene overvåker forbruket deres. Det har de heller ikke noe med. Hva tror dere denne informasjonen brukes til? Jo, den brukes til å kartlegge folks forbruk og vaner, og til å finne ut hvordan man kan tjene mest mulig på privatpersoner. De loggfører ikke slik info for ingenting. Dette er bare en av mange saker som plager meg. Men det som virkelig plager meg, er at nordmenn flest er så likegyldige til alt. Vi sitter med lua i hånda, og godtar alt. Synes det er på tide at folk engasjerer seg, og at vi krever mer av våre politikere også. Er så lei av at ting bestemmes over hodene på oss, mens vi bare klager internt til venner og familie. Jeg savner opprør blant befolkningen når det skjer urettferdighet på ulike måter, og ting bare bestemmes over hodene på oss. Anonymkode: 487a2...ea8 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 "Jeg er kjempesur, og skal virkelig vise den banken at jeg ikke finner meg i dette, bare vent!" Tipper 0 personer fulgte den oppfordringen din. Jeg synes det er supert at bankene innfører gebyrer på minibankuttak, betaling av regning over skranke og den slags. Jeg klarer å fikse det aller, aller meste selv, eventuelt med bistand over telefon. Jeg er ikke interessert i å være med å subsidiere kundene som elsker kontanter. Du sier du er sur over at "ting bestemmes over hodene våre, og vi bare klager til hverandre". Vel, nå er det slik at noen må bestemme, og ofte har de som bestemmer bedre kompetanse enn folk flest. Og at du savner "opprør" i befolkningen? Vel, tror du må innfinne deg med at de fleste av oss synes dette er helt greit og ikke bryr oss. Har ikke tatt ut penger i minibank på 5-6 år. Du er tydeligvis uenig, men det betyr ikke at det her er snakk om en "urettferdighet". Å tro at alt en ikke liker/er enig i er urettferdig var de fleste av oss ferdige med på barneskolen. Anonymkode: e7425...0e1 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Da bør du ikke bytte til DNB, de har også fått avgifter osv på uttak 😊 Anonymkode: f3a58...a36
Bolthorn Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 Er ikke bare i Norge dette skjer men på globalt nivå. India og Kina er de siste, vi vil få slike hendelser også i Skandinavia fremover. Klager ikke da Bitcoin og andre kryptovalutta bare øker i pris siden flere ser fordelen med en desentralisert økonomi.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Jeg er kjempesur, og skal virkelig vise den banken at jeg ikke finner meg i dette, bare vent!" Tipper 0 personer fulgte den oppfordringen din. Jeg synes det er supert at bankene innfører gebyrer på minibankuttak, betaling av regning over skranke og den slags. Jeg klarer å fikse det aller, aller meste selv, eventuelt med bistand over telefon. Jeg er ikke interessert i å være med å subsidiere kundene som elsker kontanter. Du sier du er sur over at "ting bestemmes over hodene våre, og vi bare klager til hverandre". Vel, nå er det slik at noen må bestemme, og ofte har de som bestemmer bedre kompetanse enn folk flest. Og at du savner "opprør" i befolkningen? Vel, tror du må innfinne deg med at de fleste av oss synes dette er helt greit og ikke bryr oss. Har ikke tatt ut penger i minibank på 5-6 år. Du er tydeligvis uenig, men det betyr ikke at det her er snakk om en "urettferdighet". Å tro at alt en ikke liker/er enig i er urettferdig var de fleste av oss ferdige med på barneskolen. Anonymkode: e7425...0e1 Men selv om du klarer det så er det mange som ikke gjør det, samt det er ting man fremdeles trenger kontanter til idag. Jeg har ingen problemer med det da jeg selv sjelden tar ut men det hender, nå har ikke min bank innført dette enda, men jeg syns det er unødvendig gebyr. De tvinger befolkningen til å bruke kort osv selv om noen ønsker å bruke kontanter. Anonymkode: f3a58...a36
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 Ingen "tvinges" til noe som helst - de må bare dekke den merkostnaden deres behov medfører selv. Hvorfor er det mer OK at vi andre kunder skal "tvinges" til å betale for en utdatert tjeneste svært få, svært sjelden har et absolutt behov for? Anonymkode: e7425...0e1 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 Vel, DNB er ikke bedre og jeg har byttet fra DNB til Nordea. Er grenser for ofte jeg orker å skifte. Så er vi faktisk litt avhengige av å være konsekvente, det er ikke bare å bytte hele tiden. Banker favoriserer kunder som er trofaste og hvis inntekt/forbruk de kan spore over tid. Anonymkode: 956a0...77d
prt90 Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Banker favoriserer kunder som er trofaste og hvis inntekt/forbruk de kan spore over tid. Anonymkode: 956a0...77d Det skal jeg love deg at de ikke gjør. Det er ingen som får så dårlige vilkår som trofaste kunder. Det gjelder både bank og forsikring. 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #9 Skrevet 4. januar 2017 Det var en oppfordring jeg aldri kommer til å følge. Å begynne og bruke kontanter igjen? Neitakk. Jeg kommer aldri til å gå tilbake i tid og begynne å bruke kontanter igjen uansett. Tungvindt. Risiko for å miste og risiko for å bli ranet og tyveri. Jeg liker best at pengene er tilgjengelig via kort og nett. Bruker sjelden eller aldri kontanter og sånn har det vært i flere år. For eksempel, det siste halve året har jeg hatt bruk for kontanter EN gang, og det var til en fyr som kom hjem til meg og renset et møbel med maskineri. Han ville ha kontant betaling, og det fikk han. Ellers har det ikke vært noe som helst behov for det. Tenåringen min fikk seg eget bankkort for halvannet år siden, og trenger han penger, overfører jeg til kortet hans på sekunder. Jeg bare sender en sms til bankens tjenestenr for dette, og overfører via sms det beløp jeg ønsker. Han bruker f.eks. kortet til å betale for melk i automaten på skolen (den tar kort, ikke kontanter) og slike ting. Han trenger aldri kontanter lenger, han heller. De eneste som bruker kontanter i dag, er folk som har urent mel i posen /de som håndterer svarte penger, eller tiggere på gata. Jeg gir uansett aldri noe til tiggere. Det går bare til å bygge lukus-hus hjemme i Romania.... Anonymkode: 630dc...414 1
_popcorn_ Skrevet 4. januar 2017 #10 Skrevet 4. januar 2017 på hvilken måte fratar dem kunden valget? Jeg har Nordea og bankkort hos dem, og har ikke fått noe melding om at jeg ikke lengre får bruke kontanter... 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 4. januar 2017 #11 Skrevet 4. januar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #12 Skrevet 4. januar 2017 21 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Det blir litt som å klage over at svært få nå til dags har hustelefon. Eller at folk nå faktisk ønsker å ha mulighet til å bestille bredbånd og tv hver for seg. For det å ha et pakketilbud har det jo bestandig vært. Jeg vedder på at du er av typen som kommer til å klage. Den dagen det blir slutt på bankkort, og man ender opp med en chip i armen som skal erstatte bankkortet. Ja og du gråt vell en tåre eller to da 50øringen forsvant. Ja sikkert da 10 øringen forsvant også. Fremtiden mann. Det går fremover. Ting forandrer seg, og nå er det kontanter som er på vei ut. Deal with it. Som en ok-fungerende angstperson så er jeg ikke noe glad i kontanter. Jeg foretrekker bankkort. Har ikke brukt minibank siden 1987. Tror jeg har brukt en minibank to-tre ganger i mitt liv som en person med penger. Angst for den minste ting, selv minibankautomater, helt for jævlig. Slike ting kan man protestere mot. Ja til vaksine mot angstlidelser! *marsjerer rundt i stuen med det hjemmelaget skilt* Og det fungerer helt fint til strømmen går, det er noe feil med betalingsterminalen eller lignende. Ja, det går heldigvis fremover, men det er ikke det samme som at man bør forkaste alle manuelle løsninger. Et kontantløst samfunn gjør seg svært sårbart, og Nordea og andre banker gjør ikke dette for annen grunn enn å tjene penger. Anonymkode: af0a0...8c7 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 4. januar 2017 #13 Skrevet 4. januar 2017 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.1.2017 den 15.17): Og det fungerer helt fint til strømmen går, det er noe feil med betalingsterminalen eller lignende. Ja, det går heldigvis fremover, men det er ikke det samme som at man bør forkaste alle manuelle løsninger. Et kontantløst samfunn gjør seg svært sårbart, og Nordea og andre banker gjør ikke dette for annen grunn enn å tjene penger. Anonymkode: af0a0...8c7 Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #14 Skrevet 4. januar 2017 (endret) 4 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Ja og hva om bankautomatene streiker. Reparatørene er hjemme syke på grunn av fugleinfluensaepidemi. Butikkansatte er også hjemme syke så butikker og kiosker er stengte. Zombier står i hagen din klar til å spise hjernen din så du kan ikke dra innom den ene narvesen butikken som faktisk har ansatte på jobb. Alt kan gå til helvette, men hva som skjer under et strømbrudd i et kontantløst samfunn. Det har de nok tenkt på. En feil på systemet som rammer alt og alle i noen timer. Bankautomater, butikken etc. Det blir nok fikset ganske raskt, og en nødløsning annet enn kontanter blir nok laget ganske raskt. Man dør ikke av å være uten mulighet til å shoppe i 24 timer. Når en ting går fremover, så kommer annet etter. Det sitter folk på toppen som har tenkt på kriser og løsninger før deg. Nevn en person eller bedrift som ikke gjør noe med penger i bakhodet. Slik har det blitt, og slik har det alltid vært. Bankene er ikke unike, de tenker profitt, slik som absolutt alle andre. Mennesker er griske vesener, som tror de er provoserende unike som ikke tenker som alle andre. Men i bunn og grunn så er og tenker vi alle det samme. Ja, minibanker kan også streike, men da betaler man f. eks. med kort. Og streiker terminalene, så bruker du minibanken. Poenget er at man bør ha mer enn en løsning for robusthet i samfunnet. Og med etterhvert lang erfaring innenfor teknologi vet jeg at failoverløsninger osv. ikke akkurat er første prioritet når det gjelder elektroniske systemer. Veldig mange aktører driter regelrett i det for å spare penger. Anonymkode: af0a0...8c7 Endret 4. januar 2017 av Nordvesta Innlegg ryddet for brukerdebatt 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 4. januar 2017 #15 Skrevet 4. januar 2017 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.1.2017 den 15.41): Ja, minibanker kan også streike, men da betaler man f. eks. med kort. Og streiker terminalene, så bruker du minibanken. Poenget er at man bør ha mer enn en løsning for robusthet i samfunnet. Og med etterhvert lang erfaring innenfor teknologi vet jeg at failoverløsninger osv. ikke akkurat er første prioritet når det gjelder elektroniske systemer. Veldig mange aktører driter regelrett i det for å spare penger. Anonymkode: af0a0...8c7 w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Innlegg ryddet for brukerdebatt i sitat og svar til dette
Gjest Newroz Skrevet 4. januar 2017 #16 Skrevet 4. januar 2017 (endret) Vi har en lovfestet rett i Norge til alltid å få lov å betale med kontakter. Så lenge denne bestemmelsen ikke endres, vil vi kunne ta ut penger og betale med de i butikken. Tror forresten aldri vi vil få et system uten muligheter for å betale med kontanter. Ved feks terrorangrep mot strømnettet er det viktig at vi har muligheten til kontant betaling (og peis, ref Valkyrien). Ja, så er det kanskje noen banker som vil ha penger for at vi tar ut penger. Da er det bare å bytte bank. Endret 4. januar 2017 av Newroz
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #17 Skrevet 4. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, DNB er ikke bedre og jeg har byttet fra DNB til Nordea. Er grenser for ofte jeg orker å skifte. Så er vi faktisk litt avhengige av å være konsekvente, det er ikke bare å bytte hele tiden. Banker favoriserer kunder som er trofaste og hvis inntekt/forbruk de kan spore over tid. Anonymkode: 956a0...77d Om du så skulle bytte fra DNB, så valgte du Nordea? Er så jeg ikke tror det jeg leser! Anonymkode: 0bbc0...332 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #18 Skrevet 4. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at de nå fratar kundene sine muligheten til å velge mellom kort og kontanter, er et steg i gal retning. De får det til å høres så flott ut at det skal bli enklere uten kontanter, men i virkeligheten er det en måte å snike til seg en gradvis større kontroll over kundene. I protest mot dette, burde folk bytte bank, og konsekvent ta ut kontanter. Folk med orden i budsjettet, har ingen behov for at bankene overvåker forbruket deres. Det har de heller ikke noe med. Hva tror dere denne informasjonen brukes til? Jo, den brukes til å kartlegge folks forbruk og vaner, og til å finne ut hvordan man kan tjene mest mulig på privatpersoner. De loggfører ikke slik info for ingenting. Dette er bare en av mange saker som plager meg. Men det som virkelig plager meg, er at nordmenn flest er så likegyldige til alt. Vi sitter med lua i hånda, og godtar alt. Synes det er på tide at folk engasjerer seg, og at vi krever mer av våre politikere også. Er så lei av at ting bestemmes over hodene på oss, mens vi bare klager internt til venner og familie. Jeg savner opprør blant befolkningen når det skjer urettferdighet på ulike måter, og ting bare bestemmes over hodene på oss. Anonymkode: 487a2...ea8 Har du noen link? Har nordea, men ikke hørt om det Anonymkode: 39885...4b6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #19 Skrevet 4. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du så skulle bytte fra DNB, så valgte du Nordea? Er så jeg ikke tror det jeg leser! Anonymkode: 0bbc0...332 Ja jeg valgte den. Hadde en konto der allerede, så det var mindre stress. Var også dårlig med kredittkort som ung hos andre banker, så trengte en der jeg hadde "blanke ark". Anonymkode: 956a0...77d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #20 Skrevet 4. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen "tvinges" til noe som helst - de må bare dekke den merkostnaden deres behov medfører selv. Hvorfor er det mer OK at vi andre kunder skal "tvinges" til å betale for en utdatert tjeneste svært få, svært sjelden har et absolutt behov for? Anonymkode: e7425...0e1 Du skal jo ikke betale for at den tjenesten er i bruk du. De har ikke kuttet i noen andre kostnader, er kun økt på denne. Og det er ganske mange som fremdeles tar ut kontanter, jeg gjør selv det aller meste på nettbanken men det er situasjoner jeg må ta ut penger til også Anonymkode: f3a58...a36 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå