Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er veldig interessant å følge fosterets utvikling ved å lese og kikke på bilder. Noe jeg imidlertid synes er svært merkelig, er at fosterets størrelse varierer voldsomt fra kilde til kilde. Et eks: Jeg er nå i uke 7 (6+5). I følge Nettdoktor er nå fosteret 5-8 mm stort. I boken Graviditet, fødsel og spebarnsstell, som jeg fikk av legen min, står det at fosteret er 2 cm. I den andre boken jeg fikk av legen, Svangerskapsboken, står det at fosteret i uke 7 er 1,3 cm. Hvordan kan de operere med så vidt forskjellige tall, når alle tar utgangspunkt i at befruktningen skjedde i uke 3? Det skiller 1,5 cm fra den ene til den andre kilden!

Jeg lurer da på hvordan de i all verden kan finne termindatoen bedre ved ultralyd?! La oss ta utgangspunkt i de samme tre kildene i uke 20, litt etter tiden da det er vanlig med ultralyd. (Jeg kunne ikke ta uke 17-18, for den ene kilden hadde ingen tall for disse ukene.) Nettdoktor sier nå at fosteret er 16 cm, Graviditet, fødsel og spebarnstell sier fosteret er 25 cm og Svangerskapsboka sier også at fosteret er 25 cm.

Noen som har reagert på det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i 5+6 og alle mine bøker sier at embryoet nå er ca halv cm. Disse bøkene er På vei av Gro Nylander, Dagbok for deg som er gravid av Bente Wemundstad og Livets under av Inger Eide Haugen (litt gammel). Har aldri sett at det skal være særlig større noe plass. Er du sikker på at de teller uker etter første dag siste mens alle? For i noen av mine bøker teller de uker etter befruktning.

Tror uansett ikke at det er noe problem. Ordner seg sikkert!

Skrevet

Hei,

Fordi noen bruker lengden fra hode til tå. Andre bruker lengde fra hode til hale (rumpe), altså CRL, crown-rump-length. Derfor så mye avvik i lengden.

Håper det oppklarte litt mer.

Skrevet

For å gjøre forvirringen total: Jeg fant ut at legen min regner siste mensperiode som uke 0, mens alle de andre kildene regner dette som uke 1.

Jeg er forvirra! :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...