AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 Og med vokterhund mener jeg en som "sier ifra" om det kommer folk, og som har beskyttelses instinkt. Altså at hunden knurrer/bjeffer om den oppfatter en situasjon som truende, altså ikke hilser på en innbruddstyv, men som da bjeffer og knurrer. Vi har i flere år tenkt på å få oss hund, men vi klarer ikke å bestemme oss for rase (evnt blandingsrase). Vi har barn så det er viktig at det er en fin familiehund. Jeg har også opplevd å bli overfalt da jeg gikk tur ute alene en kveld, og av den grunn vil jeg ha en hund som kan virke avskrekkende. At det er litt størrelse på den og ikke en liten hund. Vi tenkte på en svart labrador retriever, siden de er både store og skumle, men de har ikke helt det gemyttet som vi er ute etter. De er veike (etter hva jeg har forstått). Men vi vil heller ikke ha rottweiler, dobermann eller noe slik. Anonymkode: 51c08...213
Million Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 (endret) Hva med en Hovawart? Nydelig rase, brukes som vokterhunder også. Endret 4. januar 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 4 minutter siden, Million skrev: Hva med en Hovawart? Nydelig rase, brukes som vokterhunder også. Den så jo helt perfekt ut av det jeg skumleste. Skal sjekkes nærmere. Har aldri hørt om den rasen før, takk for tipset :D Anonymkode: 51c08...213
skruf Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 Vi har en berner sennen, hun er iallefall vokterhund i tillegg til en skikkelig kosebamse av en familiehund Ikke at jeg har erfaring med innbruddstyver (bank i bordet!), men hun sier skikkelig ifra når det kommer fremmede. Hun begynner å knurre/boffe allerede når hun hører en fremmed bil eller fremmede skritt i oppkjørselen. Familie og venner bjeffer hun ikke på da hun kjenner igjen billyden/skrittene. Likedan har hun reist bust noen ganger når vi har passert suspekte fyrer på tur. Mange "lar seg skremme" av at bernere er så store, men de gjør faktisk ikke så mye utav seg. Vår er 50 kg (tispe, de er mindre enn hannhunder) og hun tar ikke store plassen selv om hun er stor. Ligger som oftest på plassen sin uti gangen ved ytterdøra (selvvalgt soveplass, hun foretrakk å ligge der da vi fikk henne. Tror det har med vaktinstinktet å gjøre) når vi ikke er hjemme og om natta, og når vi er hjemme så ligger hun nedom sofaen sammen med oss.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 10 minutter siden, Belle âme skrev: Beauceron? Blir kanskje litt for voldsom. Vi har litt, men ikke mye erfaring med hund. Har passet hund, men ingen av oss har hatt egen hund før. Anonymkode: 51c08...213
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 14 minutter siden, skruf skrev: Vi har en berner sennen, hun er iallefall vokterhund i tillegg til en skikkelig kosebamse av en familiehund Ikke at jeg har erfaring med innbruddstyver (bank i bordet!), men hun sier skikkelig ifra når det kommer fremmede. Hun begynner å knurre/boffe allerede når hun hører en fremmed bil eller fremmede skritt i oppkjørselen. Familie og venner bjeffer hun ikke på da hun kjenner igjen billyden/skrittene. Likedan har hun reist bust noen ganger når vi har passert suspekte fyrer på tur. Mange "lar seg skremme" av at bernere er så store, men de gjør faktisk ikke så mye utav seg. Vår er 50 kg (tispe, de er mindre enn hannhunder) og hun tar ikke store plassen selv om hun er stor. Ligger som oftest på plassen sin uti gangen ved ytterdøra (selvvalgt soveplass, hun foretrakk å ligge der da vi fikk henne. Tror det har med vaktinstinktet å gjøre) når vi ikke er hjemme og om natta, og når vi er hjemme så ligger hun nedom sofaen sammen med oss. Kjempefine hunder Men har hørt at de har dårlig helse og er spesielt utsatt for kreft, og at de derfor lever ganske kort i forhold til andre raser. Anonymkode: 51c08...213 1
skruf Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjempefine hunder Men har hørt at de har dårlig helse og er spesielt utsatt for kreft, og at de derfor lever ganske kort i forhold til andre raser. Anonymkode: 51c08...213 Store hunder har generelt kortere levetid enn mindre raser. Mulig vi har hatt flaks med vår, hun er snart 8 år og ikke hatt en eneste helseplage. Eneste dyrlegeutgifter vi har hatt er vanlig helsekontroll, og hun hadde et inngrep der hun fikk fjernet ulveklør på bakbeina. Ulveklørne var vi klar over at vi måtte få fjernet pga oppdretter var i mot å fjerne de rett etter fødsel sånn som mange gjør pga valper, immunforsvar og åpent sår på poter.
Tabris Skrevet 4. januar 2017 #9 Skrevet 4. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Den så jo helt perfekt ut av det jeg skumleste. Skal sjekkes nærmere. Har aldri hørt om den rasen før, takk for tipset :D Anonymkode: 51c08...213 Bare ha i bakhodet at en Hovawart er en brukshund med høyt energinivå som krever ganske mye aktivisering. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #10 Skrevet 4. januar 2017 Jeg har en Cocker Spaniel som fungerer veldig bra som både kosehund og "husvokter". Han sier ifra med en gang det er noen som er rundt/utenfor huset. Høres mye større ut enn hva han faktisk er også. Møtte på 2 fulle innpåslitne menn på tur en gang, og fikk virkelig testet beskyttelsesinnstinktet hans - og det var virkelig til stede. Anonymkode: 0b259...fee
ArtyFarty Skrevet 4. januar 2017 #11 Skrevet 4. januar 2017 Hvis man har lite erfaring med hund så bør man ikke skaffe seg en vokter. Voktere har instinkter man må vite hvordan man håndterer. Kjøp heller labrador, og monter alarm i tillegg. 5
Snurrehalen Skrevet 4. januar 2017 #13 Skrevet 4. januar 2017 Jeg ville nå sagt at om du synes en labrador/golden er noe som passer dere, så go for it. De fleste hunder reagerer om det skjer noe ubehagelig, så om de merker at matmor blir nervøs pga. en skummel mann med hatt (menn med hatt er skikkelig skumle altså!), så vil de nok passe på. Jeg trur nok størrelsen i seg selv vil være en avskrekkende faktor her.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #14 Skrevet 4. januar 2017 1 time siden, Tabris skrev: Bare ha i bakhodet at en Hovawart er en brukshund med høyt energinivå som krever ganske mye aktivisering. Veldig viktig det Tabris sier her. Hoffene ser ut som late golden retrievere, men de er skikkelig brukshunder. Man bør ikke skaffe seg en hovawart med mindre man har tenkt til å drive aktivt med hundesport av noe slag, spor, rundering, lydighet eller lignende. De trenger å bruke hodet Anonymkode: 269c3...5af 3
palamina Skrevet 4. januar 2017 #17 Skrevet 4. januar 2017 Du må først og fremst tenke på at dere er en barnefamilie og at denne hunden skal fungere i familien i mange år fremover. Man bør ikke gå for en typisk vakt eller vokterrase med mindre yrke krever det, eller man har hundeinteresse ut over det vanlige. Problemet er at hunder med mye vokterinstinkt ikke skiller mellom de du har lyst til at de skal være greie med og innbruddstyvene som du ikke liker. Jeg har selv en "voktende" hund og må jobbe litt ekstra for å få han til å fungere i familielivet. Når man har barn som etter hvert blir større og får egne venner får man folk på døra hver dag, og da er det ikke veldig praktisk å ha en hund som er lite villig til å slippe folk inn uten at de skal godkjennes først. Det er liksom sånt man ikke vil ha. Jeg syns du skal gå etter reserverte raser. Det er hunder som kan virke avskrekkende og ikke oppsøker fremmede som en logrende labrador, det er nok veien å gå fremfor vokterhunder. Typisk er mange av spisshunder og gjeterhunder reserverte raser, også en del av selskapsrasene. Hvis du går på kennelklubben sine sider kan du lese rasestandardene, det er et fint sted å begynne. Nevner til slutt at jeg selv har en eurasierhann blant annet som jeg nevnte tidligere, og han passer beskrivelsen godt. Eurasieren ser kanskje fluffy og søt ut, men hannene er store og passer på familien sin.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #18 Skrevet 4. januar 2017 En hund som ligner på Howawart er Leonberger, og de trenger ikke like mye aktivisering. De er egentlig avlet frem for å ligge på trappa og se skummel ut. De er fantastiske familiehunder, men røyter en halvkilo om dagen. Anonymkode: c543d...423
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #19 Skrevet 4. januar 2017 Boerboel? de jeg har møtt har vært veldig snille, men voktet likevel. Men de har vært ferdig oppdratt av erfarne folk da så vet ikke om de er vanskelig å oppdra.. de er jo veldig svære. Anonymkode: 302ca...10b
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 4. januar 2017 #20 Skrevet 4. januar 2017 Ingen har forelsått shcæfer? Jeg hadde en schæfertispe som første hunden min. Overtok henne 2.5 år gammel fra Tunge Hundepensjonat, og de kjente til oppdretteren og garanterte at hun var helt ok for en nybegynner, og det var hun også. Voktet godt og var reservert mot fremmede, men veldig vennlig når hun ble kjent med folk. Èn gang fikk jeg besøk av en mann jeg ikke egentlig ville ha noe med å gjøre, mens jeg bodde for meg selv på et sted som var nærmest for en fjellgård å regne, med langt til nærmeste nabo. Jeg slapp bare ut hunden når han kjørte inn på tunet, og hun sirklet rundt bilen og så lite vennlig ut, og han gikk ikke ut av bilen...en schæfer kan være så snill som bare det, men alle har respekt for dem! Men man må velge riktig oppdretter da, eventuelt en voksen omplasseringshund som er vant med barn og har vist seg å være riktig i hodet. Det gjelder forsåvidt alle raser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå