Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ønsker å studere økonomi hvilket institutt er anbefalt? Aller helst så har jeg lyst til å starte opp på NTNU (tidligere HiST?), men folk råder meg til å heller velge NHH i Bergen eller BI. 
Helst så ønsker jeg ikke å studere i Bergen eller privat. 

Erfaringer? 

Anonymkode: 8d6dd...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på NTNU selv, så det er det eneste jeg har erfaring med. Men økonomi-linjen her er i alle fall populær, noe jeg regner med at den ikke hadde vært dersom den var dårlig :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet ville jeg gått på NHH siden konkurransen blant økonomiutdannede pr. nå er høy og sikkert kommer til å bli enda mer tilspisset innen du er ferdig. BI sin master i økonomi er også god, men det blir mye ekstra studielån som du kan unngå.

Men selvfølgeling er din individuelle innsats og person viktigere enn hvilken skole du har gått på, men jeg tror likevel hvilken skole du har gått på teller litt.

Lykke til med studiene! 

Hilsen økonomiutdannet

(som, hvis jeg skulle valgt i dag, hadde vurdert IT/programmering)

Anonymkode: 00769...0c4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har mulighet ville jeg gått på NHH siden konkurransen blant økonomiutdannede pr. nå er høy og sikkert kommer til å bli enda mer tilspisset innen du er ferdig. BI sin master i økonomi er også god, men det blir mye ekstra studielån som du kan unngå.

Men selvfølgeling er din individuelle innsats og person viktigere enn hvilken skole du har gått på, men jeg tror likevel hvilken skole du har gått på teller litt.

Lykke til med studiene! 

Hilsen økonomiutdannet

(som, hvis jeg skulle valgt i dag, hadde vurdert IT/programmering)

Anonymkode: 00769...0c4

Jeg tenker å ta master slik at jeg blir siviløkonom, og gjerne fokusere på IT eller matematikk slik at jeg blir "litt" mer attraktiv i konkurransen om å få seg jobb :) 

Dersom man ønsker å spesialisere seg innen IT/matematikk ville ikke NTNU vært et bedre valg med tanke på IT og matematikkmulighetene i Trondheim? Fullt mulig NHH har tilsvarende, men jeg har hørt så mye dårlig om miljøet (og erfart at dem som skaper dårlig miljø også har begynt på NHH). 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å ta master slik at jeg blir siviløkonom, og gjerne fokusere på IT eller matematikk slik at jeg blir "litt" mer attraktiv i konkurransen om å få seg jobb :) 

Dersom man ønsker å spesialisere seg innen IT/matematikk ville ikke NTNU vært et bedre valg med tanke på IT og matematikkmulighetene i Trondheim? Fullt mulig NHH har tilsvarende, men jeg har hørt så mye dårlig om miljøet (og erfart at dem som skaper dårlig miljø også har begynt på NHH). 

Ts forresten 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter 

• 1 måned senere...
Gjest besserwesser
Skrevet (endret)

Ved institutt for samfunnsøkonomi ved NTNU finner du Norges sterkeste fagmiljø innen økonomi. Du vil bli forelest av Knut Mork, Egil Matsen og en rekke andre kjente navn. 

NHH og BI kan ikke sammenlignes med samfunnsøkonomi, da samføk er et langt hardere studium. 

Ellers er studentmassen ved NHH og BI en helt annen enn ved NTNU. Egoisme, karakterinflasjon, juks og balleslikking (nettverksbygging) har ødelagt de økonomiske høyskolene dessverre. 

Thomas Seltzer lagde en reportasje fra NHH for en stund tilbake. Han karakteriserte gjennomsnittsstudenten som borderline psykopat. De aller verste finner du ved finanslinjene. Her finner du de som bestemte seg for å bli aksjemeglere på barneskolen, og skrev masteroppgaven om hedgefunds. Slike typer mennesker hadde ofte en utydelig farsfigur, en konservativ og kristen fundamentalistisk oppvekst. De er ofte uintelligente og ureflekterte utenfor sine respektive fagfelt, og bryr seg sjelden om annet enn persoblig vinning. Hadde det ikke vært for voldtekter og maktutøvelse ville ikke finanspsykopatene eksistert i dag... Typisk søker de seg mot jobber i McKinsey, BCG, hedgefonds og store sjelløse korporasjoner.

Videre vil jeg si at økonomi er det dummeste du kan studere i dag.

Rangering:

1. NTNU

2. BI

3. NHH

Endret av besserwesser
AnonymBruker
Skrevet

Klarte meg fint med HiOA og UiS, jeg. Bachelor på første sted, og master på andre. Masteren hadde mange spennende fag, spesielt siden vi på strategilinjen kunne ta fag innenfor INDØK og endringsledelse. Er siviløkonom, men vil si jeg fikk skrive like mye en ingeniøroppgave som økonomioppgave innen IT som masteren på grunn av fagkombinasjonene vi hadde.

Anonymkode: da180...0fd

Skrevet

NHH, ville ikke valgt BI siden du sitter igjen med et enda større lån. NHH er kjent for å være en god skole og flere av mine tidligere klasekamerater går der og de er vertfall kjempe fornøyd. Har ikke erfaringer selv/eller noen jeg kjenner med NTNU økonomi eller indøk så kan ikke si noe om det

Må bare legge til at Bergen er en super studentby

AnonymBruker
Skrevet
På 2.3.2017 den 4.16, besserwesser skrev:

Ved institutt for samfunnsøkonomi ved NTNU finner du Norges sterkeste fagmiljø innen økonomi. Du vil bli forelest av Knut Mork, Egil Matsen og en rekke andre kjente navn. 

NHH og BI kan ikke sammenlignes med samfunnsøkonomi, da samføk er et langt hardere studium. 

Ellers er studentmassen ved NHH og BI en helt annen enn ved NTNU. Egoisme, karakterinflasjon, juks og balleslikking (nettverksbygging) har ødelagt de økonomiske høyskolene dessverre. 

Thomas Seltzer lagde en reportasje fra NHH for en stund tilbake. Han karakteriserte gjennomsnittsstudenten som borderline psykopat. De aller verste finner du ved finanslinjene. Her finner du de som bestemte seg for å bli aksjemeglere på barneskolen, og skrev masteroppgaven om hedgefunds. Slike typer mennesker hadde ofte en utydelig farsfigur, en konservativ og kristen fundamentalistisk oppvekst. De er ofte uintelligente og ureflekterte utenfor sine respektive fagfelt, og bryr seg sjelden om annet enn persoblig vinning. Hadde det ikke vært for voldtekter og maktutøvelse ville ikke finanspsykopatene eksistert i dag... Typisk søker de seg mot jobber i McKinsey, BCG, hedgefonds og store sjelløse korporasjoner.

Videre vil jeg si at økonomi er det dummeste du kan studere i dag.

Rangering:

1. NTNU

2. BI

3. NHH

Hvorfor?

Anonymkode: 45f86...2c1

AnonymBruker
Skrevet

NTNU på CV'en slår BI og NHH anyday. De som sier annet, går på BI eller NHH.

Anonymkode: c766e...c3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

NHH selvsagt. Det er hard konkurranse om de beste  jobbene, med et høyt snitt fra NHH ligger du bedre an. 

Anonymkode: 2e6e8...f1b

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Gjest besserwesser
Skrevet (endret)
På 5.3.2017 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 45f86...2c1

Det er en helt annet nivå på studentene fra NTNU. Kravene som stilles til studentene er også mye høyere enn ved BI og NHH.

Det spørs imidlertid om det studentene ved indøk, samf. øk og fin. øk. skades omdømmemessig av at en rekke høyskoler har blitt en del av NTNU-systemet. TØH (nå HHiT) som går for å være en dritt-høyskole har også blitt en del av NTNU-systemet. Det er vell ikke lenge før NHH søker om å bli en del av NTNU også (til NTNU-studentenes store fortvilelse).

Endret av besserwesser
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha jobb i framtiden? Ikke velg økonomi. Vil du likevel velge økonomi. Ha anstendighet til å velge NTNU. NTNU tilbyr studier innenfor IT du kan ta ved siden av økonomistudiene, noe som vil gjøre deg vesentlig mer attraktiv enn vanlig økonomistudier på NHH og BI der du lærer om organisasjons og ledelse som har aktuelt pensum datert 15 år tilbake i tid. IT er framtiden. IT går mer over i økonomi. Det er ikke tilfeldig at f.eks DNB er mer interessert i IT-folk en økonomer for tiden. Det samme gjelder mange andre bedrifter. For NTNU-studenter kan du ta deg pause ett år og ta ett år med IT-studier og det vil gjøre at du stiller sterkere enn de med en tradisjonell økonomiutdannelse. 

Skal du ha jobb i framtiden, velg yrker som det er stor etterspørsel for. F.eks IT, sykepleier, lege, lærer, optikker. Men man vet jo av  observert at mange velger økonomi når man ikke vet hva man skal studere.

Anonymkode: 1cd4c...2bf

• Liker 4
Skrevet
På 4.1.2017 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Dersom man ønsker å studere økonomi hvilket institutt er anbefalt? Aller helst så har jeg lyst til å starte opp på NTNU (tidligere HiST?), men folk råder meg til å heller velge NHH i Bergen eller BI. 
Helst så ønsker jeg ikke å studere i Bergen eller privat. 

Erfaringer? 

NHH har mest prestisje, men er er ganske teoretisk og gammeldags. BI er for dem som ikke hadde gode nok karakterer for å komme inn på NHH. Jeg ville faktisk valgt NTNU og passet på å fylle på med litt teknologifag for å fremtidssikre utdannelsen litt. Husk at mesteparten av dagens økonom-jobber er veldig lette å bytte ut med en algoritme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til informasjon: 

En fersk SSB-rapport har analysert behovet for arbeidskraft i fremtiden sammenlignet med dem som ventes å utdanne seg til ulike yrker. Tallene viser at det blir for få med videregående fagutdanning innen bygg- og håndverksfag, mens det kan bli hard konkurranse om jobber med høy utdanning innen økonomi- og administrasjon. Der utdannes det trolig for mange.

Skrevet i slutten av 2016.

AnonymBruker
Skrevet

TS, du må jo først og fremst bestemme deg for om du vil lære samfunnsøkonomi eller bedriftsøkonomi. Å diskutere hvilken skole uten å ha tatt dette valget er jo meningsløst!!

NTNU ved samfunnsøkonomi, de to andre ved bedriftsøkonomi. 

Anonymkode: d367e...0c1

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg har hatt fem veldig lykkelige år på NHH. Jeg startet som en nervøs og ung jente fra landet, med gode karakterer og ønske om å bli økonom, og var livredd for å være ensom gjennom hele studiet. Mye på grunn av at utenforstående har slike fordommer mot skolen. Jeg kom ut av det med fantastiske vennskap, verdens beste kjæreste (nå ektemann) og en godt betalt jobb jeg gleder meg til å gå på hver eneste dag. 

Og når det gjelder menneskene... Snille, inkluderende, morsomme og smarte. Nå i påsken har jeg litt tid til å sitte her inne. Og når jeg leser tråder om ektemenn som ikke tar barna eller gjør sitt i hjemmet tenker jeg på min fantastiske, snille mann, som ikke vet hva han gjøre godt nok for meg og familien (Siviløkonom fra NHH). Og når jeg leser om umulige sjefer og dårlige lønnsoppgjør, tenker jeg på min sjef som er omtenksom, tilbyr ekstra fri og sikrer at spennende arbeidsoppgaver blir riktig fordelt (Siviløkonom fra NHH). 

Til TS. NHH har et fantastisk studiemiljø, du møter alle typer mennesker der. De er konservative og teoretiske i undervisningen, men har et godt rykte i næringslivet, noe som gjør det veldig enkelt å få jobb - gode karakterer fra NHH kan du bruke til "alt". Du kan velge ulike retninger - men IT og fremtidsrettede fag er nok ikke deres sterke side. 

Anonymkode: d9280...e39

Endret av Edie
Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har allerede bestemt med får å ta siviløkonomi 5 årig med fokus på finans med mindre jeg finner noe mer IT-relatert. 
Jeg er klar over at økonomi ikke er framtiden, men håper at jeg vil ha en litt større fordel enn dem med kun bachelor i økonomi og administrasjon når jeg blir ferdig med utdannelsen. Ellers så er jeg jo veldig villig til å flytte på meg globalt dersom det er nødvendig.
Jo, jeg skulle gjerne gått kun IT eller ingeniør, men det er ikke for meg, det har jeg prøvd. Økonomi har jeg bestandig vært flink og veldig interessert i og tror at det kunne vært noe for meg. Arbeidsmarkedet vil bestandig ha flinke folk, så da får nesten målet mitt være å bli flink i faget. Dersom det er helt krise får jeg eventuelt bygge på med bachelor i IT. 
In.døk på NTNU har et for høyt snitt for at jeg kan komme inn, så det går dessverre ikke. Bacheloren i økonomi og administrasjon på høyskolen har dessverre mangel på en del fag jeg kunne finne interessant. Bergen ønsker jeg ikke å flytte til, så da blir det BI i Oslo. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Jeg har allerede bestemt med får å ta siviløkonomi 5 årig med fokus på finans med mindre jeg finner noe mer IT-relatert. 
Jeg er klar over at økonomi ikke er framtiden, men håper at jeg vil ha en litt større fordel enn dem med kun bachelor i økonomi og administrasjon når jeg blir ferdig med utdannelsen. Ellers så er jeg jo veldig villig til å flytte på meg globalt dersom det er nødvendig.
Jo, jeg skulle gjerne gått kun IT eller ingeniør, men det er ikke for meg, det har jeg prøvd. Økonomi har jeg bestandig vært flink og veldig interessert i og tror at det kunne vært noe for meg. Arbeidsmarkedet vil bestandig ha flinke folk, så da får nesten målet mitt være å bli flink i faget. Dersom det er helt krise får jeg eventuelt bygge på med bachelor i IT. 
In.døk på NTNU har et for høyt snitt for at jeg kan komme inn, så det går dessverre ikke. Bacheloren i økonomi og administrasjon på høyskolen har dessverre mangel på en del fag jeg kunne finne interessant. Bergen ønsker jeg ikke å flytte til, så da blir det BI i Oslo. 

Ts 

Har du mulighet til å komme deg inn på noen andre skoler enn BI? Hadde selv aldri valgt BI om jeg kunne kommet inn på andre handelshøyskoler rett og slett fordi du betaler vesentlig mer. Priser over bachelor i økonomi og administrasjon: 

År 1: 59.800, år2: 68.200, år3: 68.200.

Ikke akkurat den beste økonomiske beslutningen du kan gjøre. Bor du hjemme hos foreldrene dine el. er det greit, men hvis ikke ville jeg aldri gjort det. Skal du bo i Oslo og samtidig finansiere disse prisene for studiet kommer det til å bli ekstremt dyrt. Å sitte med 200-300 tusen mer i studielån enn andre økonomistudenter når du er ferdig er vel ikke akkurat det beste du kan gjøre, men for all del. Det er mange nok nordmenn som kaster penger ut av vinduet.

Ser ikke helt hva som er galt med Bergen. Greit nok det regner mye, men ellers skal det være en bra by å bo i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...