AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Vanligvis ser du dette: Jente/kvinner som slanker seg og blir som kroppsidealet. Vi applaudere, skryter og finner inspirasjon. Slik er det godtatt at man skal være. Men vi høre sjelden om dette (Bildet 2 under): Jente/kvinne alltid på slankeren, men som forandrer kroppen til en kropp hun trives i. En større, sunnere og gladere versjon av seg selv. Les hennes historie her. Jeg lurer på om dere ikke er lei kropps og slankehysteriet. Er utseende så viktige at sunnhet og livskvalitet kommer i andre rekke? Er dere virkelig så redd for å være "uperfekt" ? Anonymkode: b3a0b...170 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Jeg er meg selv. Alle rundt meg som er tynne og slike ting - er syke og dårlige hele tiden hører jeg. de har ikke noe å beskytte seg mot! jeg som har litt på kroppen skulle ønske jeg var litt tynnere - men ikke slik som hun til venstre er, for det er ikke fint. Heller tenk på å trene frem former hvis man har tenkt å endre på seg. Vær som man er, vær den man er født som! Jeg klarer ikke mennesker som legger ut bilder og skryter av kroppen. Jeg har rett og slett ikke respekt for disse - jeg har respekt for de som tørr å vise seg frem selv om de ikke er slik som hun til venstre! ;-) Anonymkode: 563e9...4da 1
Belbus Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Det er jo mange som hyller folk for å gå opp i vekt og være stolt av det? Er det ikke det som er in nå da?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 Det er noe som heter den gyldne middelvei. Anonymkode: 55634...7dc 3
Gjest RealWildOne Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vanligvis ser du dette: Jente/kvinner som slanker seg og blir som kroppsidealet. Vi applaudere, skryter og finner inspirasjon. Slik er det godtatt at man skal være. Anonymkode: b3a0b...170 Hun her hadde jeg definitivt foretrukket i versjonen til venstre, hun var mye søtere med rundere ansikt enn etter at hun hadde gått ned i vekt. Men hun ser ok ut på begge bildene spør noen meg... Hun andre tok seg best ut i en slankere versjon...
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Mental helse er absolutt viktig det også, men hvis man har behov for å spise slike mengder mat at man blir overvektig, så har man kanskje noen problemer man bør ta tak i? Det er en lang vei fra markerte magemuskler til overvekt, og jeg tror de fleste vil se at de har det best både fysisk og psykisk hvis de havner er sted midt i mellom der. Anonymkode: 78dec...62b 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 Alt med måte. Man må ikke veie 48 kg. Jeg vil ha strammere og mindre rumpe og vet hva jeg må gjøre. Dessverre er jeg for glad i sjokolade. Rumpa mi er verst. Huff. Gi meg en trylleformel på mindre rumpe så er jeg med. Anonymkode: 56a82...a61
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #8 Skrevet 5. januar 2017 Jeg er helt uenig. Den kroppen som hylles i media, på blogger og overalt nå er faktisk den "uperfekte" kroppen. Og jeg som er 30 år kan aldri huske at idealkroppen har vært så formfull som nå. Da jeg var tenåring var idealet virkelig magert. Jeg vil være slank og trent. Jeg vil ha en kropp som er lett og sterk. Jeg vil ikke ha masse å drasse på fordi det føles ubehagelig. Jeg trener og spiser sunt fordi det er sånn jeg har lyst å leve, det gir meg livskvalitet. Utseendet kommer langt ned på listen på hvorfor jeg ønsker å være slank og leve sunt. Jeg bruker ikke sminke, trivs best i treningsklær, ser meg sjeldent i speilet og har aldri lagt ut en selfie på sosiale medier. Jeg er slank/tynn, men passer overhodet ikke inn i dagens skjønnhetsideal med bubble butt, micro-midje og brede hofter. Og jeg bryr meg ikke. I ditt hode så er sunnhet og livskvalitet forbundet med en større kropp. I ditt hode så er en slank/tynn kropp det samme som "kropps- og slankehysteri". Du er jo like snever i tankegangen som det du beskylder andre for å være. Anonymkode: d671c...159 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 Visste dere at det sunneste mennesket er litt overvektig etter BMI? Jeg har vært overvektig hele livet mitt, og etter jeg flyttet hjemmefra og fikk frie tøyler gikk jeg opp til fedme. Jeg har en BMI på over 40. Vekta har gått litt ned etter at jeg begynte å spise LCHF, men jeg er fortsatt stor. Jeg hadde en firetimers operasjon i fjor, og kirurgen fortalte meg at jeg har en supersterk kropp og var skikkelig imponert over helsa mi. Kroppen min taklet operasjonen bedre enn de aller fleste. Sterkt hjerte, perfekt blodtrykk gjennom hele prosessen, perfekte blodverdier før, under og etter. Dette til tross for at det var mange små blodårer akkurat der han kuttet, så jeg blødde en del. Men jernlageret mitt var bra, så det gikk fint. Jeg leget mye raskere enn han hadde sett noen gjøre før også. En uke etter operasjonen gjorde jeg ting uten problemer som man ikke pleier å klare før etter 3-4 uker og jeg hadde ingen smerter. Det er altfor mange som tror at slank = sunn. Og at overvektig = usunn. Jeg ser på faren min som er slank, men med et forferdelig kosthold. Og jeg får ham ikke til å spise sunt fordi i hans hode er det faktum at han er slank et bevis for at han er sunn. Anonymkode: 0a4f5...b15 3
Gjest Coolaid Skrevet 5. januar 2017 #10 Skrevet 5. januar 2017 På 3.1.2017 den 23.15, AnonymBruker skrev: Vanligvis ser du dette: Jente/kvinner som slanker seg og blir som kroppsidealet. Vi applaudere, skryter og finner inspirasjon. Slik er det godtatt at man skal være. Men vi høre sjelden om dette (Bildet 2 under): Jente/kvinne alltid på slankeren, men som forandrer kroppen til en kropp hun trives i. En større, sunnere og gladere versjon av seg selv. Les hennes historie her. Jeg lurer på om dere ikke er lei kropps og slankehysteriet. Er utseende så viktige at sunnhet og livskvalitet kommer i andre rekke? Er dere virkelig så redd for å være "uperfekt" ? Anonymkode: b3a0b...170 Jeg leste innlegget som ble linket til. Jeg tror det er mye sannhet i dette. Helt greit å være sunn og frisk, og så får man en kropp som ser ut som sunn og frisk. Men det mange driver med er ikke "sunn og frisk"... det handler for det meste om utseende, uansett hva dere for skriver av flotte kommentarer osv. Artikkelen som ble linket til handlet om en som turte å si sannheten. Man blir sett på som vellykket men er alltid på en slankekur - med en bakenforliggende side som ikke er sunn. Den virkelige verden fungere slik: Trene og spise bra, og så får man en kropp som er sunn og resultatet blir et eller annet utseende som man ikke kan forutsi. Jeg kaller gjerne en spade for en spade. Veldig mange kamuflere seg bak sunnhet, bli veltrent, bli strek osv... sannheten er at det dere driver med er "utseende forming/ kropps skulptering" som ikke handler noe om helse i det hele tatt. Dere "forbedrer" og forandrer utseende i sunnhetens navn. Hadde dere vært interessert i en sunn og bra kropp hadde ikke selve utseende spilt noe rolle - det hadde bare vært et resultat av en livsstil. I stedet skal alle se ut som fitnessjentene som ikke er spesielt sunn. Kvinnen på bilde to, etterbilde hvor hun har mer kjøtt på kroppen, er et bilde av en sunn og godt trent kvinne. Man blir ikke bedre trent eller sunnere av å ikke ha kroppsfett. Dere kommer aldri til å innrømme dette.
XaoS Skrevet 5. januar 2017 #11 Skrevet 5. januar 2017 (endret) 45 minutter siden, Coolaid skrev: Jeg kaller gjerne en spade for en spade. Veldig mange kamuflere seg bak sunnhet, bli veltrent, bli strek osv... sannheten er at det dere driver med er "utseende forming/ kropps skulptering" som ikke handler noe om helse i det hele tatt. Dere "forbedrer" og forandrer utseende i sunnhetens navn. Hadde dere vært interessert i en sunn og bra kropp hadde ikke selve utseende spilt noe rolle - det hadde bare vært et resultat av en livsstil. I stedet skal alle se ut som fitnessjentene som ikke er spesielt sunn. Men hva er det som ikke er "spesielt sunt" med å være fitnessjente? Sunnhet er et definisjonsspørsmål. Si at du har rett da, at de fleste som trener og spiser sunt gjør det av forfengelighet, for å se bra ut på Instagram. Er det mindre "sunt" enn en som veier 10-15 kg over idealvekten, men som har et godt forhold til kroppen sin og koser seg med den maten hun vil. Fitnessjenta er klein og kroppsfiksert, men hun kan løpe 10 km på 45 min og ta 10 pullsups. Hvorfor kan ikke begge være sunne? Endret 5. januar 2017 av SaraG82
Hot mess Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Visste dere at det sunneste mennesket er litt overvektig etter BMI? Jeg har vært overvektig hele livet mitt, og etter jeg flyttet hjemmefra og fikk frie tøyler gikk jeg opp til fedme. Jeg har en BMI på over 40. Vekta har gått litt ned etter at jeg begynte å spise LCHF, men jeg er fortsatt stor. Jeg hadde en firetimers operasjon i fjor, og kirurgen fortalte meg at jeg har en supersterk kropp og var skikkelig imponert over helsa mi. Kroppen min taklet operasjonen bedre enn de aller fleste. Sterkt hjerte, perfekt blodtrykk gjennom hele prosessen, perfekte blodverdier før, under og etter. Dette til tross for at det var mange små blodårer akkurat der han kuttet, så jeg blødde en del. Men jernlageret mitt var bra, så det gikk fint. Jeg leget mye raskere enn han hadde sett noen gjøre før også. En uke etter operasjonen gjorde jeg ting uten problemer som man ikke pleier å klare før etter 3-4 uker og jeg hadde ingen smerter. Det er altfor mange som tror at slank = sunn. Og at overvektig = usunn. Jeg ser på faren min som er slank, men med et forferdelig kosthold. Og jeg får ham ikke til å spise sunt fordi i hans hode er det faktum at han er slank et bevis for at han er sunn. Anonymkode: 0a4f5...b15 Så når jeg er godt innenfor normalen for BMI, trener mye og spiser gjennomtenkt, gjør mitt beste for å få nok søvn, har høyt energinivå, fine blodprøver når jeg en sjelden gang får målt dem, og ikke synes å være genetisk disponert for f.eks Diabetes, hjertesykdom etc, ville jeg fortsatt ikke være så sunn som jeg kunne bli uten å gå opp i vekt? Jada, mange tror at slank = sunn. Men hvorfor i all verden kan man ikke argumentere for at folk med høyere BMI kan være sunne uten å sette dem/dere opp mot en annen gruppe (som oftest slanke eller undervektige?). Å drive å defensivt forsvare et bestemt nivå som "best", enten det er innenfor normal BMI, over, eller under, virker i mine øyne som prøve å delta i en litt bisarr konkurranse der ingen vil bli kåret som vinner uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 11 timer siden, Hot mess skrev: Så når jeg er godt innenfor normalen for BMI, trener mye og spiser gjennomtenkt, gjør mitt beste for å få nok søvn, har høyt energinivå, fine blodprøver når jeg en sjelden gang får målt dem, og ikke synes å være genetisk disponert for f.eks Diabetes, hjertesykdom etc, ville jeg fortsatt ikke være så sunn som jeg kunne bli uten å gå opp i vekt? Jada, mange tror at slank = sunn. Men hvorfor i all verden kan man ikke argumentere for at folk med høyere BMI kan være sunne uten å sette dem/dere opp mot en annen gruppe (som oftest slanke eller undervektige?). Å drive å defensivt forsvare et bestemt nivå som "best", enten det er innenfor normal BMI, over, eller under, virker i mine øyne som prøve å delta i en litt bisarr konkurranse der ingen vil bli kåret som vinner uansett. Når man sammenligner BMI og helse for hele befolkningen, så er det de som er litt overvektige som er sunnest. Hvis du tror at det betyr at DU burde legge på deg eller at jeg sier at du burde legge på deg, så har du misforstått. Jeg sa ikke at alle normalvektige burde legge på seg eller at du burde. Men det burde rokke litt ved oppfatningen veldig mange har at man må være slank for å være sunn. Anonymkode: 0a4f5...b15 4
Hot mess Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man sammenligner BMI og helse for hele befolkningen, så er det de som er litt overvektige som er sunnest. Hvis du tror at det betyr at DU burde legge på deg eller at jeg sier at du burde legge på deg, så har du misforstått. Jeg sa ikke at alle normalvektige burde legge på seg eller at du burde. Men det burde rokke litt ved oppfatningen veldig mange har at man må være slank for å være sunn. Anonymkode: 0a4f5...b15 Jeg tok det ikke så personlig, jeg brukte det veldig personlige eksempelet i innlegget jeg svarte på og svarte utifra det. Å sammenligne BMI og helse for hele befolkningsgrupper og trekke konklusjoner når det er så mange flere faktore enn BMI som spiller inn at å trekke sånne konklusjoner uansett mest er nyttig for å se trender i store bilder, ikke som argument i diskusjoner. Jeg vet bare ikke helt om den oppfatningen om at man må være slank for å være sunn er så etablert nå, den har blitt motbevist så mange ganger, og ikke engang er så logisk, så jeg tror faktisk ikke den er så utbredt som man får det til å virke som i tråder som dette. At slank = attraktiv fortsatt er idealet, og har vært det i mange tiår, er tilfelle- selv om man jo ser at også folk med alt fra mildt til stor overvekt ikke nødvendigvis dør alene, så alle disse generaliseringene må man jo nesten være litt kort for å tro på helt uten videre. Poenget mitt var vel at man ikke akkurat rokker med noe oppfatning om "hvem som er sunnest" ved å prøve å fremme en gruppe som sunnere enn en annen. Og at den der oppfatningen kanskje ikke er så utbredt. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har tenkt at en lett overvektig person nødvendigvis måtte være usunn. Endret 7. januar 2017 av Hot mess
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå