AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Hvordan kan man vite det? Er det noe sted man kan ta på kroppen dems å vite at om man ikke kjenner det og det beinet så er han for tykk f.eks? Min katt er så kraftig bygd at om han hadde vært gjennomsnittsvektig så ville han vært altfor tynn... Anonymkode: 52680...051
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Du får beskjed på den årlige helsekontrollen, da katten vaksineres. Anonymkode: 59a15...835 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Her kan du se litt http://www.wikihow.com/Determine-if-Your-Cat-is-Overweight Anonymkode: bd6b3...654
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 Du skal kunne kjenne ribbein når du stryker katten, og det skal ikke være noe mageheng. Anonymkode: 4f4e4...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 Jeg vet ikke om du bor i byen eller på landet. Hvis du bor på landet - slipp katta ut! Katten løper fort av seg maten. Begrens matinntaket, men ikke bestem om katten kan spise eller ikke. Selfølgelig kan man ikke ta på katten for å finne ut om katten er overvektig. Jeg har selv en skogskatt som er hunnkatt og er omkring 6 år og veier over 12-13 kg. Den har en utrolig tykk pels, og sover mye. Jeg går ikke å tenker over at katten er overvektig. Det er bare å slippe katta ut, for mulig har sen ligget lenge inne noen perioder. Dessuten er det vinter, snø nå - og med det liker katten seg inne og det fører til at sen kan bli større. Anonymkode: 6d196...869
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal kunne kjenne ribbein når du stryker katten, og det skal ikke være noe mageheng. Anonymkode: 4f4e4...0b3 Mageheng er vanlig og normalt på kastrerte katter. Jeg har hatt undervektige katter med mageheng. Opplever oftere at overvektige katter har mage som buler litt ut til siden, det vil si at du ser overvekt best når du ser dem rett ovenfra og ryggen ser like bred ut hele veien. Anonymkode: 59a15...835 2
ajarRun Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Du må bare regne ut CMI-en. Cat Mass Index, det er som BMI bare for katter.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mageheng er vanlig og normalt på kastrerte katter. Jeg har hatt undervektige katter med mageheng. Opplever oftere at overvektige katter har mage som buler litt ut til siden, det vil si at du ser overvekt best når du ser dem rett ovenfra og ryggen ser like bred ut hele veien. Anonymkode: 59a15...835 Det er nøyaktig dette som er problemet, han begynte å få kastratmage da han ble kastrert. Ellerw så er han ute nesten hele døgnet, fordi han liker seg ute. Men tørrfor har han alltid pleid å stå fremme hele tiden.. Anonymkode: 52680...051
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: ....det vil si at du ser overvekt best når du ser dem rett ovenfra og ryggen ser like bred ut hele veien. Anonymkode: 59a15...835 Litt feil formulert - altså, en rygg som ser like bred ut hele veien, sett ovenfra, er tegn på normalvekt hos katt. Anonymkode: 59a15...835
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om du bor i byen eller på landet. Hvis du bor på landet - slipp katta ut! Katten løper fort av seg maten. Begrens matinntaket, men ikke bestem om katten kan spise eller ikke. Selfølgelig kan man ikke ta på katten for å finne ut om katten er overvektig. Jeg har selv en skogskatt som er hunnkatt og er omkring 6 år og veier over 12-13 kg. Den har en utrolig tykk pels, og sover mye. Jeg går ikke å tenker over at katten er overvektig. Det er bare å slippe katta ut, for mulig har sen ligget lenge inne noen perioder. Dessuten er det vinter, snø nå - og med det liker katten seg inne og det fører til at sen kan bli større. Anonymkode: 6d196...869 Og med skogskatt så mener du langhåra huskatt eller? En hunnkatt på 12-13 kilo er overvektig, det er jeg 100% sikker på! Anonymkode: 397d7...7a9
applestories Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, amativeReflection skrev: Du må bare regne ut CMI-en. Cat Mass Index, det er som BMI bare for katter. Bruker man da høyde eller lengde når man regner den ut?
ajarRun Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, applestories skrev: Bruker man da høyde eller lengde når man regner den ut? To learn her CMI, measure the circumference of her rib cage and then measure the length of her lower back leg, from the knee to her ankle. Divide the rib cage number by 0.7062. Subtract the length of the leg. Divide the result by 0.9156. Subtract the total by leg length. According to VetInfo, a cat with a CMI of 42 or higher needs to lose weight. Det er mulig at det egentlig heter feline body mass index. Dessverre ser det ut som man må være astrofysiker for å få til å regne det ut... https://jscalc.io/calc/hORP8x2bWjQU7qxq <- Denne kalkulatoren er bra for folk som ikke har P.h.D. i eksperimentell matematikk.
applestories Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 6 minutter siden, amativeReflection skrev: To learn her CMI, measure the circumference of her rib cage and then measure the length of her lower back leg, from the knee to her ankle. Divide the rib cage number by 0.7062. Subtract the length of the leg. Divide the result by 0.9156. Subtract the total by leg length. According to VetInfo, a cat with a CMI of 42 or higher needs to lose weight. Det er mulig at det egentlig heter feline body mass index. Dessverre ser det ut som man må være astrofysiker for å få til å regne det ut... https://jscalc.io/calc/hORP8x2bWjQU7qxq <- Denne kalkulatoren er bra for folk som ikke har P.h.D. i eksperimentell matematikk. Ja, validiteten i den utregningen der tror jeg vi skal ta med en klype salt, selv om den virker veldig nøyaktig
ajarRun Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 3 minutter siden, applestories skrev: Ja, validiteten i den utregningen der tror jeg vi skal ta med en klype salt, selv om den virker veldig nøyaktig http://jn.nutrition.org/content/136/7/1940S.full <- Denne studien sier det er den beste metoden vi har. Men for all del, la oss ignorere alle de 2000++ studiene som bruker feline BMI for å identifisere overvekt blant katter og basere oss på din synsing. Er det annen medisinsk vitenskap vi burde ignorere i favør av dine subjektive meninger? Eller andre etablerte vitenskapelige metoder du vil kritisere uten et fnugg av argumentasjon eller tyngde?
Ardwinna Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 Det som er litt problematisk er at langhårede katter kan se smellfeite ut selv om de er normalvektige. Ene katten min har så lang pels på magen at han ser feit ut fra siden, men hvis man kjenner på magen hans, så går den litt opp i en bue sånn som den skal. Å se på katten fungerer best på korthårede katter, så man bør heller kjenne etter på langhårede, om man kjenner ribbein o.l. eller om katten er for godt polstret. Det beste er å spørre veterinæren dersom man er usikker. De pleier å si i fra dersom katten trenger å gå ned i vekt. 1
applestories Skrevet 4. januar 2017 #16 Skrevet 4. januar 2017 (endret) 17 timer siden, amativeReflection skrev: http://jn.nutrition.org/content/136/7/1940S.full <- Denne studien sier det er den beste metoden vi har. Men for all del, la oss ignorere alle de 2000++ studiene som bruker feline BMI for å identifisere overvekt blant katter og basere oss på din synsing. Er det annen medisinsk vitenskap vi burde ignorere i favør av dine subjektive meninger? Eller andre etablerte vitenskapelige metoder du vil kritisere uten et fnugg av argumentasjon eller tyngde? 2000+ studier sier at akkurat de desimalene, ned til titusendeler, er de rette? Endret 4. januar 2017 av applestories
ajarRun Skrevet 4. januar 2017 #17 Skrevet 4. januar 2017 Akkurat nå, applestories skrev: 2000+ studier sier at akkurat de desimalene, ned til tusendeler, er de rette? Nei, men de bruker feline bmi, som bruker de tallene. Selvsagt kan man ikke bare dikte opp sin egen kattebmi. Kattebmi ble jo utviklet med møysommelige vitenskapelige prosesser.
Passiata Skrevet 5. januar 2017 #18 Skrevet 5. januar 2017 Jeg ville ha spurt veterinæren om dette. det spiller en stor rolle både alder og rase når det gjelder vekt. Men det med å la tørrfor alltid være tilgjengelig er kanskje ikke det beste. Spesielt kastrerte hannkatter kan bli veldig glade i matskåla si. Men her kommer personlighet inn. Hadde en ukastrert hunnkatt på p-piller; jeg bare fylte opp matskåla til randen, da hadde hun mat i hvert fall tre dager. Gjorde det samme da jeg fikk en hannkattunge. Vips så var skåle tom. Trodde han var utsultet, så jeg fylte opp igjen. Vips så var skåla tom igjen. Så han måtte få maten porsjonsvis. Nå har jeg ung hunnkatt på p-sprøyte. Ga henne tørrfor porsjonsvis, men har visst gitt for mye. veterinæren sier hun har gått opp for mye, 600 gram på bare noen måneder, så porsjonene hennes har nå blitt redusert. En meget matglad liten dame. Kan være veldig vanskelig å vite dette selv, kommer an på alder, kjønn, rase, pels ,også fysisk aktivitet, Inne/ utekatt og personlighet. Spør veterinæren så får du vite klar beskjed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå