Gå til innhold

Betale barn for husarbeid, eks gå ut med søpla osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det og hvorfor?

Jeg mener og forventer at barn deltar i husarbeid på lik linje med resten av familien, uten at de får betalt. Hva de gjør avhenger jo selvsagt av alderen deres, men de får ikke betalt for å rydde gangen, rommet deres, være med å brette klær som er vasket, og rydde de på plass, og gå ut med søpla og annet. Ingen femmer eller tier for noe som helst. Det forventes som medlem av familien å hjelpe til. De har fått ros for det.

Mine har fått penger når de har trengt det, og etter hvert lommepenger. "Sanksjoner" (finner ikke riktig ord) har kommet der de virker. Husarrest, ikke være på noe elektronikk som inkl mobil, PS, PC i en dag, to dager osv.

Men jeg er nyskjerrig ift de hvordan folk gjør det hjemme hos seg, og av ren nyskjerrighet om etnisitet spiller noe rolle. Jeg personlig er IKKE etnisk norsk, men etter 30 år i Norge, er så norsk som jeg kan få blitt, uten å endre hudfarge. Jeg tror ikke at mine meninger og forventninger ift barn hjemme er påvirket av en kultur jeg til en viss grad forlot for 30 år siden. Jeg personlig kjenner til flere som er etnisk norske (mine venner og kollegaer) som deler mine meninger, og de som ikke gjør det.

Så hvordan gjør dere det hjemme?

Anonymkode: 49d40...09a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke etnisk norsk jeg heller. En besteforeldre var utenlandsk :klo: da regnes man ikke som ekte nordmann merkelig nok. Men er født og oppvokst i Norge.

Er enig i at man ikke skal få betalt for å bidra, men bruker man 2-3 timer på å rake løv i hagen eller klippe gresset kunne jeg gjerne gi en 100 - lapp. Men småtteri som tar 10-30 min betales ikke for. 

Anonymkode: 0c06e...7cc

Skrevet

Hos oss har alle ansvaret for sitt eget rom . (Det skulle selvsagt bare mangle). De har også en "turnus" på andre oppgaver som støvsuging og vasking av bad etc.. 

De får ukelønn.

Utover dette forventer vi at de setter inn i oppvaskmaskinen, pakker vekk sine egne klær og bidrar når vi spør om noe, uten å få ekstra betalt for dette.

Vi har for øvrig planer om å innføre full husvask som en "jobb" , der de kan tjene noen kroner ekstra.

Gjør de ikke det de skal , drar vi ut internettet. Det er det mest effektive her i gården :) 

AnonymBruker
Skrevet

Her skal det være ryddig(ish) på rommet til leggetid hver dag, og alt man har brukt ila dagen skal legges på riktig plass (tallerker i oppvaskmaskinen, klær i klesdunken osv).

Utenom det har vi en liten grunnlønn på 40kr uka, og en mulighet til å tjene seg litt penger ved å hjelpe til rundt om i huset/hagen.

Ber vi de om noe får de ikke penger (F.eks "kan du ta ut av oppvaskmaskinen".) Går guttungen derimot og klipper gresset på eget initiativ vanker det nok en tjuekroning ekstra :)

Anonymkode: 8e629...d48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker likt som deg i utgangspunktet, men at man gjerne kan få betalt hvis det er noe ekstraordinært. Jeg har ikke så store barn at det er aktuelt enda, men jeg selv fikk f.eks. betalt for å passe småsøsknene mine noen timer eller over natten.

Det synes jeg er rimelig, småsøsken er jo i utgangspunktet ikke et barns ansvar. Men det ble selvsagt forventet at jeg hjalp dem med småting uten å få betalt, som å hjelpe med lekser, klær, finne mat osv.

Anonymkode: 7fdc6...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg laget middag fra jeg var 14. Vi måtte bidra hver dag. Ble selvstendig som få. Krevde det samme av mine barn. 

Anonymkode: eefcb...819

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke enig med meg selv. Jeg tenker at de bør lære at husarbeid må gjøres, alle i familien deltar, og det finnes ikke premier fr å gjøre det.. men, vil gjerne at de skal lære å jobbe og spare for å kunne kjøpe ting de gjerne vil ha.

Så her har det nå blitt sånn at de må holde orden på rommet uten å få penger for det. De er med å vasker for "moro" (minste på 4år syns faktisk at det er moro, enn så lenge.. :P ), de rydder opp etter seg, setter på plass tallerken og glass i ppvaskmaskien. Kan dekke bord osv uten penger. Vil de spare til noe spesielt, så kan de tjene penger ved å gjøre ekstra oppgaver som de kan få penger for. Nå er det gå med søppel. Hva de gjør, har ikke så mye å si, så ekstraoppgavene varierer.

Mulig dette endrer seg om en stund. Men det funker nå.

Anonymkode: bf1b8...294

AnonymBruker
Skrevet

Når man stiller spørsmålet så ledende "betale for å gjøre husabreid" vinkler man jo diskusjonen. Det å gi ukepenger og lære barn at de må jobbe for pengene sine og at de selv kan spare tilnting de ønsker seg handler om noe langt annet enn å betale barna for å gjøre ting hjemme. Barna dkal bidra hjemme uten betaling, men om man vil lære dem arbeidsmoral og økonomi lærer man dem fra tidlig av at de må jobbe for pengene sine og at man ikne bare får det man ønsker seg og trenger så lenge man er snill og grei og hjelper hjemme. Det lærer de ikke økonomi av. 

Så om tittelen var "Lærer du barna dine at de må gjøre en innsatts for pengene de får?" hadde man ladet diskusjonen annerledes fra starten av. For ukelønn debatten handler på ingen måte om å gi ungene betaling for å delta hjemme, men å lære dem arbeidsmoral. Derfor må ungene delta på faste oppgaver feks rydde rom, dekke av og på, henge opp egne klær, ha klær til vask, rydde etter seg osv men kan få ukelønn om de utfører sin faste "jobb" hjemme feks gå med boss, vaske badet osv. 

Anonymkode: 96887...449

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt en oppgaveliste, og bestemte summer for hver oppgave for barn. Bidrar du mest av søsknene tjener du mest. Veldig rettferdig.

Anonymkode: 0c939...030

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med deg. Mine får også lommepenger, som de ev må spare fra, om de vil ha noe spesielt. Vi snakker om lønn, regninger, utgifter. Hvor mye vi har, og kan bruke? Når vi ikke har råd, så må vi spare. Mine har ikke jobblister med betaling for det. Husarbeid skal fordeles riktig med tanke på alder, til akkurat kr 0,- 

Det er sikkert forskjell på barn og familier, men jeg har observert enkelte barn (som jeg har besøkt som har blitt spurt om å gjøre noe, ala kan du hente noe fra boden, kan du hjelpe til å rydde ut av handleposer osv, og fått til svar "hva får jeg for det". Det er sikkert ikke sånn for alle,  det er ikke det jeg sier. 

Litt på siden: For å være helt ærlig, så har jeg hatt stor hjelp i et brettspill som jeg har hatt i mer enn 10 - 12 år, som heter payday. Du får lønn når du passerer start, og får post med regninger eller bonus inn, noen ganger så kommer det en kjemperegning. Dette spillet har hjulpet dem i å forstå konseptet, lenge før jeg forventet at de ville forstå. 

TS 

Anonymkode: 49d40...09a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...