Gå til innhold

Kosthold når en er nær overvekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger sårt hjelp. Har i de siste årene blitt syk, og som resultat av dette har jeg trøstespist og minket den daglige mosjonen ekstremt. Har nå en BMI på 24, og er til å regnes som overvektig når jeg når 24,9. Dette er sikkert ikke 100% korrekt, men skremt er jeg. Vil ned minst 10 kg, da er jeg enda normalvektig og tilbake til den vekten jeg hadde før jeg ble syk. Dette tærer virkelig på selvtilliten.. kan se kiloene godt. Spesielt i ansiktet! Dobbelthaka har blitt trippelhake. 

Noen som har noen gode råd å komme med? Vet jeg må kutte ut junk food, men er ikke så lett.. Kan ikke trene heller, da jeg må bruke motivasjonen og energien (har lite av det pga sykdom) på andre nødvendige ting. Går tur med hunden da, så får litt mosjon i hverdagen! Jeg må spise mindre kalorier enn jeg forbrenner, er det riktig? 

Anonymkode: 2c2a4...49d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Last ned appen "MyFitnessPal", der får du oversikt over hvor mange kcal du får inn iløpet av en dag. Trikset er og ikke spise mer enn du forbrenner, dvs. pass på inntaket iforhold til aktivitetsnivå. Nå vet jeg ikke høyden eller vekta di, men om du plotter dette inn i appen så vil du få opp nødvendig kcal-inntak for dine mål. Om du passer på å ikke spise for mye og holder deg til sunn mat som; Kjøtt, fisk, grønnsaker, egg og bytter ut brød med knekkebrød, så vil dette hjelpe på. Prøv å gå turer så ofte som du klarer/orker :) lykke til!

Anonymkode: 660bb...5d3

• Liker 1
Skrevet

Du behøver ikke kutte ut junk food. Du må bare slutte å spise for mye. Å spise sunt er ikke det som får deg ned i vekt, men det kan hjelpe deg så du blir mett og energisk, og ikke får så sterk trang til å overspise/trøstespise. Men hvis du kutter ut alt du liker, får du også trang til å overspise/trøstespise. Så du må finne balansen mellom smak og næring, og dessuten fordele maten utover i en rytme som passer for deg. Mosjon er bra, du behøver ikke trene for å gå ned i vekt.

Støtter forslaget om Myfitnesspal. Hvis du går inn for å telle kalorier, så velg det absolutt laveste alternativet (1/4 kilo pr uke). Du har lite å ta av og det vil derfor gå sakte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...