Gå til innhold

Kritikk til denne matplanen, anyone..?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg trenger litt inspirasjon eller råd fra andre om dette er en ok diett for meg å gå på for å gå ned et par kilo. Jeg syns overhodet ikke at jeg er «feit» men det er litt ekstra på både armer, bein og mage. Jeg veier ca. 76 kg og er 170 cm høy. Jeg er kraftig bygd, med store lår og rumpe (etter mange år med håndball) noe som jeg helst ikke vil at skal forsvinne så altfor mye.

Min samboer trener 5-6 ganger i uken og er med på dietten med meg. Eller, vet ikke om jeg kan kalle det en diett men uansett.

Så, mye mas nå, men hvordan ser dette ut sånn ca. på dagligbasis, litt til og fra?

Frokost ca. 07:00; Mellombar kokos og sjokolade fra Eldorado og et par glass vann (har alltid hatt vanskeligheter med å spise så tidlig, så det er det jeg får i meg).

Mellommåltid ca. 09:00-09:30; Byggrynsgrøt fra Fjordland med litt bringebærsyltetøy eller blåbærsyltetøy.

Lunsj ca. 11:15-11:45; 2-3 Wasa knekkebrød havre med enten makrell i tomat, kalkunpålegg eller kokt skinke med tomat, agurk etc. Eller en bolle med salat.

Mellommåltid ca. 14:00; Smoothie fra Bendit og/eller 1 knekkebrød til, eple, frukt, en neve nøtter etc.

Middag ca. 17:00; Dette varierer veldig, men blant annet tomatsuppe med egg, diverse supper, salat med kylling, wok, rødt kjøtt og salat med litt ris.

Kvelds ca. 20:00; HVIS jeg er sulten, så blir det som oftest en boks tunfisk (elsker det) eller cottagecheese med noe bær, nøtter etc.

Ja, dere skjønner vell tegningen. Dette ligger på rundt 1600 kcal per dag. Jeg spiste MYE karbohydrater før og denne vanen vil jeg prøve å legge fra meg. Mye pizza, pasta, hamburgere, chips, you name it. Jeg trener et par ganger i uken, litt yoga og løping/tur når jeg føler for det. Kan tilføye at jeg er 27 år gammel.

Kritikk anyone..? Hvor mye tror dere jeg kan gå ned til mai? :)

Endret av Anonym1122
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dropp sjokoladen og spis f eks kavringer/skonrokker istedet

Anonymkode: d0fec...c0d

Skrevet

Det kan jeg selvfølgelig, men den er så god og er bare 90 kcal i den, så kan vel ikke være så gale :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å gå ned i vekt ja, siden du ligger i kaloriunderskudd. Det ser ut som du spiser mye raske karbohydrater, og ikke nok proteiner/fett. Jeg hadde blitt skrubbsulten etter en liten stund om jeg skulle fulgt dette kostholdet, men du vil jo selvfølgelig gå ned så lenge du klarer å holde deg til det.

Uten å vite hvor aktiv du er når du trener, så ligger du vel kanskje 400-600 kcal i underskudd om dagen, så 0.5-1 kilo i uka ca.

Anonymkode: a8a63...c46

AnonymBruker
Skrevet

Synes det ble en del ferdigmat med mellombarer, fjordland og ferdig-smoothie. Du kan vel heller lage dette selv? 

Anonymkode: 5efc1...606

• Liker 1
Skrevet

Veldig mye karbohydrater og for lite protein og fett.

Skrevet

Takk for innspill, jeg er overrasskende nok ikke så sulten om dagene :)  Ser dere nevner for lite protein og fett. Noen ideer om hva jeg kan kutte ut karbohydratene og putte inn protein?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det ble en del ferdigmat med mellombarer, fjordland og ferdig-smoothie. Du kan vel heller lage dette selv? 

Anonymkode: 5efc1...606

Det var dette jeg siktet til når jeg sa raske karbohydrater forresten. Mellombarer er jo godteri i grunn, fjorland har mye sukker, og ferdigsmoothie har ikke like mye fiber som hvis du skulle lage det selv.

Frukt er sunt og bra, men ikke så veldig mettende i lengden. Når man skal ned i vekt handler det om å spise mat som gir mest mulig metthet for minst mulig kalorier. Frukt er dårlig på det. Det betyr ikke at man ikke skal spise noe frukt, men hvis man i tilleg tar inn mye sukker i mellombarer og syltetøy, så kan det bli mye ikke-mettende karbohydrater.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Anonym1122 skrev:

Takk for innspill, jeg er overrasskende nok ikke så sulten om dagene :)  Ser dere nevner for lite protein og fett. Noen ideer om hva jeg kan kutte ut karbohydratene og putte inn protein?

Spis noe proteinrikt til frokost og mellommåltid istedenfor de raske karbohydratene. Egg for eksempel til frokost. Skyr istedenfor byggrynsgrøt. Lag egene muslibarer med mindre sukker og mer nøtter og mindre korn.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spis noe proteinrikt til frokost og mellommåltid istedenfor de raske karbohydratene. Egg for eksempel til frokost. Skyr istedenfor byggrynsgrøt. Lag egene muslibarer med mindre sukker og mer nøtter og mindre korn.

Tusen hjertelig. Skal prøve meg på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...